AnonymBruker Skrevet 18. januar #1 Del Skrevet 18. januar Jeg opplever at jobben krever mer og mer, selv om jeg er blitt veldig effektiv i alt av forarbeid, Etterarbeid og dokumentasjon. Men nå som jeg nærmer meg ansiennitetstoppen tenker jeg at jeg får litt lite igjen for innsatsen min. Mannen min tjener bedre og er aldri sliten av jobben på samme måte som meg. Han har også etter hvert fått gode avspaseringsordninger, tidligere var vi enige om at feriene var et stort pluss i min jobb. Med tanke på barna. Flere rundt meg har tatt en master i starten av førtiårene, men så har jeg begynt å tenke at jeg kanskje heller skal gjøre noe jeg får mer igjen for? Som å skifte beite, til en jobb der jeg ikke er helt skutt hver fredag? Nesten halvparten av de på min alder har gått seg på en smell. Enten er de ute av yrket eller så er de 50% - 100% uføre. Eller ynder en slags avklaring. Og jeg har blitt en gammel dame som er avhengig av å bruke lørdagen til å komme meg ovenpå igjen, og ønsker da ikke å være sosial med noen. Og orker absolutt ikke noe program. For mandag skal jeg igjen prestere maks for å holde klassen min på sporet. Anonymkode: 527c6...e7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #2 Del Skrevet 18. januar Jeg har fått dekket deltidsmaster igjennom jobben. 4 år hvor jeg jobber 60% og studerer 50% for full lønn. Studiesamlingene er inspirerende påfyll i en hektisk hverdag, og det at jeg samtidig når 16 års ansiennitet og lektor med opprykk når studiet er ferdig, er en fin gulrot i enden. Så har du mulighet til å gjøre det på en måte som gir deg noe mer enn kun stress, ville jeg gått for det. Ellers ikke. Anonymkode: 434ca...263 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #3 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har fått dekket deltidsmaster igjennom jobben. 4 år hvor jeg jobber 60% og studerer 50% for full lønn. Studiesamlingene er inspirerende påfyll i en hektisk hverdag, og det at jeg samtidig når 16 års ansiennitet og lektor med opprykk når studiet er ferdig, er en fin gulrot i enden. Så har du mulighet til å gjøre det på en måte som gir deg noe mer enn kun stress, ville jeg gått for det. Ellers ikke. Anonymkode: 434ca...263 Takk for svar. En sånn gullkantet avtale kan jeg nok ikke forvente... Jer er det maks 1 år man får, selv om skolen kunne ha nytte av f.eks master i spes.ped. Anonymkode: 527c6...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #4 Del Skrevet 18. januar Har du vurdert jobb i voksenopplæringen, i et forlag eller på et bibliotek? Lærere er attraktive der, men vet ikke hvor lett eller vanskelig det er å få jobb. Anonymkode: 2e25f...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #5 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du vurdert jobb i voksenopplæringen, i et forlag eller på et bibliotek? Lærere er attraktive der, men vet ikke hvor lett eller vanskelig det er å få jobb. Anonymkode: 2e25f...117 Takk for tips. Jeg er egentlig veldig glad i den dynamiske hverdagen en lærer har. Med litt mindre jobb i helger og på kvelder og litt mer overkommelige utfordringer på elevsiden, hadde jeg lett holdt ut karrieren. Forlag hadde nok vært perfekt for meg, men sliter med å se at de vil ha meg. Anonymkode: 527c6...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #6 Del Skrevet 18. januar Finnes det noen mastere som er helt nettbaserte? Virker så uforutsigbart å måtte forholde seg til samlinger som ikke blir datofestet før utpå våren. Anonymkode: 527c6...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 18. januar #7 Del Skrevet 18. januar Hvis du skal bli i læreryrket så vil jo en master gi deg et solid lønnshopp. Er det en type master som kan gi deg litt andre typer arbeidsoppgaver, noe innen ledelse eller spesped eventuelt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 18. januar #8 Del Skrevet 18. januar Jeg tok deltidsmaster ved siden av jobb i førtiårene og ble lektor med tillegg. Lønnsmessig ga det veldig god uttelling, men nå har jeg søkt meg bort fra skolen. Mye av det du forteller om ble utslagsgivende for meg, jeg ble utslitt av jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #9 Del Skrevet 18. januar Fasinerende hvordan lærere tror ingen andre er sliten når fredagen kommer. Anonymkode: adbe4...17a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 18. januar #10 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fasinerende hvordan lærere tror ingen andre er sliten når fredagen kommer. Anonymkode: adbe4...17a 🤮 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #11 Del Skrevet 20. januar Hvorfor er det alltid noen som angriper lærere som ser etter nye muligheter. Ser aldri samme negative bølgen om andre yrkesutøvere klager. Anonymkode: 527c6...e7d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #12 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 12.14): Fasinerende hvordan lærere tror ingen andre er sliten når fredagen kommer. Anonymkode: adbe4...17a For en kommentar! Tror du virkelig at vi lærere tenker det?? Jeg er selv lærer, men skjønner selvfølgelig at andre yrkesgrupper blir slitne. Samtidig må vi lærere få lov å si at vi er slitne, vurderer andre jobber osv. Det har skjedd mye i skolen bare de få årene jeg har jobbet som lærer. Jeg er 35, men har allerede rukket å være sykemeldt og innstilt på en ny jobb. Tenker fortsatt at jeg aldri vil tilbake til en jobb i skolen. Synd, men sant. Jeg orker ikke å aldri bli a jour, stadig mer krevende elever og foreldre, flere arbeidsoppgaver, mailer og telefoner kvelder og helger, osv. Anonymkode: ff911...b8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #13 Del Skrevet 21. januar Jeg er snart 40 og har tenkt på det samme selv. Lyst til å ta en master. Men med to små barn blir det ikke aktuelt helt enda. Tviler sterkt på at jeg får noe vikarordning e.l ved å ta master. Håper de åpner for det via kfk. Tror ikke de har gjort det enda? Har vurdert å prøve å søke jobb som museumspedagog e.l. Å jobbe i nav eller bv hadde jeg nok ikke orket. Jeg liker å holde på med kunst, kultur, språk o.l, og det er innen dette feltet jeg underviser også. Men skal man jobbe innen museum, bibliotek e.l, må man jo jobbe helger, og spesielt ferier på museum. Kanskje ettermiddager/ kveld også. Og man får ikke nødvendigvis mye bedre lønn tror jeg? Sånn sett er lærerhverdagen ganske grei. Spesielt med små barn. Hele familien har alltid ferie samtidig. Alltid fri hver jul og hver helg osv. Men når ungene flytter ut eller er så store at de ikke trenger pass i helger og ferier lenger, så vurderer jeg å kanskje søke jobb på museum e.l. Kan ikke se for meg å bli gammal i læreryrket. Pdd må vi legge sinna elever i bakken. Jeg har til nå klart å holde meg unna det. Har heldigvis kolleger som er tøffere enn meg og tar på seg den oppgaven. Men vi skal på kurs for å lære sånt snart alle sammen, og en dag må jeg vel gjøre det også. Ser for meg 65 år gamle meg holde på med sånt. Det kommer ikke til å gå bra. Hadde ikke gått bra om jeg prøvde nå heller, da. Uansett, jeg holder ut ved å velge mine kamper. Enkelte elever har jeg gitt opp. Har slutta å lete etter elever som forlater klasserommet bl.a. Man kan seriøst ikke forvente at jeg skal traske rundt i gangene samtidig som jeg underviser. Da får ledelsen finne en annen løsning. Elever som velger å ikke følge med og bare tuller, kommer 15 min for sent inn fra friminutt e.l, får ikke beskjed en gang til. Da får de sitte og se på at de andre jobber. Driver elevene på YouTube i stedet for det de skal, tat jeg ipaden også får de bare sitte der. Også er jeg ikke kontaktlærer. Det skjønner jeg ikke at noen orker! Da skal jeg ha en grei klasse i hvertfall! Anonymkode: 3d9e7...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #14 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er snart 40 og har tenkt på det samme selv. Lyst til å ta en master. Men med to små barn blir det ikke aktuelt helt enda. Tviler sterkt på at jeg får noe vikarordning e.l ved å ta master. Håper de åpner for det via kfk. Tror ikke de har gjort det enda? Har vurdert å prøve å søke jobb som museumspedagog e.l. Å jobbe i nav eller bv hadde jeg nok ikke orket. Jeg liker å holde på med kunst, kultur, språk o.l, og det er innen dette feltet jeg underviser også. Men skal man jobbe innen museum, bibliotek e.l, må man jo jobbe helger, og spesielt ferier på museum. Kanskje ettermiddager/ kveld også. Og man får ikke nødvendigvis mye bedre lønn tror jeg? Sånn sett er lærerhverdagen ganske grei. Spesielt med små barn. Hele familien har alltid ferie samtidig. Alltid fri hver jul og hver helg osv. Men når ungene flytter ut eller er så store at de ikke trenger pass i helger og ferier lenger, så vurderer jeg å kanskje søke jobb på museum e.l. Kan ikke se for meg å bli gammal i læreryrket. Pdd må vi legge sinna elever i bakken. Jeg har til nå klart å holde meg unna det. Har heldigvis kolleger som er tøffere enn meg og tar på seg den oppgaven. Men vi skal på kurs for å lære sånt snart alle sammen, og en dag må jeg vel gjøre det også. Ser for meg 65 år gamle meg holde på med sånt. Det kommer ikke til å gå bra. Hadde ikke gått bra om jeg prøvde nå heller, da. Uansett, jeg holder ut ved å velge mine kamper. Enkelte elever har jeg gitt opp. Har slutta å lete etter elever som forlater klasserommet bl.a. Man kan seriøst ikke forvente at jeg skal traske rundt i gangene samtidig som jeg underviser. Da får ledelsen finne en annen løsning. Elever som velger å ikke følge med og bare tuller, kommer 15 min for sent inn fra friminutt e.l, får ikke beskjed en gang til. Da får de sitte og se på at de andre jobber. Driver elevene på YouTube i stedet for det de skal, tat jeg ipaden også får de bare sitte der. Også er jeg ikke kontaktlærer. Det skjønner jeg ikke at noen orker! Da skal jeg ha en grei klasse i hvertfall! Anonymkode: 3d9e7...6ef KFK har hatt åpning for master i flere år. Må bare velge fag utenfor studiekatalogen til Udir (tidligere). Nå finnes jo ikke studiekatalogen lengre, man skal søke direkte det man vil parallelt med KFK. Anonymkode: 434ca...263 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #15 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): KFK har hatt åpning for master i flere år. Må bare velge fag utenfor studiekatalogen til Udir (tidligere). Nå finnes jo ikke studiekatalogen lengre, man skal søke direkte det man vil parallelt med KFK. Anonymkode: 434ca...263 Har sett at det finnes en master jeg kunne tenkt meg som man kan søke på. Men arbeidsgiver (rektor eller kommunen?) må jo godkjenne det. Ikke hørt om noen på jobben min som har tatt master via kfk i hvertfall. De som har tatt master har tatt det ved siden av full stilling. Så ikke sikkert jeg får det godkjent. Og jeg tviler på at masteren jeg kunne tenke meg blir sett på som så veldig relevant 🙈. Master i kunst og håndverk. Men mange tar 30 stp i matte, norsk, engelsk. Husker de spurte på intervju om jeg kunne tenke meg å videreutdanne meg innenfor noe. Jeg nevnte at da må det i så fall bli naturfag. Men da fikk jeg vite at du får bare om du tar matte, norsk eller engelsk. Men hvem bestemmer det egentlig? Rektor eller kommunen? Anonymkode: 3d9e7...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #16 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 10.35): Har du vurdert jobb i voksenopplæringen, i et forlag eller på et bibliotek? Lærere er attraktive der, men vet ikke hvor lett eller vanskelig det er å få jobb. Anonymkode: 2e25f...117 Bibliotek, er ikke det dårlig betalt? Anonymkode: 577a0...11a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #17 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 9.01): Jeg opplever at jobben krever mer og mer, selv om jeg er blitt veldig effektiv i alt av forarbeid, Etterarbeid og dokumentasjon. Men nå som jeg nærmer meg ansiennitetstoppen tenker jeg at jeg får litt lite igjen for innsatsen min. Mannen min tjener bedre og er aldri sliten av jobben på samme måte som meg. Han har også etter hvert fått gode avspaseringsordninger, tidligere var vi enige om at feriene var et stort pluss i min jobb. Med tanke på barna. Flere rundt meg har tatt en master i starten av førtiårene, men så har jeg begynt å tenke at jeg kanskje heller skal gjøre noe jeg får mer igjen for? Som å skifte beite, til en jobb der jeg ikke er helt skutt hver fredag? Nesten halvparten av de på min alder har gått seg på en smell. Enten er de ute av yrket eller så er de 50% - 100% uføre. Eller ynder en slags avklaring. Og jeg har blitt en gammel dame som er avhengig av å bruke lørdagen til å komme meg ovenpå igjen, og ønsker da ikke å være sosial med noen. Og orker absolutt ikke noe program. For mandag skal jeg igjen prestere maks for å holde klassen min på sporet. Anonymkode: 527c6...e7d Hvor mye forventer du i lønn om du bytter beite? Det er faktisk ikke slik at alle vi med kontorjobber 1) ikke blir slitne ila uka, 2) tjener en million, 3) ikke jobber kvelder/helger når noe må tas unna, jobber ofte mange flere timer enn lærere, og 4) får betalt for å gjøre ingenting. Og surprise: vi har bare 5 uker ferie. Avspasering må opparbeides. Høy lønn får du kanskje om du leverer og legger en særdeles bra innsats, men høyere enn 550-700000 i en vanlig kontorjobb - det er urealistisk men mindre kompetansen din er noe ekstra. Tror mange lærere trenger en realitetsorientering. Anonymkode: 9a8ad...7e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #18 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvor mye forventer du i lønn om du bytter beite? Det er faktisk ikke slik at alle vi med kontorjobber 1) ikke blir slitne ila uka, 2) tjener en million, 3) ikke jobber kvelder/helger når noe må tas unna, jobber ofte mange flere timer enn lærere, og 4) får betalt for å gjøre ingenting. Og surprise: vi har bare 5 uker ferie. Avspasering må opparbeides. Høy lønn får du kanskje om du leverer og legger en særdeles bra innsats, men høyere enn 550-700000 i en vanlig kontorjobb - det er urealistisk men mindre kompetansen din er noe ekstra. Tror mange lærere trenger en realitetsorientering. Anonymkode: 9a8ad...7e5 Hvorfor skal det alltid handle om å "realitetsorientere" seg når lærere går lei av jobben? Hvem som helst kan gå lei av jobben sin. Det handler jo stort sett om hva man trives med som person. Selv kan jeg bli sliten av lærerjobben pga mye støy, konflikter og utageringer. Mens andre liker at det skjer mye rundt og hadde f.eks aldri holdt ut i en klassisk kontorjobb. Jeg jobbet på bensinstasjon langs E6 på vei mot en populær turistattraksjon. Den var nattåpen, og vi hadde sykt mye kunder. Det kunne gå hele arbeidsdager hvor det var fullt kjør hele tiden. Fikk knapt tid til matpause. Men jeg syns det var et mer behagelig stress enn som lærer. Det var hvertfall ingen som utagerte, stakk av og du måtte lete etter de, kranglet eller hadde andre problemer du måtte ordne opp i osv. Og de som var misfornøyde endte bare opp med å ikke komme tilbake. I skolen kan det fint bli en stor greie av det om foreldre er misfornøyd med skolen. Mens andre syns kanskje det hadde vært helt pyton å jobbe på bensinstasjon og hadde hata å måtte steke 5 burgere mens du ekspediterte en kø av kunder og måtte åpne 4 pumper samtidig. Mange trives som lærere, men noen ønsker å skifte yrke. Og mange lærere som har byttet yrke, selv om de får mindre i lønn og 5 uker ferie, trives med det. Mens noen kommer tilbake til yrket senere. En jeg kjenner gikk lei av å være snekker og utdannet seg til å bli sløydlærer og trives med jobben i dag. En tidligere kollega har fått jobb i ppt og trives så mye bedre. Det er heller ingen som sier at de som jobber på kontor eller i andre yrker har det slitsomt innimellom. De er da frie til å skifte jobb og gå ut i media om/ diskutere ting som ikke funker de også. Anonymkode: 3d9e7...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #19 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal det alltid handle om å "realitetsorientere" seg når lærere går lei av jobben? Hvem som helst kan gå lei av jobben sin. Det handler jo stort sett om hva man trives med som person. Selv kan jeg bli sliten av lærerjobben pga mye støy, konflikter og utageringer. Mens andre liker at det skjer mye rundt og hadde f.eks aldri holdt ut i en klassisk kontorjobb. Jeg jobbet på bensinstasjon langs E6 på vei mot en populær turistattraksjon. Den var nattåpen, og vi hadde sykt mye kunder. Det kunne gå hele arbeidsdager hvor det var fullt kjør hele tiden. Fikk knapt tid til matpause. Men jeg syns det var et mer behagelig stress enn som lærer. Det var hvertfall ingen som utagerte, stakk av og du måtte lete etter de, kranglet eller hadde andre problemer du måtte ordne opp i osv. Og de som var misfornøyde endte bare opp med å ikke komme tilbake. I skolen kan det fint bli en stor greie av det om foreldre er misfornøyd med skolen. Mens andre syns kanskje det hadde vært helt pyton å jobbe på bensinstasjon og hadde hata å måtte steke 5 burgere mens du ekspediterte en kø av kunder og måtte åpne 4 pumper samtidig. Mange trives som lærere, men noen ønsker å skifte yrke. Og mange lærere som har byttet yrke, selv om de får mindre i lønn og 5 uker ferie, trives med det. Mens noen kommer tilbake til yrket senere. En jeg kjenner gikk lei av å være snekker og utdannet seg til å bli sløydlærer og trives med jobben i dag. En tidligere kollega har fått jobb i ppt og trives så mye bedre. Det er heller ingen som sier at de som jobber på kontor eller i andre yrker har det slitsomt innimellom. De er da frie til å skifte jobb og gå ut i media om/ diskutere ting som ikke funker de også. Anonymkode: 3d9e7...6ef Lærere (inkludert TS) klager på at man jobber mye og ikke får lønn for strevet. Det er greit, bytt gjerne yrke, men det er faktisk ikke slik at et vanlig jobb er bedre betalt eller har bedre arbeidstider og like mye fri og man bare kan avspasere. Iaf ikke alle samtidig. TS (og mange andre lærere som klager) virker til å tro at gresset er veldig mye grønnere i alle andre yrker. For å være helt ærlig er det i beste fall naivt, for det stemmer ikke. Lærere tjener helt normalt, og de har veldig lukrative ordninger mtp på ferie/avspasering. Vær så misfornøyd og bytt yrke så mye du vil, men ikke legg det frem som at alle vi andre er bortskjemte drittubger som får millioner i lønn for å drikke kaffe og surfe på VG og bare jobbe 4 dagers uke (satt på spissen). Virkeligheten er dømt til å ikke svare til forventningene iaf. Anonymkode: 9a8ad...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #20 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor skal det alltid handle om å "realitetsorientere" seg når lærere går lei av jobben? Hvem som helst kan gå lei av jobben sin. Det handler jo stort sett om hva man trives med som person. Selv kan jeg bli sliten av lærerjobben pga mye støy, konflikter og utageringer. Mens andre liker at det skjer mye rundt og hadde f.eks aldri holdt ut i en klassisk kontorjobb. Jeg jobbet på bensinstasjon langs E6 på vei mot en populær turistattraksjon. Den var nattåpen, og vi hadde sykt mye kunder. Det kunne gå hele arbeidsdager hvor det var fullt kjør hele tiden. Fikk knapt tid til matpause. Men jeg syns det var et mer behagelig stress enn som lærer. Det var hvertfall ingen som utagerte, stakk av og du måtte lete etter de, kranglet eller hadde andre problemer du måtte ordne opp i osv. Og de som var misfornøyde endte bare opp med å ikke komme tilbake. I skolen kan det fint bli en stor greie av det om foreldre er misfornøyd med skolen. Mens andre syns kanskje det hadde vært helt pyton å jobbe på bensinstasjon og hadde hata å måtte steke 5 burgere mens du ekspediterte en kø av kunder og måtte åpne 4 pumper samtidig. Mange trives som lærere, men noen ønsker å skifte yrke. Og mange lærere som har byttet yrke, selv om de får mindre i lønn og 5 uker ferie, trives med det. Mens noen kommer tilbake til yrket senere. En jeg kjenner gikk lei av å være snekker og utdannet seg til å bli sløydlærer og trives med jobben i dag. En tidligere kollega har fått jobb i ppt og trives så mye bedre. Det er heller ingen som sier at de som jobber på kontor eller i andre yrker har det slitsomt innimellom. De er da frie til å skifte jobb og gå ut i media om/ diskutere ting som ikke funker de også. Anonymkode: 3d9e7...6ef Det er helt ok, og helt kurant, å gå lei av jobben sin, eller for den del gå på veggen. Jeg har også gjort det en gang, og byttet retning. Men det er stadig tråder hvor lærere tror at alle andre jobber mindre enn dem og tjener mer enn dem. Og da er det greit å realitetsorienteres vedr at det ikke nødvendigvis er lett å finne en bedre betalt jobb hvor man jobber mindre, for en lærerlønn er ganske god, spesielt om du er lektor. Det er mange i det offentlige med like lang utdanning og ansiennitet som tjener betydelig mindre enn lærere, og det trenger ikke være sånn at de «ikke gjør noen ting» likevel… Anonymkode: 2000a...960 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå