Gå til innhold

Han syntes ordene "jeg elsker deg" blir litt store og unaturlige

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

issoras skrev (1 time siden):

Men dialekt spiller selvfølgelig inn på hvilke ord i det norske språket som er naturlig for en person å bruke. 

For noen er det vanlig og kjærlig å kalle kona si for kjerring, i andre dialekter er det nedsettende. Det er mye variasjon i det norske språket på grunn av dialekter. 

Vis meg dialekta der «elsker» ikke eksisterer 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å bestemme hva partneren skal si for at en selv føler seg bedre er vel intet annet enn kontrollerende atferd. Jeg vile frarådet alle som nesten blir kommandert til å si dette å komme seg bort fra vedkommende.. Dette er bare starten på et helvete du aldri våkner opp fra. 

Anonymkode: 1e239...117

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor det så viktig å bruke ordet elsker, når man fint (og finere) kan finne hundre andre måter å si det samme på? 
Som kanskje er mer ekte og ikke tvangs/rutinemessig presset ut? Og som uttrykker enda mer? 🤔

Anonymkode: 33768...f03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Han er ikke en myk mann, han er mekaniker..."

Er det bare jeg som ikke ser motsetningsforholdet her? 🧐

"Han er ikke et følelsesmenneske, han er IT-konsulent..."

Anonymkode: 6b201...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og kjærlighetsspråk-tøvet er misforstått. Mange bruker dette amerikanske tøvet for å trumfe gjennom SIN væremåte. "Jeg gir deg ikke blomster og bursdagsgaver, fordi dette ikke er MITT kjærlighetsspråk". "Jeg kommuniserer ikke med deg, fordi dette ikke er MITT kjærlighetsspråk". Hele poenget med det amerikanske tøvet, derimot, er det motsatte - du skal møte partneren på HANS/HENNES kjærlighetsspråk, ikke trumfe gjennom DITT i alle situasjoner. Jeg gir bursdagsgave til mannen min fordi HAN setter pris på det. At jeg selv driter i alt av gaver og ikke føler meg mer eller mindre verdt av å bli feiret, kan ikke bety at jeg skal drite i feiring og gave til min mann - hans kjærlighetsspråk er blant annet oppmerksomhet på dagen hans. Og da skal jeg møte ham på det.

Anonymkode: e4773...bb8

Jeg er enig i at det blir misforstått og misbrukt. Men i utgangspunktet handlet det nettopp om å bli bevisst på å forstå hverandre bedre. Noen utbasuner store ord i hytt og pine, for andre kan «kjør forsiktig» vitne om stor omsorg. Det skal ikke være en unnskyldning for å ikke møte sin partner, der er vi helt enige 😊 Jeg kan knapt huske at min oldefar snakket til meg, han var en fåmælt kar. Men hver gang vi var på besøk samlet han skoene våre mens vi var i stua, og satte de inn på varmekablene på badet, slik at de skulle være varme og tørre til vi gikk. Absolutt et ekte tegn på omsorg og kjærlighet, selv om ikke kommunisert via ord. 

Anonymkode: c4611...5af

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

"Han er ikke en myk mann, han er mekaniker..."

Er det bare jeg som ikke ser motsetningsforholdet her? 🧐

"Han er ikke et følelsesmenneske, han er IT-konsulent..."

Anonymkode: 6b201...b5a

Min er IT konsulent og en som viser mer med ord og handling skal en se lenge etter♥️

Anonymkode: af827...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ingen gidder å lese HI. Alle snakker med seg selv og holder monologer helt utenfor HI.

Jaja.

Anonymkode: a30ca...0df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men å være glad er å smile, le og føle seg fint. Det har intet med kjærlighet å gjøre i utgangspunktet, sånn ordmessig.

Anonymkode: e4773...bb8

Det tenker jeg og. Det kan jo merkes veldig godt om man gjør noe for at man elsker å gjøre det eller er bare glad i å gjøre det. Å elske det man gjør handler om lidenskap. Mange interesser kan være det, og spesielt det man kan gjøre sammen, for da er man samtidig sosial som man gjør det man elsker å gjøre feks.

Å elske et annet menneske blir for meg noe annet. Det er en person som har et av mine hovedfokus (siden jeg har barn) og min prioritering så sant han velger å prioritere meg. Det kan gå fra å like et menneske, til å utvikle seg til en dyp kjærlighet for hverandre. Å ville det beste for hverandre uansett hvor man befinner seg hen i verden. Det er det som er ekte kjærlighet for min del, og jeg gjør alltid mitt beste og ytterste for å møte hans behov om han evner og klarer å møte mine. For meg er det kjærlighet. 

Da trenger jeg ikke å høre "Jeg elsker deg". For jeg merker det i måten han oppfører seg på, og det er så vakkert. Jeg har faktisk ikke ord som kan beskrive den følelsen jeg kan kjenne på da. Og om han i tillegg erkjenner at han elsker meg så blir jeg så rørt. For meg er kjærlighet det vakreste i hele verden, og det er aldri feil. Aldri er det det ❤️

Screenshot_20241104-091525.png

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen gidder å lese HI. Alle snakker med seg selv og holder monologer helt utenfor HI.

Jaja.

Anonymkode: a30ca...0df

Fordi HI er en monolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...