AnonymBruker Skrevet 19. januar #21 Del Skrevet 19. januar Jeg jobber i helsesektoren å vet at mange pasienter unngår timer på mandager( om det er mulig å bytte). I tilfelle de blir syke i helgen å ikke får sagt ifra innen 24 t før oppsatt timeavtale. alvorlig akutt sykdom vil jeg tro sykehuset har forståelse for å ikke sender gebyr, spesielt hvis sykehuset kan se at du har vært på andre avdelinger feks akutten Anonymkode: 1c10c...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #22 Del Skrevet 19. januar Dette fører jo til at alle med vettet i behold unngår timer på mandager, da man da ikke har sjans til å få avbestilt timen i tide dersom man blir syk. Anonymkode: 2fd65...631 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #23 Del Skrevet 19. januar De gangene jeg har blitt innlagt på somatisk avdeling og dermed ikke kunne møtt opp til psykologtime (psykiatrien er plassert et annet sted enn somatikken) så har jeg bare ringt og bedt om å få timen som telefontime. Ikke alltid jeg har klart å være særlig med, men da får jeg i alle fall ikke gebyr for å ikke ha møtt. Anonymkode: 735c4...144 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #24 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 7.02): Og hvis pasienten ikke kommer pga uteblitt pasienttransport bør det være grunn nok. Min fetter betalte ihvertfall 10k pga dette. Anonymkode: 8bdb5...27e Har han altså fått gebyr pga 8-10 ganger, pga uteblitt pasienttransport? Og han har klaget? Min far bruker pasienttransport, og den ene gangen det ble problemer pga været fikk han ny time og ikke et pip om gebyr. Taxisjåføren meldte selv fra om problemet, og alt gikk automatisk. Fetteren din må da ikke godta dette? Men synes som sagt det var merkelig at han har fått disse gebyrene i utgangspunktet. Anonymkode: 018c9...480 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #25 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 7.12): Jeg jobber i postmottaket på et større sykehus, og det er helt utrolig hvor lite respekt enkelte har for helsekøer og bruk av andres tid. «Jeg har en operasjon i morgen, men det er meldt så bra vær så jeg drar i marka istedenfor, fint om jeg kan få ny time innen to uker, da jeg har en viktig jobbreise blablabla», og det sender de på e-post, kvelden før planlagt operasjon. Anonymkode: 2169e...81b Da er det vel fint å si « Det er greit det, , men til info så havner du sist i køen igjen. God tur!» Anonymkode: 260ab...f2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #26 Del Skrevet 19. januar Jeg syns gebyret er helt på sin plass, det er lett å unngå hvis man bare gidder å følge med og avbestille i god tid. I tillegg burde det selvfølgelig være sånn at man havner bakerst i kløen når man uteblir, og spesielt mår man skal opereres for noe som faktisk ikke haster. Jeg jobber på operasjonsavdeling, og det er ganske vanlig å se i planleggingsprogrammet at pasienten har purret på operasjon flere ganger, så får de time, den utsetter de tre dager før fordi de skal på hyttetur, legge ferdigplen når været er bra, sette ut båten, gå i klubb eller fikk en billig sydentur (reelle eksempler), og med en gagn de er tilbake begynner klagingen over lang ventetid og det elendige helsevesenet. Noen gjør til og med dette flere ganger, det er ikke rart det er kø. Anonymkode: 6b0dd...ada 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #27 Del Skrevet 19. januar Einus skrev (På 16.1.2025 den 19.42): I dag er det vel 1600,- kr man må betale om man ikke møter opp til avtale på sykehuset. De fleste som ikke møter er iflg sak i Dagsrevyen 16/01-25 er under 45 år gammel. Men burde gebyret vært inntektsregulert? For mange med god lønn, så virker kanskje ikke beløpet for mye. Mens er man pensjonist eller