Gå til innhold

Når man spør om barnevakt, hva kan man forvente?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal for første gang spørre om barnevakt for barnet vårt på 4 mnd. skal høre med svigersøster (barnets tante) om hun kan passe en hel dag fra morgen til kveld (jeg skal delta på noe med jobben). Barnet får kun flaske. 

Svigersøster har et barn selv (bhg-alder) og bor en times tid unna. Er det innafor å høre om hun kan være her hele dagen, eller må jeg da forvente at barnet må leveres til henne?

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 4b126...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde vært takknemlig hvis svigerinnen min hadde sagt ja til å være barnevakt for babyen min samtidig som hun har et barnehagebarn, så jeg hadde latt det være helt opp til henne om hun ville komme hjem til meg eller være hjemme hos seg. 

Det er helt greit å spørre så lenge hun "får lov til" å si at hun helst vil være hjemme hos seg og at du da sier at det går fint og at du kjører barnet ditt dit og henter henne etterpå. 

Og så kan det jo hende at hun syns det er best å være hos deg siden det er der babyen har sovestedet sitt. 

Anonymkode: d2040...387

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spør hva jeg ville gjort. 

Jeg ville ikke forlatt et fire måneder gammelt spedbarn så lenge. 

Anbefalingen er at barn under et år ikke skal være flere timer borte fra foreldrene enn antall måneder de er. Altså bør ikke barnet ditt være borte fra deg/far i mer enn fire timer. 

Denne tanten bor en time unna: Kjenner barnet ditt henne godt? Sees dere ofte nok til at baret ditt er trygg? 

Anonymkode: c8f6c...795

• Liker 14
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville nok forventet at barnet må leveres hos henne. Og for å være ærlig, når man spør om barnepass er min erfaring at det bestandig er fryktelig vanskelig.

Vå sønn på 2 år har kun blitt passet noen få timer av sin farmor. Alle andre har sagt nei hver gang vi har spurt.

Både barnets tanter/onkler, andre besteforeldre, venner av oss etc har bestandig utrolig fullbooket kalender.

Det er jobb, legetimer, frisørtimer, avtaler med venner, handling som må gjøres og gudene vet hva. Tror jeg har hørt alle unnskyldninger i boka.

Likevel er det «åh, nå måååå vi bare få passe han snart altså! Han kan kose seg en helg hos oss han, så får dere litt fri *lure blinkefjes*» 🙄 hver gang vi møter folk.

Har gitt opp og innsett at det kun er oss selv og barnehagen vi har å spille på.

Bare forbereder deg på at det er ikke sikkert det er så enkelt som du ser ut til å fremstille det her.

Anonymkode: c6e0f...4e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville aldri satt bort en 4 mnd gammel baby i mer enn maks 2 timer… 

Anonymkode: 8814b...918

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når barnet er så lite  tenker jeg det er innafor å høre om hun har mulighet til å sitte hos dere, hvor det er kjente lukter og omgivelser😊 I tillegg kutter du jo en ekstra time borte fra ham ved å slippe å kjøre til henne for å plukke opp. Enhver mor med litt omtanke vil forstå det, og forhåpentligvis si ja. 

Anonymkode: b698c...547

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Anbefalingen er at barn under et år ikke skal være flere timer borte fra foreldrene enn antall måneder de er. Altså bør ikke barnet ditt være borte fra deg/far i mer enn fire timer. 

Denne tanten bor en time unna: Kjenner barnet ditt henne godt? Sees dere ofte nok til at baret ditt er trygg? 

Vi møtes omtrent hver helg og har vært mye sammen i jula. Merker at babyen blir glad for å se henne og kjenner henne igjen - i motsetning til andre som vi ikke ser så ofte.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hva man kan forvente - men hadde min søster spurt meg hadde jeg sagt nei. Høres immari slitsomt ut. Men dere har kanskje passet hennes barn masse?  

Anonymkode: df4ec...125

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva man kan forvente - men hadde min søster spurt meg hadde jeg sagt nei. Høres immari slitsomt ut. Men dere har kanskje passet hennes barn masse?  

Anonymkode: df4ec...125

Har aldri passet hennes barn, men hun har aldri spurt oss. De har besteforeldre på farsiden som stiller opp, men ingen av oss har foreldre i nærheten som kan hjelpe. Søsteren hans er den eneste vi har å støtte oss til… har jo ikke spurt, så vet ikke hvordan hun forholder seg til det enda.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har aldri passet hennes barn, men hun har aldri spurt oss. De har besteforeldre på farsiden som stiller opp, men ingen av oss har foreldre i nærheten som kan hjelpe. Søsteren hans er den eneste vi har å støtte oss til… har jo ikke spurt, så vet ikke hvordan hun forholder seg til det enda.

Ts

Dere har aldri passet hennes barn og du tenker at å be henne passe ditt barn en hel dag er innafor? 

Første gang vi hadde barnepass var barnet tretten måneder gammel og da hadde vi pass i to timer. 

Selv hadde jeg aldri i verden passet et så lite barn i mer enn en time eller to. 

Du er nok litt urealistisk i forventningene dine her.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har barnet hatt pass før? 

Jeg synes hel dag er lenge, og hun bor i tillegg langt unna + har barnehagebarn selv. 

Du kan jo spørre, men jeg ville ikke gjort det.

Hvorfor kan ikke far være hjemme?

Anonymkode: 6761d...cbf

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til et så lite barn hadde jeg sagt blankt nei. Rett og slett fordi det er så avhengig av sine nærmeste omsorgspersoner enda. Kunne k verste fall ha strekt meg til å trille rundt på barnet rett utenfor seminaret et par timer, men at du var tilgjengelig ved behov. 

Anonymkode: 2f16b...6be

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser flere har skrevet her at de ikke ville overlatt barnet til noen andre, men om situasjonen er slik at du må gjøre det, så ville jeg: levert barnet hjemme hos svigerinne, og tatt med absolutt alt barnet trenger.  Må du på jobbgreier når du har permisjon? Hvor er far? Mener IKKE som kritikk, men jeg oppriktig lurer. 

Min mor passet vår nr 2 og da gjorde vi det sånn. Det er mye "enklere" å være hjemme hos seg selv og ikke være på besøk når man er barnevakt, da blir det til at man teller ned timer til barnet skal hentes. 

Anonymkode: f4d82...c4a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Måtte jo komme 🤣  ingenting får meg til å le mer enn mammapolitiet   på KG. 

Anonymkode: 88030...a4c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn i andre land (nederland som ett eksempel) begynner i barnehagen ved 3mnd.

bare til ettertanke….

Anonymkode: e3c8e...4d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barn i andre land (nederland som ett eksempel) begynner i barnehagen ved 3mnd.

bare til ettertanke….

Anonymkode: e3c8e...4d5

Løgn. 

Anonymkode: a4e56...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Løgn. 

Jeg vet ikke hvordan det er i 2025, men da jeg bodde i Belgia i 2004 hadde de egne «barnehager» for babyer ned i 3 mnd. om mor ikke hadde rett til mer fri. Når jeg sjekket nå så ser jeg at mor har opptil 19 uker fri, men de tar fortsatt i mot babyer fra 3 mnd. i babybarnehagen. 

https://appletree.brussels/

Anonymkode: c78f2...2a7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Løgn. 

Det er det nok ikke. Tror Norge er eneste (?) land med den velferdsordningen vi har. 

Jeg ble selv overlatt til tante da jeg var 3 mnd, mamma måtte reise til sjøs i 3 mnd for å gå beholde jobben sin. Dette var tidlig 80 tall. Det er så absurd å tenke på nå, menjeg vil tro jeg ikke har tatt særlig skade av det. En dag går nok bra.

Anonymkode: f4d82...c4a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...