AnonymBruker Skrevet i går, 09:32 #41 Del Skrevet i går, 09:32 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Klart vi hjelper, ellers hadde det gått kraftig utover studiene. Da jeg var ung kunne jeg betale hybel, bøker, mat og alkohol med studielånet, mens dagens studielån rekker knapt til husleien. Man kan ikke sammenligne "da jeg var ung" med dagen i dag. Mange unge i dag som er fulltidsstudenter, må være heltidsarbeidere i tillegg, bare for å få det til å gå rundt. Har man mulighet til å hjelpe bør man gjøre det. Anonymkode: 775be...fd5 Jeg var ung student på hybel i Oslo på slutten av 80-tallet. Klarte såvidt å betale hybel, mat, bøker, skolepenger og kollektivtransport med studielån. Hadde litt oppsparte penger fra sommerjobber. Så hadde til depositum. Valgte, som de fleste andre, å jobbe i helger og ferier for å ha penger til luksus. Lett å få jobb, siden jeg hadde jobbet flere somre og hadde erfaring fra yrkeslivet. Det jeg tjente gikk til fester, litt klær, en tur til frisøren, en tur med danskebåten og slike ting. Men var stolt over å klare meg selv. Husker at jeg en gang gikk tom for penger. Det lærte jeg masse av, så det skjedde ikke igjen. Hvis man bare kan ringe mor og be om penger, så lærer man null og niks. Anonymkode: 5f944...18b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:32 #42 Del Skrevet i går, 09:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, da er man voksen. Betalte selv alle regninger før jeg ble atten og her ble man lært opp til hva ting koster veldig tidlig. Klarer seg utmerket, har kjøpt leilighet og har en selvstendighet jeg sjelden ser i de under tretti for tiden. Anonymkode: 02202...d19 Og jeg fikk en del hjelp, da de ville jeg skulle prioritere tid på skole, trening og det sosiale. Lærte det samme som deg fra ung alder - hva ting kostet. Vi hadde bankbok, var med på å betale regninger, jeg lærte om indeksfond og aksjer, om fordeler med studielån, og alt mulig. Og har klart meg utmerket. Vært godt gift i mange år, kom tidlig inn på boligmarkedet, har nedbetalt fritidsbolig, sparer i ASK fast, og har aldri hatt tom konto, eller hatt en regning som har gått til purring. Det er oppdragelsen vi begge fikk som er det viktigste her. Ikke at man må ha "praksisperiode" som student. Anonymkode: c393f...7b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:35 #43 Del Skrevet i går, 09:35 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Husker at jeg en gang gikk tom for penger. Det lærte jeg masse av, så det skjedde ikke igjen. Hvis man bare kan ringe mor og be om penger, så lærer man null og niks. Anonymkode: 5f944...18b Og jeg har aldri gått tom for penger, fordi jeg lærte om økonomi fra ung alder. Jeg fikk en del hjelp så lenge jeg studerte, og gjorde det bra. Men å bruke penger på party og danskebåten, det gjorde jeg definitivt ikke. Har aldri hatt tom konto. Og jeg har aldri noen gang ringt hjem og bedt om penger. Hjelpen jeg fikk betydde bare at jeg slapp å jobbe, og med det kunne prestere godt på et veldig krevende studium, samt være med i studentforeninger som lærte meg mye, og ga fantastiske sosiale relasjoner. Anonymkode: c393f...7b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:20 #44 Del Skrevet i går, 10:20 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg betaler lege, tannlege, mobil, forsikring, Spotify, strømmetjenester (bruker av mine) fast. Jeg har også tilbudt å betale for trening om hun ønsker, da jeg synes trening er veldig viktig. Ellers gir jeg sånn innimellom og kjøper ting og klær hun trenger. Jeg er alene og har ikke så stort økonomisk spillerom, skulle gjerne kunnet gitt mer. Samtidig tenker jeg at det er viktig læring i å ha dårlig råd og klare seg selv. Anonymkode: a84b8...6bf Men i alle dager? Også så mange likes på dette? Er det ikke meninga at de skal bli selvstendige individer? Anonymkode: 3fda8...fa3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:28 #45 Del Skrevet i går, 10:28 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Og jeg har aldri gått tom for penger, fordi jeg lærte om økonomi fra ung alder. Jeg fikk en del hjelp så lenge jeg studerte, og gjorde det bra. Men å bruke penger på party og danskebåten, det gjorde jeg definitivt ikke. Har aldri hatt tom konto. Og jeg har aldri noen gang ringt hjem og bedt om penger. Hjelpen jeg fikk betydde bare at jeg slapp å jobbe, og med det kunne prestere godt på et veldig krevende studium, samt være med i studentforeninger som lærte meg mye, og ga fantastiske sosiale relasjoner. Anonymkode: c393f...7b4 Jeg lærte også om økonomi i hele oppveksten 🙂. Hadde far som var økonomisjef, og bestefar som var banksjef. Likevel gikk jeg tom EN gang 😃. Det er naturlig å gjøre feil når man er ung, og man lærer av det. Jeg, og alle andre, overlever en sånn tabbe. Jeg klarte meg, og ringte aldri hjem for å be om penger. Det hadde vært for flaut. Anonymkode: 5f944...18b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet i går, 10:37 #46 Del Skrevet i går, 10:37 Jeg tenker det er naturlig å hjelpe studentene noe. Det at vi i dag hjelper ungdom mer handler om at samfunnet har endret seg, generelt har vi voksne mer penger enn for 30-40 år siden. Jeg kommer til å la mine bo gratis hjemme om de ønsker det, vi har pendleravstand til tre-fem campuser inkludert Oslo. Kommer og til å betale telefon/lege/tannlege og ferier om de vil bli med oss. Så tenker jeg at de må jobbe om sommeren og ved siden av studier for å ha ekstra penger, vi foreldre kan ikke sponse dem resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet i går, 10:40 #47 Del Skrevet i går, 10:40 H*n er med på familieabonnementet, og får litt på vips til å ta drosje hjem fra flyplassen etc når h*n skal tilbake til studiestedet(utlandet). Så betaler vi for en fast medisin h*n bruker som kun er på registreringsfritaksresept og koster type 12000 i året. Vi betaler også oppfølging hos privat spesialist. Hvis ikke vi hadde hjulpet med disse medisinene hadde det vært umulig å bruke dem siden de spiser såpass mye av budsjettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:46 #48 Del Skrevet i går, 10:46 Nei, de klarer seg selv. Tæring etter næring. Anonymkode: 4edde...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:47 #49 Del Skrevet i går, 10:47 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men i alle dager? Også så mange likes på dette? Er det ikke meninga at de skal bli selvstendige individer? Anonymkode: 3fda8...fa3 Hva er problemet? Begrunn gjerne svaret ut i fra det jeg har skrevet og ikke det du dikter inni hodet ditt. Anonymkode: a84b8...6bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet i går, 10:48 #50 Del Skrevet i går, 10:48 Jeg tenker at det er naturlig at de klarer seg selv økonomisk når de flytter hjemmefra. Nå er ikke mine unger så store ennå, men jeg ser ikke for meg at jeg skal betale husleie for dem når de flytter ut Om de flytter for å studere et sted langt unna, ville jeg nok bidratt til å betale fly/togbillett for at de skulle kunne komme hjem på juleferie og sånt, men ellers ser jeg ikke for meg å bidra til å dekke faste utgifter for dem, nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:51 #51 Del Skrevet i går, 10:51 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er problemet? Begrunn gjerne svaret ut i fra det jeg har skrevet og ikke det du dikter inni hodet ditt. Anonymkode: a84b8...6bf Når min flytter hjemmefra vil jeg kanskje hjelpe med telefon, men ellers skal jeg bidra til å skrive CV og søknad slik at vedkommende kan få seg en jobb. Det du gjør er å sy puter for ungen og oppdra barn som ikke klarer å håndtere voksenlivet Anonymkode: 3fda8...fa3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:58 #52 Del Skrevet i går, 10:58 Med alle de problemer gen z har, så skal jeg prøve å begrense det økonomiske bidraget litt. Har i utgangspunktet tenkt til å gi en fast sum på 3000 kr i mnd. Hun velger selv hvordan hun skal disponere dem. Viktig at de selv står for betaling av regninger. Anonymkode: aedc1...6d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:04 #53 Del Skrevet i går, 11:04 Noe er riv ruskende galt når foreldre som tilstår at økonomien er trang sponser sine voksne barn gjennom studiene. Snakk om å sy puter under armene. hilsen gen z Anonymkode: 1a1c8...0eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:06 #54 Del Skrevet i går, 11:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noe er riv ruskende galt når foreldre som tilstår at økonomien er trang sponser sine voksne barn gjennom studiene. Snakk om å sy puter under armene. hilsen gen z Anonymkode: 1a1c8...0eb Ja, jeg er faktisk overrasket over dette. Mine foreldre hjalp til hvis jeg hadde behov, men ellers klarte jeg meg selv med studielån og helgejobbing Anonymkode: 3fda8...fa3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #55 Del Skrevet 23 timer siden Jeg har betalt mobilabonnement hele veien frem til de har vert i jobb, de skal alltid kunne ringe hjem. Ett år betalte jeg mellomlegget fra billigste til en litt dyrere studentleilighet pga en ekkel hendelse. Det var siste året barnet gikk på studiet og hendelsen var såpass ille at samskipsnaden reagerte lynkjapt. En student ble utvist etter dette. Ellers har jeg sent penger av og til, gavekort på matbutikken i gaver ol. Ikke de store summene. Anonymkode: acfed...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #56 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Når min flytter hjemmefra vil jeg kanskje hjelpe med telefon, men ellers skal jeg bidra til å skrive CV og søknad slik at vedkommende kan få seg en jobb. Det du gjør er å sy puter for ungen og oppdra barn som ikke klarer å håndtere voksenlivet Anonymkode: 3fda8...fa3 Det vet du faktisk ingenting om. Bare tull det du skriver. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Noe er riv ruskende galt når foreldre som tilstår at økonomien er trang sponser sine voksne barn gjennom studiene. Snakk om å sy puter under armene. hilsen gen z Anonymkode: 1a1c8...0eb Regner med du hinter til meg, du også. Jeg har ikke sagt at jeg har trang økonomi, men at jeg ikke har økonomisk mulighet til å bidra mer, siden jeg er alene. Jeg synes egentlig det er litt rart at akkurat mitt innlegg singles ut for angrep, det er mange som bidrar med mye mer enn meg. Og skriver jo også at jeg tenker det er god læring i å ha dårlig råd en periode. Det jeg betaler er heller ikke enorme summer. Det dyreste her er lege, siden ungdommen har en sykdom som krever oppfølging og da koster det før frikort er på plass. Mobil og Spotify er familieabo, forsikring er 130 kr i mnd og strømmetjenester er jo de samme jeg betaler for uansett. Tannlege er en gang i året, liksom… AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg betaler lege, tannlege, mobil, forsikring, Spotify, strømmetjenester (bruker av mine) fast Jeg synes virkelig ikke dette er mye spons og skulle gjerne gitt mer! Anonymkode: a84b8...6bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #57 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det vet du faktisk ingenting om. Bare tull det du skriver. Regner med du hinter til meg, du også. Jeg har ikke sagt at jeg har trang økonomi, men at jeg ikke har økonomisk mulighet til å bidra mer, siden jeg er alene. Jeg synes egentlig det er litt rart at akkurat mitt innlegg singles ut for angrep, det er mange som bidrar med mye mer enn meg. Og skriver jo også at jeg tenker det er god læring i å ha dårlig råd en periode. Det jeg betaler er heller ikke enorme summer. Det dyreste her er lege, siden ungdommen har en sykdom som krever oppfølging og da koster det før frikort er på plass. Mobil og Spotify er familieabo, forsikring er 130 kr i mnd og strømmetjenester er jo de samme jeg betaler for uansett. Tannlege er en gang i året, liksom… Jeg synes virkelig ikke dette er mye spons og skulle gjerne gitt mer! Anonymkode: a84b8...6bf Det er god læring i å ha dårlig råd ja, så hvorfor ikke deres voksne barn ha det? Jeg tilhører denne generasjonen mange mener er kravstore og lite selvstendige, det er jo selvfølgelig ikke rart når mange av mine medstudenter ikke har opplevd det å skulle klare seg selv sånn på ekte? Jo større summer man gir, jo større puter syr man under armene. Lurt å la studentene betale sine egne regninger. Anonymkode: 1a1c8...0eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #58 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men i alle dager? Også så mange likes på dette? Er det ikke meninga at de skal bli selvstendige individer? Anonymkode: 3fda8...fa3 Man er da like selvstendige om man får litt hjelp, for å slippe å bruke helger og kvelder på jobb i stedet for studier/trening/venner. Det handler utelukkende om hvilken oppdragelse man har fått. Anonymkode: c393f...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #59 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, da er man voksen. Betalte selv alle regninger før jeg ble atten og her ble man lært opp til hva ting koster veldig tidlig. Klarer seg utmerket, har kjøpt leilighet og har en selvstendighet jeg sjelden ser i de under tretti for tiden. Anonymkode: 02202...d19 Du betalte selv alle regninger før du ble 18? Hvordan fikk du det til? Anonymkode: 82473...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #60 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er god læring i å ha dårlig råd ja, så hvorfor ikke deres voksne barn ha det? Jeg tilhører denne generasjonen mange mener er kravstore og lite selvstendige, det er jo selvfølgelig ikke rart når mange av mine medstudenter ikke har opplevd det å skulle klare seg selv sånn på ekte? Jo større summer man gir, jo større puter syr man under armene. Lurt å la studentene betale sine egne regninger. Anonymkode: 1a1c8...0eb Jeg har aldri hatt dårlig råd i mitt liv. Hvilke problemer mener du at det har gitt meg? Tvert i mot har jeg nok veldig god råd fordi jeg fikk rom for å bruke mye tid på studier, og foreninger, og ikke en lite givende deltidsjobb. Anonymkode: c393f...7b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå