Gå til innhold

Borte fra baby på 8 uker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjære vene, reis med bestefar, la ham og baby være på hotellet og rekonvaleser på sykehuset. Går så fint så:-) Ha med en liten kjølebag til ev. pumpemelk eller kjøp ferdigblandet Nan/Hipp.  Lykke til. 

Anonymkode: e54b9...73d

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker said:

For øvrig, alle som maser om far - det kan jo være så enkelt som at han jobber off shore el.l. Det er ikke alltid det er viljen det står på...

Anonymkode: fdfca...925

Hvis far jobber offshore og en 8 måneder gammel baby må ivaretas grunnet at mor skal opereres står man over den turen, evt skifter tur med en kollega. Jeg har en mann som jobber offshore. De kan forskyve eller skifte tur dersom man har god grunn. Operasjon og baby er god grunn. 

Anonymkode: e6dbd...498

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker i utgangspunktet at far burde være med. Kan det løses på den måten? Han har krav på fri fra jobb.. så måtte hatt en veldig god unnskyldning her hjemme for å ikke følge meg og baby på noe sånt. Her forlater vi ikke baby de første mnd, de er sårbare.

Det tar jo litt tid fra du skal inn til operasjon og frem til du er i stand til å ivareta babyen, du blir vel på overvåkning noen timer etter inngrepet… også kan det hende du blir litt dårlig form etterpå. Det er ikke anbefalt å være borte så lenge fra baby. 

Anonymkode: 3219e...d51

Men i jesu navn, hva vet du om det er en livsnødvendig operasjon som må utføres raskest mulig? Kanskje ts ikke har noe valg for alt vi vet.

Anonymkode: 61c7d...eb9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du, baby og bestefar ligger på hotell rett i nærheten av sykehuset og du er borte akkurat den tiden det tar så ser jeg ikke noen stor fare med det? Kanskje de kan komme og besøke deg også hvis det tar litt lenger tid enn planlagt? Om du reiser tilbake til hotellet med en gang du kan så blir det jo egentlig ikke sååå mye tid vekk fra baby.

Når det er sagt, så syntes jeg det er veldig spesielt av mannen din å ikke bli med. Eneste grunnen jeg hadde godtatt er om han hadde liggi i narkose selv. Kan jeg spørre om hva det er han skal som er så mye viktigere enn å ta vare på sin nyopererte kjære og sin lille baby?

Anonymkode: 1cb60...09d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fordi Ts ikke vet hvor lenge hun faktisk blir borte fra baby. Det kan oppstå forsinkelser, komplikasjoner, hun kan reagere på narkosen å bli dårlig ++ 

Sist jeg var inne til operasjon var jeg satt opp kl 09.00, operasjonen ble ikke før på ettermiddagen, men jeg måtte ligge klar så de bare kunne trille meg ned når legen ringte fra operasjonssalen… Også var jeg 3-4 timer på overvåking etterpå, og dette var ikke i narkose.. 

Ja å en bestefar klarer nok det helt fint 

Anonymkode: cee77...338

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

For øvrig, alle som maser om far - det kan jo være så enkelt som at han jobber off shore el.l. Det er ikke alltid det er viljen det står på...

Anonymkode: fdfca...925

Selv en offshore-arbeider er først og fremst pappa når han velger å få barn… Ts kan få sykemelding, da har far krav på å være hjemme i permisjon. 

Anonymkode: 28380...28b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor kan ikke far være med? 

Jeg ble operert i narkose i fjor. Enkel operasjon, 1,5 time hjemmefra. Kunne ikke kjøre selv selvfølgelig, var borte i 9 timer ca. med kjørevei, operasjon og tiden etter før jeg kunne dra.

Anonymkode: c4c57...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja å en bestefar klarer nok det helt fint 

Det handler ikke om hva bestefar klarer, det handler om babyen sitt beste. Å en så liten baby bør være med mamma eller pappa. Men ser gang på gang her inne at mange prioriterer bort barna sine. Trist… 

TS har ikke gitt noe svar på hvorfor far ikke kan være med.. er han innlagt selv eller alvorlig syk så er det forståelig, men her får jeg inntrykk av at det handler om noe enklere enn det… 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS har ikke gitt noe svar på hvorfor far ikke kan være med.. er han innlagt selv eller alvorlig syk så er det forståelig, men her får jeg inntrykk av at det handler om noe enklere enn det… 

Jeg skal ikke spekulere for mye men jeg får litt vibber av at far sitter inne eller noe sånt.

Uansett, glemte å si ts, snakk med sykehuset og hør om de kan tilrettelegge for dere. De kan vel ikke være annet enn samarbeidsvillige når det er snakk om et så lite barn.

Anonymkode: 1cb60...09d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du bo på pasienthotell på sykehuset? Hvis ikke, kan vel like godt bestefar passe baby hjemme?

Husk at det er sjeldent at operasjoner starter når de skal. Har hørt om både ett og to døgn forsinkelser. Og da blir du liggende slapp og fastende å vente på tur. Pluss at du skal komme deg etterpå.

Jeg ville uten tvil ha byttet dato til mannen kunne ha vært med. Om det ikke er en hasteoperasjon, så kan det vel utsettes et par dager? Men om du og baby er veldig nært knyttet til bestefar, så går det nok det også. 

Anonymkode: b472d...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Far må faktisk være med.

Anonymkode: 2fe4f...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De eneste gode grunnene her til at far ikke kan være med som jeg kan komme på er at han er alvorlig syk så han er sengeliggende, han er ikke til stede i livene deres, han er i fengsel eller han må passe veldig små storesøsken som ingen andre kan passe. Er det pga noe annet ville jeg revurdert forholdet.

Det er sykeordninger/permisjonsordinger som gjør at han kan få fri fra jobb til dette om han er redd for å miste jobb, også om han jobber offshore (som tydelivis 90% av norges fedre gjør basert på KG-tråder..)

Men TS, få med far for det første, og snakk ordentlig med sykehuset for det andre. Jeg var nylig innlagt for operasjon, og da var det en dame der som hadde med en liten baby. Baby og far var med hele tiden. Far gikk rundt med baby i gangene utenfor undersøkelsesrommet og så ut som han også var der med baby når hun ble operert. Jeg så henne i gangen med operasjons-klær, baby og far. For meg virket det som at sykehuset la til rette for at baby skulle få være med mor helt frem til operasjonen osv.

Anonymkode: c3752...083

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg foreslår at din far og baby blir med deg. Så har dere et rom sammen på hotellet, man kan få 2 enkeltsenger, og man kan bestille barneseng. Så kan de bli med på sykehuset i ventetiden der, så kan baby amme og henge med deg. Når du er i narkose og overvåkning, så har morfar baby. Morfar bør da kunne barnets rutiner for dupp og mat. Han kan trille en tur i vogn. Så når du kommer ut av overvåkning, så møter de deg på sykehuset. Baby får kose og amme - hvis det er greit ift narkosen. Så er dere en natt til på hotell så du er i nærheten av sykehuset i tilfelle rottefelle. Så kjører alle tre hjem neste morgen. 

Legg opp til lite stress/knappe frister. Husk å øve på flaske med barnet på forhånd. Morfar må også øve, både temperatur, drikketeknikk, raping, rengjøring av flasker om han ikke kan det. Det kan være lurt at Morfar får en brukt t-skjorte fra deg som han kan holde ved eller legge ved baby så den lettere roer seg.

Anonymkode: 9519e...37b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar, men jeg vil gjerne klargjøre noen ting: Min mann må reise til usa mandag kveld for tre dagers jobb som krever personlig oppmøte. Dette er en del av hans stilling, og vi visste på forhånd at slike ting ville være nødvendig fra tid til annen. Jeg støtter ham fullt ut og ønsker ikke at dette blir diskutert videre. 

Mine foreldre har flyttet inn til oss nå i noen dager for å bli godt kjent med babyen. På operasjonsdagen blir både min mor og far med til hotellet og passer babyen mens jeg er på sykehuset. 

Igjen, takk til dere som kom med konstruktive råd.

Anonymkode: 6cf2b...247

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 20.21):

Det handler ikke om hva bestefar klarer, det handler om babyen sitt beste. Å en så liten baby bør være med mamma eller pappa. Men ser gang på gang her inne at mange prioriterer bort barna sine. Trist… 

Må du gi deg, herlighet 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er et fett hvem barnet er med det første halve året visstnok, så lenge den personen gir god nok omsorg. 

Anonymkode: a3e01...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ordner seg nok, virker som om du har fine foreldre som stiller opp! 🙂 (Og årsaken til at far ikke har mulighet til å stille er strengt tatt ikke vår/forumets sak.)

Ring sykehuset nå på forhånd og still de spørsmålene du sitter med. Sørg for at de er klar over at du har en 8 uker baby som ammes, så kanskje prioriteres du der det er mulig. Med tanke på melkespreng så ville jeg forsøkt å amme så nært opp til operasjonen som mulig, eventuelt brukt pumpe. Hvis du ikke har pumpe, kanskje sykehuset har ei du kan låne før og etter operasjonen? Ikke sikkert det behøves da hvis foreldrene dine og baby er like i nærheten. Da får de komme innom en snartur etter operasjonen, og la deg hvile videre dersom forma ikke er på topp.

Anonymkode: ba0d5...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...