Gå til innhold

Lar dere tenåringen sove etter skolen, og i helger??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søvn er viktig, men hvis en ellers frisk tenåring må sove etter skolen, tyder det kun på én ting, og det er at den ikke får nok søvn på natta. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Søvn er undervudert her i Norge. Søvn er kjempeviktig. Derfor lar jeg tenåringen få sove så mye hun vil. Vekker kun om det er noe vi må på.

Det er mye i den norske kulturen som ikke hadde vært vondt av å ha blitt tatt en ekstra kikk på. Vi er altfor rigide.

Anonymkode: 33b5b...dc0

Middagshvilen er helt vanlig i store deler av hvertfall bygdenorge. 

Anonymkode: ff3ae...0bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meowmere skrev (19 minutter siden):

Søvn er viktig, men hvis en ellers frisk tenåring må sove etter skolen, tyder det kun på én ting, og det er at den ikke får nok søvn på natta. 

Bare tull. I tenårene sov jeg både før middag og en helt vanlig natt. Hadde veldig gode karakterer, spilte håndball og fotball aktivt. Så jeg tror søvnen trengtes. Skole, sove mens pappa laget middag, spise, lekser, trening, resten av leksene, sove… var slik ukene var. 

Anonymkode: 0568d...dbf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meowmere skrev (23 minutter siden):

Bare tull. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som forbyr dette. Lurer veldig på hva slags straff dere gir om de trosser forbudet 😂 Er jo også sånn at man kan snike seg til litt søvn. Og på sommeren kan man jo bare legge seg ute for å sole seg om det er fint vær. Kjenner jeg er veldig glad for at foreldrene mine ikke var spesielt strenge på noe som helst. Men det ble da folk av meg og broren min likevel 😊

Anonymkode: 5705b...a0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare tull. 

Det er ikke tull. Tenåringer trenger mye søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke tull. Tenåringer trenger mye søvn.

Ja? Det er jo det jeg også sier i flere innlegg, at tenåringer trenger ekstra søvn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De som forbyr dette. Lurer veldig på hva slags straff dere gir om de trosser forbudet 😂 Er jo også sånn at man kan snike seg til litt søvn. Og på sommeren kan man jo bare legge seg ute for å sole seg om det er fint vær. Kjenner jeg er veldig glad for at foreldrene mine ikke var spesielt strenge på noe som helst. Men det ble da folk av meg og broren min likevel 😊

Om det er min oppvekst du tenker på her, så om jeg ble fersket i å sovne ved f.eks. bordet så ble leggetiden min fremskyndet fra f.eks. 21 til 20:30 eller 20:00, alt ettersom. Jeg hadde som regel ikke anledning til å legge meg i hagen for soling eller lignende, så ikke mulig med noe sniksoving på den måten…

Anonymkode: 99d81...584

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det er min oppvekst du tenker på her, så om jeg ble fersket i å sovne ved f.eks. bordet så ble leggetiden min fremskyndet fra f.eks. 21 til 20:30 eller 20:00, alt ettersom. Jeg hadde som regel ikke anledning til å legge meg i hagen for soling eller lignende, så ikke mulig med noe sniksoving på den måten…

Ok. For meg som ikke er vokst opp med sånne regler så hørtes det veldig strengt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er du seriøs? Ser du ikke selv at dette er spesielt? Fersket i å sovne ved bordet? Du trengte jo tydeligvis å sove! Jeg håper ikke du har tenkt å videreføre dette til dine egne barn. Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det, det er jo ikke direkte mishandling, men ikke bra heller. Dersom jeg hadde sovnet ved bordet hadde far min båret meg til sofaen, og så hadde jeg blitt vekket etter en halvtime/time med f.eks. et glass melk å våkne på. Hadde det vært seint hadde jeg heller blitt bært i seng. Det var selvfølgelig ikke sånn at jeg kunne sove hele ettermiddagen og være våken hele natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare tull. I tenårene sov jeg både før middag og en helt vanlig natt. Hadde veldig gode karakterer, spilte håndball og fotball aktivt. Så jeg tror søvnen trengtes. Skole, sove mens pappa laget middag, spise, lekser, trening, resten av leksene, sove… var slik ukene var. 

Anonymkode: 0568d...dbf

Og når la du deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som sier det er bare tull med en middagshvil på ettermiddagen: Det er helt greit at dere ikke har behov for det. Kan dere ikke likevel akseptere at andre har det, selv om de også sover bra på nettene? Er det helt umulig for dere å tenke at folk er forskjellige? Jeg ser ingen som liker å ta seg en dupp, som mener at det burde være obligatorisk for alle og tvangsinnføres. De aksepterer at ikke alle har samme behov. Hvorfor kan ikke dere gjøre det samme? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere som sier det er bare tull med en middagshvil på ettermiddagen: Det er helt greit at dere ikke har behov for det. Kan dere ikke likevel akseptere at andre har det, selv om de også sover bra på nettene? Er det helt umulig for dere å tenke at folk er forskjellige? Jeg ser ingen som liker å ta seg en dupp, som mener at det burde være obligatorisk for alle og tvangsinnføres. De aksepterer at ikke alle har samme behov. Hvorfor kan ikke dere gjøre det samme? 

Helt enig! 

Folk er forskjellige. I mange land er det vanlig med siesta. Noen er B-menneske, men det fungerer jo dårlig når man må på skolen tidlig morgen eller jobb. Da er kanskje en hvil ok på ettermiddagen. Blir det samme som å si at INGEN trenger å spise kveldsmat bare fordi man selv ikke har behov. 

Anonymkode: 21c25...69d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg og måtte dobbeltsjekke om det var snakk om en treåring eller tenåring! Jeg har vokst opp med at soving er noe man gjør på natten, i egen seng. Det var selvfølgelig lov å legge seg tidligere enn avtalt leggetid om jeg var ferdig med lekser/plikter, men overhodet ikke lov med en middagshvil/powenap eller lignende. Er dette vanlig å tillate blant andre tenåringsforeldre?

Hvorfor i all verden skal man kkke kunne hvile om man er trøtt?

Anonymkode: f1668...c9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meowmere skrev (8 timer siden):

Nei det gjør det ikke 

Anonymkode: f1668...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mine får lov å styre dette selv. Jeg har også fått styre dette selv da jeg bodde hjemme. Får deres tenåringer lov eller er dere strenge på at det ikke skal være noe soving før leggetid?

Ikke i mitt hus. Nå er det «payback» for hvor mye de holdt meg våken da de var små. Ingen får sove bort ettermiddager og helger.

Anonymkode: 30733...3b1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke i mitt hus. Nå er det «payback» for hvor mye de holdt meg våken da de var små. Ingen får sove bort ettermiddager og helger.

Høres ut som du ikke burde hatt barn. Å ta hevn på tenåringen for hvordan den oppførte seg som treåring...? Sykt....

Anonymkode: 6f6b2...5fe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var tenåring på 80-tallet. Hos oss fikk vi aldri stå opp senere enn 0900 i helger og fridager, uansett hva vi hadde vært med på dagen/kvelden/ eller natten før, jo eldre vi ble jo senere la vi oss i helgene da vi gjerne var på fest e.l. Husker jeg syntes det var helt grusomt. Mitt barn som er 13 får sove på morgenen lørdag og søndag og fridager. Men får hun ikke nattesøvnen i ukedagene blir hun passe uspiselig så jeg må være streng med powernaps. Heldigvis hun sjelden noe behov for det, hun har god og lang nok nattesøvn.

Anonymkode: 24831...f05

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Absurd tankegang. Enig med den over som sier man «straffer» ikke ungdommer for hvordan de var som babyer. Søvn er heller ikke å kaste bort tiden, men en viktig og nødvendig prosess for kroppen. (Igjen, selvfølgelig innen rimelighetens grenser, de kan ikke snu døgnet og sove på skolen. )

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akal foreldre bestemme søvnen til ungene også nå. Snakker om kobtrollbehov 🙄

Anonymkode: e3f71...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...