Mona123 Skrevet 8 timer siden #21 Del Skrevet 8 timer siden Det lønner seg sjeldent å eie bil og alle kostnader forbundet med dette. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Etter å ha sett regnestykkene må jeg innrømme at jeg vurderer å selge bilen! Og heller skaffe meg en elsykkel. Trenger jeg egentlig bil? Må sikkert lage en ny tråd om dette, men lurer på om det kanskje lønner seg mer å leie bil om jeg trenger det og ellers sykle 🤔 Anonymkode: a1d2c...449 Når du har regnet på hva det koster å eie bil (forsikring, lån, dekk, slitasje, service, parkering, bom ++) er det lett å se om det lønner seg å leie de dagene du er avhengig av bil. I feks Oslo er det veldig mange bildelingstjenester. Til og med i mange tilfeller kan man kjøre ganske mye taxi i måneden før det blir dyrere enn å eie bil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 8 timer siden #22 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Etter å ha sett regnestykkene må jeg innrømme at jeg vurderer å selge bilen! Og heller skaffe meg en elsykkel. Trenger jeg egentlig bil? Må sikkert lage en ny tråd om dette, men lurer på om det kanskje lønner seg mer å leie bil om jeg trenger det og ellers sykle 🤔 Anonymkode: a1d2c...449 Jeg regnet på dette med å selge bil og heller kjøpe mndkort. Sparte vel ca 4000 i mnd på dette. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 8 timer siden #23 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde tenkt å la den stå og bruke den sjelden. Men det koster jo, som du sier. Hm. Må tenke litt på om jeg skal selge bilen altså. Jeg elsker bilen min, den er liksom friheten min, så det sitter langt inne… Anonymkode: a1d2c...449 Vel, hvis den friheten er mye verdt for deg så må du kanskje vurdere om du er villig til å betale det det koster... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #24 Del Skrevet 8 timer siden Fighter83 skrev (7 minutter siden): Jeg regnet på dette med å selge bil og heller kjøpe mndkort. Sparte vel ca 4000 i mnd på dette. Du solgte bilen? Jeg vil også spare ca 4000, i flg ChatGPT. Det er jo mye penger! Enda en tulling skrev (2 minutter siden): Vel, hvis den friheten er mye verdt for deg så må du kanskje vurdere om du er villig til å betale det det koster... Foreløpig beholder jeg den, men tenker at på sikt så erstatter jeg den med sykkel. Anonymkode: a1d2c...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 8 timer siden #25 Del Skrevet 8 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du solgte bilen? Jeg vil også spare ca 4000, i flg ChatGPT. Det er jo mye penger! Foreløpig beholder jeg den, men tenker at på sikt så erstatter jeg den med sykkel. Anonymkode: a1d2c...449 Jeg solgte bilen. Følte jeg ikke trengte bil når jeg bor så sentralt og det er veldig godt kollektivt tilbud her. Endret 8 timer siden av Fighter83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #26 Del Skrevet 8 timer siden Fighter83 skrev (6 minutter siden): Jeg solgte bilen. Følte jeg ikke trengte bil når jeg bor så sentralt og det er veldig godt kollektivt tilbud her. Her er kollektivtilbudet sånn middels, men så lenge jeg ikke drar noe sted så er det jo ok Jeg er stort sett bare hjemme, på trening og på jobb. Alt er innenfor en radius av maks 7 km. Anonymkode: a1d2c...449 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #27 Del Skrevet 8 timer siden Altså veldig overkommelig med elsykkel Anonymkode: a1d2c...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #28 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du solgte bilen? Jeg vil også spare ca 4000, i flg ChatGPT. Det er jo mye penger! Foreløpig beholder jeg den, men tenker at på sikt så erstatter jeg den med sykkel. Anonymkode: a1d2c...449 Dette regnestykket er grunnen til at jeg ikke kjøper meg bil. Jeg kunne godt tenkt meg det. Den friheten det er å bare kunne hoppe i bilen og kjøre hvor man vil er helt fantastisk, MEN så bor jeg sentralt i Oslo. Må betale både for parkering, bom, forsikring, veiavgift. reparasjoner/vedlikehold og drivstoff samt verditap av bil og kjøp av bil. Det er noen tusenlapper i måneden som jeg heller bruker på kollektivtransport og leiebil når jeg trenger det. Leier som regel i jul, påske og sommerferie og ett par/tre helger utenom og kommer langt under summen det koster å ha en bil. Så da er det enkelt å la være å kjøpe. Anonymkode: ff1c5...95b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7 timer siden #29 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg hadde tenkt å la den stå og bruke den sjelden. Men det koster jo, som du sier. Hm. Må tenke litt på om jeg skal selge bilen altså. Jeg elsker bilen min, den er liksom friheten min, så det sitter langt inne… Anonymkode: a1d2c...449 Det er blitt veldig mye enklere å avskilte og påskilte bil. Sånn kan du spare på veiavgift og forsikring (stå i ro forsikringen er veldig lav) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #30 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette regnestykket er grunnen til at jeg ikke kjøper meg bil. Jeg kunne godt tenkt meg det. Den friheten det er å bare kunne hoppe i bilen og kjøre hvor man vil er helt fantastisk, MEN så bor jeg sentralt i Oslo. Må betale både for parkering, bom, forsikring, veiavgift. reparasjoner/vedlikehold og drivstoff samt verditap av bil og kjøp av bil. Det er noen tusenlapper i måneden som jeg heller bruker på kollektivtransport og leiebil når jeg trenger det. Leier som regel i jul, påske og sommerferie og ett par/tre helger utenom og kommer langt under summen det koster å ha en bil. Så da er det enkelt å la være å kjøpe. Anonymkode: ff1c5...95b Hvor mye koster leien deg, sånn ca ila et år? jeg sparer 4500kr i mnd på at jeg solgte bilen, og har mndkort til ca 350kr😀Meen hvis taxi og leiebil passerer 3000kr i mnd, da investerer jeg i bil igjen. Evt om jeg må operere og humpe på krykker i mndvis🥹Er 10 min å gå til tbane, og 15 min til rema😏 Anonymkode: b5431...9ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #31 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dette regnestykket er grunnen til at jeg ikke kjøper meg bil. Jeg kunne godt tenkt meg det. Den friheten det er å bare kunne hoppe i bilen og kjøre hvor man vil er helt fantastisk, MEN så bor jeg sentralt i Oslo. Må betale både for parkering, bom, forsikring, veiavgift. reparasjoner/vedlikehold og drivstoff samt verditap av bil og kjøp av bil. Det er noen tusenlapper i måneden som jeg heller bruker på kollektivtransport og leiebil når jeg trenger det. Leier som regel i jul, påske og sommerferie og ett par/tre helger utenom og kommer langt under summen det koster å ha en bil. Så da er det enkelt å la være å kjøpe. Anonymkode: ff1c5...95b Ja, enig i den. Men jeg har gamle foreldre som bor langt uti gokk uten kollektivtilbud, og da må jeg bruke bil når jeg skal dit. Så bilsalget må vente. Fru Uperfekt skrev (33 minutter siden): Det er blitt veldig mye enklere å avskilte og påskilte bil. Sånn kan du spare på veiavgift og forsikring (stå i ro forsikringen er veldig lav) Oi, det hadde jeg ikke tenkt på! Takk for tips. Må prøve å google litt rundt det. Jeg vurderer også å leie ut bilen min, men det virker så komplisert og arbeidskrevende. Anonymkode: a1d2c...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 7 timer siden #32 Del Skrevet 7 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter å ha sett regnestykkene må jeg innrømme at jeg vurderer å selge bilen! Og heller skaffe meg en elsykkel. Trenger jeg egentlig bil? Må sikkert lage en ny tråd om dette, men lurer på om det kanskje lønner seg mer å leie bil om jeg trenger det og ellers sykle 🤔 Anonymkode: a1d2c...449 Bil er veldig dyrt, om du tenker tiden din er gratis. Nå vet ikke jeg hvordan du bor med avstand/tilgang til alle butikker du trenger, kollektivtilbud osv. Jeg bor ca. 5,5 km fra jobben, og dør-til-dør tar det 10 min med bil. Med kollektivt tar det 30 min. Det er 40 min per dag, altså 13,3 timer i måneden, nesten to hele arbeidsdager (á 7,5 t), så er det jo bare å regne videre. Det samme gjelder tid det tar meg å gjøre ærender i hverdagen, jeg kan selvfølgelig gjøre alt med kollektivtransport (bor i Oslo), men det tar mye kortere tid og er langt enklere med bil. Da jeg fikk bil ble jeg helt overrasket over hvor mye ekstra tid jeg plutselig fikk, fordi ting som før tok 1-2 timer plutselig bare tok 30-40 min. Endret 6 timer siden av Alice123 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #33 Del Skrevet 6 timer siden Alice123 skrev (3 minutter siden): Bil er veldig dyrt, om du tenker tiden din er gratis. Godt poeng. Men jeg bor ganske sentralt. Jeg tenker at jeg prøver å avregistrerte bilen i en periode mens jeg sykler, syns det var en glimrende løsning. Men ser for meg at det kan bli vanskelig med forsikringen, å stoppe og stanse den. Anonymkode: a1d2c...449 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 5 timer siden #34 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt poeng. Men jeg bor ganske sentralt. Jeg tenker at jeg prøver å avregistrerte bilen i en periode mens jeg sykler, syns det var en glimrende løsning. Men ser for meg at det kan bli vanskelig med forsikringen, å stoppe og stanse den. Anonymkode: a1d2c...449 Jeg har gjort det endel og det er enkelt men ringer inn slik at selv om vanlig forsikring stopper passer jeg på å ha innbrudds/tyveri forsikring i orden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå