Gå til innhold

Hvor lenge MÅ barna bli med på sommerferie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må bare få sagt at tror her på KG er det eneste stedet hvor alle ungdommer jobber fra de 13, og som får være hjemme alene uten problemer i ukesvis fra de er 15-16. 

Her er det ytterst få ungdom som i det hele tatt får seg sommerjobb i den alderen, samt særs få som får være hjemme alene i uker mens foreldre er på ferie. 

Anonymkode: e429d...a13

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er naturlig at ungene "må" bli med på ferie til de er 18/ferdig på vgs.

Det eneste jeg ville tillat som "gyldig fraværsgrunn" er hvis de hadde en sommerjobb. Hadde ikke akseptert at en 16-åring hadde vært hjemme alene ei uke for å drive dank. Ikke fordi jeg tror at en vanlig 16-åring ikke klarer seg alene, men fordi jeg synes det er unødvendig. Man er fortsatt en familie selv om ungene er tenåringer, og så lenge de bor hjemme, er det foreldrene som bestemmer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bortskjemte barn som nekter å bli med på sommerferie, når de fortsatt bor hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må bare få sagt at tror her på KG er det eneste stedet hvor alle ungdommer jobber fra de 13, og som får være hjemme alene uten problemer i ukesvis fra de er 15-16. 

Her er det ytterst få ungdom som i det hele tatt får seg sommerjobb i den alderen, samt særs få som får være hjemme alene i uker mens foreldre er på ferie. 

Men dette er vel fordi til hverdags opplever man folk fra samme miljø som seg selv, mens her inne prater du med folk fra hele landet. Jeg bor i et mellomstort tettsted, i en bygdekommune. Veldig vanlig å begynne med deltid/sesongarbeid når man er 15-16 år. Alt fra ryddehjelp i butikk, lager, kommunen har sommerjobb for ungdom, industrien tar inn ungdom til forefallende utearbeid og mange jobber på lokale gårder. Det er ikke slik at de forsørger seg selv, men de begynner å prøve seg og vokser mye på det. Vi har også mye familie i nærheten, og kjenner naboene veldig godt, så det føles nok litt anderledes å la en ungdom være alene noen dager her enn midt i en by. Og det forstår jeg veldig godt 😊 men vi må jo ta høyde for disse forskjellene når vi snakker med hverandre. 

Anonymkode: aad97...1e1

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to på 26 og 28, og de siste årene måtte si; Nå har vi tenkt å dra på ferie uten dere. ...så motsatt problem her.😅

Ellers hadde det nok vært litt avhengig av ungdom. Noen greier seg fint alene, er ordentlig og lite opptatt av fest og slikt. En av jentene våre hadde vi IKKE latt være alene på den alderen. Men de andre; hadde de hatt sommerjobb, har kontroll over seg selv osv...så hadde de fått lov ved 16 år her. De har hatt sommerjobb på den alderen (kongeparken utenfor Stavanger) og da mener jeg at vi trygt kunne reise fra de eldste den gangen. Men vi dro vel aldri så langt eller så lenge. 

Jeg bodde på hybel da jeg var 16...så det er jo litt rart at en 16 åring ikke kan være hjemme en uke. Men som sagt; Det kommer an på 16 åringen. Det er jo greit om det er en tante eller noen i nærheten som kan sjekke inn midtukes, eller om det skulle være noe 

Anonymkode: 4f6a8...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at rundt den alderen der kan de bestemme selv, dersom du syns de er modne nok. Jeg begynte å stå over familieferier når jeg var 16. Delvis fordi jeg fikk sommerjobb og jobbet helger utover. Og også når foreldrene mine og yngre søsken reiste bort i høst/vinterferier og jeg ikke ønsket å være med. 
Ofte hadde jeg en venninne boende hos meg og vi storkoste oss. 

Anonymkode: a109b...e46

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ikke med fra jeg var 14. 10 ville hester kunne ikke dradd med fra landstedet med venner og ut på ferie da. Hadde familie og venner av foreldre i nærheten. Samme for mine søsken før meg. 

Anonymkode: dc700...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med til jeg var 28 😅 Kjenner flere familier med voksne barn hvor både barn og svigerbarn er med på hytta og på ferie fortsatt. 

Anonymkode: 543d0...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste familieferien jeg var med på var sommern jeg fylte 14.

Fra jeg var 15 var jeg heller hjemme alene i 3 uker enn å bli med på ferie.

Anonymkode: 8bba4...008

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt sted å spørre her jobber alle 13 åringer og forsørger seg selv, klarer de ikke å være alene eller bo på hybel fra 15 så har du mislykkes totalt. :) 

Min 16 åring blir med på ferie, er ikke alternativ å la være. Heldigvis vil han også være med.

Anonymkode: 8b4d8...a53

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Her inne bor folk over alt  iNorge

Vi bor på bygda der mange starter å jobbe hos naboen i fjøset eller pakker ved osv.

Her hos oss har begge jobbet som avløser fra de var 13 år stelt dyr, hjulpet til på jorder og i skogen. Begge tok ungskogpleie kurs da de var 14 fikk da og sommer jobb med det via kommunen.  Begge tok traktorlapp da de fylte 16 og startet da å brøyte på vinteren i tilleg til å drive som avløser.

Eldste startet som lærling 17.5 år. Yngste starter nå til våren.

Alt har jo med hvor i landet en bor. Alle bor ikke i byer.  Og mye har mef oppdragelse av ungene om de er klare tidlig for å klare ting.

Her så må en del og flytte når de er 15/16 for å ta utdanning 

Endret av jegerrinne
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men dette er vel fordi til hverdags opplever man folk fra samme miljø som seg selv, mens her inne prater du med folk fra hele landet. Jeg bor i et mellomstort tettsted, i en bygdekommune. Veldig vanlig å begynne med deltid/sesongarbeid når man er 15-16 år. Alt fra ryddehjelp i butikk, lager, kommunen har sommerjobb for ungdom, industrien tar inn ungdom til forefallende utearbeid og mange jobber på lokale gårder. Det er ikke slik at de forsørger seg selv, men de begynner å prøve seg og vokser mye på det. Vi har også mye familie i nærheten, og kjenner naboene veldig godt, så det føles nok litt anderledes å la en ungdom være alene noen dager her enn midt i en by. Og det forstår jeg veldig godt 😊 men vi må jo ta høyde for disse forskjellene når vi snakker med hverandre. 

Anonymkode: aad97...1e1

Er som der vi bor. Utrolig fint syns jeg at de får prøvd seg tidlig. Og vi ser her stiller naboer og opp. Har vi vært på hytta så vet ungdom jeg kan ringe til han Per oppe i veien, eller bestemor, eller Kari borte i svingene 

Anonymkode: 66316...288

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19-åringen vil fortsatt være med på ferie. Avhengig av hvor vi skulle, hvor lenge vi skulle vært borte og hvem som eventuelt hadde vært i nærheten OM det skulle skje noe, så hadde hun fint fått slippe fra hun var 16. Men hun er glad i å reise, og vi velger reisemål sammen. Tilpasser jobbingen til ferien. Hun vil være med nå i sommer også, har bestilt allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden vi er skilt - barn 50/50 har det vært lettere å sjonglere dette. Litt usikker på om jeg ville latt 16 åring være hjemme alene, måtte i så fall vært hos besteforeldre eller kompis (der foreldre var hjemme og tok på seg ansvaret)

Anonymkode: 7138e...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på modenhet på ungdommen og lengde på ferien. En moden 16-åring kan fint være hjemme alene om dere skal på hytta en uke, tenker jeg da

Anonymkode: 06072...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det er litt dumt med dere som tar med barna på ferie til de er 18. Får de prøve seg på sommerjobber da? Viktig læring i det, og flott å spare til bolig. Ofte får de ikke sommerjobb om de ikke er villige til å jobbe hele sommeren. Det er også mye læring i å være alene hjemme 2 - 3 uker. Man vokser på det. Men selvfølgelig i trygge rammer 🙂. En nabo som kan kontaktes om det er noe, f.eks.

Anonymkode: c3c69...44b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synd det er litt dumt med dere som tar med barna på ferie til de er 18. Får de prøve seg på sommerjobber da? Viktig læring i det, og flott å spare til bolig. Ofte får de ikke sommerjobb om de ikke er villige til å jobbe hele sommeren. Det er også mye læring i å være alene hjemme 2 - 3 uker. Man vokser på det. Men selvfølgelig i trygge rammer 🙂. En nabo som kan kontaktes om det er noe, f.eks.

Som om de ukene du jobber på sommeren som 16-18-åring har noe å si for boligkjøp 🤣

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (1 minutt siden):

Som om de ukene du jobber på sommeren som 16-18-åring har noe å si for boligkjøp 🤣

Alt monner. Om du kan tjene 50.000 over en sommer i tre år så kan det være avgjørende for om du får nok egenkapital til å kjøpe egen bolig

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt monner. Om du kan tjene 50.000 over en sommer i tre år så kan det være avgjørende for om du får nok egenkapital til å kjøpe egen bolig

Jaja, sikkert 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De får nok år hvor de må jobbe, så har ingen hast med å la de få slutte å være barn.

Her er 19-åringen fremdeles med, av eget valg. Han er lærling så får nok erfaring fra arbeidslivet resten av tiden.

Anonymkode: 15ed6...595

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...