Gå til innhold

Bekymret for at kjæresten min ikke takler det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis jeg hadde vært sammen med deg i 4 uker og du hadde vært dårlig i 3 av de uten å ta tak så hadde jeg avsluttet det.

Anonymkode: b813e...092

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan hende at du uten å merke det lever i mye stress, jobben, øvrig familie etc? Og det kan være at du har "møtt ro" som har fått stresset ditt til å kolapse i form for "utbrenthet" - men husk som ikke utbrenhet som man leser om, ingen langvarig sykdom som trenger sykemelding eller lignende.

Å møte en varm og god dame fremprovoserer veldig mange ro og lykkehormoner i en mannekropp. Som rett og slett kan gi opplevelse av å gå i halvveis koma. Samme tendens som hører om mange blir syke eller blir liggende utslått på sofaen akkurat i det ferien starter - når roen vandrer inn i kroppen. Å bli vasket i oxytocin, kroppens velværehormon, er mange ganger kraftigere enn å starte ferien! Og det er kroppslig nærvær og kos som frembringer akkurat dette hormonet.

Så jeg vil si gratulerer, du har funnet damen som skaper akkurat den god-følelsen man skal ha i et forhold. Du var antagelig bare veldig sliten på forhånd noe som kommer til kroppslig uttrykk først når man begynner å slappe av. Les deg opp på dette og forklar henne det, og etter noen uker med fortsatt mye kos og nærvær, OG mye hvile, begynner nok energien å stabilisere seg igjen.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle mennesker har jo perioder der de ikke er i form. Slitne og trette, uten at det har med noe å gjøre.

Nok til at du har en liten virus/bakterieinfeksjon det, så blir man sliten. 

Bare vær åpen med henne om det, så går det veldig bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (38 minutter siden):

Det er jo ikke bra at han velger å ofre søvn for å tekkes deg...Det hadde ikke jeg godtatt. 

Får han ikke sove så er det noe annet. Det kan skje hvem som helst. 

Du hadde aldri godtatt at han sto opp en time tidligere for å drikke kaffe med deg, fremfor å sove den ekstra timen? Deg om det...

Jeg synes det var veldig hyggelig. Jeg synes det er både koselig og romantisk når han ønsker jeg skal overnatte der selv om han ofrer litt søvn fordi må stå opp tidligere enn vanlig for å måke slik at jeg kommer meg på jobb. Eller at han blir her en time ekstra før han kjører hjem for å legge seg om kvelden...
Herom dagen ofret ham en dupp på sofaen for å heller komme hit å se film.

Å ofre litt søvn slik klarer jeg ikke se på som noe negativt... Og "for å tekkes meg"? Hva i all verden... At kjæresten ønsker tilbringe tid med meg er virkelig ikke "å tekkes meg"... Hvis kjæresten din mener en kaffekopp på morgen med deg er "å tekkes deg", så har dere en helt annen kjemi enn vi har...

Anonymkode: aedb3...151

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du hadde aldri godtatt at han sto opp en time tidligere for å drikke kaffe med deg, fremfor å sove den ekstra timen? Deg om det...

Jeg synes det var veldig hyggelig. Jeg synes det er både koselig og romantisk når han ønsker jeg skal overnatte der selv om han ofrer litt søvn fordi må stå opp tidligere enn vanlig for å måke slik at jeg kommer meg på jobb. Eller at han blir her en time ekstra før han kjører hjem for å legge seg om kvelden...
Herom dagen ofret ham en dupp på sofaen for å heller komme hit å se film.

Å ofre litt søvn slik klarer jeg ikke se på som noe negativt... Og "for å tekkes meg"? Hva i all verden... At kjæresten ønsker tilbringe tid med meg er virkelig ikke "å tekkes meg"... Hvis kjæresten din mener en kaffekopp på morgen med deg er "å tekkes deg", så har dere en helt annen kjemi enn vi har...

Om han trengte søvnen så hadde jeg foretrukket at han hadde sovet. Han må jo gjøre det som er bra for han selv. Ellers er det jo et usunt forhold da...

Når man bruker ord som å ofre så tenker jeg slik. Å være med kjæresten sin skal ikke gå på bekostning av noe annet syns jeg. At man velger å prioritere hverandre er noe annet. 

Så kan du gjerne holde meg utenfor 😉 

Et offer blir for meg noe helt annet. Det er mye større på en måte. 

Takk for oppklaringen 👏👏👏👏

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (20 minutter siden):

Om han trengte søvnen så hadde jeg foretrukket at han hadde sovet. Han må jo gjøre det som er bra for han selv. Ellers er det jo et usunt forhold da...

Når man bruker ord som å ofre så tenker jeg slik. Å være med kjæresten sin skal ikke gå på bekostning av noe annet syns jeg. At man velger å prioritere hverandre er noe annet. 

Så kan du gjerne holde meg utenfor 😉 

Et offer blir for meg noe helt annet. Det er mye større på en måte. 

Takk for oppklaringen 👏👏👏👏

Å ofre noe kan også bety at man gjør det med glede... Jeg ofrer med glede masse alenetid for å heller være med kjæresten. Jeg ofrer gjerne halve klesskapet for å gjøre plass til han, og jeg ofrer gjerne noen venninnekvelder til fordel for han. Jeg ser ikke på det som noe negativt, spesielt ikke når det gjøres med glede og velvilje.

TS f.eks kunne valgt ofre stoltheten sin å dra til legen, men TS velger heller avvise sin nye kjæreste.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å ofre noe kan også bety at man gjør det med glede... Jeg ofrer med glede masse alenetid for å heller være med kjæresten. Jeg ofrer gjerne halve klesskapet for å gjøre plass til han, og jeg ofrer gjerne noen venninnekvelder til fordel for han. Jeg ser ikke på det som noe negativt, spesielt ikke når det gjøres med glede og velvilje.

TS f.eks kunne valgt ofre stoltheten sin å dra til legen, men TS velger heller avvise sin nye kjæreste.

Vi bare bruker begrepene ulikt. Er ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eureka! skrev (1 time siden):

Det kan hende at du uten å merke det lever i mye stress, jobben, øvrig familie etc? Og det kan være at du har "møtt ro" som har fått stresset ditt til å kolapse i form for "utbrenthet" - men husk som ikke utbrenhet som man leser om, ingen langvarig sykdom som trenger sykemelding eller lignende.

Å møte en varm og god dame fremprovoserer veldig mange ro og lykkehormoner i en mannekropp. Som rett og slett kan gi opplevelse av å gå i halvveis koma. Samme tendens som hører om mange blir syke eller blir liggende utslått på sofaen akkurat i det ferien starter - når roen vandrer inn i kroppen. Å bli vasket i oxytocin, kroppens velværehormon, er mange ganger kraftigere enn å starte ferien! Og det er kroppslig nærvær og kos som frembringer akkurat dette hormonet.

Så jeg vil si gratulerer, du har funnet damen som skaper akkurat den god-følelsen man skal ha i et forhold. Du var antagelig bare veldig sliten på forhånd noe som kommer til kroppslig uttrykk først når man begynner å slappe av. Les deg opp på dette og forklar henne det, og etter noen uker med fortsatt mye kos og nærvær, OG mye hvile, begynner nok energien å stabilisere seg igjen.

Jeg tenkte det samme. Jeg har forstått det slik at det er en gammel overlevelsesstrategi fra den tiden vi var mer prisgitt naturen(uvær etc) og rovdyr enn vi er nå. Du holder deg våken og klar til å flykte eller kjempe så lenge du er i fare, og når faren er over og du er trygg, må du hvile for å både hente deg inn igjen og samle krefter til neste faresituasjon. Nå er jo ikke stresset på jobb en livsfare på samme måte som å være i skogen med rovdyr rundt deg, men mekanismen er den samme. Mange som har vært i et psykisk voldelig/giftig forhold og kommer inn i et sunt og trygt forhold, kan være ganske trøtte og har stort søvnbehov i starten. Det er fordi de har levd i konstant årvåkenhet i det forrige forholdet av frykt for hva partneren kan finne på å si/gjøre. I det nye forholdet er de trygge, og kjenner kanskje til og med at partneren støtter og beskytter deg. Nå kan de endelig hvile.

Anonymkode: c4574...3b8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neimen, ærlig talt, ikke godta dette. Har du sagt noe så får hun godta det, ikke fortsette å gnåle. Ellers mister dere lysten begge to.

Anonymkode: 43f08...10e

Han har gjenom nesten helle forholdet blitt så "sliten" at han må sove mitt på dagen og da kanselerer han alle avtaler med dama, men gider ikke å undersøke hva som er galle en gang. Jeg synes dene dama høres veldig tolmodig ut, helt naturlig at hun begyner å tvile når han ikke viser noen vilje til å bli bedre heller. Og du mener han skal nekte henne å snake om de helt naturlige bekymringene i tilegg? Hva er poenget med en kjæreste om man ikke kan snake om det man tenker på en gang?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette. Det er så sykt irriterende med menn som klager over formen, men utsetter å gjøre noe med det. 

Du forstår at du ved å vente signaliserer at du ikke plages nevneverdig av at hun mister tenning? 

Anonymkode: e2188...def

Så du mener jeg burde bestille time asap før hennes del så hun ikke blir lei? Dette er ikke noe som haster, så om jeg før en time om en mnd så gør det fint. Hun har jo spurt 2-3 ganger nå og syntes det er kjedelig at jeg er dø i formen. Er ellers veldig energisk men nå er formen bare slått helt ut. Kan sove 2 ganger daglig nå, helt utmattet etter hun har vært der. Da har vi kost oss, gått på tur/lange turer etc. 

Anonymkode: 22727...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg hadde vært sammen med deg i 4 uker og du hadde vært dårlig i 3 av de uten å ta tak så hadde jeg avsluttet det.

Samme her. Det er uattraktivt med en voksen person som skal legge seg til å sove midt på dagen nesten hver gang jeg er på besøk, UTEN å oppsøke lege for det plutselige akutte problemet. 

Anonymkode: 65924...2cd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenkte det samme. Jeg har forstått det slik at det er en gammel overlevelsesstrategi fra den tiden vi var mer prisgitt naturen(uvær etc) og rovdyr enn vi er nå. Du holder deg våken og klar til å flykte eller kjempe så lenge du er i fare, og når faren er over og du er trygg, må du hvile for å både hente deg inn igjen og samle krefter til neste faresituasjon. Nå er jo ikke stresset på jobb en livsfare på samme måte som å være i skogen med rovdyr rundt deg, men mekanismen er den samme. Mange som har vært i et psykisk voldelig/giftig forhold og kommer inn i et sunt og trygt forhold, kan være ganske trøtte og har stort søvnbehov i starten. Det er fordi de har levd i konstant årvåkenhet i det forrige forholdet av frykt for hva partneren kan finne på å si/gjøre. I det nye forholdet er de trygge, og kjenner kanskje til og med at partneren støtter og beskytter deg. Nå kan de endelig hvile.

Det stemmer. Jeg levde i en krig med forrige. Mentalt... Hun jeg er med nå er motsatt. Hun gir meg ro men blir fort påminnet av hun andre om hun starter mistillit. Jeg skal tenke godt over dette. Takk 👍👍

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Så du mener jeg burde bestille time asap før hennes del så hun ikke blir lei? Dette er ikke noe som haster, så om jeg før en time om en mnd så gør det fint. Hun har jo spurt 2-3 ganger nå og syntes det er kjedelig at jeg er dø i formen. Er ellers veldig energisk men nå er formen bare slått helt ut. Kan sove 2 ganger daglig nå, helt utmattet etter hun har vært der. Da har vi kost oss, gått på tur/lange turer etc. 

Det vet jo ikke du noe om... Du aner ikke hva som feiler deg. Det kan være noe helt uskyldig, eller det kan være tegn på alvorlig fysisk sykdom. Ta det på alvor og oppsøk lege raskt! Først og fremst for din egen del, men også for å vise at det faktisk er litt tak i deg.

Anonymkode: c0ef5...d2b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eureka! skrev (2 timer siden):

Det var en tankevekker. Jeg visste ikke dette og mulig det er årsaken her. Hun er enkel å være med å ikke en kriger som min eks var som stolte null på meg, jeg levde i et forhold med løgn og null tillitt. Med hun nye sa jeg at jeg nesten måtte ha litt "krig" i forholdet , siden d var hverdagen før for meg men jeg må jo bare være takknemlig for at hun ikke er drama og istenfor å være vanskelig, så gjør hun det godt for meg. Bare synd jeg er så trøtt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer. Jeg levde i en krig med forrige. Mentalt... Hun jeg er med nå er motsatt. Hun gir meg ro men blir fort påminnet av hun andre om hun starter mistillit. Jeg skal tenke godt over dette. Takk 👍👍

Hvis det viser seg å være slik, syns jeg hun bør få vite det. Om ikke annet, så i alle fall så hun vet at slitenheten ikke skyldes manglende interesse fra deg eller noe hun har gjort galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis det viser seg å være slik, syns jeg hun bør få vite det. Om ikke annet, så i alle fall så hun vet at slitenheten ikke skyldes manglende interesse fra deg eller noe hun har gjort galt.

Hun spurte og jeg sa at det ikke gjaldt henne at jeg var sliten. Det burde vel holde ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tolkes vel ikke som mindre interesse fordi om man er sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun spurte og jeg sa at det ikke gjaldt henne at jeg var sliten. Det burde vel holde ? 

Så hun er redd at det er pga henne, men du gidder ikke engang å prøve å forklare for henne hva det kan skyldes? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som meg. Jeg har me/fibromyalgi etter virusinfeksjon. 

Anonymkode: 14ef0...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som meg. Jeg har me/fibromyalgi etter virusinfeksjon. 

Anonymkode: 14ef0...1a0

Så hun er redd at det er pga henne, men du gidder ikke engang å prøve å forklare for henne hva det kan skyldes? 

Jo jeg sier det ikke er pga henne. Måtte ikveld bare legge meg uten å sende bilde eller noe. Som vi pleier, har lite ork 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...