Gå til innhold

Skal det mye til å få pasienttaxi til sykehustime?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

spørsmålet er vel om en får pasienttaxi fordi  hjemturen skal bli mer behagelig og ta kortere tid. Om en har store smerter og skal kjøre en buss som bruker mye lenger tid pluss at man ikke kommer til døra, så vil det bli en tøff tur.  
jeg har hatt en del operasjoner i tidens løp, pluss mange undersøkelser som har gjort meg ganske sløv.  De har vært veldig behjelpelige med å gi meg pasientransport fra sykehuset selv om jeg kunne tatt bussen.  Nå i den senere tiden har de ikke tilbudt meg det, og det tror jeg har med økonomiske rammer å gjøre. 

Kreftpasienter får også pasienttransport, selv om flere sikkert kunne klart bussturen.

Anonymkode: b0ecf...467

https://www.adressa.no/debatt/i/W034Qk/nok-er-nok-pasienttransport-i-distrikts-norge-maa-endres

Ikke alle kreftpasienter nei. Det er medisinske vurderinger, som er strenge.

Anonymkode: b9f67...bc4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner til kreftpasienter bosatt i Telemark, som må ta buss (husker ikke hva den bussen heter, kan det være pasientbuss?) til Oslo for behandling. Da må de gå på bussen på morgenen, være med på rundens oppmøteplasser for å hente andre pasienter. Så får pasienten sin behandling, men det kan være alt fra tidlig eller sent etter ankomst. Deretter så tar alle pasientene bussen hjem igjen.

Det sier seg selv at for syke kreftpasienter så er dette veldig slitsomt og belastende. Når min far hadde kreft på 80 tallet så fikk han taxi fra Vestfold til radiumen, han var eneste passasjer, han fikk en fast sjåfør og sjåføren ventet på han til behandlingen var ferdig. Så tidene har endret seg veldig, samme med omsorgen for syke mennesker. 

Anonymkode: 78cf6...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilke medisinske grupper gir i følge deg rett til drosje?

Ingen grupper med unntak av kreftpasienter jeg vet om, men om du av helsemessige grunner ikke kan benytte deg av kollektiv/annen transport. Dette vurderes av lege med mindre det er en åpenbar årsak.

Anonymkode: b5f2d...b6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner til kreftpasienter bosatt i Telemark, som må ta buss (husker ikke hva den bussen heter, kan det være pasientbuss?) til Oslo for behandling. Da må de gå på bussen på morgenen, være med på rundens oppmøteplasser for å hente andre pasienter. Så får pasienten sin behandling, men det kan være alt fra tidlig eller sent etter ankomst. Deretter så tar alle pasientene bussen hjem igjen.

Det sier seg selv at for syke kreftpasienter så er dette veldig slitsomt og belastende. Når min far hadde kreft på 80 tallet så fikk han taxi fra Vestfold til radiumen, han var eneste passasjer, han fikk en fast sjåfør og sjåføren ventet på han til behandlingen var ferdig. Så tidene har endret seg veldig, samme med omsorgen for syke mennesker. 

Helse-ekspress. Opprettet for å ikke belaste systemet for mye (i kr). Er flere slike rundt omkring. Pasientreiser er veldig strenge (rent nazi) i sine kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

https://www.adressa.no/debatt/i/W034Qk/nok-er-nok-pasienttransport-i-distrikts-norge-maa-endres

Ikke alle kreftpasienter nei. Det er medisinske vurderinger, som er strenge.

Anonymkode: b9f67...bc4

Det innlegget der irriterer meg! Ingen, absolutt INGEN her til lands har 43 strålebehandlinger sammenhengende..og ved St.Olavs hospital får  kreftpasienter med så lang reisevei tilbud om å overnatte på pasienthotellet (noe vedkommende i innlegget ikke informerer om).

Hilsen stråleterapeuten.

Anonymkode: b78e2...1ae

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen grupper med unntak av kreftpasienter jeg vet om, men om du av helsemessige grunner ikke kan benytte deg av kollektiv/annen transport. Dette vurderes av lege med mindre det er en åpenbar årsak.

så det betyr da at de må vise skjønn.  At om en person er svimmel og kvalm etter et inngrep, så kan det være en stor belastning å komme seg opp  trappa på en buss uten å ramle ned igjen, sitte på en buss over lengre tid samtidig som man spyr hele veien, mens man kunne klart å komme hjem på halvparten av tiden med tilrettelagt transport.

Men om de som sitter og bestemmer hvem som kvalifiserer for å spare mest mulig så må de jo gå for rullestolbrukere, folk med krykker, mulitifunksjonshemmede i rullestoler, altså alle de som fysisk sett ikke greier å komme seg hjem med offentlig transpoert og derfor må kjøres til døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det innlegget der irriterer meg! Ingen, absolutt INGEN her til lands har 43 strålebehandlinger sammenhengende..og ved St.Olavs hospital får  kreftpasienter med så lang reisevei tilbud om å overnatte på pasienthotellet (noe vedkommende i innlegget ikke informerer om).

Hilsen stråleterapeuten.

Hvor mye koster det å overnatte på pasienthotellet? er det inkludert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Usikker på prisen, på om de betaler noe. Vet at de får frokost men at man må dekke middagen selv. Er ikke vi som informerer pasientene om dette så jeg kjenner ikke reglementet på detaljenivå. Men stort sett alle kreftpasienter hos oss som har lang reisevei benytter seg av pasienthotellet. Og så er det alltids noen som heller vil reise hver dag, men disse er jo form til det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ingen "helsebuss". Jeg tar pasienttaxi fra Ahus ganske ofte. Min eks har kjørt meg dit, så har jeg tatt taxi hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke alltid bare å ta buss. Faen altså, skrotsvar på kg fornekter seg aldri. 

Anonymkode: 76495...e34

Skrotsvar faktisk. Jeg er ikke vedkommende du siterte, men pasient reiser har ganske klare retningslinjer og kriterier så om du har problemer med det så får du vel heller ta det opp med de.

Anonymkode: 4fad1...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke medisinske grupper gir i følge deg rett til drosje?

Ja fordi det er vi her på Kg som bestemmer hvem  som får pasien reiser🤦🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette minner meg på da jeg midt på natten ringte legevakten fordi jeg var så svimmel at jeg ikke kunne stå oppreist. Fikk beskjed om å ta en taxi dit med en gang. Ingen nevnte noe om pasienttaxi og jeg måtte betale turen selv. Endte med innleggelse på sykehuset for undersøkelser. Så var det taxi hjem 3 dager senere.

Er man kronisk syk/handicappet uten lappen har man vel krav på TT kort som dekker ett visst antall taxiturer.

Anonymkode: 06c66...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette minner meg på da jeg midt på natten ringte legevakten fordi jeg var så svimmel at jeg ikke kunne stå oppreist. Fikk beskjed om å ta en taxi dit med en gang. Ingen nevnte noe om pasienttaxi og jeg måtte betale turen selv. Endte med innleggelse på sykehuset for undersøkelser. Så var det taxi hjem 3 dager senere.

Er man kronisk syk/handicappet uten lappen har man vel krav på TT kort som dekker ett visst antall taxiturer.

Selvfølgelig nevnte de ikke pasientreiser da dette ikke er et oppdrag for pasientreiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Koster det samme som å ligge på Thon hotel astoria i sentrum. Jeg lå en natt på pasienthotellet, senga var for hard for meg (med senebetennelse i begge skuldre) så jeg flyttet ned til Thon. Jeg var der for å følge min mann som skulle ha en hjerneoperasjon.

Min far fikk drosje fra sykehuset når han hadde kreft men det var oppsamlingsdrosje og han var ikke i stand til å holde på avføring og drosjen ville ikke stoppe så han fikk gå på do. Han endte med å få låne en bobiler, der er det do så det løste seg bra.

Anonymkode: 31dcc...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TT kort skal brukes til fritidsreiser ikke til lege/legevakt/fysio/sykehus. Og det skal søkes om til Fylket. 

Hvem som bestemmer om en pasient for Pasientreiser er faktisk legene, verken kvinneguidens brukere eller pasienten. 
Det skal være et medisinsk behov, et nokså vidt begrep med gode tolkningsmuligheter. 

Når du må reise akutt til legevakt, så kan du der be legen om å attestere at du har hatt behov for å komme deg til legevakten og så selv søke om refusjon for taxituren din hos Pasientreiser. Å lese seg opp på regler er faktisk lov. Infoen står på Pasientreiser sine sider.

Det er faktisk lov å si i fra til legevakten at du trenger pasientreiser, kan de ordne det? 

Anonymkode: 99588...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er strenge kriterier for å få TT kort/drosjekort også, du må blant annet være ute av stand til å bruke offentlig transport.

Det har null sammenheng med om en har lappen eller ei. Folk med lappen, men er for svekka til å kjøre selv kan også søke.

Anonymkode: 29e2f...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen stråleterapeuten.

Etter å ha hatt både mor og svigerfar som har gått til behandling på kreftavd. på St.Olavs, må jeg si meg enig i at denne klageren overdriver. Begge bor ute i distriktene, og begge fikk tilbud om overnatting på pasienthotellet. Og jeg tror faktisk de fikk det dekket. 

Svigerfar valgte å reise frem og tilbake med båt hver dag, fordi formen var god. Min mor brukte pasienthotellet. 

Vi er så heldige som bor i Norge! 

Anonymkode: bc3a4...bcc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse-ekspress. Opprettet for å ikke belaste systemet for mye (i kr). Er flere slike rundt omkring. Pasientreiser er veldig strenge (rent nazi) i sine kriterier.

Skjønner jo at systemet ikke skal belastes for mye, men kreftpasienter er vel ganske kjørt etter egen behandling, så må de i tillegg bruke mange timer på å vente på andres behandlinger før de kan kjøres den lange veien hjem igjen. Helt sykt system spør du meg. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min far fikk drosje fra sykehuset når han hadde kreft men det var oppsamlingsdrosje og han var ikke i stand til å holde på avføring og drosjen ville ikke stoppe så han fikk gå på do. Han endte med å få låne en bobiler, der er det do så det løste seg bra.

Anonymkode: 31dcc...a69

Rett og slett uverdig behandling av syke mennesker. Det er en skam, her liker politikerne at vi bor i ett av verdens rikeste land og har det så godt her, de strør om seg med penger sånn at resten av verden tenker på Norge som et gavmildt land, mens syke mennesker her i landet behandles så ille. 

så det betyr da at de må vise skjønn.  At om en person er svimmel og kvalm etter et inngrep, så kan det være en stor belastning å komme seg opp  trappa på en buss uten å ramle ned igjen, sitte på en buss over lengre tid samtidig som man spyr hele veien, mens man kunne klart å komme hjem på halvparten av tiden med tilrettelagt transport.

Men om de som sitter og bestemmer hvem som kvalifiserer for å spare mest mulig så må de jo gå for rullestolbrukere, folk med krykker, mulitifunksjonshemmede i rullestoler, altså alle de som fysisk sett ikke greier å komme seg hjem med offentlig transpoert og derfor må kjøres til døra.

Støre, Erna og Co trenger ikke tenke på sånne bagateller. De har penger nok så både de og familien kan reise med taxi å slippe å bruke en hel arbeidsdag på en behandling. Nå vet ikke jeg hvor lang tid en behandling tar, men vil tro at det meste av tiden går med til venting på resten av bussfølget. 

Får håpe at pasientene i det minste har et sted de kan legge seg nedpå mens de venter, samt at de får mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...