Gå til innhold

Når man vet at termindatoen er feil, hva da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 20.21):

Ok da skjønner jeg at det egentlig ikke er så nøye, det bare virket så rart da unnfangelsen umulig kan han skjedd når de mener da vi ikke hadde hatt samleie enda. 

Dette vet jeg da jeg brukte eggløsningstest og kun hadde et samleie den perioden. Har i tillegg regelmessig syklus, så flere ting å sjekke det opp i mot.

Anonymkode: 2b72c...d53

Jeg syntes også det var rart, men som jeg skjønte det så ser de også på når svangerskapet forventes å være ferdig etter målene til fosteret på OUL. Og da teller det mer enn tiden som er gått siden unnfangelse. Jeg har også hørt at fostre vokser i samme tempo i starten og de individuelle forskjellene kommer senere i svangerskapet. Men litt bittelitt forskjell er det kanskje uansett. 

Og i hvert fall så spiller det lite rolle når det bare er snakk om noen dagers forskjell. 40+3 dager er bare et gjennomsnitt, og ikke den riktige svangerskapslengden. 

Jeg vet nesten på minuttet når min eldste ble unnfanget, og det gjorde sykehuset også (pga. IVF). Likevel brukte de termin fra ultralyd, og jeg mener den også var 4 dager feil sett opp mot at termindato skulle være 40 uker og 3 dager etter unnfangelsen. En del sykehus bruker ivf-termin, men hos oss mente de ultralydtermin ga mest nøyaktige termindatoer. 

Anonymkode: 93134...bbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror du misforstår ganske mye av det jeg skriver. Jeg sier ikke at det er farlig å ikke vite når eggløsning var, og at det er noe alle gravide må ha kontroll på.  Jeg sier at når termindato settes til en annen dag enn den reelle, kan det få konsekvenser for hvordan fødselen blir, og hva den gravide får bestemme selv. Ikke at det er farlig eller at det blir flere komplikasjoner. 

Når jeg vet at datoene jeg har fått er feil, er det fordi jeg har testet etter eggløsning, logget basal kroppstemperatur, og fulgt med på symptomer. Har også oversikt over syklusen min. Det er ikke fordi jeg mener jeg vet at unnfangelsen skjedde på en bestemt dag. Og jeg mener ikke at det er kjempefarlig å få termindato forskjøvet noen dager, jeg sier bare at det kan få konsekvenser for noen fødende. Det vil også gjelde om man føder rundt uke 23-24, da er det bare dager som avgjør om babyen skal reddes eller ikke. 

Anonymkode: f3695...dd7

Men som en annen skriver, termindato er et gjennomsnitt. En dato ut fra et regnestykke. Helsepersonell vet nok veldig godt at den aldri er "perfekt" for alle. Og som sagt vil nok de aller fleste gravide få "feil" termindato ift om man skulle regnet ut fra eggløsning i stedet. Så det har jo aldri hatt noe å si. Termindato regnes uansett aldri helt eksakt, og det er ikke meningen. Men er det veldig stor forskjellig mellom menstermin og ul-termin så vil jo helsevesenet følge ekstra med på babyens vekst.

Og termin er jo en periode. Føder man mellom uke 37-41 (husker ikke eksakt hvilke ukenummer), så føder man til termin. Alle er forskjellige og har ulik lengde på svangerskapet sitt. Noen føder tidlig, noen sent. Kroppen bryr seg ikke om termindatoen.

Føder man i uke 24, så føder man i praksis i uke 24 +/- noen dager. Det er ikke noe nytt for helsevesenet. Dette vet de. At man sier at et barn vil overleve etter uke 24 eller hvilken uke det nå var, er jo bare et gjennomsnitt. Det er ikke en absolutt fastsatt dato. 

Anonymkode: 8e7a8...0c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men som en annen skriver, termindato er et gjennomsnitt. En dato ut fra et regnestykke. Helsepersonell vet nok veldig godt at den aldri er "perfekt" for alle. Og som sagt vil nok de aller fleste gravide få "feil" termindato ift om man skulle regnet ut fra eggløsning i stedet. Så det har jo aldri hatt noe å si. Termindato regnes uansett aldri helt eksakt, og det er ikke meningen. Men er det veldig stor forskjellig mellom menstermin og ul-termin så vil jo helsevesenet følge ekstra med på babyens vekst.