lavtlønnet dvs 3-400.000 i inntekt per år. Så er beløpet høyt nok. Og hvis man ikke vedlegger sykemelding og eller gir beskjed i god tid før evt time og bare gir blaffen, så er det i mine øyne veldig respektløst over for andre som venter på operasjon ved et sykehus. Hva tenker dere andre? Burde gebyret vært inntektsregulert? Så du mener at sykehuset skal pålegges mere jobb, personvern mtp inntekt skal en se bortfra bare fordi noen ikke klarer å avbestille time i tide? Nei, vet du hva, det får være grenser for tilretteleging! Og som noen sier, en kan være minstepensjonist med mange millioner på konto. Anonymkode: e4df0...6a1 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 19. januar #28 Del Skrevet 19. januar For meg som av og til må vente kjempelenge på time på nevrologisk er det kjempe irriterende at folk ikke kan si fra. Det er en time jeg kunne ha fått. Gebyrer er vel fortjent. Noe av det samme gjelder de trafikkbøter man vil skru opp. Kjør på, det er bare å følge trafikkreglene, så slipper man å tenke på dem. 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #29 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 6.46): Et annet innspill (fra en sykepleier fra sykehus) er at mange steder så sendes det ikke gebyr hvis man ringer, er ydmyk, og oppgir årsak. Et eksempel på situasjoner vi ikke sender gebyr for: eldre som har blitt syke, folk som ikke kommer frem grunnet trafikale årsaker, foreldre med syke barn (f.eks. omgangssyke) som må være hjemme. Etc etc. Vi tar det på skjønn (men jeg skal ikke se bort i fra at noen avdelinger er svært rigide). Uansett tenker jeg det lønner seg å ringe. Anonymkode: 8b450...abe Som pårørende til en forelder som har veldig varierende form, både fysisk og kognitivt, fra dag til dag, omtrent, er vi veldig takknemlige for forståelse på akkurat dette. På de verste dagene (som ikke kan planlegges), vil pasienten sjelden få noe ut av en behandlingstime, det vil kunne bli kraftig forverring av tilstanden - og ny time må uansett settes opp. Anonymkode: 885bd...7ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #30 Del Skrevet 21. januar Fjugur skrev (På 16.1.2025 den 19.45): Da vil jo administreringen rundt det, bli for dyrt. Da burde jo egenandelen ved timer også vært regulert etter inntekt… så nei! Om det svir skikkelig for økonomien å utebli fra en time, gjør man det bare en gang! Det svir skikkelig for økonomien ja. Og de tar ikke hensyn til folk gjerne er syke og har problemer med og komme seg fram . I tillegg er det ingen samarbeid på tvers av avdelingene. De siste månedene har vi hatt høyere sykehusutgifter enn fars pensjon. Kanskje du også opplever hjerteinfarkt , slag og lårhalsbrudd på et år. For hvis du skal på slagavdelingen på kontroll og brekker lårhalsen på veien og havner på akutten istedet så bør det virkelig svi skikkelig for økonomien din, så du gjør det bare en gang. Norge er et trist kaldt land det er vondt og være syk og gammel i. Anonymkode: c7ec1...ed6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #31 Del Skrevet 21. januar Einus skrev (På 16.1.2025 den 19.42): I dag er det vel 1600,- kr man må betale om man ikke møter opp til avtale på sykehuset. De fleste som ikke møter er iflg sak i Dagsrevyen 16/01-25 er under 45 år gammel. Men burde gebyret vært inntektsregulert? For mange med god lønn, så virker kanskje ikke beløpet for mye. Mens er man pensjonist eller lavtlønnet dvs 3-400.000 i inntekt per år. Så er beløpet høyt nok. Og hvis man ikke vedlegger sykemelding og eller gir beskjed i god tid før evt time og bare gir blaffen, så er det i mine øyne veldig respektløst over for andre som venter på operasjon ved et sykehus. Hva tenker dere andre? Burde gebyret vært inntektsregulert? Det er helt sykt opplegg. Jeg har en far som er pensjonist og blir fulgt opp av 3 avdelinger på sykehus. De kaller han gjerne inn til time på 2 avdelinger samtidig fordi det ikke er samarbeid. Og falle ned trappen på vei til sykehuset og brekke lårhalsen er ikke godkjent fravær. Han har ikke høy nok pensjon til alle gebyrene. det burde vært innteksregulert, og det burde også bli tatt hensyn til at folk faktisk er syke. Hva er god til for sykemelding? Ofte er man vel sykemeldt allerede? Og transport dukker ikke alltid opp. Hvis pasientreiser dukker opp for sent , er det du som får regninga. Vi fikk 10 sånne regninger i desember . 16. 000 kr. Og det er i tillegg til medisiner, egenandel til div . Ingenting var « gidder ikke» , det var lårhalsbrudd, transport som ikke dukket opp, stengte veier, og innkallelse til 2 avdelinger samtidig på kort varsel ( altså hvis du blir innkalt til 2 avdelinger på torsdag må du velge hvem du skal møte på og betale egenandel og hvem du skal droppe og ta straffegebyret for ) . jeg aner ikke hva de under 45 sliter med og evt jobber med, men det burde både vært både inntekstregulert og bli brukt mer fornuft for hva det blir gitt bøter før. Hvis man er på bena, har mulighet for og ta timen og mulighet for transport er « gidder ikke « respektløst , det er jeg enig i. Anonymkode: c7ec1...ed6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #32 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 19.51): Skal sykehuset som sender faktura ha innsyn i inntekten til alle da? Det er vel ikke helt greit. Anonymkode: 2d4fd...2ce Det er jo sånn med hjemmehjelptjenesren f.eks. allerede. Hva er forskjellen ? Anonymkode: c7ec1...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #33 Del Skrevet 21. januar Mener nå folk må ta litt ansvar for egen helse og oppfølging. Om de ikke er i stand til det, må de få noen til å hjelpe seg. At sykehus ikke klarer å internformidle er dårlig, men sånt skjer... det går fort unna og det er mange pasienter + at det er tilgangskontroll, så ikke alltid man har mulighet til å se hva som er planlagt på andre avdelinger. Nei, folk må generelt skjerpe seg! Anonymkode: 769af...cc7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #34 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 23.01): Dette problemet unngår man ved å møte opp til timen, eller avlyse innen fristen. Anonymkode: 018c9...480 Hvis du er heldig får du innkallelse før fristen. Anonymkode: c7ec1...ed6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #35 Del Skrevet 21. januar Einus skrev (På 17.1.2025 den 8.58): Det burde kanskje vært dobbelt så høyt? Ja. Gled deg til du blir syk og sitter og venter på pasientreise som ikke dukker opp , eller du er ustø og faller og slår deg på veien. Anonymkode: c7ec1...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #36 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 6.46): Et annet innspill (fra en sykepleier fra sykehus) er at mange steder så sendes det ikke gebyr hvis man ringer, er ydmyk, og oppgir årsak. Et eksempel på situasjoner vi ikke sender gebyr for: eldre som har blitt syke, folk som ikke kommer frem grunnet trafikale årsaker, foreldre med syke barn (f.eks. omgangssyke) som må være hjemme. Etc etc. Vi tar det på skjønn (men jeg skal ikke se bort i fra at noen avdelinger er svært rigide). Uansett tenker jeg det lønner seg å ringe. Anonymkode: 8b450...abe Da jobber du ikke på Ullevål ihvertfal. Ingenting er godkjent fravær. Ikke en gang ulykke på veien så du havner på en annen avdeling. Bra det fungerer bedre andre steder, for jeg trodde hele Helsenorge var gått bananas etter og ha fått veldig syke foreldre. Anonymkode: c7ec1...ed6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #37 Del Skrevet 21. januar Einus skrev (På 16.1.2025 den 19.42): I dag er det vel 1600,- kr man må betale om man ikke møter opp til avtale på sykehuset. De fleste som ikke møter er iflg sak i Dagsrevyen 16/01-25 er under 45 år gammel. Men burde gebyret vært inntektsregulert? For mange med god lønn, så virker kanskje ikke beløpet for mye. Mens er man pensjonist eller lavtlønnet dvs 3-400.000 i inntekt per år. Så er beløpet høyt nok. Og hvis man ikke vedlegger sykemelding og eller gir beskjed i god tid før evt time og bare gir blaffen, så er det i mine øyne veldig respektløst over for andre som venter på operasjon ved et sykehus. Hva tenker dere andre? Burde gebyret vært inntektsregulert? Nei, det bør det ikke. En time på sykehus får man i god til, bare det å ikke møte opp, går ut over en annen pasient som skulle ha fått den timen. Anonymkode: fee4e...93e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #38 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da jobber du ikke på Ullevål ihvertfal. Ingenting er godkjent fravær. Ikke en gang ulykke på veien så du havner på en annen avdeling. Bra det fungerer bedre andre steder, for jeg trodde hele Helsenorge var gått bananas etter og ha fått veldig syke foreldre. Anonymkode: c7ec1...ed6 Jeg har avlyst to timer på Ullevål den siste måneden, en for meg og en for en gammel far, begge to under 24t før. Årsaken var nyoppstått, smittsom sykdom som vi naturlig nok ikke kunne ta høyde for og heller ikke ville utsette andre for. Ringte så fort vi kunne begge ganger, de gjorde en (tilsynelatende) skjønnsmessig vurdering og kom raskt frem til at det var helt uproblematisk. Vi skulle ikke få noe gebyr (noe vi heller ikke ser ut til å ha fått). Det hjelper selvfølgelig ikke deg, hvis noe er det bare mer frustrerende, men tydeligvis noe personavhengig også. Anonymkode: bb628...bdd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #39 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvis du er heldig får du innkallelse før fristen. Anonymkode: c7ec1...ed6 Jeg går jevnlig til fastlege, fysioterapi, tannlege og somatisk sykehus. Har vært på tre ulike sykehus her i landet de siste årene. Har aldri erfart at innkallingen ikke er kommet lenge før fristen. Den kommer elektronisk på SMS eller Helsenorge.no lenge før, ofte (for sykehus) en måned eller lenger før. Anonymkode: fef2e...c40 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #40 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har avlyst to timer på Ullevål den siste måneden, en for meg og en for en gammel far, begge to under 24t før. Årsaken var nyoppstått, smittsom sykdom som vi naturlig nok ikke kunne ta høyde for og heller ikke ville utsette andre for. Ringte så fort vi kunne begge ganger, de gjorde en (tilsynelatende) skjønnsmessig vurdering og kom raskt frem til at det var helt uproblematisk. Vi skulle ikke få noe gebyr (noe vi heller ikke ser ut til å ha fått). Det hjelper selvfølgelig ikke deg, hvis noe er det bare mer frustrerende, men tydeligvis noe personavhengig også. Anonymkode: bb628...bdd Så bra for dere. Mulig det er ulikt fra avdeling til avdeling, far er på slag- hjerte - og brudd, og det er helt rigid. Vel, det hjelper jo til en viss grad som i « håp», men de siste månedene har vært fortvilende. At pasientreise som ikke dukker opp gir giro har jeg forstått, men da han falt og brakk lårhalsen og ble fraktet til akutten, og fikk gebyr fra slagavdelingen for ikke og ha møtt opp ( han var jo på sykehuset men på feil avdelingen ) trodde jeg de hadde mista det helt, men er det ikke avbestilt innen fristen blir det betyr uansett årsak fikk jeg til svar. Veldig kort frist for betaling og, til inkasso etter 10 dager. Anonymkode: c7ec1...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå