Gå til innhold

Lar dere tenåringen sove etter skolen, og i helger??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, det tenker jeg mennesker må få kjenne og styre selv. Ungdommer trenger mye søvn. Jeg sov ofte litt på sofaen etter skolen selv i den alderen. 

Anonymkode: ff3ae...0bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En hvil på max 20 min. Mer enn det går utover søvnen. 

Anonymkode: c80c1...7b5

For DIN del. Du kan ikke bestemme og vurdere slikt for andre. Dessuten må hver enkelt få vurdere og prøve ut selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Macro skrev (6 minutter siden):

For DIN del. Du kan ikke bestemme og vurdere slikt for andre. Dessuten må hver enkelt få vurdere og prøve ut selv.

Det er vitenskapelig bevist. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Skal vi begynne å forby unge mennesker å sove når de har behov for å sove? 
Får da være grenser for kontrollbehov fra voksne. 

Anonymkode: 02018...c55

Ja enig. Helt irrasjonell nazi på akkurat dette. Kanskje på tross av et behov. 

Så er det kanskje fri oppdragelse på resten. Saklig.

Anonymkode: 75605...242

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det sa min mor alltid og, det har aldri funket for meg. Ja, det er kanskje riktig at 20 min er nok, men så sovner man ikke med en gang. Da er det litt irriterende å bli vekket etter 20 min, for det kan være fem min siden man sovnet

Anonymkode: 1e111...dea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg selv sov av og til fra jeg kom hjem fra skolen til neste dag på vgs, og hvis jeg ikke gjorde det, sov jeg til halv 4 om lørdagen…. Det gikk helt fint 😊 Er over 50 år nå. Egne barn får sove når de kommer hjem. Er hjemme 3 timer etter dem, så ikke så mye kontroll på det egentlig 

Anonymkode: 7dee3...253

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, men det gir ikke deg som mor rett til å dominere dine halvvoksne barn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mine får lov å styre dette selv. Jeg har også fått styre dette selv da jeg bodde hjemme. Får deres tenåringer lov eller er dere strenge på at det ikke skal være noe soving før leggetid?

Anonymkode: 5705b...a0b

Ja styrer selv 

Anonymkode: f1668...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og måtte dobbeltsjekke om det var snakk om en treåring eller tenåring! Jeg har vokst opp med at soving er noe man gjør på natten, i egen seng. Det var selvfølgelig lov å legge seg tidligere enn avtalt leggetid om jeg var ferdig med lekser/plikter, men overhodet ikke lov med en middagshvil/powenap eller lignende. Er dette vanlig å tillate blant andre tenåringsforeldre?

Anonymkode: 99d81...584

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er likevel ikke slik for alle ;) 

Anonymkode: 7dee3...253

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De styrer det selv. Hvis de hadde problemer med å komme seg opp på hverdagene og komme seg på skolen i tide eller var uopplagt på skolen måtte vi nok hatt en samtale om det, men dette har de helt styr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud jeg gleder meg til dette er en problemstilling.

Hilsen mamma til 2-åring, oppe i god tid før soloppgang mandag til søndag :D 

Anonymkode: 31db9...dcc

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk ikke lov da jeg var tenåring. Mamma kom å sjekket og ble sur. Grusomt. Jeg var veldig sliten etter skolen. Fag var krevende for meg. Og jeg brukte tid på lekser grunnet dysleksi. Måtte også gå tur med hunden når jeg kom hjem (hunden ville nok mor ha, jeg ville ikke). Hadde sårt trengt 30-60min søvn for å klare å være mer tilstede. 

Mine skal få styre selv når de er tenåringer. Kan selvsagt styre noe hvis det går utover natten. Men å ikke kunne ta seg 30min i det minste syns jeg er galt. Mange voksne gjør jo det. Og noen kan slite med søvnen på natten uansett om de tar en powernap eller ikke.

Anonymkode: 21c25...69d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg og måtte dobbeltsjekke om det var snakk om en treåring eller tenåring! Jeg har vokst opp med at soving er noe man gjør på natten, i egen seng. Det var selvfølgelig lov å legge seg tidligere enn avtalt leggetid om jeg var ferdig med lekser/plikter, men overhodet ikke lov med en middagshvil/powenap eller lignende. Er dette vanlig å tillate blant andre tenåringsforeldre?

Hva mener du med ikke lov? Så dersom noen i huset ditt er trøtt er det ikke lov å ta en hvil? Jeg sover ikke på ettermiddagen lenger, men mannen min gjør det konsekvent. Jeg gjorde det også som ungdom. Foreldrene mine hviler middag i hver sin stol. Ungdommene mine hviler dersom de har behov for det, det ser de helt ann selv. De er ellers flinke på skolen, trener og har deltidsjobber. Selvfølgelig får de ta seg en høneblund dersom de føler behov for det, noe annet hadde vært helt absurd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva mener du med ikke lov? Så dersom noen i huset ditt er trøtt er det ikke lov å ta en hvil? Jeg sover ikke på ettermiddagen lenger, men mannen min gjør det konsekvent. Jeg gjorde det også som ungdom. Foreldrene mine hviler middag i hver sin stol. Ungdommene mine hviler dersom de har behov for det, det ser de helt ann selv. De er ellers flinke på skolen, trener og har deltidsjobber. Selvfølgelig får de ta seg en høneblund dersom de føler behov for det, noe annet hadde vært helt absurd. 

I min oppvekst så var det ikke lov å sove på dagtid nei- det kom ikke på tale. Unntak om man var såpass syk at man «var hjemme fra skolen og fikk medisin fra doktoren», ellers var soving noe man gjøre på natten. I og med at jeg ikke er vant med det så lurer jeg på hvor vanlig dette er, sånn at jeg kan være forbered på det den dagen tenåringsfasen er er faktum..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I min oppvekst så var det ikke lov å sove på dagtid nei- det kom ikke på tale. Unntak om man var såpass syk at man «var hjemme fra skolen og fikk medisin fra doktoren», ellers var soving noe man gjøre på natten. I og med at jeg ikke er vant med det så lurer jeg på hvor vanlig dette er, sånn at jeg kan være forbered på det den dagen tenåringsfasen er er faktum..

Ok. Dette høres veldig brutalt ut for meg. Ble du vekket dersom du duppet av, eller har bare ikke noen i din familie hatt behov for dette? Å»tvinge» noen til å være våken synes jeg høres forferdelig ut 🙈 Men jeg er også vant med at man tok seg en blund ved behov fra egen oppvekst. Jeg må presisere at det er ikke snakk om å legge seg etter skolen, sove til kl 23, game hele natten, og være et vrak på skolen. Jeg snakker om en høneblund etter skolen, eller «siesta» i helgen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Dette høres veldig brutalt ut for meg. Ble du vekket dersom du duppet av, eller har bare ikke noen i din familie hatt behov for dette? Å»tvinge» noen til å være våken synes jeg høres forferdelig ut 🙈 Men jeg er også vant med at man tok seg en blund ved behov fra egen oppvekst. Jeg må presisere at det er ikke snakk om å legge seg etter skolen, sove til kl 23, game hele natten, og være et vrak på skolen. Jeg snakker om en høneblund etter skolen, eller «siesta» i helgen. 

Tillegg : jeg synes heller ikke dette er noe andre har rett til å bestemme eller styre for andre ( inkl egen familie, innen rimelighetens grenser). Dette kjenner hver enkelt på egen kropp hva som trengs

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om jeg f.eks. sovnet ved bordet når jeg gjorde lekser så ble jeg vekket ja. Som sagt- var helt ok å legge seg før avtalt leggetid, så sant jeg var ferdig med lekser/oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søvn er undervudert her i Norge. Søvn er kjempeviktig. Derfor lar jeg tenåringen få sove så mye hun vil. Vekker kun om det er noe vi må på.

Det er mye i den norske kulturen som ikke hadde vært vondt av å ha blitt tatt en ekstra kikk på. Vi er altfor rigide.

Anonymkode: 33b5b...dc0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om jeg f.eks. sovnet ved bordet når jeg gjorde lekser så ble jeg vekket ja. Som sagt- var helt ok å legge seg før avtalt leggetid, så sant jeg var ferdig med lekser/oppgaver.

Dersom jeg hadde sovnet ved leksebordet, hadde jeg blitt bært bort på sofaen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...