AnonymBruker Skrevet 18. januar #21 Del Skrevet 18. januar Det er ikke sikkert dere trenger å bruke ivf-behandling, men dere må få noe støttebehandling. Kanksje holder det lenge om du for progreston. Det er åpenbart at gynekologen du gikk til ikke skjønte det, så du må komme deg til noen som kan gi god veiledning og behandling. Jeg vet ike hvor du bor, men vi går til Medicus for icis, men de vil nok kunne rådgi dere og gi støttemedisin hvis de ikke mener det er nødvendig med ivf. Anonymkode: d482c...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #22 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er ikke sikkert dere trenger å bruke ivf-behandling, men dere må få noe støttebehandling. Kanksje holder det lenge om du for progreston. Det er åpenbart at gynekologen du gikk til ikke skjønte det, så du må komme deg til noen som kan gi god veiledning og behandling. Jeg vet ike hvor du bor, men vi går til Medicus for icis, men de vil nok kunne rådgi dere og gi støttemedisin hvis de ikke mener det er nødvendig med ivf. Anonymkode: d482c...0c0 Jeg har fått resept på progesteronstøtte, og har brukt det ved nesten alle de kjemiske. Det hjalp dessverrei kke. Anonymkode: e0121...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #23 Del Skrevet 19. januar Jeg vet ikke om Ivf vil være bedre. Har selv 10 innsett som har ledet til 2 barn og 2 spontanaborter. Alle mine blastocyster så bra ut, og legene kunne ikke vite hvorfor de ikke festet seg eller hvorfor de festet seg men likevel ble SA. Bra utvikling til dag 5 garanterer likevel ikke at det blir et vellykket svangerskap. Jeg var også 40 +, det var bakgrunnen for at vi tok Ivf. Ingenting feil på noen av oss, men gamle egg har dårligere kvalitet. Anonymkode: f3252...0c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #24 Del Skrevet 20. januar Jeg har vel vært gravid 11 ganger eller noe, ca 50/50 naturlig og med IVF. Mista rundt uke 6 alle ganger bortsett fra de to gangene jeg gikk på kraftig antibiotikakur før graviditet. Alt som ble satt inn ved IVf så bra ut og hadde fin utvikling.. Kanskje verdt å sjekke om forholdene i livmora er ok? Endometrietest feks? I et annet rart tilfelle ble venninna mi gravid veldig mange ganger og mista. Til slutt ble det IVF, og da så man at eggene hennes slapp inn flere sædceller! Så da ble det ICSI neste runde, og barn. Mtp alderen din ville jeg absolutt gått for IVF. Merkelig kommentar fra gynekologen… Anonymkode: e3539...fac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #25 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har vel vært gravid 11 ganger eller noe, ca 50/50 naturlig og med IVF. Mista rundt uke 6 alle ganger bortsett fra de to gangene jeg gikk på kraftig antibiotikakur før graviditet. Alt som ble satt inn ved IVf så bra ut og hadde fin utvikling.. Kanskje verdt å sjekke om forholdene i livmora er ok? Endometrietest feks? I et annet rart tilfelle ble venninna mi gravid veldig mange ganger og mista. Til slutt ble det IVF, og da så man at eggene hennes slapp inn flere sædceller! Så da ble det ICSI neste runde, og barn. Mtp alderen din ville jeg absolutt gått for IVF. Merkelig kommentar fra gynekologen… Anonymkode: e3539...fac Oi, slapp inn flere sædceller? Er det noe som kan skje med alderen? Har spurt gynekolog om endometrietest, men ble fortalt at det hadde hun ikke hørt om. Anonymkode: e0121...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #26 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 16.05): Jeg er 42 og har prøvd på barn i ca. 2 år med kjæresten. Det som skjer er at jeg relativt ofte blir gravid, men mister i veldig tidlig spontanabort noen dager eller opptil en uke etter forventet mens. Da jeg nylig var til sjekk hos gynekolog, og jeg spurte om hun ville råde oss til å fortsette selv eller prøve IVF, svarte hun at IVF er jo fordi de som ikke klarer å bli gravide. Du blir jo gravid, sa hun. Hun mente at siden vi klarer den prosessen selv, at sædcelle og eggcelle faktisk møtes og smelter sammen, kan vi prøve selv. Jeg er i villrede her, og kjenner jo på panikken. Ut av de ca. 24 månedene vi har prøvd nå, har jeg blitt gravid i 8 av dem. Så 30% ca. av syklusene har endt med befruktning, men at den ikke har utviklet seg noe særlig utover 14dpo. Er det noen som har fått andre råd av leger? Hva gjorde du/dere? Prøvde videre selv, eller IVF? IVF modner selvsagt flere egg, men da modner vel også egg som er for dårlige til at kroppen ville modnet de av seg selv - men kan det skje at det beste egget ikke modnes av kroppen i naturlig syklus? Har lest at kroppen modner det egget som er best egnet, altså som responderer best på FSH-hormonet som sendes ut. Stemmer det? Leter vel etter solskinnshistorier fra andre som har prøvd, og lyktes til slutt. Anonymkode: e0121...37b Fordelen med IVF er at de tar ut flere på en syklus og ser på kvaliteten. Du får kanskje noen på frys. De vil gradere de, og da får du også en indikasjon på hvor gode eggene er. Hadde nok valgt ivf nå om jeg var deg. Jeg ble gravid og mistet og deretter ble jeg ikke gravid i det hele tatt. IVF fungerte med en gang. Anonymkode: 4c13d...8d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #27 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 14.51): Oi, slapp inn flere sædceller? Er det noe som kan skje med alderen? Har spurt gynekolog om endometrietest, men ble fortalt at det hadde hun ikke hørt om. Anonymkode: e0121...37b Det kan det sikkert, venninna mi var vel i slutten av 20-årene/begynnelsen av 30-årene da hun dreiv på med prøving og fant det ut. Kontakt Hausken feks, de vet hva en endometrietest er. Veldig mange gynekologer er latterlig dårlig oppdatert. Anonymkode: e3539...fac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #28 Del Skrevet 25. januar Bare en tanke, men vet du om slimhinnene dine blir tykke nok til å ta vare på et embryo? Det kan være en tanke å dra til en fertilitetsklinikk og utrede problemet hvis du ikke har gjort det allerede. De har jo svært omfattende erfaring med infertilitet og mislykkede svangerskap? Anonymkode: a4df6...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 25. januar #29 Del Skrevet 25. januar (endret) Les deg opp på hva spermens kvalitet har å si, og be MANNEN din gjøre noe mest kosthold og livsstil før du må bli utsatt for enda mer greier for å «tvinge» kroppen til å holde på noe den ikke vil. Det er ikke mye som skal til før mannen får beskjed om at det er ok spermkvalitet… men det er mye han kan gjøre for at spermkvaliteten blir bedre og KROPPEN DIN gir beskjed om at dette skal vi lage barn av. Nyere forskning viser at det er MANNENS feil om det spontanaborteres igjen og igjen, det er ikke du, /parafrasering, forenkling, noe fordumming, men i stor grad sant. Endret 25. januar av KaraThrace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 29. januar #30 Del Skrevet 29. januar Det er viktig å huske at sædkvaliteten også har mye å si. Da mener jeg ikke bare antall, motilitet og det man tester ved en sædanalyse, men selve kvaliteten. Dette avgjøres av mannens livsstil, og påvirker både sannsynligheten for å bli gravid, sannsynligheten for å forbli gravid, og ikke minst hvordan du har det i svangerskapet. På grunn av alderen din ville jeg 100 % gjort et forsøk med ICSI før vinduet lukkes. Embryologen vil velge den beste spermen og det beste egget. Det eneste som er usikkert i Norge, er genene på egg og sperm. Men dersom du gjør ICSI i utlandet, kan du gjøre en gentest i tillegg. Da er sannsynligheten for at blasto er enda bedre. Men ikke glem at også partneren din må jobbe med helsa minst tre måneder før IVF, ikke kun du! Få han også til å ta prenatal av høy kvalitet og biotilgjengelighet. Jeg anbefaler Thorne. Og ikke glem at søvn og stressnivå også er en viktig del av helsa Håper du kjører på hvis det å få barn er drømmen din, og ikke lar andres meninger holde deg tilbake. Hvis du ikke lyktes, vet du i hvert fall at du har gjort alt du kan, og ikke har noe å angre på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #31 Del Skrevet 30. januar Altså... Det er litt sånn bob bob.. Personlig ville jeg tenkt ivf pga alder, men igjen så skal man ha grunnlag for å få innvilget ivf også, og "høy" alder er ikke alene god nok grunnlag. Etter 3 spontanaborter på rad skal man jo utredes for habituel abort. Så det har du jo eventuelt rett på. Det som er da er jo at ivf potensielt ikke løser "problemet" ditt dersom det er genetiske feil med eggene som gjør at de stopper opp da dette skjer etter innsett ved ivf. Og i Norge så gentestes ikke eggene sånn uten videre. Anonymkode: 91fea...0bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå