Gå til innhold

Ikke møte opp til time på sykehuset


Einus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg synes det er fryktelig rart at folk ikke gidder å møte opp til timene sine eller ringer å avbestiller bare fordi de ikke vil dra på legetimen fordi det er sol ute eller de skal på kafé, det er jo en grunn til at man har timen. Bryr ikke folk seg om helsa si?

Anonymkode: b8a2d...667

Jeg fikk panikk og klarte ikke gå inn døra på sykehuset. Mitt problem, mitt ansvar, mitt gebyr å betale. Klager ikke.

Vil tro det finnes en del mellom "dropper operasjon fordi det er sol i dag" og "lam og blind pensjonist ble ikke hentet av sykehustaxi". Livet skjer, og 100% oppmøte er ikke realistisk. Men at tallet er så høyt som det er peker jo på at det er nødvendig med en slags økonomisk pisk fordi gulrota, altså helsehjelpen, ikke er motivasjon nok for en del.

Anonymkode: a3455...935

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har aldri opplevd at man må betale dette gebyret hvis man ringer med nyoppstått sykdom eller noe akutt så for telefonen åpner om morgenen.

Har ikke for vane å avlyse på kort varsel altså, men har avlyst legetime, time på sykehuset, tannlege og en "skjønnhetstime" nærmere enn 24 timer før pga f.eks omgangssyke, sykt barn osv. De har gjerne forståelse for det av det jeg har erfart.

Må legge til at jeg da har sittet klar til å ringe når telefonen åpner om morgenen, kanskje har jeg allerede sendt mail kvelden før, men jeg venter ikke til litt ut på dagen liksom fordi jeg da (åpenbart) har vurdert at været var så fint at jeg ville gjøre noe annet.

Anonymkode: c1e15...9a8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd at man må betale dette gebyret hvis man ringer med nyoppstått sykdom eller noe akutt så for telefonen åpner om morgenen.

Har ikke for vane å avlyse på kort varsel altså, men har avlyst legetime, time på sykehuset, tannlege og en "skjønnhetstime" nærmere enn 24 timer før pga f.eks omgangssyke, sykt barn osv. De har gjerne forståelse for det av det jeg har erfart.

Må legge til at jeg da har sittet klar til å ringe når telefonen åpner om morgenen, kanskje har jeg allerede sendt mail kvelden før, men jeg venter ikke til litt ut på dagen liksom fordi jeg da (åpenbart) har vurdert at været var så fint at jeg ville gjøre noe annet.

Anonymkode: c1e15...9a8

Vi sender ikke gebyr på de som har sendt digital melding via Helsenorge i helgen pga nyoppstått sykdom, selv om det ikke er 24t i forkant. Ei heller om de ringer på morgenen eller "bare" 22 timer før. Vi har også mulighet for å se hvilke andre timer pasienten har på sykehuset (bortsett fra ved radiologisk avdeling), og unngår det som best man kan, men faktisk er det mulig å overse slikt i travel hverdag, eller man booker omtrent samtidig. Da er det en selvfølge at pasienten sier fra om dette, men vi har unntak der og, om pasienten er gammel og bor på pleiehjem etc. Vi bruker faktisk skjønn. Og aldri har vi sendt gebyr når pasientreiser ikke møter eller møter for sent, for det skjer oftere enn vi liker. 
Men det er også noen pasienter som "plutselig" blir syke - for 3. gang osv... voksne (ikke gamle) folk som ikke evner å skjønne at de må si fra hvis timer kolliderer osv. Da blir det gebyr. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (På 16.1.2025 den 19.42):

I dag er det vel 1600,- kr man må betale om man ikke møter opp til avtale på sykehuset. De fleste som ikke møter er iflg sak i Dagsrevyen 16/01-25 er under 45 år gammel. Men burde gebyret vært inntektsregulert?

For mange med god lønn, så virker kanskje ikke beløpet for mye. Mens er man pensjonist eller lavtlønnet dvs 3-400.000 i inntekt per år. Så er beløpet høyt nok. Og hvis man ikke vedlegger sykemelding og eller gir beskjed i god tid før evt time og bare gir blaffen, så er det i mine øyne veldig respektløst over for andre som venter på operasjon ved et sykehus. 
Hva tenker dere andre? Burde gebyret vært inntektsregulert?

Man møter til avtalt time på sykehus. Dersom ikke,  melder man beskjed så raskt man kan slik at andre får den tiltenkte timen. Ta et klekkelig gebyr dersom man ikke overholder timeavtale, man skal ha god grunn i tilfelle man ikke stiller til timen.

Respekt kalles det, og ikke noe man bare driter i eller ’glemmer. Kjipt å tenke på at enkelte tar lettvint på det. Høyt gebyr vil virke mer preventivt skulle jeg tro.

