Gå til innhold

Når oppdaget dere dysleksi (barn)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forsinket språkutvikling og nær familie med diagnosen høyner sjansene, men man ikke ikke vurdere det i barnehagen. Det er likevel lurt å være obs på det og forberede seg som forelder på at leseopplæringen må tilrettelegges. 

Det kan mistenkes allerede fra 1.trinn, men ved diagnostisering legges det vekt på om det er satt inn tiltak underveis og hvordan dette har gått. Jeg jobber med dette selv og ville ikke vurdert diagnostisering før 4.trinn. Da har man gjerne vært gjennom lesekurs og andre tiltak, og forskjeller fra klassekamerater begynner å bli tydeligere. Variasjonen i leseferdigheter på 1.-3.trinn er stor. Da må man ta tiden og innsats til hjelp, gjerne med noe tilrettelegging som andre tekster og fokus på stadiet i leseutviklingen hvor det stagnerer. For mange på de laveste trinnene kan det også handle om modning. 

Aller helst skal barnet oppleve såpass bra tilrettelegging på skolen (ut fra sitt nivå) at en diagnostisering ikke egentlig gjør så stor forskjell på småtrinnet. Det er først på høyere klassetrinn det er vesentlig med f.eks lengre tid på eksamen og muntlige prøveformer. Jeg vet det dessverre ikke alltid er slik.. 

Ellers finnes det stor variasjon i når man får diagnosen. Noen mistenker man fra de starter på skolen, mens andre går under radaren. Ofte kan man tenke at noen har «feilet» rundt barnet, men mest av alt opplever jeg at det gjelder elever som er svært sterke på andre områder og som kompenserer. De klarer derfor å skjule det slik at det ikke oppdages tidlig nok. Det krever enormt med kapasitet for eleven, men avdekkes som regel raskt ved kartlegging. 

Mitt beste tips er å ikke stresse med dette. Spesielt når barnet starter på skolen. Da er det så mye nytt for barnet at det må få tid på seg til å lære å være en skoleelev. Ha en åpen dialog med læreren med fokus på tilrettelegging ved behov. Vær gode leseforbilder for barnet og forsøk å gjøre lesing til noe positivt. 

Anonymkode: a492e...b8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere som har dysleksi og barn med dysleksi når oppdaget dere det? Var det i skolen eller allerede i barnehagen med forsinket språkutvikling? Mistenker dysleksi her på et barn pga både jeg og far har det, men bhg mener man ikke kan arve det eller se det så tidlig som i barnehagen.

Anonymkode: 9e08a...413

Arvelig må det være. Tror ikkje at 5 av mine 7 barn ville fått dysleksi diagnose om det ikkje er tilfelle. 2 ulike fedre her inne i bildet også.

Jeg har ikkje diagnose, men veit at eit søskenbarn av meg har.

Anonymkode: be345...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Henvisning ble sendt helt i slutten av 4. klasse. Fikk påvist kraftig dysleksi rett før jul i 5. klasse. Mormor har nok dysleksi, men har aldri fått påvist det annet enn at hun fikk beskjed om å lese baklengs. H*n har i 6. klasse 4 spesialundervisningstimer i uka og avslutter  nå ekstra engelsk undervisning. 

Anonymkode: 0a984...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mistenkte dette allerede fra hun var rundt 4 år. Hun tegnet heller «kunst» enn tegninger. Var vanskelig for henne å lære å skrive navnet sitt. Og da hun hadde siste året i barnehagen, ble det veldig tydelig for oss. Da hadde de ukentlige førskoletimer, der hun overhodet ikke klarte det de andre klarte.

Språklig har hun vært sterk hele veien. 

Anonymkode: 583d6...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk diagnosen i tredje klasse men mister den igjen nå etter at lærer ville ha ny utredning pga voldsom framgang. Han er tospråklig og var et ørebarn av dimensjoner så de regner nå med at det satte han tilbake men at har nå tatt det igjen.

Anonymkode: 1afd8...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Skrivevansker er lettere å merke enn lesevansker. Husker vi ble testet på videregående og lesevanskene slo ut på noen og de ble overrasket.  

Det som lettest avslører lesevansker er at man ser på blikket på hvordan barn leser og hvordan ord avkodes når de skal ha begynt å lese. Om barn sliter med å huske rim og regler, leser langsomt og hakkete, husker ikke ord som brukes hele tiden, forstår ikke hva som leses, bytter lett på ord, kjenner ikke igjen lyder,  lite interesse for ord og bøker, og sen språkutvikling, alt dette 3-8 år og tegnene kan være der før skolestart (språkutviklling, lydgjenkjenning, ikke huske rim, liten interesse for ord og bøker) 

De som sier man ikke kan avsløre noe lesevansker før sent tar feil. Noen kan så klart utvikle husketeknikker om foreldre leser tekstene nok ganger. 

Hadde jobbet beinhardt med barna med lesing og skriving om de viste snev av lese og skrivevansker for mange kan lære seg å gjenkjenne ord, men det tar bare mye lenger tid.  Jeg skriver et nytt ord riktig med 99% sikkerhet (for hånd) på norsk og 95% riktig på engelsk. (Nå skriver jeg med en hånd på mobilen og kan taste mye feil) Min mønstergjenkjenning når det gjelder ord har høy treffsikkerhet, med lese og skrivevansker fungerer ikke mønstrene og man må lære å huske det og det tar gjerne lang tid og de mange unntakene gjør det ekstra vanskelig, det har aldri vært nødvendig for meg. Sier ikke at jeg skriver bra, for ofte tenker hjernen fortere enn jeg skriver og mye blir «lost in translation» fra hode til ord.  Jeg var bekymret for egne barn, men  med mye lesing og skriving så kom mønstrene, det hjalp å skrive mye på pc hvor ordene ble rettet så de så ordene. Svigermor har både lese og skrivevansker og min mann leser sakte og har en del ord han aldri skriver riktig, men har likevel en phd så var bevisst på mulige utfordringer. 

 

Anonymkode: 9d583...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror ikke barn med dysleksi er senere å snakke. Min fikk diagnosen i slutten av 3 klasse, da hadde jeg maset siden 1for så at han ikke forstod hva han leste, han hadde mye talefeil, men jeg tenkte det var søte feil så rettet aldri, men han har alltid vært tidlig ute, har stor sosial forståelse osv, men helt ordblind , går i 5, leser sakte å får aldri med seg hva han leser, men skolen har autonomi i dag, gutten vil ikke i spesialklasse så da slipper han, men alle vet at han ikke forstår at dette vil skade han i lengden, skolen er dessverre dårlig å tilrettelegge

Anonymkode: 5dff9...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...