AnonymBruker Skrevet 19. januar #61 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Måtte inn og lese på brevet jeg fikk i forbindelse med oppsatt operasjon, og i mitt brev står det først at dersom en mangler kollektivtilbud og ikke har mulighet til å bruke egen bil, kan du ringe Pasientreiser for å få råd og eller hjelp til transport. Som var det jeg prøvde å ringe først. Har svært dårlig erfaring med Pasientreiser her, fikk heller ikke hjelp til Pasienttaxi hjem en gang jeg kom bort i skranken på sykehuset hinkende på krykker. Da endte det med at jeg måtte vente i timesvis på å bli plukket av familiemedlem. Det gikk ikke buss på mange timer heller, men det hadde ikke hjulpet meg da jeg bor 2 km fra bussholdeplassen og måtte ha blitt plukket opp på bussholdeplassen. Så står det "dersom du av medisinske årsaker har behov for drosje, skal du ved første behandling kontakte den som har tilvist deg til behandlingsstedet. Trenger du transport til oppfølgingstime eller kontroller, kan du ta kontakt direkte med behandlingsstedet". Ser ingen plass her at jeg skulle tatt kontakt med fastlegen for å få ordnet pasienttaxi til operasjonen. Eneste som kan tolkes slik er at jeg skulle tatt kontakt med den som henviste meg til behandlingssystemet ved første behandling. Det ville jeg ha tolket som at når jeg ble sendt til ortopedisk avdeling første gangen. Nå var ikke dette første behandling, men x antall oppfølginger senere, men det var heller ikke en direkte kontroll eller oppfølgingstime. Jeg tok kontakt med behandlingsstedet som var sykehuset i mitt tilfelle før operasjone. Dette var noen dager før, og de kunne ikke hjelpe. Dette var høsten 2023. Har det slått dere som er så sleivete i kommentarene her og påstår at jeg ikke leser brevene mine at det kanskje er ulik praksis fra helseregion til helseregion? Det finnes ikke noen helsebusser her heller, som noen skrev til et annet svar til meg. Anonymkode: 2789d...6eb Da du hinket på krykker, ville du fått pasientreiser/taxi dersom legen du var hos hadde fyllt ut skjema/attest for det (sånt må en etterspørre). Den som henviste deg skal du ta kontakt med står det i brevet ditt skriver du, ev behandlingsstedet som det jo står (m.a.o dette står faktisk i brevet ditt). Er det kontroll/oppfølging «lenge etter» operasjonen, må dette avklares med lege. Nærmeste lege (for deg da) er fastlege, antagelig eneste lege som kan bekrefte at du trenger taxi av helsemessige årsaker. Enkleste måten å unngå så mye krøll som du tydeligvis har gjennomgått, er å få erklæringer fra lege, ev flere leger, bestille taxi selv og legge ut, for så,å kreve dette inn fra pasientreiser i etterkant (m/erklæringene som vedlegg). Dette er også den foretrukne måten. Anonymkode: b5f2d...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #62 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Legesekretærene bestemmer ikke hvem som får pasientreiser eller ikke. Det gjør legene. Så var det reglene for å svare på kropp og helse, da…. Anonymkode: 99588...80d Eh det kommer nok an på hvor man jobber. jeg jobber på universitetssykhus å her får helsesekretærene bestemme. ingen leger på «min» avdeling bryr seg. Anonymkode: 4858e...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #63 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ikke akkurat det du spør om her,men om du skal på legevakt og ikke kan kjøre selv,får du gratis taxi om legevakten bestiller den for deg. Du må altså opplyse når du ringer at du ikke har lappen/ikke klarer å kjøre/ikke har noen til å kjøre deg eller hva det nå er,og be dem bestille taxi. Hvis du bestiller taxi selv må du betale, men får igjen pengene på Pasientreiser. (÷egenandel) (Med forbehold om at dette er endret på siden sist jeg benyttet meg av det.) Anonymkode: 52791...76e Men her er viktig å merke seg at selv om du får taxi TIL legevakten (eller sykehus), er det ingen automatikk i å få det hjem igjen. Så du får taxi til legevakten, blir behandlet for det som var problemet, eller det viser seg at grunnen til kontakt slett ikke var så alvorlig som den historien du presenterte på telefon før du kom, så må du pent finne deg i å ta kollektiv hjem igjen. At det da er fire timer å vente på bussen til ytre gokk, eller at det er en km å gå fra busstoppet er ikke legevakten sitt problem. Samme hvis du er innlagt på sykehus, du kan fint ta bussen selv om du bruker krykker eller har vondt i skulderen. Anonymkode: 074cb...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #64 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Måtte inn og lese på brevet jeg fikk i forbindelse med oppsatt operasjon, og i mitt brev står det først at dersom en mangler kollektivtilbud og ikke har mulighet til å bruke egen bil, kan du ringe Pasientreiser for å få råd og eller hjelp til transport. Som var det jeg prøvde å ringe først. Har svært dårlig erfaring med Pasientreiser her, fikk heller ikke hjelp til Pasienttaxi hjem en gang jeg kom bort i skranken på sykehuset hinkende på krykker. Da endte det med at jeg måtte vente i timesvis på å bli plukket av familiemedlem. Det gikk ikke buss på mange timer heller, men det hadde ikke hjulpet meg da jeg bor 2 km fra bussholdeplassen og måtte ha blitt plukket opp på bussholdeplassen. Så står det "dersom du av medisinske årsaker har behov for drosje, skal du ved første behandling kontakte den som har tilvist deg til behandlingsstedet. Trenger du transport til oppfølgingstime eller kontroller, kan du ta kontakt direkte med behandlingsstedet". Ser ingen plass her at jeg skulle tatt kontakt med fastlegen for å få ordnet pasienttaxi til operasjonen. Eneste som kan tolkes slik er at jeg skulle tatt kontakt med den som henviste meg til behandlingssystemet ved første behandling. Det ville jeg ha tolket som at når jeg ble sendt til ortopedisk avdeling første gangen. Nå var ikke dette første behandling, men x antall oppfølginger senere, men det var heller ikke en direkte kontroll eller oppfølgingstime. Jeg tok kontakt med behandlingsstedet som var sykehuset i mitt tilfelle før operasjone. Dette var noen dager før, og de kunne ikke hjelpe. Dette var høsten 2023. Har det slått dere som er så sleivete i kommentarene her og påstår at jeg ikke leser brevene mine at det kanskje er ulik praksis fra helseregion til helseregion? Det finnes ikke noen helsebusser her heller, som noen skrev til et annet svar til meg. Anonymkode: 2789d...6eb Er du vanskelig nå eller har du vanskelig for å forstå ting? Hvem tilviste deg til ortopedisk avdeling? Du kommer ikke til ortopedisk avdeling uten henvisning! Normalt henviser fastlege eller legevakt til ortopedisk avdeling. Kommer til hinkende til en luke på et sykehus, så kommer du fra et sted, og fra en lege som har skrevet deg ut. Den legen som skrev deg ut av sykehuset er den legen som skal ordne med pasientreiser og godkjenne om du kan få eller ikke få pasientreiser betalt av skattebetalerne i Norge. Sleivete svar det er det ikke, men har du så liten forståelse for skriftlig informasjon, og prosedyrer ved pasientreiser lover og regler så får du bare ordne transport selv. KG SINE BRUKERE ALTSÅ AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Da du hinket på krykker, ville du fått pasientreiser/taxi dersom legen du var hos hadde fyllt ut skjema/attest for det (sånt må en etterspørre). Den som henviste deg skal du ta kontakt med står det i brevet ditt skriver du, ev behandlingsstedet som det jo står (m.a.o dette står faktisk i brevet ditt). Er det kontroll/oppfølging «lenge etter» operasjonen, må dette avklares med lege. Nærmeste lege (for deg da) er fastlege, antagelig eneste lege som kan bekrefte at du trenger taxi av helsemessige årsaker. Enkleste måten å unngå så mye krøll som du tydeligvis har gjennomgått, er å få erklæringer fra lege, ev flere leger, bestille taxi selv og legge ut, for så,å kreve dette inn fra pasientreiser i etterkant (m/erklæringene som vedlegg). Dette er også den foretrukne måten. Anonymkode: b5f2d...b6b Gakk, her er det en til så forstår at denne (siterte)brukeren ikke forstår. Å bestille selv og kreve refusjon fra pasientreiser kan man bare gjøre i akutte situasjoner. Ellers får man ikke eller svært redusert refusjon. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Eh det kommer nok an på hvor man jobber. jeg jobber på universitetssykhus å her får helsesekretærene bestemme. ingen leger på «min» avdeling bryr seg. Anonymkode: 4858e...db9 Da bryter dere loven, og kan vente dere problemer når dette blir oppdaget. Hvilken helseregion er dette? AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men her er viktig å merke seg at selv om du får taxi TIL legevakten (eller sykehus), er det ingen automatikk i å få det hjem igjen. Så du får taxi til legevakten, blir behandlet for det som var problemet, eller det viser seg at grunnen til kontakt slett ikke var så alvorlig som den historien du presenterte på telefon før du kom, så må du pent finne deg i å ta kollektiv hjem igjen. At det da er fire timer å vente på bussen til ytre gokk, eller at det er en km å gå fra busstoppet er ikke legevakten sitt problem. Samme hvis du er innlagt på sykehus, du kan fint ta bussen selv om du bruker krykker eller har vondt i skulderen. Anonymkode: 074cb...373 Nettopp. Lege skal godkjenne hver eneste taxitur betalt av Pasientreiser før pasientreiser finner sted, og dette skal ordnes elektronisk. Anonymkode: 99588...80d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #65 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er du vanskelig nå eller har du vanskelig for å forstå ting? Hvem tilviste deg til ortopedisk avdeling? Du kommer ikke til ortopedisk avdeling uten henvisning! Normalt henviser fastlege eller legevakt til ortopedisk avdeling. Kommer til hinkende til en luke på et sykehus, så kommer du fra et sted, og fra en lege som har skrevet deg ut. Den legen som skrev deg ut av sykehuset er den legen som skal ordne med pasientreiser og godkjenne om du kan få eller ikke få pasientreiser betalt av skattebetalerne i Norge. Sleivete svar det er det ikke, men har du så liten forståelse for skriftlig informasjon, og prosedyrer ved pasientreiser lover og regler så får du bare ordne transport selv. KG SINE BRUKERE ALTSÅ Gakk, her er det en til så forstår at denne (siterte)brukeren ikke forstår. Å bestille selv og kreve refusjon fra pasientreiser kan man bare gjøre i akutte situasjoner. Ellers får man ikke eller svært redusert refusjon. Da bryter dere loven, og kan vente dere problemer når dette blir oppdaget. Hvilken helseregion er dette? Nettopp. Lege skal godkjenne hver eneste taxitur betalt av Pasientreiser før pasientreiser finner sted, og dette skal ordnes elektronisk. Anonymkode: 99588...80d Det stod i brevet at man kun skulle henvende seg til den som henviste meg til behandlingsstedet ved første behandling. Etter det står det at behandlingsstedet skal en henvende seg ved behov for transport. Jeg har ikke tungt for det, du har tydeligvis det, når det står slik så skal man jo ikke kontakte fastlegen ved pasientreiser for videre behandling, kun ved første gangen jeg ble henvist og trengte transport dit. Om det ikke mente bare første gangen, hvorfor står det da en setning etterpå at ved videre oppfølging så skal man henvende seg til behandlingsstedet? Om det er det ikke er det som menes med det som står i brevet, så er det klart språk som er problemet her. "dersom du av medisinske årsaker har behov for drosje, skal du ved første behandling kontakte den som har tilvist deg til behandlingsstedet. Trenger du transport til oppfølgingstime eller kontroller, kan du ta kontakt direkte med behandlingsstedet". Anonymkode: 2789d...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #66 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Måtte inn og lese på brevet jeg fikk i forbindelse med oppsatt operasjon, og i mitt brev står det først at dersom en mangler kollektivtilbud og ikke har mulighet til å bruke egen bil, kan du ringe Pasientreiser for å få råd og eller hjelp til transport. Som var det jeg prøvde å ringe først. Har svært dårlig erfaring med Pasientreiser her, fikk heller ikke hjelp til Pasienttaxi hjem en gang jeg kom bort i skranken på sykehuset hinkende på krykker. Da endte det med at jeg måtte vente i timesvis på å bli plukket av familiemedlem. Det gikk ikke buss på mange timer heller, men det hadde ikke hjulpet meg da jeg bor 2 km fra bussholdeplassen og måtte ha blitt plukket opp på bussholdeplassen. Så står det "dersom du av medisinske årsaker har behov for drosje, skal du ved første behandling kontakte den som har tilvist deg til behandlingsstedet. Trenger du transport til oppfølgingstime eller kontroller, kan du ta kontakt direkte med behandlingsstedet". Ser ingen plass her at jeg skulle tatt kontakt med fastlegen for å få ordnet pasienttaxi til operasjonen. Eneste som kan tolkes slik er at jeg skulle tatt kontakt med den som henviste meg til behandlingssystemet ved første behandling. Det ville jeg ha tolket som at når jeg ble sendt til ortopedisk avdeling første gangen. Nå var ikke dette første behandling, men x antall oppfølginger senere, men det var heller ikke en direkte kontroll eller oppfølgingstime. Jeg tok kontakt med behandlingsstedet som var sykehuset i mitt tilfelle før operasjone. Dette var noen dager før, og de kunne ikke hjelpe. Dette var høsten 2023. Har det slått dere som er så sleivete i kommentarene her og påstår at jeg ikke leser brevene mine at det kanskje er ulik praksis fra helseregion til helseregion? Det finnes ikke noen helsebusser her heller, som noen skrev til et annet svar til meg. Anonymkode: 2789d...6eb At du faktisk ikke forstår en så konkret beskjed er ene og alene ditt ansvar. Anonymkode: 4fad1...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #67 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 2.28): Koster det samme som å ligge på Thon hotel astoria i sentrum. Jeg lå en natt på pasienthotellet, senga var for hard for meg (med senebetennelse i begge skuldre) så jeg flyttet ned til Thon. Jeg var der for å følge min mann som skulle ha en hjerneoperasjon. Min far fikk drosje fra sykehuset når han hadde kreft men det var oppsamlingsdrosje og han var ikke i stand til å holde på avføring og drosjen ville ikke stoppe så han fikk gå på do. Han endte med å få låne en bobiler, der er det do så det løste seg bra. Anonymkode: 31dcc...a69 Jeg har sjekket her og våre pasienter får gratis pasienthotell hvor kun frokost er inkludert. Pårørende må betale for evt overnatting. Usikker på om det er full pris for dem. Anonymkode: b78e2...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå