Gå til innhold

Må jeg virkelig være venn med mine kollegaer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener (selvsagt) at et godt arbeidsmiljø er viktig. 

Jeg mener dog også at en arbeidsplass hvor man er avhengig av at alle de ansatte deltar på arrangementer i regi arbeidsplassen på fritiden for å kunne opprettholde et godt arbeidsmiljø ikke har et godt arbeidsmiljø. 

Et godt arbeidsmiljø innebærer at man får gjort jobben sin på en god måte, kan samarbeide med kolleger og få/gi hjelp (til arbeidsoppgaver) ved behov, at det tas hensyn til individuelle behov og at man ikke blir baksnakket/sett rart på/utestengt dersom man (for eksempel) foretrekker å spise lunsj alene. 

Anonymkode: 3ab33...227

Hvorfor finnes det ikke flere som deg? Håper du er leder et sted ❤️ 

Anonymkode: 722e9...7f3

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er også rådgiver i kommunen og har det tilnærmet likt på jobb som TS. Hos oss har det også "murret" i lang tid fordi vi er uenige om sosiale aktiviteter på fritiden - om de er valgfrie eller ikke. Ledelsen mener de skal prioriteres og selv har jeg blitt ettergått av både leder og kollega fordi jeg ikke deltar. Hva er løsningen på slike uenigheter? Jeg er lei av at sosiale kolleger uten et liv på fritiden skal legge beslag på tiden min. Den tilhører jo meg. 

Jeg tenker du bør legge fakta på bordet. Arbeidsgiver har ikke rett til å kreve oppmøte utenom arbeistid, og det som forsurer ditt arbedsmiljø pr nå er at de forsøker å utøve gruppepress og trakassere deg til å delta på aktiviteter utenom arbeidstid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker du bør legge fakta på bordet. Arbeidsgiver har ikke rett til å kreve oppmøte utenom arbeistid, og det som forsurer ditt arbedsmiljø pr nå er at de forsøker å utøve gruppepress og trakassere deg til å delta på aktiviteter utenom arbeidstid. 

Det har jeg allerede gjort. Jeg har vidt til arbeidsavtalen og sagt i fra om at jeg reagerer på krangling og uengheter om ting som ikke berører arbeidsforholdet. Men både ledere og kolleger blir jo bare sure og vrange. Det er en hel del som er enig med meg også, og det gjør at vi har hatt en to-deling på kontoret pga. dette. Jeg syns helt ærlig det er både barnslig og slitsomt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt det slik hos oss, og noen av kollegaene mine er jeg veldig god venn med. Men lunsjen fortrekker jeg å spise i fred, og min fritid bruker jeg som jeg vil. Np skal jeg slutte på denne plassen, og håper ny arbeidsgiver ikke lager slikt press. Jeg har min egen familie med egne barn som jeg også vil være sammen med, og jeg trenger kveldene mine til å lade batteriene. Eneste jeg prioriterer er julebord. Ellers takker jeg nei til alt som foregår utenom arbeidstid.

Anonymkode: 13de7...414

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har hatt det slik hos oss, og noen av kollegaene mine er jeg veldig god venn med. Men lunsjen fortrekker jeg å spise i fred, og min fritid bruker jeg som jeg vil. Np skal jeg slutte på denne plassen, og håper ny arbeidsgiver ikke lager slikt press. Jeg har min egen familie med egne barn som jeg også vil være sammen med, og jeg trenger kveldene mine til å lade batteriene. Eneste jeg prioriterer er julebord. Ellers takker jeg nei til alt som foregår utenom arbeidstid.

Skulle ønske jeg hadde slike kolleger som deg 😭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holder du deg for deg selv er du del av problemet. Trygghet er viktig på srbeidsplasser, vet at du isolerer deg så viser du misnøye til andre.  Handler ikke om å bli venn, men være vennlig og imøtekommende. 

Anonymkode: 0223a...5ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Holder du deg for deg selv er du del av problemet. Trygghet er viktig på srbeidsplasser, vet at du isolerer deg så viser du misnøye til andre.  Handler ikke om å bli venn, men være vennlig og imøtekommende. 

Trygghet er viktig på arbeidsplassen, så for å skape trygghet skal alle presses inn i samme ekstroverte A4-mal, i stedet for å gjennom åpenhet og aksept skape et trygt arbeidsmiljø der alle kan være seg selv? Å ønske å spise lunsj alene og å være vennlig og imøtekommende er ikke motsetninger! 

Hva om du forsøker å være vennlig og imøtekommende overfor dine kolleger som ikke ønsker å delta på aktiviteter utenom arbeidstid i stedet for å dømme dem?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en på jobb som jeg har et godt forhold til, fordi vi har kjent hverandre alltid. Resten driter jeg litt i, for de bryr seg ikke om noe nært forhold til meg heller. Og så har jeg fått venner på en tidligere arbeidsplass og da jeg prøvde å opprettholde kontakt da jeg slutt så ble jeg avvist. Derfor gidder jeg ikke knytte nære bånd. Og har jeg en dårlig dag så gidder jeg ikke skåne noen for det liksom. 

Anonymkode: c4759...f8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

En introvert person må kunne spise i fred uten at det skal tas ille opp. Arbeidsdagens ellers er sosial, og fet får holde. Pausen kan man bruke som man ønsker, om den er ubetalt hvertfall. Jeg har ubetalt pause, og spiser alltid til sist, slik at jeg ikke må være sosial. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med den introvertes trygghet? Betyr ikke den noe?

Man viser ikke misnøye med å være for seg selv i lunsjpausen. Det er slike fordommer som er med og ødelegger. 

Anonymkode: 8bef2...7d0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er at om du er "venner" med kolleger kan de bli sparket når som helst i dag i det private ihvertfall. Og uansett hvor gode venner man har vært så er de glemt etter max 1 mnd.

Anonymkode: 18fcd...830

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du bare tåler ikke å høre at folk er uenig med deg. Buhu, noen snakker negativt om å dra på julebord. Hvorfor tar du det så sykt personlig? 

Anonymkode: cf694...159

Glad du ikke er kollegaen min. Jeg har full respekt for ulike mennesker, bpde sosiale og mee usosiale, men sånne negative folk som deg som skal snakke ned ting som er ment hyggelig, som du kan takke nei til, orker jeg ikke. Hold deg gjerne for deg selv.

Anonymkode: 5b314...195

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 18.23):

De er definitivt usikre og avhengige dersom de mener at hele arbeidsmiljøet er går til helvete dersom ikke alle spiser lunsj sammen og alle møter opp på julebord. For meg høres det helt utrolig ut. Hvorfor skulle jeg «egentlig ville det» når jeg velger å la være? Jeg er voksen og klarer å styre dette helt selv. 

Anonymkode: cf694...159

Du vet like godt som meg at det finnes usikre mennesker som sliter med det sosiale, som likevel setter pris på å bli invitert og som man kan bli litt bekymret for. Til en viss grad er de mulig å forveksle denne typen med introverte personer.

Ellers er jeg enig i at det selvfølgelig er merkelig med mennesker som blir usikker av at andre ikke deltar. Har derimot ikke møtt sånne mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er jo tull. Mennesker gjør hva de vil utenfor arbeidstid, også i pause.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser også lunsj på eget kontor, gidder ikke sitte sammen med dem og prate jobb eller noe annet som jeg ikke er involvert i yrkesmessig. Hadde de ennå hatt noen interessante diskusjoner om nyhetsrelaterte ting, men neida, bare kjedelige greier. 

Anonymkode: 17ec3...997

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver (også kommune) forsøkte det her også. Løsningen var at vi kollegaer samsnakket og gav tydelig beskjed om at vi anså det som direkte ufint av arbeidsgiver å invitere oss med på det du omtaler som «dette tullet» dersom sosialiseringen i regi arbeidsgiver (altså ikke i regi vennegrupper, enkeltpersoner eller annet av kollegaer, det skjer og det er helt ok) skjedde enten i fullt betalt arbeidstid, eller med av arbeidsgiver betalt bevertning og/eller underholdning.

Da sluttet det hele brått og plutselig. Selv om en god del av dine kollegaer er positive betyr det ikke at en god del er negative. Snakk med folk. Om, altså, du har knyttet kontakter.

Anonymkode: 407a7...c60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidsgiver (også kommune) forsøkte det her også. Løsningen var at vi kollegaer samsnakket og gav tydelig beskjed om at vi anså det som direkte ufint av arbeidsgiver å invitere oss med på det du omtaler som «dette tullet» dersom sosialiseringen i regi arbeidsgiver (altså ikke i regi vennegrupper, enkeltpersoner eller annet av kollegaer, det skjer og det er helt ok) skjedde enten i fullt betalt arbeidstid, eller med av arbeidsgiver betalt bevertning og/eller underholdning.

Da sluttet det hele brått og plutselig. Selv om en god del av dine kollegaer er positive betyr det ikke at en god del er negative. Snakk med folk. Om, altså, du har knyttet kontakter.

Anonymkode: 407a7...c60

Takk for godt tips. Jeg vet jo godt at jeg ikke er alene om å reagere på dette. Når det er sagt har vi ganske god stemning på jobb, vi spiser lunsj sammen og folk er generelt hyggelige. Jeg tar også mitt sosiale ansvar alvorlig i arbeidstiden og forstår at jeg også må sørge for at arbeidsmiljøet er godt. Men så ble vi uenige om fritid og det satt meg ganske ut. Og gjorde meg skuffet da jeg mener dette er uprofesjonell oppførsel og et brudd på arbeidsavtalen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner godt at du ikke orker masse greier på fritiden. Men kan du kanskje velge et par dager i uka der du spiser lunsj med de andre? Drikker en kaffe i det minste? Da gir du litt, og kan bruke det som argument. Du har jo også ansvar for et godt arbeidsmiljø for de andre, så det kan jo hende noen synes det er veldig positivt at du deltar litt mer enn du gjør. 

Anonymkode: 7b83b...8ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 13.02):

Jobber i kommunen som saksbehandler og har mye kompetanse i fagfeltet mitt. Mine kollegaer kommer ofte og spør meg om råd og veiledning. Det synes jeg er bare hyggelig. Prøver å hjelpe så godt jeg kan, svarer fort og hjelper også på andre områder. F.eks. har jeg lest deler av bacheloroppgaven til en kollega selv om dette ikke er del av jobben min. 

Det har vært litt utfordringer på jobb i noen år, mest på grunn av ledelsen, og det ser ut som om ledelsen (har vært noen endringer her) har bestemt seg for at vi må jobbe med arbeidsmiljøet og bli et "ordentlig lag". Det blir satt i gang tiltak for at vi (en del av kollegaene er nye) skal bli bedre kjent. 

Jeg må være ærlig. Jeg bryr meg ikke om det er god eller dårlig stemning. Holder meg hovedsakelig for meg selv og på kontoret mitt. Spiser f.eks. helst lunsj på kontoret. Både fordi jeg da får jobbet litt i fred (vi har betalt lunsjtid) og fordi jeg uansett sjeldent spiser lunsj. 

Det ble satt i gang en del samlinger og kollegaene har også begynt å gå ut og spise sammen etter jobb og er litt gira på dette. Men jeg har ikke behov for sånne ting. Jeg føler at man vil være venn her - og det er ikke derfor jeg er på jobb. Jeg er her fordi jeg blir betalt penger for å utføre arbeidsoppgaver. Særlig ettersom jeg jobber i kommunen, der jeg tenker at vi burde bruke arbeidstid på å levere tjenester til befolkningen og ikke å bygge vennskap med kollegaene. 

Er jeg helt på bærtur? Kan arbeidsgiveren min forvente av meg at jeg er med på alt dette tullet? Har sagt ifra at jeg ikke er interessert og har stått over all aktivitet som går utover vanlig arbeidstid. Ser ikke ut som om det faller i god jord for å være helt ærlig. 

Anonymkode: 4d64b...72a

Nei, du er ikke pålagt å gjøre noe utenom arbeidstid med kollegaene dine, så lenge det ikke er pålagt overtidsarbeid og det tviler jeg vel på at det er. 

Jeg er sjeldent med på slikt selv, ikke fordi jeg ikke liker kollegaene mine, de er hyggelige de, men jeg bruker helt utrolig mye tid på jobben, og jobber mye overtid, og jeg vil da ikke bruke min "egen tid" på hva som ikke er faglig og som jeg ikke får betalt for. 

Anonymkode: 2bfef...95f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (På 18.1.2025 den 18.15):

Veldig glad for at ikke jeg jobber sammen med deg.

Det kan du ikke vite. Jeg har en del som deg på min arbeidsplass. Dessverre. 

Anonymkode: e5ba2...4c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...