Gå til innhold

Hvorfor stresse med FIRE når uføretrygd er en bedre deal?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså, jeg sitter her og rister på hodet av alle disse FIRE-folka (Financial Independence, Retire Early) som jobber ræva av seg for å spare hver eneste krone i håp om å kunne pensjonere seg tidlig. Hele poenget deres er jo å leve sparsommelig, kutte kostnader og jobbe som gale for å kunne “nyte livet” i 40-50-årene. Men la oss være ærlige – hvorfor gidde det når man kan gå rett til målstreken via uføretrygd?

La oss bryte det ned:

1. Arbeid er slitsomt. FIRE-folka står opp grytidlig, lever på havregrøt og nekter seg alt som gjør livet gøy, bare for å kunne spare mest mulig. Jeg mener, de ofrer ferier, restauranter og til og med normal komfort. For hva? For å kunne slutte å jobbe én dag?

2. Uføretrygd = Livets abonnement. Når du er på uføretrygd, får du faktisk penger hver måned uten å løfte en finger. Ingen møter, ingen deadlines, ingen “må bare pushe litt til”. Det er bokstavelig talt det FIRE-folka drømmer om, bare uten slitet og stresset for å komme dit.

3. De betaler for oss. Det er faktisk litt ironisk. FIRE-folka jobber og betaler skatt for å bygge opp et system som holder oss trygge og komfortable. Jeg har en stabil inntekt uten å måtte forklare meg for noen, mens de sliter seg ut for å pensjonere seg litt tidligere enn resten.

4. Livskvalitet nå, ikke “senere”. Hvorfor vente til du er 45-50 år for å leve livet, når du kan gjøre det i 20-, 30- og 40-årene på trygd? Jeg nyter fritiden min hver eneste dag. Har jeg dårlig samvittighet? Nei, det burde heller være de som bruker opp all sin tid på å være en slave for systemet som tenker seg om.

Så, til dere som er på FIRE-kjøret: Tenk litt lenger. Hvorfor stress når du kan få samme resultat (bedre, egentlig) uten å gi opp de beste årene i livet ditt? Bare en liten tanke.

Hva tenker dere? 😊

Anonymkode: f3619...7de

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså, jeg sitter her og rister på hodet av alle disse FIRE-folka (Financial Independence, Retire Early) som jobber ræva av seg for å spare hver eneste krone i håp om å kunne pensjonere seg tidlig. Hele poenget deres er jo å leve sparsommelig, kutte kostnader og jobbe som gale for å kunne “nyte livet” i 40-50-årene. Men la oss være ærlige – hvorfor gidde det når man kan gå rett til målstreken via uføretrygd?

La oss bryte det ned:

1. Arbeid er slitsomt. FIRE-folka står opp grytidlig, lever på havregrøt og nekter seg alt som gjør livet gøy, bare for å kunne spare mest mulig. Jeg mener, de ofrer ferier, restauranter og til og med normal komfort. For hva? For å kunne slutte å jobbe én dag?

2. Uføretrygd = Livets abonnement. Når du er på uføretrygd, får du faktisk penger hver måned uten å løfte en finger. Ingen møter, ingen deadlines, ingen “må bare pushe litt til”. Det er bokstavelig talt det FIRE-folka drømmer om, bare uten slitet og stresset for å komme dit.

3. De betaler for oss. Det er faktisk litt ironisk. FIRE-folka jobber og betaler skatt for å bygge opp et system som holder oss trygge og komfortable. Jeg har en stabil inntekt uten å måtte forklare meg for noen, mens de sliter seg ut for å pensjonere seg litt tidligere enn resten.

4. Livskvalitet nå, ikke “senere”. Hvorfor vente til du er 45-50 år for å leve livet, når du kan gjøre det i 20-, 30- og 40-årene på trygd? Jeg nyter fritiden min hver eneste dag. Har jeg dårlig samvittighet? Nei, det burde heller være de som bruker opp all sin tid på å være en slave for systemet som tenker seg om.

Så, til dere som er på FIRE-kjøret: Tenk litt lenger. Hvorfor stress når du kan få samme resultat (bedre, egentlig) uten å gi opp de beste årene i livet ditt? Bare en liten tanke.

Hva tenker dere? 😊

Dårlig moral og usolidarisk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en mann som nedbetalte huset i en alder av 36 år. 
Den økonomiske friheten nytes i form av mange ferier i året, og ikke minst helt avslappede skuldre.
Forhåpentligvis har jeg mange tiår igjen og føler at alt jeg ofret i 20 årene var verdt det. 

Folk er forskjellig, og har forskjellige behov. 

Anonymkode: 54113...62a

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva tenker dere? 😊

Lite gjennomtenkt. 

Anonymkode: 09e45...9a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi man har verdier man ønsker å etterleve. For de fleste av oss føles det ikke bra å leve på tvers av ens verdier. Det skaper uro og selvforakt. Jeg vil leve på en bærekraftig og bra måte, og ønsker på ingen som helst måte å utnytte systemet eller planeten til mitt eget beste.

Det du beskriver kalles å leve parasittisk, og kobles til psykopati. (Og da tenker jeg ikke på dem som faktisk skal ha uføretrygd, det er noe helt annet.)

Anonymkode: 59dc9...12e

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orker ikke...........................

Anonymkode: 566f3...2c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at du er syk, ts. Du vet det kanskje ikke selv? Du har blitt erklært arbeidsudyktig. Hva er bakgrunnen til det, egentlig (retorisk, ikke svar).

Det er sunt å arbeide mot et mål, alle har sin egen vei, men kanskje de får tilfredsstillelse av å bidra til samfunnet. Mulig du er veldig avstumpet, om ikke innlegget kun er ment for å provosere. Jeg synes kanskje litt synd på deg, som ikke kan oppleve gleden av å jobbe frem mot et mål, med æren i behold.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sitter her og tenker at livet er litt mer nyansert enn som så, og at det beste er en mellomting. Finn en jobb man elsker og som også gir greit betalt, ikke jobb deg ihjel sånn at du er utslitt før du er pensjonist, og gjør noen kloke økonomiske valg i livet, så kan du leve et godt og langt liv som pensjonist etter å hatt en lang og fin yrkeskarriere.

Nekter å tro at du har kjennskap til hva som kreves for å få en uføretrygd annet enn på papiret, og det er ikke godt nok argument i denne saken.

Anonymkode: 116b7...10a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At du fortsatt er en taper på uføretrygd som ikke kan noe og ikke bidrar til noe som helst 🤷🏼‍♀️ 

Jeg vil heller være på jobb enn å være samfunnets blodigle. Kan ikke tenke meg noe værre enn å bare gå rundt å sose uten noe som helst mål eller mening. 

Anonymkode: bea68...3e7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får prøve å "få" uføretrygd da, og se hvor enkelt det er.  

Anonymkode: a1d48...512

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For uføretrygd kan bestilles i Ellos-katalogen?! 

Ellers er jeg enig i at det er helt tullete å leve utrolig begrenset når de beste åra av livet pågår, for å spare opp til en eldre tilværelse der dårlig helse fort kan bli et alternativ, eventuelt at man dør før man kommer til alderdommen....

Anonymkode: 447a3...d20

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skal du med 350-500 k i årslønn når du er for syk til å gjøre noe uansett? Jeg bruker forøvrig 120 av 360 k til å kjøpe meg ulik hjelp, helsetenester og medisiner🫣

Anonymkode: 24ab4...8d2

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

La oss bryte det ned:

Hva tenker dere? 😊

Enkelte troll burde man bare puttet på en avsideliggende øy ut i havet og fyrt av en Tactical Nuke. Tror du kvalifiserer til den Squid Game øya jeg har i tankene.😃

Anonymkode: e248c...d83

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for brukerdebatt og avsporing. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

La oss bryte det ned:

Hva tenker dere? 😊

Tror du det er såå lett å få uføretrygd? Det kan jeg love deg det ikke er! Man må være kronisk syk i såpass stor grad at man ikke klarer å arbeide, og rest arbeidsevnen utprøves gjennom alle mulige instanser og gjennom mange år, før man konkluderer med evt uføretrygd. Og tror du virkelig syke folk som blir uføretrygdet nyter livet, med alle de smertene og utfordringene de har??

Anonymkode: fd7cd...e91

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hav skal man med 400k i inntekt liksom 😂 What a life!

Anonymkode: bea68...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en utfordrende og spennende jobb! Jeg kunne ikke tenkt meg å være unyttig og uføre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du får prøve å "få" uføretrygd da, og se hvor enkelt det er.  

Anonymkode: a1d48...512

La oss si personen fikk det. Hypotetisk. La tråden spille seg ut uten denne gneldringen om hvor vanskelig det er å få trygd.

Anonymkode: 27444...8c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva skal du med 350-500 k i årslønn når du er for syk til å gjøre noe uansett? Jeg bruker forøvrig 120 av 360 k til å kjøpe meg ulik hjelp, helsetenester og medisiner🫣

Anonymkode: 24ab4...8d2

La oss si trygden ble innvilget på uriktig grunnlag, og man slapp disse lidelsene og utgiftene. For moro skyld.

Anonymkode: 27444...8c5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygd er ikke noe man bare bestiller.

Men det vet ts. Det er kun for å provosere. Lar jeg meg provosere? Næææ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...