AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden altså en skole som andre forbinder med rusproblematikk, småkriminalitet og/eller mye adferdsproblemer, hvordan gikk det? Og hva er dine og ditt barns tanker rundt situasjonen, underveis og etterpå? Trenger ikke å identifisere skolen om ikke du ønsker det, er mer interessert i selve opplevelsen og refleksjoner. Anonymkode: ae0b3...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Har ikke barn i skolealder enda men jeg er oppvokst på en skole med dårlig rykte og det har ikke påvirket meg noe særlig. Mulig jeg har vært heldig?😅 har mastergrad, mann og barn, har aldri prøvd hasj og opplevde aldri å henge etter bak faglig, de som drev narkotika gjorde sin egen greie og vi andre gjorde vår greie. Men kan godt hende det er lettere å havne på kjøret om man har det miljøet tett på Anonymkode: 35da5...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Godt å høre! Anonymkode: ae0b3...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Mine barn går og har gått på en ungdomsskole med varierende rykte. Det er en veldig sammensatt skole hvor en del av elevene er fra et pengesterkt villaområde og en del av elevene er fra et problematisk blokkområde. Det er en del rus og det er en del hærverk etter skoletid, da i all hovedsak innenfor den sistnevnte grupperingen. Jeg har imidlertid opplevd skolen som svært god. Lærere og rektor er klar over elevsammensetningen, det jobbes aktivt for gode klassemiljøer og for å ta tak i problemene. Det er også en stor gruppe svært faglig sterke elever som gjør det veldig godt. Jeg opplever klassene som splittet, hvor elever fra de velutdannede og ressurssterke områdene holder sammen og elevene fra blokkområdet holder sammen. Det er mye støy i klassene. Ingen av barna mine som går/har gått der har vært i dårlige miljøer, de har alle vært en del av et godt miljø med fornuftige og skoleflinke venner. De får gode karakterer og så langt har to av tre kommet inn på byens beste videregående som har høyest karakterkrav og det er det også flere av klassekameratene som har. Ser ut til at det samme gjelder for siste. Aldri opplevd festing, narkotika eller annen problematikk blant mine barn eller vennene deres. Det finnes på skolen, men foregår i enkelte grupperinger og for resten av skolen er det mer eller mindre ukjent eller bare noe man bare hører om. Jeg har venner med barn på skoler med langt bedre rykte og mer homogen elevsammensetning og oppfatter ut fra deres beskrivelser at de skolene ikke er noe bedre. Tvert i mot virker det som skolene da i større grad bare lukker øynene for det som er negativt og vil ikke vite noe om det, mens skoler som vår er mye mer bevisste på diversiteten blant elevene og jobber aktivt med miljøet. Jeg synes også det har vært positivt for barna mine å gå på skoler med så pass heterogen elevmasse framfor å bare gå på skole hvor alle er like og fra samme lille boble. Man lærer veldig mye når man må samarbeide med mennesker som kan være svært ulik en selv. Anonymkode: 17f9f...208 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden Det gikk helt fint. Anonymkode: f3a8e...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Her har ungdomskolen ekstremt dårlig rykte. De har tidligere (90tallet) slitt med voldelige gjenger og mye bråk. Etterhvert narko. Skolen (og kommunen) har jobbet hardt for å snu dette, ryktene er der fortsatt, men det er ikke mer tull der enn andre plasser. De har ofte politi på forebyggende besøk der. Alt av slåssing/knuffing blir tatt med en gang. De jobber mye med det sosiale og forebygging av mobbing. Lærene har stort fokus på godt samarbeid med hjemmet, samtidig som de krever ansvar av barna. Faglig er de ganske gode. De bruker mye tid på det sosiale og skolen har en populær ungdomsklubb som har arrangementer en gang i uka. Anonymkode: a36d6...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #7 Del Skrevet 41 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine barn går og har gått på en ungdomsskole med varierende rykte. Det er en veldig sammensatt skole hvor en del av elevene er fra et pengesterkt villaområde og en del av elevene er fra et problematisk blokkområde. Det er en del rus og det er en del hærverk etter skoletid, da i all hovedsak innenfor den sistnevnte grupperingen. Jeg har imidlertid opplevd skolen som svært god. Lærere og rektor er klar over elevsammensetningen, det jobbes aktivt for gode klassemiljøer og for å ta tak i problemene. Det er også en stor gruppe svært faglig sterke elever som gjør det veldig godt. Jeg opplever klassene som splittet, hvor elever fra de velutdannede og ressurssterke områdene holder sammen og elevene fra blokkområdet holder sammen. Det er mye støy i klassene. Ingen av barna mine som går/har gått der har vært i dårlige miljøer, de har alle vært en del av et godt miljø med fornuftige og skoleflinke venner. De får gode karakterer og så langt har to av tre kommet inn på byens beste videregående som har høyest karakterkrav og det er det også flere av klassekameratene som har. Ser ut til at det samme gjelder for siste. Aldri opplevd festing, narkotika eller annen problematikk blant mine barn eller vennene deres. Det finnes på skolen, men foregår i enkelte grupperinger og for resten av skolen er det mer eller mindre ukjent eller bare noe man bare hører om. Jeg har venner med barn på skoler med langt bedre rykte og mer homogen elevsammensetning og oppfatter ut fra deres beskrivelser at de skolene ikke er noe bedre. Tvert i mot virker det som skolene da i større grad bare lukker øynene for det som er negativt og vil ikke vite noe om det, mens skoler som vår er mye mer bevisste på diversiteten blant elevene og jobber aktivt med miljøet. Jeg synes også det har vært positivt for barna mine å gå på skoler med så pass heterogen elevmasse framfor å bare gå på skole hvor alle er like og fra samme lille boble. Man lærer veldig mye når man må samarbeide med mennesker som kan være svært ulik en selv. Anonymkode: 17f9f...208 Hvilken by er dette i? Anonymkode: 77a64...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29 minutter siden #8 Del Skrevet 29 minutter siden Mitt barn går på en ungdomsskole som har hatt et av og på dårlig rykte siden 90 tallet. Kjempeflinke lærere og som nevnt over her, ungdommer og barn har godt av å vokse opp i et miljø med folk med forskjellige bakgrunner. Det er vel forsket på også tror jeg at barn som vokser opp slik klarer seg bedre i livet, uten at jeg har noe kilde å peke å finne frem på det nå. Min strategi har vært at hjemme hos oss er alle velkommen, da får jeg fort oversikt over nye venner ungdommen får seg. Jeg har også god kontakt med lærere og andre foreldre. Anonymkode: b8a99...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 minutter siden #9 Del Skrevet 14 minutter siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvilken by er dette i? Anonymkode: 77a64...f4a Tipper Oslo, bydel østensjø Anonymkode: 21386...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 minutter siden #10 Del Skrevet 14 minutter siden I min hjemby er det særlig en ungdomskole som har litt frynsete rykte, jeg lurer på om det er en av de nevnt overfor. Likevel de jeg snakker med som har hatt barn der har stort sett vært mye fornøyd. De som går der treffer på ungdom fra mange land og fra ulike typer hjem. Samtidig har vi en ungdomskole i en blendahvit bydel hvor nesten alle bor i enbolig eller rekkehus med marka som nabo. Og der er miljøet tøft. Det er mye mobbing og et litt tøft og ensporet miljø med mange "rike" idrettsunger som fryser ut de som ikke er slik som dem. Mye alkohol og stoff er den også kjent for. Anonymkode: 77a64...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 minutt siden #11 Del Skrevet 1 minutt siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I min hjemby er det særlig en ungdomskole som har litt frynsete rykte, jeg lurer på om det er en av de nevnt overfor. Likevel de jeg snakker med som har hatt barn der har stort sett vært mye fornøyd. De som går der treffer på ungdom fra mange land og fra ulike typer hjem. Samtidig har vi en ungdomskole i en blendahvit bydel hvor nesten alle bor i enbolig eller rekkehus med marka som nabo. Og der er miljøet tøft. Det er mye mobbing og et litt tøft og ensporet miljø med mange "rike" idrettsunger som fryser ut de som ikke er slik som dem. Mye alkohol og stoff er den også kjent for. Anonymkode: 77a64...f4a Hvorfor ikke bare skrive hvor det er? Jeg kjenner meg igjen i det du skriver og har selv barn som går på skole i bydel Østensjø. Det er bare fint å vite at man ikke er alene om inntrykket av skolemiljøet. Anonymkode: 21386...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå