AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Jeg sitter og ser på hva det koster å leve som student i storbyene. Bolig, månedskort, trening, strømmeabonnement, telefonabonnement, forsikringer, mat osv. Tenker det er rimelig at jeg som mor skal være med å bidra med noe her når han flytter for å studere. Hvordan gjør dere andre det? Anonymkode: 6e848...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Del Skrevet 12 timer siden Jeg betaler lege, tannlege, mobil, forsikring, Spotify, strømmetjenester (bruker av mine) fast. Jeg har også tilbudt å betale for trening om hun ønsker, da jeg synes trening er veldig viktig. Ellers gir jeg sånn innimellom og kjøper ting og klær hun trenger. Jeg er alene og har ikke så stort økonomisk spillerom, skulle gjerne kunnet gitt mer. Samtidig tenker jeg at det er viktig læring i å ha dårlig råd og klare seg selv. Anonymkode: a84b8...6bf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Del Skrevet 12 timer siden Jeg hjelper til ja. Mine har jobbet ved siden av skolen siden ungdomsskolen, og har spart en del. De bor / skal bo i kollektiv, og jobbe utenom studier. Så de står på selv, og jeg er glad for jeg har mulighet til å stille opp litt også. Slik gjorde også mine foreldre for meg. Anonymkode: 42153...fda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Sønnen min skal på folkehøgskole, han er ufør så betaler det meste selv. Anonymkode: 7ba06...acf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Vi betaler for telefon og forsikringer, og reiser hjem for eldste (han må fly og reisen hjem koster endel). Bistår også ved uforutsette utgifter. Før jul vippser jeg litt så de har råd til litt ekstra førjulskos i eksamensperioden, samt kjøpe gaver til søsken og besteforeldre. Alle har jobber ved siden av studielån, og har ok med penger når de prioriterer riktig. Anonymkode: f7b32...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Vi betaler også telefon og forsikringer, pluss strømmetjenester (hvis det heter det). Også har vi betalt hjemturer for han som må fly. Betalte også treningsabonnement for de, men når de ble studenter ble det så billig at de sa de kunne betale selv. Også vippser vi litt nå og da. Og har kjøpt matkasser (HelloFresh) til de av og til. Bare for at jeg syns de skal få i seg variert og sunn mat, samt spare penger. Begge jobber/jobbet ved siden av studiene, og har egentlig hatt greit med penger. Anonymkode: 78758...f31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Måtte selv begynne å jobbe i tidlig alder. Å dette er videreført til barna fra dem er 15 er det påtide å finne seg en helge kveld jobb noen dager i uken. Det er fin lærdom og penger henger ikke på treet. Så nei her er det ikke fri flyt eller at ting skal falle lettvindt på plass. Anonymkode: af81f...aaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden Jeg betalte telefon. Forsikring. Husleia betalte jeg deler av. Så fikk hun seg en jobb i tillegg. Var bare Helge jobb. Men det hjalp på med økonomien det. Så mat og slik stod hun for selv. Hun hadde budsjett. Og ble veldig flink til å finne mat som var billig. Så matbudsjettet hennes var lav. Dem har godt av å leve litt trangt i livet å. Jeg har ikke fet jobb selv. Men er heldig at jeg ikke har så stort lån lenger. Så jeg har en del å rute med. Anonymkode: b73a0...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden De klarer seg fint med studielån, sommerjobb og deltidsjobb. De er voksne og må selv styre økonomi og sette tæring etter næring. Ser ikke ut som det er et problem. Anonymkode: bb08c...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden Siden alle klager på at gen z er så uselvstendige så er det vel en fin tid å praktisere selvstendighet? Anonymkode: 342d7...345 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg betaler lege, tannlege, mobil, forsikring, Spotify, strømmetjenester (bruker av mine) fast. Jeg har også tilbudt å betale for trening om hun ønsker, da jeg synes trening er veldig viktig. Ellers gir jeg sånn innimellom og kjøper ting og klær hun trenger. Jeg er alene og har ikke så stort økonomisk spillerom, skulle gjerne kunnet gitt mer. Samtidig tenker jeg at det er viktig læring i å ha dårlig råd og klare seg selv. Anonymkode: a84b8...6bf Det er mye mer enn foreldrene mine, og de har høyere utdanning og ganske god lønn. Jeg får låne bil de gangene jeg er hjemme så lenge de ikke trenger begge bilene selv. Ellers betaler jeg alt selv. Går rundt, men har ikke mye å gå på. Som regel ganske tomt før stipendet kommer😅 Anonymkode: c448e...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden Jeg betalte flyreiser hjem. Vippset noen hundrelapper nå og da, en og annen fredag for å overraske med litt ekstra til helga. Kjøpte litt klær og sko til ham. Han jobbet ved siden av skolen fra han var 14. Var veldig flink til å spare. Tok utdannelse som vekter i Forsvaret før studier, og hadde godt betalt ekstrajobb i studietiden. Han valgte å studere i Kristiansand, der det er enklere/billigere å få bolig. Valgte et kjempebillig kollektiv. Så sparekontoen hans vokste godt, selv under studiet. Anonymkode: 5f944...18b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Betaler ingenting til 18 åringen i lære utenom gratis bo og mat. Betaler det 16 åringen trenger. Anonymkode: 00f96...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden Nå er barnet lite enda, men tenker vi kommer til å hjelpe hvis det eventuelt er behov. Våre foreldre ga oss lommepenger i den perioden fortsatt, slik at vi ikke måtte jobbe absolutt hver dag. Anonymkode: 230c6...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden Klarer seg for det meste selv på lån/stipend + egen inntekt. Men jeg vet at hun har det trangt, så jeg hjelper med noen ting: Er fortsatt på familieabonnement på mobilen, men det er relativt billig, så skal hun ha mer enn det må hun eventuelt punge ut selv. Hun ønsket seg ett års treningsabonnement til bursdag, så det har hun fått. Sender ofte med mat hvis hun er hjemme, sponset nye vintersko nå i år, og innimellom får hun andre ting som jeg vet kan være greit å legge litt kroner i sammenlignet med å kjøpe det aller billigste. Hun fikk også et par gode sko av meg i fjor (hun jobber i helsevesenet og går mye på harde gulv, jobber ikke fullt, men i ferier er det 100% eller mer) Anonymkode: e12b1...442 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden Vi betaler for akt busskort, skolepenger (1500kr) og matpenger (1000kr) samt at vi deler på tannlegeregningen og kjøretimer. Jeg betaler lege, medisiner, forsikring, klær/sko/gaver/det hun spør meg om. Jeg betaler også for netflix, max, skyshowtime og viaplay. Far betaler hennes tlf abonnement og jeg tror Spotify. Anonymkode: 33b74...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå