Gå til innhold

Barn med manglende apetittregulering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lenge (helt siden hun var baby) stussa over spisemønsteret til mitt barn. Hun er 3 år nå, og jeg tror hun er litt overvektig. Hun får i all hovesak sunn mat, dvs minimalt med sukker i hverdager, mye grønnsaker og hjemmelaget mat. 

Da hun var baby viste hun aldri tegn til at hun var ferdig å amme. Hun kunne ammes i timesvis uten å vise de typiske tegnene med å snu seg bort osv. Det ble ekstremt mye amming, men jeg måtte alltid avslutte ammestunden. Etter typ 45min/1 time, ofte. 

Hun var ganske stor da hun ble født, 4,5 kg. Til og med jordmødrene sa etter en uke at hun burde få smokk fordi hun hadde så enormt sugebehov. Det var typ "clusteramming" dvs av og på puppen over mange timer. Hun virka aldri ferdig eller tilfreds. 

Nå som hun er 3 år kan hun spise veldig mye,om det er tilgjengelig. Når jeg tror hun er mett, f.eks. etter 2 mektige pannekaker (blir mett av 2 selv), spør jeg henne kjenne etter og kjenne om hun er mett. Da sier hun "nei jeg er sulten". Av og til stapper hun i seg mer mat, typ fyller hele munnen med store biter. I dag, da jeg sa at det var tomt for mat etter 2,5 pannekaker, begynte hun skulle snike til seg smøret som står på benken, åpne et glass peanøttsmør som står der osv. 

Samtidig kan hun gå veldig lenge uten mat uten å klage. Det er først nylig jeg har hørt henne bruke ordet sulten, men det kan komme 10 minutter etter et måltid. Og "mett" kan komme selv om hun nesten ikke har spist noe, men det er vel ikke så uvanlig. 

I perioder spiser hun veldig lite. Og i andre perioder veldig mye. Jeg prøver å hjelpe henne å avslutte måltidet ved å følge på signaler om hun er ferdig, e.ks. at hu  begynner å leke med maten. Og hvis hun vil gå fra bordet, uansett om hun har spist lite eller mye, så rydder vi tallerkenen og da kan hun ikke komme tilbake og spise mer. Men det er vanskelig i blant. 

Noen som har lignende erfaringer? 

Anonymkode: 0dc3e...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes ikke det høres så veldig unormalt ut, altså. Et barn kan si det er både sulten og mett uten å egentlig mene det, det kjenner jeg veldig igjen fra vår treåring også. Han kan også gå lenge uten mat. Men du bør selvsagt ta det opp med helsesøster eller lege om du er bekymret 😊

Anonymkode: d0a85...c45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det unormale her er vel å bli mett av to pannekaker 😳 Spiser du veldig mange måltider per dag siden du orker så lite mat per måltid?

Jordmødre som mener at en baby på en uke bør få smokk pga for stort sugebehov høres fullstendig inkompetente ut. Det er helt innenfor normalen at enkelte babyer henger i puppen 24/7.

Jeg har aldri hatt særlig til følelse av suiten og mett selv. Er liten og slank, som barn var jeg liten og mager. Kan gå dagesvis uten mat, eller kan spise som en 100 kilos idrettsutøver.

Om du føler ungen din er i faresone for overvekt ville jeg fjernet alt av sukker, redusert korn i ukedagene, kosemat som pannekaker kun ved spesielle anledninger, droppet pasta, og spist ren mat - kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, bær, litt nøtter og frukt, feite meieriprodukter, kornmat som brød, pasta og pannekaker kun i helgene.

Anonymkode: 03cca...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har lenge (helt siden hun var baby) stussa over spisemønsteret til mitt barn. Hun er 3 år nå, og jeg tror hun er litt overvektig. Hun får i all hovesak sunn mat, dvs minimalt med sukker i hverdager, mye grønnsaker og hjemmelaget mat. 

Da hun var baby viste hun aldri tegn til at hun var ferdig å amme. Hun kunne ammes i timesvis uten å vise de typiske tegnene med å snu seg bort osv. Det ble ekstremt mye amming, men jeg måtte alltid avslutte ammestunden. Etter typ 45min/1 time, ofte. 

Hun var ganske stor da hun ble født, 4,5 kg. Til og med jordmødrene sa etter en uke at hun burde få smokk fordi hun hadde så enormt sugebehov. Det var typ "clusteramming" dvs av og på puppen over mange timer. Hun virka aldri ferdig eller tilfreds. 

Nå som hun er 3 år kan hun spise veldig mye,om det er tilgjengelig. Når jeg tror hun er mett, f.eks. etter 2 mektige pannekaker (blir mett av 2 selv), spør jeg henne kjenne etter og kjenne om hun er mett. Da sier hun "nei jeg er sulten". Av og til stapper hun i seg mer mat, typ fyller hele munnen med store biter. I dag, da jeg sa at det var tomt for mat etter 2,5 pannekaker, begynte hun skulle snike til seg smøret som står på benken, åpne et glass peanøttsmør som står der osv. 

Samtidig kan hun gå veldig lenge uten mat uten å klage. Det er først nylig jeg har hørt henne bruke ordet sulten, men det kan komme 10 minutter etter et måltid. Og "mett" kan komme selv om hun nesten ikke har spist noe, men det er vel ikke så uvanlig. 

I perioder spiser hun veldig lite. Og i andre perioder veldig mye. Jeg prøver å hjelpe henne å avslutte måltidet ved å følge på signaler om hun er ferdig, e.ks. at hu  begynner å leke med maten. Og hvis hun vil gå fra bordet, uansett om hun har spist lite eller mye, så rydder vi tallerkenen og da kan hun ikke komme tilbake og spise mer. Men det er vanskelig i blant. 

Noen som har lignende erfaringer? 

Anonymkode: 0dc3e...e1b

Hvor mye spiser hun hvis hun får fortsette å spise så mye hun vil? Er det innenfor «normalen»? Hva slags mat er tilgjengelig når hun sier hun fortsatt er mett? Kan det være hun har en vekstperiode og trenger mer mat akkurat nå? 

Jeg har en 3-åring selv, og han spiser i perioder veldig mye mat. Men han er aktiv og vokser, så jeg setter frem mye grønnsaker og frukt i tillegg til alt annet vi har av mat og lar han spise så mye han vil. 

Anonymkode: 6b0a5...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som hun bruker mat som selvregulering. Her må du bruke flere verktøy for stimuli til nervesystemet gjennom kjevene. Feks bra tekstur på mat, gulrøtter, knekkebrød, smoothie med små sugerør, blåse bobler, blåse en fjær over vann etc. 

Anonymkode: dfcee...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En treåring har fremdeles det "lubne baby-utseendet". Småbarn har dette for å stimulere til ansvarsfølelse i oss voksne, og som får oss til å ville ta seg av barna uansett hva. Noe sånt. Gi det et par år, så vil lubbenheten normalt sett jevne seg ut, og først da kan man si sikkert om hun er overvektig eller ikke. Selvsagt om det ikke er overdreven vektøkning.

Det er helt normalt at appetitten går opp og ned hos barn. Det er en del av deres regulering, og de spiser normalt sett det de trenger. Men hun virker jo litt utafor normalen når det gjelder dette, utfra hva du skriver. Det er rart at hun sniker til seg smør osv., som står fremme. Dette må åpenbart gjøres utilgjengelig, så det ikke kan stå som fristelser. Eventuelt slutte med slikt en periode/bytte ut med noe hun ikke kjesker på. 

Det du kan gjøre er selvsagt å sørge for sunt og variert kosthold, og hvis du er bekymra for overvekt, så kan du forebygge ved å generelt ikke legge for mye på tallerkenen hennes - da vil en alltid prøve å spise opp. Bruk av små tallerkner minsker mengden på porsjonene naturlig, og lite vil se ut som mye. Mat som må tygges gir også en generell følelse av å spise mer. Ellers synes jeg suppe kan gi rask metthetsfølelse. Lag passe mengde mat, slik at det blir tomt når man er passe mett - ikke stappa. 

Synes ab...78a hadde gode tanker.

Anonymkode: ec692...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En annen ting du må gjøre er å gi henne mat som stimulerer metthetshormonet. Fet laks, frø, ikke vær forsiktig med fett og protein! Gi henne ordentlig mat som metter ordentlig. Etter at fettfrykten kom på slutten av 70-tallet så har overvektskurven hos mennesker økt betraktelig.  Så gi henne rene råvarer, masse fett og protein, brød med masse frø og fullkorn etc.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

En treåring har fremdeles det "lubne baby-utseendet". Småbarn har dette for å stimulere til ansvarsfølelse i oss voksne, og som får oss til å ville ta seg av barna uansett hva. Noe sånt. Gi det et par år, så vil lubbenheten normalt sett jevne seg ut, og først da kan man si sikkert om hun er overvektig eller ikke. Selvsagt om det ikke er overdreven vektøkning.

Dette stemmer til dels, men ikke 100 %. Det kommer helt an på hvordan barnet følger kurven sin.

Anonymkode: dfcee...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...