Og termin er jo en periode. Føder man mellom uke 37-41 (husker ikke eksakt hvilke ukenummer), så føder man til termin. Alle er forskjellige og har ulik lengde på svangerskapet sitt. Noen føder tidlig, noen sent. Kroppen bryr seg ikke om termindatoen.

Føder man i uke 24, så føder man i praksis i uke 24 +/- noen dager. Det er ikke noe nytt for helsevesenet. Dette vet de. At man sier at et barn vil overleve etter uke 24 eller hvilken uke det nå var, er jo bare et gjennomsnitt. Det er ikke en absolutt fastsatt dato. 

Du skriver egentlig det samme i alle innleggene dine, men ingenting av det du skriver motbeviser argumentene mine. Jeg har ikke skrevet at termindato er den datoen alle skal føde på, eller at dette har betydning for alle fødsler. Men at i enkelte tilfeller vil det ha betydning når termindato flyttes. Helsevesenet viser ikke skjønn på grunn av at man mener man har en annen termindato, for eksempel når det gjelder å settes i gang på overtid. Der følger de ultralydtermin. Hvis man går i fødsel alt for tidlig, settes det rutinemessig inn tiltak i uke 23+0. Er man satt noen dager tilbake, kan det altså avgjøre om man får hjelp i den situasjonen.

Når termindato flyttes, vil også perioden som regnes som å føde til termin, flyttes tilsvarende. Det er det jeg har skrevet om flere ganger, i tilfellene der man må settes i gang på grunn av overtid eller ikke har lov til å ha hjemmefødsel. Da har det lite å si at kroppen ikke bryr seg om termin som du sier. At termindato aldri har hatt noe å si, er beviselig feil, og noe du burde forstå hvis du leser hva jeg skriver. Svarer deg gjerne om du har noen gode argumenter, men at kroppen ikke bryr seg om termin, og at termin bare er et gjennomsnitt, synes jeg er svart på en del ganger nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, termindato fastsettes ved ultralyd, helt uavhengig av forrige menstruasjon. At graviduke 1 og 2 er før eggløsning, har ikke noe med dette å gjøre.

Min termindato etter ultralyd er den samme jeg fikk som estimat etter første dag i siste menstruasjon.

Anonymkode: c5708...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min termindato etter ultralyd er den samme jeg fikk som estimat etter første dag i siste menstruasjon.

Anonymkode: c5708...2e1

Det er helt tilfeldig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 15.29):

De har satt en termindato ut i fra tidlig ultralyd som de sier skal bli stående.

Denne datoen tilsier at barnet er unnfanget FØR jeg og mannen hadde samleie. Altså er det fullstendig umulig.

Terminen skal være noen dager senere. Eller er det slik at noen prosesser skjer raskere fra unnfangelse til egget fester seg i livmoren og embryoet tar form? Altså at noen fostere eller prosessen før skjer raskere en hos andre?

Men det er vel lite jeg får gjort, er det noen ulemper ved at den er satt feil, er satt minst 4 dager for tidlig.

Vi hadde termindato vi visste stemte når barnet ble unnfanget, blodprøver hos lege og gravidtester. Men jordmor flyttet en uke fram. Så når jeg gikk 2uker over tiden var jeg faktisk 3uker over tiden. Sykehuset var fullt og sendte meg hjem og ba meg komme tilbake om en uke, lakk fostervann og var 3uker over på min å legens termindato men jordmor sin dato var 2uker over og den brukte de selv hva jeg sa. Så dvs at jeg var 3uker over og de ba meg komme tilbake 4uker over tiden..... Reiste til ett annet sykehus og ble satt i gang. Stolte på meg selv og magefølelsen, de på sykehuset sa barnet var godt på overtid og det var flaks h*n kom ut den dagen, kunne gått galt!

Det er bedre sånn som med deg, da får du ihvertfall komme til når du er over tiden. Skjønner at du vil ha det riktig, snakk med jordmor/lege og se om de kan flytte terminen?

Anonymkode: 65474...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skriver egentlig det samme i alle innleggene dine, men ingenting av det du skriver motbeviser argumentene mine. Jeg har ikke skrevet at termindato er den datoen alle skal føde på, eller at dette har betydning for alle fødsler. Men at i enkelte tilfeller vil det ha betydning når termindato flyttes. Helsevesenet viser ikke skjønn på grunn av at man mener man har en annen termindato, for eksempel når det gjelder å settes i gang på overtid. Der følger de ultralydtermin. Hvis man går i fødsel alt for tidlig, settes det rutinemessig inn tiltak i uke 23+0. Er man satt noen dager tilbake, kan det altså avgjøre om man får hjelp i den situasjonen.

Når termindato flyttes, vil også perioden som regnes som å føde til termin, flyttes tilsvarende. Det er det jeg har skrevet om flere ganger, i tilfellene der man må settes i gang på grunn av overtid eller ikke har lov til å ha hjemmefødsel. Da har det lite å si at kroppen ikke bryr seg om termin som du sier. At termindato aldri har hatt noe å si, er beviselig feil, og noe du burde forstå hvis du leser hva jeg skriver. Svarer deg gjerne om du har noen gode argumenter, men at kroppen ikke bryr seg om termin, og at termin bare er et gjennomsnitt, synes jeg er svart på en del ganger nå.

Da forstår jeg ikke helt hva du vil frem til, da de aller færreste får fastsatt termin utfra eggløsning. Hvis det er så viktig, så burde jo det vært et krav når man går til ultralydkontroller. Hvis forskere finner ut at det faktisk er det beste og det mest ideelle, så er det jo så klart det. Men jeg svarer på hvorfor helsevsenet I DAG ikke bryr seg nevneverdig om en kvinne vet når hun hadde eggløsning. I en perfekt verden hadde helt sikkert det vært det beste. Men det er faktisk umulig for de fleste å vite, og derfor blir det ikke tatt noe særlig hensyn til. Det er det ikke rutiner for. Ts spør om hva som gjøres med saken, og det gjøres faktisk ingenting. Det er det ikke jeg som bestemmer  Og at det er noen dager slingringsmonn vet jo de som jobber med dette her, så de skal følge med og følge opp hvis det er noe som helst tegn til komplikasjoner. 

Man kan sikkert få mast seg til å flytte termindato hvis man syns det blir fryktelig vanskelig å leve med den man får av jm. Men da tenker jeg at man er litt stresset og engstelig ovenfor svangerskapet fra før, og da blir man også fulgt opp med ekstra samtaler. Er man fryktelig nervøs, er det også noen som blir igangsatt før tiden. Men det er faktisk ingen som i dag kommer til å gjøre noe som helst med det hvis terminen fraviker 4 dager fra når du selv mener den skulle vært ift eggløsning. Da må du nok diskutere deg frem til ekstra oppfølging selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 15.29):

De har satt en termindato ut i fra tidlig ultralyd som de sier skal bli stående.

Denne datoen tilsier at barnet er unnfanget FØR jeg og mannen hadde samleie. Altså er det fullstendig umulig.

Nei, det er det ikke.

Svømmerne kan ha satt opp telt og campet etter samleiet og ventet på et modent egg. Har hørt at hvis svømmerstammen er tålmodig kan de henge i opptil 2 døgn.

Anonymkode: 9a2c6...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da forstår jeg ikke helt hva du vil frem til, da de aller færreste får fastsatt termin utfra eggløsning. Hvis det er så viktig, så burde jo det vært et krav når man går til ultralydkontroller. Hvis forskere finner ut at det faktisk er det beste og det mest ideelle, så er det jo så klart det. Men jeg svarer på hvorfor helsevsenet I DAG ikke bryr seg nevneverdig om en kvinne vet når hun hadde eggløsning. I en perfekt verden hadde helt sikkert det vært det beste. Men det er faktisk umulig for de fleste å vite, og derfor blir det ikke tatt noe særlig hensyn til. Det er det ikke rutiner for. Ts spør om hva som gjøres med saken, og det gjøres faktisk ingenting. Det er det ikke jeg som bestemmer  Og at det er noen dager slingringsmonn vet jo de som jobber med dette her, så de skal følge med og følge opp hvis det er noe som helst tegn til komplikasjoner. 

Man kan sikkert få mast seg til å flytte termindato hvis man syns det blir fryktelig vanskelig å leve med den man får av jm. Men da tenker jeg at man er litt stresset og engstelig ovenfor svangerskapet fra før, og da blir man også fulgt opp med ekstra samtaler. Er man fryktelig nervøs, er det også noen som blir igangsatt før tiden. Men det er faktisk ingen som i dag kommer til å gjøre noe som helst med det hvis terminen fraviker 4 dager fra når du selv mener den skulle vært ift eggløsning. Da må du nok diskutere deg frem til ekstra oppfølging selv. 

Hva nøyaktig er det du ikke forstår? Jeg skriver veldig tydelig at endring av termindato kan ha betydning for noen gravide og fødende, som et motsvar til dere som mener det aldri har betydning. Jeg har også gitt deg konkrete eksempler på situasjoner der det har noe å si. Er det virkelig så vanskelig for deg å forstå?

Det er du som har stilt meg et spørsmål, jeg har ikke spurt deg om hvorfor helsevesenet i dag ikke tar hensyn til eggløsning. Det har jeg derimot selv skrevet at jeg skjønner er vanskelig å gjøre, men at det kanskje kunne stått en notis sammen med ultralydtermin, og at kvinnen kunne blitt trodd i større grad enn i dag. Når man ikke blir trodd selv om man settes tilbake 3 uker, slik jeg opplevde, er det noe galt.

Jeg er fullt klar over at man ikke får endret terminen til det man selv mener er riktig, og det svarte jeg også til ts. Jeg lever også helt fint med å bli satt frem, og har ingen planer om å krangle på det. Du skriver igjen og igjen at de som jobber med dette vet det er litt slingringsmonn. Men det er jo nettopp det de ikke får lov til å ta nok hensyn til, når retningslinjene for igangsettelse går ut i fra ultralydtermin. Det har flere i denne tråden egne erfaringer med. Hvis det er noe mer som er uklart for deg, foreslår jeg at du leser gjennom innleggene på nytt. Du trenger heller ikke å tilegne meg meninger jeg ikke har, jeg har ikke skrevet at noen dager fra eller til er veldig viktig eller farlig for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, det er det ikke.

Svømmerne kan ha satt opp telt og campet etter samleiet og ventet på et modent egg. Har hørt at hvis svømmerstammen er tålmodig kan de henge i opptil 2 døgn.

Anonymkode: 9a2c6...e79

Sædceller kan overleve lenger enn 2 dager også, om det er eggløsningslim og gode forhold. Men hvis ts ikke har hatt samleie i dagene før, så er det jo ingen sædceller der. Det er umulig at befruktningen skjer før samleie...Det tror jeg ts har kontroll på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interessant debatt. 

Selv har jeg IVF-barn, så både sykehuset og jeg visste nøyaktig hvilken dag befruktningen skjedde. Likevel ble termin satt på OUL til fem dager før. Og så ble babyen født for tidlig, på ingen måte dramatisk for tidlig, men likevel noen uker før planlagt. Og da burde de 5 dagene ha hatt noe å si. Ikke minst da de på barsel sa at hvis babyen min hadde kommet ut EN dag tidligere så hadde vi plutselig hatt krav  på div stønader. Men siden de på OUL mente at termin var 5 dager før, så fikk vi ikke det.

Nå er dette noen år siden, men jeg har tenkt litt på det nå og da. 

Venninna mi fikk termin flyttet med nesten 2 uker, enda hun hadde mann som jobbet borte og de hadde hatt ett samleie hele den måneden. Så gikk hun to uker over flyttet termin. Det ble plutselig fire uker over menstermin. Babyen døde i magen.. 

Anonymkode: 48a1a...a06

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her mente de at det er målene fra TUL som skal bli stående ikke fra OUL.

Det er i så fall rart, for man får ofte ikke like gode mål på TUL, pluss at de da vokser i hytt og pine. Først ved OUL at de får måle ordentlig og får tatt et gjennomsnitt. Snakk med jordmor. Kjedelig hvis det er stor forskjell også blir du satt i gang selv om du ikke har gått svangerskapet fullt ut. Eller at du «mister» permisjonsukene før fødsel. 

Anonymkode: e0a61...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk terminen satt en mnd tilbake hvilket betydde at jeg fikk positiv test før jeg ble gravid...fikk terminen justert senere med to uker og tre dager over den ble ungen født. Kort i beina og stuttkjukk, tydelig godt på overtid sa jordmora når hun så babyen.

Anonymkode: 8ee7a...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva nøyaktig er det du ikke forstår? Jeg skriver veldig tydelig at endring av termindato kan ha betydning for noen gravide og fødende, som et motsvar til dere som mener det aldri har betydning. Jeg har også gitt deg konkrete eksempler på situasjoner der det har noe å si. Er det virkelig så vanskelig for deg å forstå?

Det er du som har stilt meg et spørsmål, jeg har ikke spurt deg om hvorfor helsevesenet i dag ikke tar hensyn til eggløsning. Det har jeg derimot selv skrevet at jeg skjønner er vanskelig å gjøre, men at det kanskje kunne stått en notis sammen med ultralydtermin, og at kvinnen kunne blitt trodd i større grad enn i dag. Når man ikke blir trodd selv om man settes tilbake 3 uker, slik jeg opplevde, er det noe galt.

Jeg er fullt klar over at man ikke får endret terminen til det man selv mener er riktig, og det svarte jeg også til ts. Jeg lever også helt fint med å bli satt frem, og har ingen planer om å krangle på det. Du skriver igjen og igjen at de som jobber med dette vet det er litt slingringsmonn. Men det er jo nettopp det de ikke får lov til å ta nok hensyn til, når retningslinjene for igangsettelse går ut i fra ultralydtermin. Det har flere i denne tråden egne erfaringer med. Hvis det er noe mer som er uklart for deg, foreslår jeg at du leser gjennom innleggene på nytt. Du trenger heller ikke å tilegne meg meninger jeg ikke har, jeg har ikke skrevet at noen dager fra eller til er veldig viktig eller farlig for folk flest.

Jo, de tar jo hensyn til det fakta at det er slingringsmonn. Men da bruker de ikke nødvendigvis termindato som utgangspunkt. Jeg kan bli satt i gang før termindato pga svangerskapsdiabetes. Jeg får ekstra ultralyder fra uke 32, og har fått ekstra oppfølging fra rundt uke 25. Er det tegn til at ting ikke er som de skal være, så blir jeg satt i gang før termin. Det kommer helt an på hvordan ting går med meg og baby. Hadde de vært kjemperigide regelryttere, så hadde vel regelen vært noe sånt som at "du skal settes i gang i uke 37". Men de følger jo nøye med, uavhengig av hva termindato er. Om du har opplevd dårlig oppfølging av komplikasjoner, så er jo det synd. Men det har ikke kun med termindato å gjøre. Du skal følges opp nøye om du skal bli satt i gang. Jeg ble også satt i gang på overtid sist og var da til flere kontroller før dette både på sykehus og helsestasjon. Der sjekket de størrelse, fostervann, åpning, modning osv. Du skal få tettere oppfølging enn det virker som du har fått. Og da er det viktigste hvordan det går med mor og barn, ikke når termin skulle vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sikker på at det var pga overtid? Jeg fødte 2 uker på overtid, altså rundt samme tid du fødte ift det du mener var termin. Og her så alt fint ut. Noen har lite fostervann uten at de er på overtid og blir satt i gang. De burde nok ha sett dette tidligere. Men det blir nok ikke alltid oppdaget hvis det ikke har vært tegn til noe slikt tidligere. Det er dessverre mye som dukker opp under fødselen også. Da jeg fødte skjedde det masse rart. Vi hadde nok begge to vært døde om jeg hadde født for 200 år siden. 

Jeg fikk beskjed fra jordmor på sykehuset at her har de bommet kraftig på terminen.

Anonymkode: 6cd08...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er i så fall rart, for man får ofte ikke like gode mål på TUL, pluss at de da vokser i hytt og pine. Først ved OUL at de får måle ordentlig og får tatt et gjennomsnitt. Snakk med jordmor. Kjedelig hvis det er stor forskjell også blir du satt i gang selv om du ikke har gått svangerskapet fullt ut. Eller at du «mister» permisjonsukene før fødsel. 

Anonymkode: e0a61...ecf

Etter at TUL ble tilbudt til alle, er det nå på TUL at termindato settes. Den endres ikke på OUL. 

Anonymkode: ab3b3...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, de tar jo hensyn til det fakta at det er slingringsmonn. Men da bruker de ikke nødvendigvis termindato som utgangspunkt. Jeg kan bli satt i gang før termindato pga svangerskapsdiabetes. Jeg får ekstra ultralyder fra uke 32, og har fått ekstra oppfølging fra rundt uke 25. Er det tegn til at ting ikke er som de skal være, så blir jeg satt i gang før termin. Det kommer helt an på hvordan ting går med meg og baby. Hadde de vært kjemperigide regelryttere, så hadde vel regelen vært noe sånt som at "du skal settes i gang i uke 37". Men de følger jo nøye med, uavhengig av hva termindato er. Om du har opplevd dårlig oppfølging av komplikasjoner, så er jo det synd. Men det har ikke kun med termindato å gjøre. Du skal følges opp nøye om du skal bli satt i gang. Jeg ble også satt i gang på overtid sist og var da til flere kontroller før dette både på sykehus og helsestasjon. Der sjekket de størrelse, fostervann, åpning, modning osv. Du skal få tettere oppfølging enn det virker som du har fått. Og da er det viktigste hvordan det går med mor og barn, ikke når termin skulle vært. 

Men nå må du begynne å lese det jeg skriver før du svarer. Når du settes i gang før termin er det selvfølgelig på bakgrunn av helsesituasjonen til deg og baby, og det er mye viktigere enn termindato. Jeg har ikke sagt at man ikke kan bli satt i gang før termin. Dilemmaet jeg har skrevet om gang på gang, er når man settes i gang på grunn av overtid. De fleste sykehus ønsker å sette i gang fødselen 11 dager etter termindato, hvis den ikke har startet av selv selv innen da. Det er altså bare er 6 dager etter reel termindato i mitt tilfelle. Da har kroppen min mindre tid på seg til å starte fødselen spontant, før det blir medisinsk intervensjon. Når du ikke klarer å skille de situasjonene fra hverandre, er det ikke noe poeng å diskutere med deg. Vær så snill å les andre sine innlegg i denne tråden, så ser du andre sine opplevelser med det samme. Jeg har fått god oppfølging, og du vet ingenting om mine møter med helsevesenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men nå må du begynne å lese det jeg skriver før du svarer. Når du settes i gang før termin er det selvfølgelig på bakgrunn av helsesituasjonen til deg og baby, og det er mye viktigere enn termindato. Jeg har ikke sagt at man ikke kan bli satt i gang før termin. Dilemmaet jeg har skrevet om gang på gang, er når man settes i gang på grunn av overtid. De fleste sykehus ønsker å sette i gang fødselen 11 dager etter termindato, hvis den ikke har startet av selv selv innen da. Det er altså bare er 6 dager etter reel termindato i mitt tilfelle. Da har kroppen min mindre tid på seg til å starte fødselen spontant, før det blir medisinsk intervensjon. Når du ikke klarer å skille de situasjonene fra hverandre, er det ikke noe poeng å diskutere med deg. Vær så snill å les andre sine innlegg i denne tråden, så ser du andre sine opplevelser med det samme. Jeg har fått god oppfølging, og du vet ingenting om mine møter med helsevesenet. 

Men mange blir jo satt i gang under 11 dager etter termin uten at det nødvendigvis er så ille heller. Og som sagt tidligere, så vet ingen akkurat når de har termin ift  eggløsning, så mange som blir satt i gang på overtid blir jo satt i gang både før og etter 11 dager har gått ift "eggløsningstermin", og for de fleste går det fint. Igangsettelse kan være komplisert uansett når man blir satt i gang. Jeg har virkelig vondt for å tro at mange av de komplikasjoner som oppstår under igangsettelse pga overtid er fordi termindato er feil ift når kvinnen hadde eggløsning. Hvis det er et så stort problem, så syns jeg det er rart at det ikke er et krav at kvinnen vet når eggløsning var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Irriterende dette. Jeg hadde det på samme måte. Heldigvis kom nr en dagen før igangsettelse mao på min riktige termin (ikke det som sykehuset mente). Nr 2 ble igangsatt så kom "på termin" etter min def, men 11 dager over - men tror nok han hadde meldt sin ankomst snart, hadde flere cm åpning før de tok vannet

Anonymkode: 79d47...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men mange blir jo satt i gang under 11 dager etter termin uten at det nødvendigvis er så ille heller. Og som sagt tidligere, så vet ingen akkurat når de har termin ift  eggløsning, så mange som blir satt i gang på overtid blir jo satt i gang både før og etter 11 dager har gått ift "eggløsningstermin", og for de fleste går det fint. Igangsettelse kan være komplisert uansett når man blir satt i gang. Jeg har virkelig vondt for å tro at mange av de komplikasjoner som oppstår under igangsettelse pga overtid er fordi termindato er feil ift når kvinnen hadde eggløsning. Hvis det er et så stort problem, så syns jeg det er rart at det ikke er et krav at kvinnen vet når eggløsning var. 

Jeg har da aldri sagt at mange av komplikasjonene som oppstår under igangsettelse er fordi termidatoen er feil? Jeg har sagt at man risikerer å bli satt i gang når det egentlig ikke er nødvendig. Og en igangsettelse gir generelt flere komplikasjoner enn en spontan fødsel. De som får termindato satt tilbake risikerer på den andre siden å ikke bli satt i gang da de burde, som flere her har opplevd. Hvordan tenker du at man kan kreve at kvinner vet når de hadde eggløsning? Mange blir uplanlagt gravide eller tester ikke etter eggløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...