Endret av Rødstrupa
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjugur skrev (32 minutter siden):

Vi sender ikke gebyr på de som har sendt digital melding via Helsenorge i helgen pga nyoppstått sykdom, selv om det ikke er 24t i forkant. Ei heller om de ringer på morgenen eller "bare" 22 timer før. Vi har også mulighet for å se hvilke andre timer pasienten har på sykehuset (bortsett fra ved radiologisk avdeling), og unngår det som best man kan, men faktisk er det mulig å overse slikt i travel hverdag, eller man booker omtrent samtidig. Da er det en selvfølge at pasienten sier fra om dette, men vi har unntak der og, om pasienten er gammel og bor på pleiehjem etc. Vi bruker faktisk skjønn. Og aldri har vi sendt gebyr når pasientreiser ikke møter eller møter for sent, for det skjer oftere enn vi liker. 
Men det er også noen pasienter som "plutselig" blir syke - for 3. gang osv... voksne (ikke gamle) folk som ikke evner å skjønne at de må si fra hvis timer kolliderer osv. Da blir det gebyr. 

Det er det jeg mener, at jeg opplever at det blir brukt skjønn, selv om jeg forstår utmerket godt at man må ha sånne gebyrer.

Ting kan oppstå innen de 24 timene, men da er det en selvfølge at man gir beskjed så fort det er mulighet til det. Noen steder har kanskje en venteliste de ringer til om morgenen, har selv fått en time på den måten, og da er man jo avhengig av rask beskjed.

Anonymkode: c1e15...9a8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (38 minutter siden):

Man møter til avtalt time på sykehus. Dersom ikke,  melder man beskjed så raskt man kan slik at andre får den tiltenkte timen. Ta et klekkelig gebyr dersom man ikke overholder timeavtale, uansett grunn.

Respekt kalles det, og ikke noe man bare driter i eller ’glemmer. Kjipt å tenke på at enkelte tar lettvint på det. Høyt gebyr vil virke mer preventivt skulle jeg tro.

Uansett grunn ja. Far falt og brakk lårhalsen på vei til time hos hjerteavdelingen. Han ble kjørt til akutten og fikk ikke møtt opp, så fikk et klekkelig gebyr . Når han er så respektløs skal det svi av pensjonen. Uansett grunn. 

Anonymkode: c7ec1...ed6

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fjugur skrev (50 minutter siden):

Vi sender ikke gebyr på de som har sendt digital melding via Helsenorge i helgen pga nyoppstått sykdom, selv om det ikke er 24t i forkant. Ei heller om de ringer på morgenen eller "bare" 22 timer før. Vi har også mulighet for å se hvilke andre timer pasienten har på sykehuset (bortsett fra ved radiologisk avdeling), og unngår det som best man kan, men faktisk er det mulig å overse slikt i travel hverdag, eller man booker omtrent samtidig. Da er det en selvfølge at pasienten sier fra om dette, men vi har unntak der og, om pasienten er gammel og bor på pleiehjem etc. Vi bruker faktisk skjønn. Og aldri har vi sendt gebyr når pasientreiser ikke møter eller møter for sent, for det skjer oftere enn vi liker. 
Men det er også noen pasienter som "plutselig" blir syke - for 3. gang osv... voksne (ikke gamle) folk som ikke evner å skjønne at de må si fra hvis timer kolliderer osv. Da blir det gebyr. 

Så bra dere bruker skjønn. Håper dette sprer seg. 

Anonymkode: c7ec1...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uansett grunn ja. Far falt og brakk lårhalsen på vei til time hos hjerteavdelingen. Han ble kjørt til akutten og fikk ikke møtt opp, så fikk et klekkelig gebyr . Når han er så respektløs skal det svi av pensjonen. Uansett grunn. 

Anonymkode: c7ec1...ed6

Unnskyld, mente det ikke sånn. Det var ubetenksomt sagt av meg! Men ha en god grunn til ikke å stille til timen. Alt er selvsagt relativt…

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (4 minutter siden):

Unnskyld, mente det ikke sånn. Det var ubetenksomt sagt av meg! Men ha en god grunn til ikke å stille til timen. Alt er selvsagt relativt…

Det er « uansett grunn» de har gått for her, så har blitt rimelig paff. Ser de bruker skjønn andre steder, og det bør være en selvfølge. 

Anonymkode: c7ec1...ed6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett grunn ja. Far falt og brakk lårhalsen på vei til time hos hjerteavdelingen. Han ble kjørt til akutten og fikk ikke møtt opp, så fikk et klekkelig gebyr . Når han er så respektløs skal det svi av pensjonen. Uansett grunn. 

Anonymkode: c7ec1...ed6

Ringte dere og forklarte situasjonen?

Anonymkode: b90c5...75a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ringte dere og forklarte situasjonen?

Anonymkode: b90c5...75a

Det var for såvidt de som ringte meg- jeg var på jobb og ante ikke hva som hadde skjedd, men jeg tok kontakt med resepsjonen med en gang jeg kom dit . Håpet på og få byttet timen slik at han kunne « rulles « over på  avdelingen han skulle undersøkes på etter noen dager når han var der , men skjønner at det var mye og håpe på og at det ikke var ledig. Sjokkert over gebyr. Har ringt og forsøkt og klage, men ikke oppmøte gir gebyr. 

Anonymkode: c7ec1...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 6.46):

Et annet innspill (fra en sykepleier fra sykehus) er at mange steder så sendes det ikke gebyr hvis man ringer, er ydmyk, og oppgir årsak.

Et eksempel på situasjoner vi ikke sender gebyr for: eldre som har blitt syke, folk som ikke kommer frem grunnet trafikale årsaker, foreldre med syke barn (f.eks. omgangssyke) som må være hjemme. Etc etc. Vi tar det på skjønn (men jeg skal ikke se bort i fra at noen avdelinger er svært rigide). Uansett tenker jeg det lønner seg å ringe.

 

Anonymkode: 8b450...abe

Jeg har måtte avlyse noen ganger gjennom årene fordi jeg våkner med omgangssyke eller migrene, det har gått ras eller whatever. Aldri måtte betale. Timen går til neste person på venteliste som kan komme fort. 

Anonymkode: 4311b...346

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Uansett grunn ja. Far falt og brakk lårhalsen på vei til time hos hjerteavdelingen. Han ble kjørt til akutten og fikk ikke møtt opp, så fikk et klekkelig gebyr . Når han er så respektløs skal det svi av pensjonen. Uansett grunn. 

Anonymkode: c7ec1...ed6

Da må man klage på dette, enten ringer man avdelingen som har utstedt gebyret og forklarer (dette kan de se/sjekke på din fars historikk) eller så har sykehusene også en egen lenke på nettsiden sin hvor man kan melde inn slikt. Når en forklarer omstendighetene, får man det ettergitt, dette pleier å være uproblematisk. 

Endret av Fjugur
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var for såvidt de som ringte meg- jeg var på jobb og ante ikke hva som hadde skjedd, men jeg tok kontakt med resepsjonen med en gang jeg kom dit . Håpet på og få byttet timen slik at han kunne « rulles « over på  avdelingen han skulle undersøkes på etter noen dager når han var der , men skjønner at det var mye og håpe på og at det ikke var ledig. Sjokkert over gebyr. Har ringt og forsøkt og klage, men ikke oppmøte gir gebyr. 

Anonymkode: c7ec1...ed6

Da jeg jobbet med dette hadde vi sletta regninga når vedkommende var lagt inn en annen plass. Vi var ganske strenge, men dette var en av de godkjente forklaringene for ikke møtt. Trasig å høre at de ikke ville gjøre det her. 

Anonymkode: b90c5...75a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (1 time siden):

Da må man klage på dette, enten ringer man avdelingen som har utstedt gebyret og forklarer (dette kan de se/sjekke på din fars historikk) eller så har sykehusene også en egen lenke på nettsiden sin hvor man kan melde inn slikt. Når en forklarer omstendighetene, får man det ettergitt, dette pleier å være uproblematisk. 

Historikken og beviset har de selvsagt tilgang til. Det burde nesten ikke være nødvendig med forklaring en gang spør du meg, de har jo felles resepsjon. Jeg har klagd, både direkte, på telefon og på nett, men gitt opp det blir bare for mye. 
 

hvordan er dere i forhold til pasientreiser som ikke dukker opp? Vi har flere gebyrer, for en 80 år gammel mann som har fått kjøreforbud og er lite mobil og vært så uheldig at han nå blir fulgt opp tett på 3 avdelinger.. helt matt som pårørende av at det ikke finnes samarbeid på tvers av avdelingene og hvor dårlig pasientreiser fungerer i praksis.

far har blitt suicidal av dette. Han klarer ikke utgiftene og kjeften og at han nå bare « er til byrde for samfunnet» han mener det er unaturlig at han fortsatt lever og er til byrde. Og han får så mye kjeft på sykehuset . Nå sier han at han ikke vil på sykehus igjen. Så dette er en konsekvens av gebyrene og kjeftingen  som er ment for og « straffe» folk som ikke « gidder «. 

Anonymkode: c7ec1...ed6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Historikken og beviset har de selvsagt tilgang til. Det burde nesten ikke være nødvendig med forklaring en gang spør du meg, de har jo felles resepsjon. Jeg har klagd, både direkte, på telefon og på nett, men gitt opp det blir bare for mye. 
 

hvordan er dere i forhold til pasientreiser som ikke dukker opp? Vi har flere gebyrer, for en 80 år gammel mann som har fått kjøreforbud og er lite mobil og vært så uheldig at han nå blir fulgt opp tett på 3 avdelinger.. helt matt som pårørende av at det ikke finnes samarbeid på tvers av avdelingene og hvor dårlig pasientreiser fungerer i praksis.

Anonymkode: c7ec1...ed6

 

Fjugur skrev (19 timer siden):

Vi sender ikke gebyr på de som har sendt digital melding via Helsenorge i helgen pga nyoppstått sykdom, selv om det ikke er 24t i forkant. Ei heller om de ringer på morgenen eller "bare" 22 timer før. Vi har også mulighet for å se hvilke andre timer pasienten har på sykehuset (bortsett fra ved radiologisk avdeling), og unngår det som best man kan, men faktisk er det mulig å overse slikt i travel hverdag, eller man booker omtrent samtidig. Da er det en selvfølge at pasienten sier fra om dette, men vi har unntak der og, om pasienten er gammel og bor på pleiehjem etc. Vi bruker faktisk skjønn. Og aldri har vi sendt gebyr når pasientreiser ikke møter eller møter for sent, for det skjer oftere enn vi liker. 
Men det er også noen pasienter som "plutselig" blir syke - for 3. gang osv... voksne (ikke gamle) folk som ikke evner å skjønne at de må si fra hvis timer kolliderer osv. Da blir det gebyr. 

Fellesresepsjonen har sjelden alle tilganger, en må snakke med den aktuelle avdelingen. En sjekker ikke slikt når en går gjennom når en sender ut ikke-møtt-gebyrer, det ville tatt uforholdsmessig lang tid (ja, såpass mange er det som ikke møter!)
Vedr. pasientreiser... se mitt forrige svar jeg har sitert. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 16.08):

Har han altså fått gebyr pga 8-10 ganger, pga uteblitt pasienttransport? Og han har klaget? Min far bruker pasienttransport, og den ene gangen det ble problemer pga været fikk han ny time og ikke et pip om gebyr. Taxisjåføren meldte selv fra om problemet, og alt gikk automatisk. Fetteren din må da ikke godta dette? Men synes som sagt det var merkelig at han har fått disse gebyrene i utgangspunktet. 

Anonymkode: 018c9...480

Han klarte ikke å klage. Uansett slipper han flere da han dessverre døde.

Anonymkode: 8bdb5...27e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Han klarte ikke å klage. Uansett slipper han flere da han dessverre døde.

Anonymkode: 8bdb5...27e

Nei, de klarer jo ikke selv ofte, så blir pårørende som klage til ingen nytte. Kondolerer. 

Anonymkode: c7ec1...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Historikken og beviset har de selvsagt tilgang til. Det burde nesten ikke være nødvendig med forklaring en gang spør du meg, de har jo felles resepsjon. Jeg har klagd, både direkte, på telefon og på nett, men gitt opp det blir bare for mye. 
 

Anonymkode: c7ec1...ed6

Er det mulig? Her hadde jeg faktisk blitt så arg at jeg hadde truet med å kontakte media og evt. gjort det slik at de hadde omgjort praksisen sin, det går ikke an å være så firkanta og ikke utvise skjønn i et så opplagt tilfelle. Som du sier, det skulle faktisk vært helt unødvendig med tanke på tilgangen de har til journalsystemene og felles resepsjon. Eller klagd inn til Statsforvalteren. Bare av prinsipp. Ja sikkert ikke det man burde bruke Statsforvalteren til, men av prinsipp så hadde jeg vurdert det for å få de til å endre praksis. For meg høres det ut som det er feil person som sitter i andre enden og vurderer, og jeg tviler sterkt på at dette er en praksis ledelsen på sykehuset kan være stolt over. Om det dessuten skal tolkes så ulikt hva å utvise skjønn betyr, så må de ha klarere nedfelt i et dokument eksempler på når man slipper gebyret.

Anonymkode: 956f1...ea5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor vil ikke mer på sykehuset nå. Hun skulle egentlig hatt behandling jevnlig, men det blir alt for dyrt for henne med alle gebyrene. Hun har aldri glemt en time, men når pasienttransporten ikke kommer så er det hun som må betale. Jeg synes det er feil å kreve så store gebyrer fra pensjonister med dårlig råd, og så synes jeg det burde være mulig å vise skjønn. 

Anonymkode: 86222...b6b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...