Gå til innhold

Hvor mange med ME klarer å stå i 80-100% jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvor kommer dette "innntrykket" ditt fra?

Hun kan ikke ha fått ME diagnose hvis hun har vært i full jobb, det er så enkelt. Ingen som er i full jobb og har det funksjonsnivået du beskriver der som en gang blir vurdert til utredning. Så enten fikk hun diagnose på et tidligere stadiet da hun hadde vært dårlig i lang tid, og ble så etterdiagnosert og behandlet for ADHD (og ubehandlet ADHD var direkte årsak til utmattelsen), og dermed ble frisk. Eller så snakker du tull. 

Anonymkode: f7401...6aa

Bare for å påpeke noe vesentlig du glemer ut - 50% funksjonsfall er ikke ensbetydende med å ikke kunne stå 100% i jobb. 

Funksjonsfallet kan like gjerne være i de 16,5 timene man ikke er på arbeid.

Anonymkode: 5e81a...038

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen siden 50 prosent nedsatt funksjons evne er kravet om å få me diagnosen på første plass og da snakker vi mild grad

Anonymkode: 6f61a...b8a

Du må gjerne vise til kilder som hevder at man må ha 50 % nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet.

Anonymkode: 5f669...b7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her:

Ble litt forvirret her, siden det virker som en anonym blir blandet med meg. Den damen det gjelder er i 20- årene og jobber fulltid, er i tillegg veldig aktiv på fritiden.  Hun har ikke adhd.

Jeg har stor respekt for sykdom, og merket at jeg ble veldig provosert over at flere hang seg på og sa ME er en diagnose man får når man ikke finner noe. 

Anonymkode: 804cf...0d3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ME, og klarer 100 % en periode så må jeg ha pause en periode så 100% også pause. Sånn går årene.

Anonymkode: 6ffea...419

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ME, og klarer 100 % en periode så må jeg ha pause en periode så 100% også pause. Sånn går årene.

Så bra at du klarer det :) Kan gi håp til dem som klarer mindre 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ganske håpløst når folk med ME tar alt så personlig. 

Anonymkode: cf0d1...20e

Personlig? 

Du må jo kunne svare på hvorfor du har dette inntrykket, fremfor å prosjiere din manglende evne til forklare over på "folk med ME tar alt så personlig".

Det er stor forskjell på at feildiagnoseringer forekommer, og påstanden om at diagnosen gis "ukritisk" og i "hytt og pine". NAV har egen rådgivende lege internt, og det er regler for hvem de godtar setter diagnosen og hvordan utredningen har foregått. Så jeg er veldig nysgjerrig på hvordan du, som ikke har ME selv, har så mye "inntrykk" - som du ikke en gang kan redegjøre for hvorfor du har?

Et av de absolutte kriteriene for diagnosen og utredningen i seg selv, er minst 50 % funksjonstap over tid, med spesifikke symptomer. Er man i full jobb, har normalt familieliv, egen hest som man trener selv, OG trener regelmessig utenom dette, så er jo ikke dette åpenbart ikke noe som faller innunder dette kriteriet. Så derfor er det ikke veldig urimelig at jeg sier at nei, denne personen har ikke ME, og har trolig ikke vært gjennom noe ME utredning heller hvis dette har vært funksjonsnivået hele veien. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare for å påpeke noe vesentlig du glemer ut - 50% funksjonsfall er ikke ensbetydende med å ikke kunne stå 100% i jobb. 

Funksjonsfallet kan like gjerne være i de 16,5 timene man ikke er på arbeid.

Anonymkode: 5e81a...038

Ja du har rett, jeg glemte meg bort. Akkurat i dette tilfellet skulle jeg tatt helheten av "har hest som tar seg selv, normalt familieliv osv" i tillegg til å være i full jobb med i ligningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her:

Ble litt forvirret her, siden det virker som en anonym blir blandet med meg. Den damen det gjelder er i 20- årene og jobber fulltid, er i tillegg veldig aktiv på fritiden.  Hun har ikke adhd.

Jeg har stor respekt for sykdom, og merket at jeg ble veldig provosert over at flere hang seg på og sa ME er en diagnose man får når man ikke finner noe. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ble provosert av dette. ME er en diagnose som settes når det ikke er andre funn - det er en utelukkelsesdiagnose. Men man jo likevel oppfylle kriteriene for å få diagnosen. 

Denne damen du beskriver her høres jo ikke ut som en som har ME. Men du gir ingen info om hvorvidt personen har vært syk over tid og frisknet til, og kanskje i den prosessen også kanske egentlig "bare" har vært utbrent. Eller om dette har vært aktivitetsnivået hele tiden. Husk at folk er fæle til å diagnosere seg selv. Folk sier de har PTSD, ME, ADHD, og har verken vært til utredning eller fått diagnosen. Men "kjenner seg igjen i noe" og sier de har "det og det". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du ble provosert av dette. ME er en diagnose som settes når det ikke er andre funn - det er en utelukkelsesdiagnose. Men man jo likevel oppfylle kriteriene for å få diagnosen. 

Denne damen du beskriver her høres jo ikke ut som en som har ME. Men du gir ingen info om hvorvidt personen har vært syk over tid og frisknet til, og kanskje i den prosessen også kanske egentlig "bare" har vært utbrent. Eller om dette har vært aktivitetsnivået hele tiden. Husk at folk er fæle til å diagnosere seg selv. Folk sier de har PTSD, ME, ADHD, og har verken vært til utredning eller fått diagnosen. Men "kjenner seg igjen i noe" og sier de har "det og det". 

Vi må slutte å si at det ikke er funn, men de funnene som er kan ikke forklares med annen kjent sykdom - diagnosen settes da etter strenge kriterier hvor sammenheng med symptomene og hvordan de opptrer er viktig. Er ikke sånn at det ikke er funn og tegn på de som er syke med ME.

Anonymkode: a4f36...4a0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Varierer jo med ME som med alt annet, noen klarer litt, noen alt, noen ingenting osv. Er jo det samme med kreft, noen klarer å stå i jobb til tross for behandling og andre klarer ikke det. Det påvirker jo forskjellig. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Havnet i en diskusjon i dag. Har en venninne som mener at mange kan jobbe fullt med ME, og det er jo veldig bra om det stemmer. Men videre påstod hun at ME bare er en samlediagnose, for alle som de ikke finner noe galt med, og som mener de selv er syke. Ble veldig provosert.

Akkurat det jeg har uthevet er jeg litt enig i, det er jo mange som har fått både ME og FM som senere har fått andre diagnoser og behandling av disse som da har gjort at de her blitt bedre så at mange av oss med disse sykdommene bare har fått denne betegnelsen og heller feiler noe annet skal man ikke ser bort fra. Alle får heller ikke like grundig utredning før man får diagnosen.

Hvorfor du blir så provosert av dette forstår jeg ikke, vi er som sagt alle forskjellig og at det er noen som selv mener de er syke uten å faktisk være det kan man jo heller ikke se bort i fra, Skjønner at hun kanskje virket påståelig men hun har nok sine erfaringer.

Anonymkode: f1ed8...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke TS altså, men må bare spørre, er det ikke slitsomt å ha det slik? Hadde det ikke vært bedre og jobbet feks 50% og hatt en mer forutsigbar og stabil hverdag? Sluppet å bryte deg ned i 100% over tid for så å være sykemeldt i !00% for å bygge deg opp igjen? Jeg tenker ikke at du selv skal måtte redusere til 50 når helsa gjør at du ikke klarer å holde deg i 100%, men at kanskje gradert ufør kunne være et alternativ. 

Anonymkode: f4d7b...465

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi må slutte å si at det ikke er funn, men de funnene som er kan ikke forklares med annen kjent sykdom - diagnosen settes da etter strenge kriterier hvor sammenheng med symptomene og hvordan de opptrer er viktig. Er ikke sånn at det ikke er funn og tegn på de som er syke med ME.

Jeg har hatt ME i ca 20 år, så jeg vet jo veldig godt hvordan det utredes og hva som er kriterier. Poenget er at det ikke er prøver som påviser ME, og derfor blir det en "sekkediagnose" basert på symptomer. Alt annet som kan forklare symptomer skal jo utelukkes i utredningen. Det er en grunn til at utredningen er svært omfattende. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt ME i ca 20 år, så jeg vet jo veldig godt hvordan det utredes og hva som er kriterier. Poenget er at det ikke er prøver som påviser ME, og derfor blir det en "sekkediagnose" basert på symptomer. Alt annet som kan forklare symptomer skal jo utelukkes i utredningen. Det er en grunn til at utredningen er svært omfattende. 

Jeg ville bare ha frem at vi som har ME generelt må slutte å si at det er en diagnose vi får om det ikke er funn, men det stemmer jo ikke. Kommentaren var ikke kun myntet til deg men fler som sa det samme i tråden.

Skal vi få anerkjennelse for sykdommen så må vi som har ME slutte å undergrave den som uforklarlig uten funn eller en at den  tilhører en sekk hvor man putter mye rart oppi.  ME er ikke en sekkediagnose. ME er en beskrevet distinkt klinisk entitet som har vært registrert i WHO’s diagnosekodesystem som en nevrologisk sykdom (G93.3) siden 1969.

At leger ikke forholder seg til grundig utredning betyr ikke at ME diagnosen i seg selv er en «sekk» med andre uforklarlige sykdommer. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville bare ha frem at vi som har ME generelt må slutte å si at det er en diagnose vi får om det ikke er funn, men det stemmer jo ikke. Kommentaren var ikke kun myntet til deg men fler som sa det samme i tråden.

Skal vi få anerkjennelse for sykdommen så må vi som har ME slutte å undergrave den som uforklarlig uten funn eller en at den  tilhører en sekk hvor man putter mye rart oppi.  ME er ikke en sekkediagnose. ME er en beskrevet distinkt klinisk entitet som har vært registrert i WHO’s diagnosekodesystem som en nevrologisk sykdom (G93.3) siden 1969.

At leger ikke forholder seg til grundig utredning betyr ikke at ME diagnosen i seg selv er en «sekk» med andre uforklarlige sykdommer. 

Jeg vet jo selvsagt at ME er en nevrologisk sykdom, jeg vet jo åpenbart også hvor alvorlig ME kan være. 

Poenget er at man kan ikke påvise ME med prøver, og derfor er det en diagnose man får når det ikke er andre funn - basert på symptomer og kriterier så klart. 

Dette betyr jo ikke at ME ikke er virkelig. Det betyr bare at det ikke finnes egne tester som kan påvise sykdommen, slik det er med f.eks MS. Jeg vet at det forskes mye på dette, men slik det er nå og har vært i årevis, så er det rett og slett en diagnose som ikke kan påvises med prøver, og dermed en diagnose man får når alt annet er utelukket. 

Sitat ME-foreningen:

"I dag er ME en diagnose som stilles på grunnlag av et distinkt og gjenkjennelig symptombilde og fravær av andre sykdommer som forårsaker lignende symptomer. Man har ikke hatt en test – en biomarkør – som kunne påvise sykdommen, eller som kunne utelukke den."

https://www.me-foreningen.no/en-mulig-biomarkor-for-me/#:~:text=I dag er ME en,eller som kunne utelukke den.

Så jeg skjønner ikke hvorfor man skal la seg provosere av at det faktisk er sånn det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet jo selvsagt at ME er en nevrologisk sykdom, jeg vet jo åpenbart også hvor alvorlig ME kan være. 

Poenget er at man kan ikke påvise ME med prøver, og derfor er det en diagnose man får når det ikke er andre funn - basert på symptomer og kriterier så klart. 

Dette betyr jo ikke at ME ikke er virkelig. Det betyr bare at det ikke finnes egne tester som kan påvise sykdommen, slik det er med f.eks MS. Jeg vet at det forskes mye på dette, men slik det er nå og har vært i årevis, så er det rett og slett en diagnose som ikke kan påvises med prøver, og dermed en diagnose man får når alt annet er utelukket. 

Sitat ME-foreningen:

"I dag er ME en diagnose som stilles på grunnlag av et distinkt og gjenkjennelig symptombilde og fravær av andre sykdommer som forårsaker lignende symptomer. Man har ikke hatt en test – en biomarkør – som kunne påvise sykdommen, eller som kunne utelukke den."

https://www.me-foreningen.no/en-mulig-biomarkor-for-me/#:~:text=I dag er ME en,eller som kunne utelukke den.

Så jeg skjønner ikke hvorfor man skal la seg provosere av at det faktisk er sånn det er. 

Lot meg ikke provosere, men jeg ville bare påpeke for de som ikke har peiling på ME. Det er funn hos ME syke. Ingen biomarkør godkjent ennå. Men om man har en grundig utredning så vil det være funn som viser at du er syk av noe. Tror du misforstår meg.

Jeg har mange tegn og sympt som er objektivt målbare på at jeg er syk. Så for de som sier at ME er en sykdom basert og diagnostisert på kun på subjektive beskrivelser, så stemmer ikke det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lot meg ikke provosere, men jeg ville bare påpeke for de som ikke har peiling på ME. Det er funn hos ME syke. Ingen biomarkør godkjent ennå. Men om man har en grundig utredning så vil det være funn som viser at du er syk av noe. Tror du misforstår meg.

Jeg har mange tegn og sympt som er objektivt målbare på at jeg er syk. Så for de som sier at ME er en sykdom basert og diagnostisert på kun på subjektive beskrivelser, så stemmer ikke det. 

Ok, hva slags symptomer som er relatert til ME sykdom er målbare hos deg, som er godkjent som biomarkør?
Mener du at ME-foreningen og helsevesenet ikke har riktig informasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, hva slags symptomer som er relatert til ME sykdom er målbare hos deg, som er godkjent som biomarkør?
Mener du at ME-foreningen og helsevesenet ikke har riktig informasjon? 

Leser du det jeg skriver, jeg vet det ikke er en biomarkør, men det betyr ikke at det er tegn til sykdom hos de som har ME som kan måles objektivt. ME foreningen og helsevesenet vet jo også at det er diagnosekriterier som bla innebefatter objektivt tegn. Om du er veldig interessert så har jeg POTs, gastroparese, skyhøyt laktat, litt lav oksygenmetning, nystagmus og hjerterytmeforstyrrelser bla. Alt er påvist via tester. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ME, moderat/alvorlig grad. Har 0% arbeidsevne, og klarer egentlig ikke vanlige hverdagsaktiviteter heller. Dvs pers hygiene, husarbeid, matlaging, innkjøp, sosiale aktiviteter. 

Synes det høres ut som TS's bekjent har noe helt annet enn ME iallfall... selv mild grad.    

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser du det jeg skriver, jeg vet det ikke er en biomarkør, men det betyr ikke at det er tegn til sykdom hos de som har ME som kan måles objektivt. ME foreningen og helsevesenet vet jo også at det er diagnosekriterier som bla innebefatter objektivt tegn. Om du er veldig interessert så har jeg POTs, gastroparese, skyhøyt laktat, litt lav oksygenmetning, nystagmus og hjerterytmeforstyrrelser bla. Alt er påvist via tester. 

Men det er jo det som er poenget mitt, du fikk ikke ME diagnose med bakgrunn av det du skriver her. Ingen av disse er kriterie for diagnosen. 

Jeg har f.eks IBS som direkte følge av ME, men IBS er ikke årsaken til ME. Og ja, det kan i noen tilfeller påvises på koloskopi. 

Så er jo også spørsmålet, ble disse avvikene påvist under ME utredningen, eller kom det senere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er jo det som er poenget mitt, du fikk ikke ME diagnose med bakgrunn av det du skriver her. Ingen av disse er kriterie for diagnosen. 

Jeg har f.eks IBS som direkte følge av ME, men IBS er ikke årsaken til ME. Og ja, det kan i noen tilfeller påvises på koloskopi. 

Så er jo også spørsmålet, ble disse avvikene påvist under ME utredningen, eller kom det senere? 

Alt kom samtidig -ble alvorlig  syk mer el mindre over natten, jeg krangler heller ikke med deg. Men å si at det ikke er funn ved ME stemmer ikke, men man må se funnene sammen med resten av ens sykdomshistorie. Jeg svarte deg og henvendte meg til flere som sier at det ikke er objektive funn ved ME -det stemmer ikke. Leter man så finner man funn hos de som ender opp med en ME diagnose. Hva er kriteriene for diagnosen da om ikke noe av det jeg ramser opp ikke passer inn i Canadakriteriene for ME? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...