Gå til innhold

Hvor lenge MÅ barna bli med på sommerferie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Makavelli skrev (9 minutter siden):

Som om de ukene du jobber på sommeren som 16-18-åring har noe å si for boligkjøp 🤣

Ca 7 uker jobb i f.eks butikk, blir faktisk masse penger. Ganget. med tre år. Lærer du barna dine at 120.000 - 150.000 ikke er noen vits å spare? Barnet mitt kjøpte sin første enebolig da han var 24. Kjøpte et hus til da han var 28. Han hadde lært å jobbe og spare 😉

Anonymkode: c3c69...44b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Makavelli skrev (4 minutter siden):

Jaja, sikkert 😉 

Der jeg kommer fra kan 13- 15 åringer tjene 10 000 på en dag hvis de er flinke :) ,,og boligene er ikke så dyre, og da monner det. 

Anonymkode: 4f6a8...04f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ca 7 uker jobb i f.eks butikk, blir faktisk masse penger. Ganget. med tre år. Lærer du barna dine at 120.000 - 150.000 ikke er noen vits å spare? Barnet mitt kjøpte sin første enebolig da han var 24. Kjøpte et hus til da han var 28. Han hadde lært å jobbe og spare 😉

Kult. På dødsleiet kan ligge og mimre om de ukene hver sommer han jobbet på Kiwi eller bensinstasjonen 😄 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tungeskjæreren Isak fikset 402 kilo torsketunge på én dag – NRK Nordland

glemte denne

Anonymkode: 4f6a8...04f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sommerferien året de fylte/fyller 16 får de velge selv. Begge vi foreldre hadde samme regelen når vi var barn.

Anonymkode: 2fea9...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eldste var alene når hun var 16 men ble med igjen når hun var 17. Var ikke så gøy som hun hadde tenkt. Nr 2 er 15 og har ikke nevnt noe om å ikke ville være med. 

Anonymkode: 58b66...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må bare få sagt at tror her på KG er det eneste stedet hvor alle ungdommer jobber fra de 13, og som får være hjemme alene uten problemer i ukesvis fra de er 15-16. 

Her er det ytterst få ungdom som i det hele tatt får seg sommerjobb i den alderen, samt særs få som får være hjemme alene i uker mens foreldre er på ferie. 

Anonymkode: e429d...a13

Du må gjerne forklare hva jeg skulle ha tjent på å si at barna våre begynte å jobbe når de var rundt 14 og var hjemme alene sommeren de hadde fylt/fylte 16 om det ikke var sant. Her vi bor er det langt fra uvanlig og vi har flere vennepar som bor andre steder enn oss hvor dette er vanlig praksis.

Anonymkode: 2fea9...9b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det ingen som må noen ting, men våre gutter har vært med på ferie til sommeren før de fylte 18 år. Det hender fremdeles at de slenger seg med.

ungdommene har gjerne vært med å planlegge feriene og vi har passet på å dekke alle ønsker. Ville de ikke vært med, så kan de enten bo hos bestefar eller vi bli hjemme. Å være alene i 2-3 uker har de ikke fått lov til. 

Anonymkode: 64951...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke rart voksne barn er uselvstendige og kjedelige. De har ingen opplevelser og minner uten mamma og pappa. Før jobbet vi, kunne ikke tenke oss noe bedre enn å være hjemme alene eller reise på ferie med venner. Ut på byen. Vi opplevde masse morsomt, kom opp i situasjoner vi måtte løse selv og som vi kan le av tiår etterpå, klare å fly og reise i fremmede land og i det hele tatt ha en sunn løsrivelse fra foreldre. Det er ikke naturlig å ville henge med mamma og pappa i tenåring-20 årsalderen. 

Anonymkode: d914b...a7a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (2 timer siden):

Jepp, kommer nok til å kose seg med disse minnene på dødsleiet. Mye flottere minner enn kvalitetstid med familien sin 😎

Minnene fra min første arbeidsplass er absolutt noe jeg kommer til å kose meg med ja, selvsagt sammen med minner om tid med både familie og venner. Husker du ikke hvor spennende det var, hvor gøy det var å få lønn, bruke penger du hadde tjent selv? Husker jeg følte meg så selvstendig og voksen 😅 og så stolt når jeg fikk ros og mer ansvar på jobb. En ungdom kan fint ha både sommerjobb og fremdeles tilbringe tid med familien. Men de er ikke bleiebarn man triller rundt på lenger, og de bør pø om pø lære seg hvordan de står på egne ben. 

Anonymkode: aad97...1e1

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (3 timer siden):

Kult. På dødsleiet kan ligge og mimre om de ukene hver sommer han jobbet på Kiwi eller bensinstasjonen 😄 

Jeg jobbet hele sommeren fra jeg var 15. Var gøy å jobbe/tjene penger, og kjempemorsomt å være tre uker alene hjemme hver sommer 🙂. Det samme syns mine barn, som er voksne nå. Vi følte oss voksen når vi styrte selv hjemme. Og kunne komme og gå som vi ville. Henge masse med venner som også var hjemme alene osv. Har bare gode minner. Lærte masse både på jobb og privat. Sparte opp masse penger, både til en morsom Londontur med venner og til studietiden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ut på byen

Var du på byen som 16-åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Minnene fra min første arbeidsplass er absolutt noe jeg kommer til å kose meg med ja, selvsagt sammen med minner om tid med både familie og venner. Husker du ikke hvor spennende det var, hvor gøy det var å få lønn, bruke penger du hadde tjent selv? Husker jeg følte meg så selvstendig og voksen 😅 og så stolt når jeg fikk ros og mer ansvar på jobb. En ungdom kan fint ha både sommerjobb og fremdeles tilbringe tid med familien. Men de er ikke bleiebarn man triller rundt på lenger, og de bør pø om pø lære seg hvordan de står på egne ben. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg jobbet hele sommeren fra jeg var 15. Var gøy å jobbe/tjene penger, og kjempemorsomt å være tre uker alene hjemme hver sommer 🙂. Det samme syns mine barn, som er voksne nå. Vi følte oss voksen når vi styrte selv hjemme. Og kunne komme og gå som vi ville. Henge masse med venner som også var hjemme alene osv. Har bare gode minner. Lærte masse både på jobb og privat. Sparte opp masse penger, både til en morsom Londontur med venner og til studietiden.

Triste liv, når minner fra jobben står i høysete😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (Akkurat nå):

Triste liv, når minner fra jobben står i høysete😂

Ok, ser det er liten vits i å svare deg seriøst 😂😂 har du virkelig ikke gode minner fra noen arbeidsplasser? Så trist, går du da altså rundt og mistrives 40 timer i uka? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Våres har nå jobbet fra de var 13 om sommeren. 

Så her har de vært hjemme eller på sætra alene å jobbet fra de var 15/16 mens vi har dratt på hytta .

Da sønnen var 16 var han hjemme i 4 uker alene, og yngste som da var 15 var alene på sætra der ho jobbet i 3 uker.

Alt har jo med hvordan ungdommen er.

Hadde ikke falt meg inn å kreve 16 åring med, siden de hadde jobber de skulle på

Anonymkode: 66316...288

Mens for min del hadde det aldri falt meg inn å la noen under 16 eller under 18 være alene i uker

Anonymkode: 5531d...b42

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva slags ferie velger dere som har ungdommer som ikke vil være med? Vi har fire barn. Til sommeren vil de være 12, 17, 19 og 22 år. Til sommeren skal vi til Spania,  har leid hus. De tre eldste har planlagt sommerjobb rundt dette og blir med. I fjor leide vi hus i Danmark, også da ville også alle bli med 😊. Dette er noe de alle og vi gleder oss til, samle flokken og oppleve ting SAMMEN ❤️

Anonymkode: fdc81...386

Flott med familier som vil ha med barna og er sammensveiset 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synd det er litt dumt med dere som tar med barna på ferie til de er 18. Får de prøve seg på sommerjobber da? Viktig læring i det, og flott å spare til bolig. Ofte får de ikke sommerjobb om de ikke er villige til å jobbe hele sommeren. Det er også mye læring i å være alene hjemme 2 - 3 uker. Man vokser på det. Men selvfølgelig i trygge rammer 🙂. En nabo som kan kontaktes om det er noe, f.eks.

Selvsagt kan de jobbe selv om de tar en uke ferie 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jegerrinne skrev (9 timer siden):

Her inne bor folk over alt  iNorge

Vi bor på bygda der mange starter å jobbe hos naboen i fjøset eller pakker ved osv.

Her hos oss har begge jobbet som avløser fra de var 13 år stelt dyr, hjulpet til på jorder og i skogen. Begge tok ungskogpleie kurs da de var 14 fikk da og sommer jobb med det via kommunen.  Begge tok traktorlapp da de fylte 16 og startet da å brøyte på vinteren i tilleg til å drive som avløser.

Eldste startet som lærling 17.5 år. Yngste starter nå til våren.

Alt har jo med hvor i landet en bor. Alle bor ikke i byer.  Og mye har mef oppdragelse av ungene om de er klare tidlig for å klare ting.

Her så må en del og flytte når de er 15/16 for å ta utdanning 

Ei i grunn handler det ikke så mye om oppdragelse 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke rart voksne barn er uselvstendige og kjedelige. De har ingen opplevelser og minner uten mamma og pappa. Før jobbet vi, kunne ikke tenke oss noe bedre enn å være hjemme alene eller reise på ferie med venner. Ut på byen. Vi opplevde masse morsomt, kom opp i situasjoner vi måtte løse selv og som vi kan le av tiår etterpå, klare å fly og reise i fremmede land og i det hele tatt ha en sunn løsrivelse fra foreldre. Det er ikke naturlig å ville henge med mamma og pappa i tenåring-20 årsalderen. 

Anonymkode: d914b...a7a

Klart det er m styring og vel reise , klare å fly osv kan man lære selv om man er med foreldre på ferie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...