AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:00 #21 Del Skrevet torsdag kl 20:00 Folk har ulike forutsetninger for å håndtere de utfordringene diagnosen medfører, det er ikke spesielt komplisert å forstå mener jeg. Akkurat som med downs så er det et spekter. Anonymkode: a0d35...a1c 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:02 #22 Del Skrevet torsdag kl 20:02 Nå finnes ikke den diagnosen lenger. Dem som før fikk Asperger havner nå under autisme spekter. Dem er veldig forskjellig, men mange strever med sosiale koder, er avhengig av rutiner og forutsigbarhet osv. Men det finnes mange forskjellige grader. Anonymkode: 128b1...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:04 #23 Del Skrevet torsdag kl 20:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk har ulike forutsetninger for å håndtere de utfordringene diagnosen medfører, det er ikke spesielt komplisert å forstå mener jeg. Akkurat som med downs så er det et spekter. Anonymkode: a0d35...a1c Dette. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå for mange. Beinbrudd er heller ikke enten avrevet fot eller frisk fot, det er variasjoner som påvirker og påvirkes av personens individuelle behov og utfordringer. Anonymkode: a8200...675 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oss-to Skrevet torsdag kl 20:06 #24 Del Skrevet torsdag kl 20:06 Uanonym bruker skrev (8 minutter siden): Det betyr jo i så fall at diagnosekriteriene er for brede. Som vel mange mistenker når det gjelder f.eks. ADHD også. Den må du utdype?. Kva meiner du burde vore tatt ut?. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet torsdag kl 20:07 #25 Del Skrevet torsdag kl 20:07 Aspergere er like forskjellige som alle vi andre mennesker. Jeg har en eks og vår sønn har begge Asperger. De er vidt forskjellige. Selvsagt ligner de, som far og sønn, men det ville de gjort likevel. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:10 #26 Del Skrevet torsdag kl 20:10 Uanonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er jo bare tull. Ingen med depresjon eller kreft har noe som helst til felles? Alle med kreft har ukontrollert celledeling. At de har ulik prognose og funksjonsnivå, endrer ikke på det. Som sagt, når man påstår at folk med samme diagnose/sykdom ikke har noe til felles, så påstår man samtidig at diagnosen ikke finnes. Uanonym bruker skrev (4 minutter siden): Det betyr jo i så fall at diagnosekriteriene er for brede. Som vel mange mistenker når det gjelder f.eks. ADHD også. Du leser jo det jeg skriver fullstendig feil. Har ikke sagt at folk innenfor diagnoser ikke har visse ting til felles, jeg sier at ikke alle tilfeller er like. Dermed "har du møtt 1 med den og den diagnosen, så har du faktisk bare møtt EN". Nei de er ikke for brede, man skal oppfølge særskilte kriterier. Men det er grader innenfor symptomer, og noen har tilleggssymptomer som følge av ASP som ikke alle har. Noen med ASP klarer å være i jobb, noen ikke. Noen har lavere terskel for å trigges av sanseprosessering, noen klarer ikke ha øyekontakt, noen viser intens øyekontakt (fordi de ikke klarer å regulere). Noen stimmer voldsomt slik at det er nesten opplagt at personen har ASP bare pga det alene, mens andre stimmer veldig i det skjulte. Så må du også huske at autisme er et spekter, hvor noen er høytfungerende, og noen lavtfungerende. Og selv innenfor høytfungerende, så vil det være forskjeller på funksjonsnivå, også avhengig av hvor i livet man er. For ting kan endre seg stort fra man er 20 til 30, osv. "Høytfungerende" er forøvrig ikke en indikasjon på at man har høy funksjon, men høyere funksjon innen spekteret. Anonymkode: af5a0...948 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:13 #27 Del Skrevet torsdag kl 20:13 Tenk deg en deprimert da, - det finnes da utallige grader av depresjoner, fra de lette som en evner noenlunde "greit" å komme seg utav ved å ta gåturer og sove rigtig, til de tunge tunge kroniske depresjonene som spiser en totalt opp, og som tar livet av mennesker. Felles for de begge er att de er depresjoner, men graden og tilnærming er ulik. Vi har forskjellige holdepunkt i livet, og forskjellige grader av for eksempel nevrotisme, og ikke minst forskjellige tilnærminger, både til ens selv, og de rundt en. Jeg tror nok de menneskene med asperger som evner å leve som best, er de som har hatt riktige medmennesker rundt seg, som har evnet å både se de, men også kanskje geleide dei og respektere de i prosessen. Derfor er en med asperger ulik den andre, de har helt klart like problemstillinger, men har ulike måter og takle desse problemstillingene på. Anonymkode: a4d6b...669 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:19 #28 Del Skrevet torsdag kl 20:19 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når det gjelder autisme er det såpass mange symptomer en har å velge mellom, at to med samme diagnose kan få diagnosen ut fra helt forskjellige scorer virker det som. Altså de trenger ikke å ha særlig mange felles symptomer ( hvis jeg forstår diagnosemanualen riktig) Anonymkode: 16c63...dea Nei, slik fungerer det ikke. Det er visse grunnleggende symptomer og utfordringer som ligger til bunn som skal være til stede, så er det en hel del tilleggssymptomer som kommer som sekundærsymptomer, men som ikke er et kriterie for diagnosen. Man får f.eks ikke autisme-diagnose fordi man ikke takler kritikk eller avvisning, eller fordi man har angst eller dårlig impulskontroll, men mange har dette i tillegg. Det er en rekke tester, observasjon, og intervjuer som foretas under slik utredning. Anonymkode: af5a0...948 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet torsdag kl 20:25 #29 Del Skrevet torsdag kl 20:25 oss-to skrev (15 minutter siden): Den må du utdype?. Kva meiner du burde vore tatt ut?. Hvis folk med helt ulike symptomer og ingenting til felles kan få samme diagnose, er åpenbart diagnosen for "vid" - det er så mange symptomer at hvem som helst kan få den. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du leser jo det jeg skriver fullstendig feil. Har ikke sagt at folk innenfor diagnoser ikke har visse ting til felles, jeg sier at ikke alle tilfeller er like. Dermed "har du møtt 1 med den og den diagnosen, så har du faktisk bare møtt EN". Nei de er ikke for brede, man skal oppfølge særskilte kriterier. Men det er grader innenfor symptomer, og noen har tilleggssymptomer som følge av ASP som ikke alle har. Noen med ASP klarer å være i jobb, noen ikke. Noen har lavere terskel for å trigges av sanseprosessering, noen klarer ikke ha øyekontakt, noen viser intens øyekontakt (fordi de ikke klarer å regulere). Noen stimmer voldsomt slik at det er nesten opplagt at personen har ASP bare pga det alene, mens andre stimmer veldig i det skjulte. Så må du også huske at autisme er et spekter, hvor noen er høytfungerende, og noen lavtfungerende. Og selv innenfor høytfungerende, så vil det være forskjeller på funksjonsnivå, også avhengig av hvor i livet man er. For ting kan endre seg stort fra man er 20 til 30, osv. "Høytfungerende" er forøvrig ikke en indikasjon på at man har høy funksjon, men høyere funksjon innen spekteret. Anonymkode: af5a0...948 At folk med samme diagnose kan ha ulikt funksjonsnivå, er jo selvsagt. Det er ikke det samme som at de ikke har noe til felles. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:26 #30 Del Skrevet torsdag kl 20:26 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ikke alle med ADH har munndiare og synlig uro. Stor andel av de med ADHD har uoppmersom type, slik som meg. Du ville aldri gjettet at jeg har ADHD. Anonymkode: af5a0...948 Nei, noen er som deg også. Jeg fant min beste venninne på en hyttetur med en frivillig organisasjon. Hun har ikke munndiare eller synlig uro, men man ser fort at hun har vansker med å ta til seg og tolke informasjon. Plutselig hadde hun glemt hvor vi skulle være etter lunsj. En annen med ADHD slet i likhet med meg å finne riktig lugar på Kielferga. Det er et mareritt å finne frem der om retningssansen ikke er bra i utgangspunktet. Så godt mulig jeg hadde ant noe om jeg levde tett på deg i fem dager Anonymkode: 16c63...dea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oss-to Skrevet torsdag kl 20:35 #31 Del Skrevet torsdag kl 20:35 Uanonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvis folk med helt ulike symptomer og ingenting til felles kan få samme diagnose, er åpenbart diagnosen for "vid" - det er så mange symptomer at hvem som helst kan få den. At folk med samme diagnose kan ha ulikt funksjonsnivå, er jo selvsagt. Det er ikke det samme som at de ikke har noe til felles. https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nevsom/autisme/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet torsdag kl 20:38 #32 Del Skrevet torsdag kl 20:38 oss-to skrev (2 minutter siden): https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nevsom/autisme/ Der står det jo masse om fellestrekk selv om det er et spektrum og ulikt fuksjonsnivå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:40 #33 Del Skrevet torsdag kl 20:40 Uanonym bruker skrev (10 minutter siden): Hvis folk med helt ulike symptomer og ingenting til felles kan få samme diagnose, er åpenbart diagnosen for "vid" - det er så mange symptomer at hvem som helst kan få den. At folk med samme diagnose kan ha ulikt funksjonsnivå, er jo selvsagt. Det er ikke det samme som at de ikke har noe til felles. Men det er det heller ingen som har sagt. Og jeg snakker ikke bare om funksjonsnivå, jeg snakker om symptomer/utfordringer/væremåte. Jeg har forklart dette nok nå. Og nei, det er helt feil det du sier først der. Det er grunnleggende og spesifikke symptomer/utfordringer som skal være tilstede for at en utredning hos BUP/DPS i det hele tatt vurderes. Er det barn, så er det lærere og skolevesen involvert i tillegg. det tas en rekke tester og utføres intervjurunder og observasjon hos fagfolk. Hvem som helst kan virkelig ikke få diagnosen. Anonymkode: af5a0...948 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oss-to Skrevet torsdag kl 20:41 #34 Del Skrevet torsdag kl 20:41 Forøvrig meiner eg integrasjon og uintegrasjon av primitive reflekser og sanseanderledeshet er to fellesnevnara ved autisme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:44 #35 Del Skrevet torsdag kl 20:44 Asperger’s er en diagnose med spesifikke fellestrekk på autismespekteret. Men, har du møtt en med et syndrom har du møtt én med det syndromet. Alle er likevel forskjellige. Anonymkode: c7476...fa4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:47 #36 Del Skrevet torsdag kl 20:47 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Asperger’s er en diagnose med spesifikke fellestrekk på autismespekteret. Men, har du møtt en med et syndrom har du møtt én med det syndromet. Alle er likevel forskjellige. Anonymkode: c7476...fa4 Er det bare i forhold til Asperger at det uttrykket " har du bare møtt én" blir brukt? Jeg har aldri hørt eller sett det med andre diagnoser. Hvem fant på å si det? Anonymkode: 16c63...dea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:47 #37 Del Skrevet torsdag kl 20:47 oss-to skrev (6 minutter siden): Forøvrig meiner eg integrasjon og uintegrasjon av primitive reflekser og sanseanderledeshet er to fellesnevnara ved autisme. Her må du gjerne utdype? Hva mener du med dette? Anonymkode: 16c63...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:48 #38 Del Skrevet torsdag kl 20:48 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nå finnes ikke den diagnosen lenger. Dem som før fikk Asperger havner nå under autisme spekter. Dem er veldig forskjellig, men mange strever med sosiale koder, er avhengig av rutiner og forutsigbarhet osv. Men det finnes mange forskjellige grader. Anonymkode: 128b1...2b4 Det er en jeg kjenner som ble utredet og fikk autismediagnose i fjor. Hun sier at hun har Asperger. Betyr det at hun egentlig har autismespekterforstyrrelse på papiret, men muntlig Asperger? Anonymkode: 16c63...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:49 #39 Del Skrevet torsdag kl 20:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det bare i forhold til Asperger at det uttrykket " har du bare møtt én" blir brukt? Jeg har aldri hørt eller sett det med andre diagnoser. Hvem fant på å si det? Anonymkode: 16c63...dea Nei nei. Alle er ulike Anonymkode: c7476...fa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:49 #40 Del Skrevet torsdag kl 20:49 Jeg tenker at hvis alle med høytfungerende autisme er like, så må det være utrolig lett å diagnostisere. Det er det jo ikke. Anonymkode: f9360...d60 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå