AnonymBruker Skrevet 18. januar #61 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Akal foreldre bestemme søvnen til ungene også nå. Snakker om kobtrollbehov 🙄 Anonymkode: e3f71...ab3 *Skal. Anonymkode: e3f71...ab3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #62 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke i mitt hus. Nå er det «payback» for hvor mye de holdt meg våken da de var små. Ingen får sove bort ettermiddager og helger. Anonymkode: 30733...3b1 Du bør ikke ha barn. Å terrorisere ungdommene for hvordan de var som barn/babyer, er omsorgssvikt. Anonymkode: e3f71...ab3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #63 Del Skrevet 18. januar Skjønner at jeg er gammel, for jeg har aldri hørt om ungdommer som sover middagshvil 🙂. Er ikke det noe gamle folk gjør? Både jeg og barna mine var opptatte med venner og aktiviteter i ungdomstiden, så et ukjent fenomen for meg. Men så er vi kveldstrøtte i min familie da, så fikk nok søvn. Anonymkode: d2bb0...d1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #64 Del Skrevet 18. januar Mine barn får sove når de har behov for det. Eldste stod opp for å spise frokost kl 14.15 i dag. Anonymkode: 522f1...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #65 Del Skrevet 18. januar Her var det mye rart å lese! Ja, tenåringer trenger mye søvn, men det er ikke anbefalt at friske tenåringer sover på dagen (eventuelt med unntak av en liten hvil på inntil 20 minutter). Det beste for søvnen vil være å spare opp søvntrykk, jo mer oppspart søvntrykk, jo dypere søvn får man på natten. Sove ut i helger og/eller dagsøvn vil innvirke negativt på hhv døgnrytme og innsovning + søvnkvalitet. Det blir ofte en negativt spiral. Mange ungdommer sover for lite, dessverre. Anonymkode: 8a38b...5fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #66 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her var det mye rart å lese! Ja, tenåringer trenger mye søvn, men det er ikke anbefalt at friske tenåringer sover på dagen (eventuelt med unntak av en liten hvil på inntil 20 minutter). Det beste for søvnen vil være å spare opp søvntrykk, jo mer oppspart søvntrykk, jo dypere søvn får man på natten. Sove ut i helger og/eller dagsøvn vil innvirke negativt på hhv døgnrytme og innsovning + søvnkvalitet. Det blir ofte en negativt spiral. Mange ungdommer sover for lite, dessverre. Anonymkode: 8a38b...5fe Enig. Tror mange sover for lite fordi foreldre lar dem bruke mobiler til langt på natt. Lurt å be dem legge igjen mobiler i et annet rom, og få dem i seng 8 - 9 timer før de skal stå opp. Anonymkode: d2bb0...d1e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #67 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at jeg er gammel, for jeg har aldri hørt om ungdommer som sover middagshvil 🙂. Er ikke det noe gamle folk gjør? Både jeg og barna mine var opptatte med venner og aktiviteter i ungdomstiden, så et ukjent fenomen for meg. Men så er vi kveldstrøtte i min familie da, så fikk nok søvn. Anonymkode: d2bb0...d1e Jeg er midt i førtiårene men husker godt at jeg pleide å sove etter skolen. I helgene kunne jeg gjerne sove til ett, halv to på dagen. Var ikke noe Internett og mobil som holdt meg våken om natta heller. Sønnen min på seksten er helt lik. Dette endrer seg når de blir eldre. Skulle ønske jeg fikk sove til 0900 en gang men det klarer jeg aldri. Og stuptrøtt kl 22. Anonymkode: 5dcfb...214 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #68 Del Skrevet 18. januar Å nekte noen å sove når de er trøtte er en veldig godt brukt torturmetode. Tenk å nekte ungdommen å sove etter skolen. Uhørt. Anonymkode: a2edd...d6f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #69 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å nekte noen å sove når de er trøtte er en veldig godt brukt torturmetode. Tenk å nekte ungdommen å sove etter skolen. Uhørt. Anonymkode: a2edd...d6f Hvis de kommer seg i seng (uten mobil) 8 - 9 timer før de skal opp, så får de nok søvn 🙂. En rask joggetur i frisk luft på ettermiddagen, så våkner de til. Anonymkode: d2bb0...d1e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #70 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig. Tror mange sover for lite fordi foreldre lar dem bruke mobiler til langt på natt. Lurt å be dem legge igjen mobiler i et annet rom, og få dem i seng 8 - 9 timer før de skal stå opp. Anonymkode: d2bb0...d1e Bare fordi dere aldri var sånn som unge så tror dere ikke det er mulig at andre opplever det anderledes. Jeg er ikke så gammel at jeg ikke husker eget søvnmønster da jeg var ung. Og det fantes verken Internett eller mobiltelefon i hus som kunne holde meg våken på natt. Ble helt normal. Skal man nekte 17-åringen å ha mobilen på soverommet? Bære ut pc og låse inn, i tilfelle de bruker denne? Stikke innom den snart myndige i løpet av natten for å sjekke at de ikke gjør noe de ikke har lov til? Herlighet det finnes sekstenråringer som bor på hybel, de må faktisk lære seg å styre dette selv. Tipper det for de fleste går veldig bra. Jeg kommer ikke til å overvåke min tenåring da jeg uansett sovner før han, er gjerne i seng 21.30 selv da jeg må grytidlig opp på jobb. Gidder ikke sitte oppe å overvåke en som snart har lappen og stemmerett. Anonymkode: 5dcfb...214 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #71 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Bare fordi dere aldri var sånn som unge så tror dere ikke det er mulig at andre opplever det anderledes. Jeg er ikke så gammel at jeg ikke husker eget søvnmønster da jeg var ung. Og det fantes verken Internett eller mobiltelefon i hus som kunne holde meg våken på natt. Ble helt normal. Skal man nekte 17-åringen å ha mobilen på soverommet? Bære ut pc og låse inn, i tilfelle de bruker denne? Stikke innom den snart myndige i løpet av natten for å sjekke at de ikke gjør noe de ikke har lov til? Herlighet det finnes sekstenråringer som bor på hybel, de må faktisk lære seg å styre dette selv. Tipper det for de fleste går veldig bra. Jeg kommer ikke til å overvåke min tenåring da jeg uansett sovner før han, er gjerne i seng 21.30 selv da jeg må grytidlig opp på jobb. Gidder ikke sitte oppe å overvåke en som snart har lappen og stemmerett. Anonymkode: 5dcfb...214 Handler ikke om hvordan jeg var eller er, men om hva men vet om søvn. Ungdommer har naturlig / biologisk en noe forskjøvet døgnrytme. Likevel er det nå slik for de fleste da, at man må opp you skoledagen starter. Det beste for ungdommen ville nok vært om skolen startet litt senere, men nå er det dessverre ikke slik. Og for å få best mulig søvn og nok søvn, så bør man følge det som er skissert over. Hvis man holder jevn døgnrytme uten å sove ut i helgen, ikke sover på dagen, legger bort telefon i god tid, så gjør man mye for å øke sjansen for søvn. Det finnes riktignok noen med forsinket søvnfase syndrom, hvor behandling kan være aktuelt. Men for ungdommer flest, som ikke har det, så er det dressere slik at disse kjedelige rådene er det som funker best. Anonymkode: 8a38b...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jane78 Skrevet 18. januar #72 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 16.30): Mine får lov å styre dette selv. Jeg har også fått styre dette selv da jeg bodde hjemme. Får deres tenåringer lov eller er dere strenge på at det ikke skal være noe soving før leggetid? Anonymkode: 5705b...a0b Jeg håper folk ikke nekter barna dette. Om et barn sover lenge eller etter skolen så er det ikke for moro skyld, hjernen vet selv hva den trenger. Med mindre det er helt ekstremt bør dere la ungdom styre søvnen sin selv, å være trøtt og kje er en konsekvens av egne handlinger. Selv hadde jeg foreldre som skulle på død og liv nekte meg å sove etter skolen og i helger, i et håp om at det skulle fikse døgnrytme. Det gjorde det ikke, det førte bare til at jeg fungerte mye dårligere og dro heller til min bestemor som lot meg hvile 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #73 Del Skrevet 18. januar Det handler vel heller ikke om tortur eller å kontrollere ungdommene sine, men om ungdommen fortsatt strever med å regulere søvn, så er det jo fint at foreldre kan hjelpe de på rett vei. Man kan jo si at det er tortur å nekte noen mat også, men hvis et barn strever med fedme, så bør foreldre hjelpe barna å regulere måltider. Anonymkode: 8a38b...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 18. januar #74 Del Skrevet 18. januar (endret) Om Vesla på 16 trenger det eller guttungen på 17 trenger det så får de selvsagt sove! Mine tenåringsbarn går på Tip , så de har ikke lekser og kan hvile etter skolen! Endret 18. januar av Anciol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #75 Del Skrevet 18. januar Selv sov jeg gjerne 2-3 timer etter skolen da jeg gikk på videregående. Jeg kommer ikke til å legge meg opp i når tenåringene mine sover. Anonymkode: 20af1...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #76 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det mye rart å lese! Ja, tenåringer trenger mye søvn, men det er ikke anbefalt at friske tenåringer sover på dagen (eventuelt med unntak av en liten hvil på inntil 20 minutter). Det beste for søvnen vil være å spare opp søvntrykk, jo mer oppspart søvntrykk, jo dypere søvn får man på natten. Sove ut i helger og/eller dagsøvn vil innvirke negativt på hhv døgnrytme og innsovning + søvnkvalitet. Det blir ofte en negativt spiral. Mange ungdommer sover for lite, dessverre. Anonymkode: 8a38b...5fe Dette høres ut som oppskriften på et rigid liv. Jeg tror det er sunnere å spise, sove og gjøre det man føler for i større grad, enn å følge alle disse anbefalingene for alt mulig. Etter min mening er søvn og hva som funker best for den enkelte, noe tenåringer må få erfare selv. Anonymkode: 20af1...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #77 Del Skrevet 18. januar Skal love dere at jeg var lengre våken på natta enn hva tenåringen her i huset er. Jeg lå hver natt og hørte på nattønsket på radioen som gikk fra midnatt til kl 02.00 på 90-tallet. Ungen har skjermtid og den stenger kl 20.30 😂 Hun legger seg av seg selv mellom kl 22 og 22.30. Hun sover av og til etter skolen, det er altså unntakene og ikke regelen. Ja, hun sov i går i omtrent 2 timer etter skolen. Og det er helt greit. Hun la seg i 1-tiden i går kveld, og var oppe i 10-tiden i dag. Noen ganger sover hun til kl 13 i helgene, og det er også greit. Regelen i huset er at jeg tar hensyn til kl 12. Etter det lager jeg den lyden som er nødvendig for å gjøre det jeg trenger å gjøre. Anonymkode: 33b5b...dc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #78 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Handler ikke om hvordan jeg var eller er, men om hva men vet om søvn. Ungdommer har naturlig / biologisk en noe forskjøvet døgnrytme. Likevel er det nå slik for de fleste da, at man må opp you skoledagen starter. Det beste for ungdommen ville nok vært om skolen startet litt senere, men nå er det dessverre ikke slik. Og for å få best mulig søvn og nok søvn, så bør man følge det som er skissert over. Hvis man holder jevn døgnrytme uten å sove ut i helgen, ikke sover på dagen, legger bort telefon i god tid, så gjør man mye for å øke sjansen for søvn. Det finnes riktignok noen med forsinket søvnfase syndrom, hvor behandling kan være aktuelt. Men for ungdommer flest, som ikke har det, så er det dressere slik at disse kjedelige rådene er det som funker best. Anonymkode: 8a38b...5fe Eller, så kan normale mennesker kjenne på sine egne individuelle behov og dekke de, i stedet for å blindt holde seg til generalisert «forskning»? ( igjen, innen rimelighetens grenser, som man dessverre må spesifisere i hver innlegg for tiden, for å slippe ti svar i en eller annen ytterkant). Anonymkode: ff3ae...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #79 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare fordi dere aldri var sånn som unge så tror dere ikke det er mulig at andre opplever det anderledes. Jeg er ikke så gammel at jeg ikke husker eget søvnmønster da jeg var ung. Og det fantes verken Internett eller mobiltelefon i hus som kunne holde meg våken på natt. Ble helt normal. Skal man nekte 17-åringen å ha mobilen på soverommet? Bære ut pc og låse inn, i tilfelle de bruker denne? Stikke innom den snart myndige i løpet av natten for å sjekke at de ikke gjør noe de ikke har lov til? Herlighet det finnes sekstenråringer som bor på hybel, de må faktisk lære seg å styre dette selv. Tipper det for de fleste går veldig bra. Jeg kommer ikke til å overvåke min tenåring da jeg uansett sovner før han, er gjerne i seng 21.30 selv da jeg må grytidlig opp på jobb. Gidder ikke sitte oppe å overvåke en som snart har lappen og stemmerett. Anonymkode: 5dcfb...214 Er i prinsippet enig. Men det er viktig at vi får dem gjennom vgs med gode karakterer, så akkurat det med søvn må man nesten kontrollere litt. Dårlige resultat fra vgs kan nesten ødelegge fremtiden. Er dessverre ikke alle tenåringer som skjønner at å ligge med mobilen til i 2-tiden på natta fort gir dårlige karakterer. Så med tanke på at du ikke kommer noen vei lenger uten vgs, så bør i hvertfall foreldre med barn som ikke gjør det bra på skolen ta grep. Anonymkode: d2bb0...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå