AnonymBruker Skrevet 17. januar #21 Del Skrevet 17. januar Det er jo bare en fordel at du har fått litt for tidlig termindato med tanke på om du skulle gå mye på overtld. Når det gjelder å søke permisjon, setter du den termindatoen du mener er riktig. Anonymkode: a5f3a...375 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. januar #22 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du alltid født på terminen du har beregnet? 😳 Anonymkode: 2b72c...d53 Ja, helt konsekvent på vf fødslene mine, har hatt planlagt keisersnitt og så de regner jeg ikke inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #23 Del Skrevet 17. januar Fru Uperfekt skrev (7 minutter siden): Ja, helt konsekvent på vf fødslene mine, har hatt planlagt keisersnitt og så de regner jeg ikke inn. Oi, imponerende presis kropp i forhold til boken da😄 Anonymkode: 2b72c...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #24 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo bare en fordel at du har fått litt for tidlig termindato med tanke på om du skulle gå mye på overtld. Når det gjelder å søke permisjon, setter du den termindatoen du mener er riktig. Anonymkode: a5f3a...375 Det kan man vel ikke?? Anonymkode: 2b72c...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #25 Del Skrevet 17. januar Herregud, for et hysteri 😂😂😂 det har absolutt ingenting å si 😂 Anonymkode: ee224...282 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #26 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan man vel ikke?? Anonymkode: 2b72c...d53 Det kan man vel. Såvidt jeg vet har ikke NAV tilgang til de helseopplysningene. Om du skal ha et planlagt keisersnitt, eller må igangsettes, søker man jo permisjon fra den datoen og ikke faktisk termindato. Anonymkode: a5f3a...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #27 Del Skrevet 17. januar Du har ikke ligget med noen du ikke skulle ligge med, da, ts, to dager før du lå med samboeren din? I så fall hadde det vært fint om mennene lignet på hverandre. Anonymkode: 27b1f...fa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #28 Del Skrevet 17. januar Vi snakka faktisk om det tidligere, den lille venninnegjengen jeg har som er gravide nå. «Når fikk du termin? Gratulerer, da vet du hvilken dato du IKKE føder på!» 😅 Len deg tilbake og slapp av, ikke stress så fælt. Det gjør vel ingenting sånn i det store og det hele. Det som skjer det skjer, og det som skjer skjer ofte mye greiere om man bare tar det som det er. Gratulerer så mye, ønsker deg masse lykke til videre med graviditeten, fødsel og baby! Anonymkode: d8cbb...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #29 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hvorfor er det tidlig ultralyd som skal avgjøre termin? Det vanlige er at ordinær ultralyd er gjeldende Dette stemmer ikke lenger. Etter at tidlig ultralyd ble innført som et tilbud til alle, er det nå vanlig å sette termindato på denne. Bare hvis man ikke får gode nok bilder til å ta mål, settes termin på ordinær ultralyd istedenfor. Termin som er satt på tidlig ultralyd blir ikke flyttet Anonymkode: ab3b3...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #30 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan man vel. Såvidt jeg vet har ikke NAV tilgang til de helseopplysningene. Om du skal ha et planlagt keisersnitt, eller må igangsettes, søker man jo permisjon fra den datoen og ikke faktisk termindato. Anonymkode: a5f3a...375 Jeg måtte sende inn attest fra legen med terminbekreftelse for å få søknad om foreldrepenger behandlet. Anonymkode: e38e0...8da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #31 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg måtte sende inn attest fra legen med terminbekreftelse for å få søknad om foreldrepenger behandlet. Anonymkode: e38e0...8da Dette gjelder ikke alle. Dette står det når du søker: "Viss du har fått ein dato for planlagt keisarsnitt, legger du inn denne datoen som termindato. Du skal legge ved bekreftelse på termindato eller keisarsnitt viss du berre mottar utbetalingar fra NAV, er sjølvstendig næringsdrivande eller frilansar." Anonymkode: a5f3a...375 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #32 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det kan man vel ikke?? Anonymkode: 2b72c...d53 Man kan velge selv når man går ut i permisjon. Du kan gå ut 4 uker eller 1 uker før. Anonymkode: 8e7a8...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #33 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ok da skjønner jeg at det egentlig ikke er så nøye, det bare virket så rart da unnfangelsen umulig kan han skjedd når de mener da vi ikke hadde hatt samleie enda. Dette vet jeg da jeg brukte eggløsningstest og kun hadde et samleie den perioden. Har i tillegg regelmessig syklus, så flere ting å sjekke det opp i mot. Anonymkode: 2b72c...d53 Men helsevesenet har ingen måte å kontrollere dette på. De kan ikke be folk fortelle på ul når de hadde sex. Og om det skulle blitt en sånn regel, hadde mange jugd om det for å få en termindato de er fornøyd med. Det er rett og slett helt umulig å finne ut med tester når unnfangelsen skjedde. Og hvis det er mulig, så er det heller ikke nødvendig. Hvorfor skal helsevesenet bare stole blindt på de som sier når de vet at de hadde sex? Kanskje det hadde vært bedre med en "terminuke" eller "terminperiode" enn en termindag. Det finnes jo folk som føder både flere mnd før eller etter, termindato er jo på en måte bare et gjennomsnitt. De hadde ikke termindato i middelalderen f.ks. Da tenkte de sikkert at barnet kom ila den måneden. Anonymkode: 8e7a8...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 18. januar #34 Del Skrevet 18. januar (endret) Den eneste gangen dette kan være en ulempe er hvis du vil ta en NIPT-test. Dette er jo et veldig etisk spørsmål, men for å få alle valgmuligheter bør den tas slik at du er innenfor retten til selvbestemt abort. Altså innen 11+6. Den bør heller ikke tas før uke 10+0 for å sikre at det er nok foster-DNA i mors blod. Hvis du vet at termin er 10+0 når de tror den er 10+4 kan du jo bli satt opp fire dager for tidlig til NIPT, og du kan være 11+6 når de tror den er 12+3. Da må du søke til nemnda. Men det høres ut som et ikke-problem, inntil det er et problem. Nyt heller tiden du, det har null å si og termin settes ikke før ORDINÆR ultralyd uansett. Edit: Jeg ser at det virker som at du kanskje har vært på ordinær og de støtter termindato fra tidlig? Da utgår jo NIPT-test. Da er det jo eventuelt planlegging av igangsettelse hvis du går over som jeg ville ha kranglet på, om det ble aktuelt. Når det gjelder permisjonen din så er det fullstendig avhengig av NÅR du føder, og det blir litt fjottete å i det hele tatt skulle tenke at det gjør noen forskjell. Det vil jo teoretisk gi deg en fordel med at du starter permisjonen din 4 dager tidligere men «sannsynligvis» kommer til å gå over. Endret 18. januar av KaraThrace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #35 Del Skrevet 18. januar KaraThrace skrev (5 minutter siden): Den eneste gangen dette kan være en ulempe er hvis du vil ta en NIPT-test. Dette er jo et veldig etisk spørsmål, men for å få alle valgmuligheter bør den tas slik at du er innenfor retten til selvbestemt abort. Altså innen 11+6. Den bør heller ikke tas før uke 10+0 for å sikre at det er nok foster-DNA i mors blod. Hvis du vet at termin er 10+0 når de tror den er 10+4 kan du jo bli satt opp fire dager for tidlig til NIPT, og du kan være 11+6 når de tror den er 12+3. Da må du søke til nemnda. Men det høres ut som et ikke-problem, inntil det er et problem. Nyt heller tiden du, det har null å si og termin settes ikke før ORDINÆR ultralyd uansett. Jeg fikk NIPT-test da jeg var i uke 13 (pga alder), jeg aner ikke når vi ble gravide da det ikke var planlagt. Så for alt jeg vet, kunne jeg vært i uke 12 eller 14. Jeg trodde jeg var kortere på vei da jeg møtte opp til tul, men hadde egentlig ikke peiling. De færreste får vel uansett avslag i nemd om de har en god grunn. Er man så fryktelig nervøs for alt dette her, så går det helt fint å ha flere ultralyder og tester privat. Men i det offentlige helsevesenet så får man forholde seg til det tilbudet man får. Anonymkode: 8e7a8...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #36 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette gjelder ikke alle. Dette står det når du søker: "Viss du har fått ein dato for planlagt keisarsnitt, legger du inn denne datoen som termindato. Du skal legge ved bekreftelse på termindato eller keisarsnitt viss du berre mottar utbetalingar fra NAV, er sjølvstendig næringsdrivande eller frilansar." Anonymkode: a5f3a...375 Jeg hadde ikke ks, men måtte sende inn terminbekreftelse likevel. det gjelder alle. Anonymkode: e38e0...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #37 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg hadde ikke ks, men måtte sende inn terminbekreftelse likevel. det gjelder alle. Anonymkode: e38e0...8da Jeg måtte ikke. Jeg trodde det, for jeg hadde hørt det. Men mener å huske at man gjorde det før, men ikke nå lenger? Bare noe jeg har hørt, aner ikke hva reglene var før, altså. Men alle må ikke,nei. Anonymkode: 8e7a8...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 21. januar #38 Del Skrevet 21. januar (endret) AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 15.29): De har satt en termindato ut i fra tidlig ultralyd som de sier skal bli stående. Denne datoen tilsier at barnet er unnfanget FØR jeg og mannen hadde samleie. Altså er det fullstendig umulig. Terminen skal være noen dager senere. Eller er det slik at noen prosesser skjer raskere fra unnfangelse til egget fester seg i livmoren og embryoet tar form? Altså at noen fostere eller prosessen før skjer raskere en hos andre? Men det er vel lite jeg får gjort, er det noen ulemper ved at den er satt feil, er satt minst 4 dager for tidlig. Anonymkode: 2b72c...d53 Babyen kan bli født 3 uker før og to uker etter termindatoen. Et par dager hit og dit spiller ingen rolle. I dere situasjon er det snakk om termin 4 dager FØR. Dvs det er til deres fordel. Går du 9 dager lengre enn termindatoen din, så skal du settes igang fordi legene tror du er 13 dager over den datoen de hadde satt opp. Ingen risiko i det. Endret 21. januar av Ny Bruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #39 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 20.21): Ok da skjønner jeg at det egentlig ikke er så nøye, det bare virket så rart da unnfangelsen umulig kan han skjedd når de mener da vi ikke hadde hatt samleie enda. Dette vet jeg da jeg brukte eggløsningstest og kun hadde et samleie den perioden. Har i tillegg regelmessig syklus, så flere ting å sjekke det opp i mot. Anonymkode: 2b72c...d53 Det er jo fordi de tegner termin etter størrelse på fosteret.. Anonymkode: f2407...6bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #40 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 7.58): Jeg hadde ikke ks, men måtte sende inn terminbekreftelse likevel. det gjelder alle. Anonymkode: e38e0...8da Nei. Anonymkode: f2407...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå