AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Del Skrevet 20 timer siden Jeg har ei venninne som jeg ble veldig godt kjent med på veldig kort tid ( trodde jeg) Det var topp i begynnelsen og jeg hadde troen på at det her er noe positivt og på sikt en nær venn! Men nå har jeg kjent henne i litt over 2 år og litt etter litt oppdaget flere ting som skurrer. Hun snakker stygt om andre venninner jeg har fra før ( ikke felles) , himler med øynene og sier herregud så lavt at hun tror jeg ikke hører det når det er noe hun er uenig i, og jeg tror ikke hun merker det selv engang, kverulering over småting. Hvorfor er blå favorittfargen din? Jeg fatter ikke at du ikke heller liker grønn, hva har du imot grønt? Og vi er på veldig forskjellige steder i livet. Noe av det beskrevet stemmer og annet er fiktive eksempler for å ikke bli gjenkjent, men det er absolutt i denne gata. Når det går perioder uten å møte henne, merker jeg hvor deilig det er å ikke ha kontakt. Jeg tror grunnen til at jeg omgås henne er fordi vi tross alt har gode og fine samtaler, kjemi når alt funker og hun er ikke en fæl person etc... Jeg tenker på å bryte vennskapet fordi det totalt sett ikke gjør meg godt. Men jeg aner ikke hvordan. Jeg har ikke lyst til å ghoste, har opplevd det selv og det er så jævlig at jeg ikke kan gjøre det mot noen andre. Og jeg har heller ikke guts til å si rett ut: du jeg tror ikke vi passer som venninner, selv om det er sannheten. Det kan fort bli mange følelser og drama. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 83136...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dypsnø Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden Hvem er det som tvinger deg til å melde avgang? Hvis spørsmålet dukker opp hadde jeg vært ærlig. Men det er ikke sikkert det blir et spørsmål, så heller ikke sikkert at det er et problem. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Del Skrevet 20 timer siden Da fader du det ut, ved å være treg med å svare, «det passer dessverre ikke», osv, uten å selv komme med forslag og initiativ. Det er ikke ghosting, og det er ikke å «slå opp» med en samtale. Tror dette er nokså vanlig. Takler ikke negative og baksnakkende folk selv, det er mer enn god nok grunn til å fade ut vedkommende. Anonymkode: bbe01...08c 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden Slutt å kontakte henne, kontakter hun deg er du avvisende/avslår. Da skjønner de fleste tegninga. Spør hun eksplisitt «hva som er galt» sier du det, ellers ikke. Anonymkode: 16f3c...5a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden Hva med en pause da? Se om det blir bedre etter litt tid fra hverandre. Og ikke vær så personlig med hverandre. Litt mer overfladisk. Du kan sette litt grenser og. Anonymkode: 93751...0bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden Det å fase noen ut uten å si «nå faser jeg deg ut» er ikke å «ghoste». Det er å la en relasjon få en naturlig avgang. De aller, aller fleste relasjoner du noensinne vil ha kommer til å ende med at dere Kari mer snakkes, helt uten å ha «slått opp» eller på noe vis røket uklare. Søskenbarn, tanter etc? Innen du er 50 har du, statistisk sett, mistet kontakten med nesten alle av dem. Og det har skjedd gradvis og helt udramatisk. Venner fra barneskolen, universitetet eller russetiden? Samme med dem. Gamle kollegaer du kom meget godt overens med? De forsvinner ut av livet. Det samme med naboer som flytter, ekser du forble venner med etc. Å pent og høflig begynne å takke nei til å treffes, gjøre deg utilgjengelig etc er den aller peneste måten å avslutte på. Den minst pene er å velge å fortsette å treffe henne, men begynne irettesette henne hver eneste gang hun tramper over normal folkeskikk. Jeg foreslår at du bare takker pent nei. Men du kan altså begynne si «man baksnakker ikke folk, det var fælt sagt av deg om kjære *agnete*! Fy så stygg du er mot folk!» etc. Anonymkode: 73dc6...a03 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Del Skrevet 15 timer siden Det smarte ville være å si ifra på en saklig måte. Enten kommer hun til å bli bedre eller så kommer hun til å slutte å kontakte deg. Dessverre er de fleste destruktivt konfliktskye nå om dagen. Anonymkode: 698f4...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Del Skrevet 15 timer siden Snakker hun stygt om andre venninner, snakker hun også stygt om deg til andre. Bare fade henne ut. Anonymkode: 04927...388 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Jeg holdt på med slik utfasing et par år(!), men det gikk ikke. Til slutt måtte jeg “slå opp” på en dramatisk måte. Ikke alle akseperer å bli utfaset, ihvertfall ikke uten mye drama. Anonymkode: 22b13...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det å fase noen ut uten å si «nå faser jeg deg ut» er ikke å «ghoste». Det er å la en relasjon få en naturlig avgang. De aller, aller fleste relasjoner du noensinne vil ha kommer til å ende med at dere Kari mer snakkes, helt uten å ha «slått opp» eller på noe vis røket uklare. Søskenbarn, tanter etc? Innen du er 50 har du, statistisk sett, mistet kontakten med nesten alle av dem. Og det har skjedd gradvis og helt udramatisk. Venner fra barneskolen, universitetet eller russetiden? Samme med dem. Gamle kollegaer du kom meget godt overens med? De forsvinner ut av livet. Det samme med naboer som flytter, ekser du forble venner med etc. Å pent og høflig begynne å takke nei til å treffes, gjøre deg utilgjengelig etc er den aller peneste måten å avslutte på. Den minst pene er å velge å fortsette å treffe henne, men begynne irettesette henne hver eneste gang hun tramper over normal folkeskikk. Jeg foreslår at du bare takker pent nei. Men du kan altså begynne si «man baksnakker ikke folk, det var fælt sagt av deg om kjære *agnete*! Fy så stygg du er mot folk!» etc. Anonymkode: 73dc6...a03 Både enig og uenig. Kollegaer som kommer og går uansett hvor godt forhold man har hatt, har jeg lært meg er en del av livet, alle søskenbarn skal det godt gjøre å ha nær kontakt med hele livet. Det samme gjelder mennesker man har vært knyttet til og det er en tidsepoke eller interesse som holder en sammen, men de aller mest stabile vennskapene jeg har, er de jeg har fått etter at jeg passerte 30. Nå er jeg over 40 og føler meg trygg på at de som er med meg nå, forblir. De fra 20årene har forsvunnet en etter en. Og så har du de du trodde du hadde mistet for alltid, men så krysses veiene igjen og det er som om årene i mellom er nullstilt. Flytting til et annet sted i et begynnende eller vaklende vennskap er det verste fiende. Men til syvende og sist er det denne venninen jeg har, jeg trenger å bryte med. Jeg føler meg ikke trygg i den relasjonen. Ikke utrygg som at hun vil skade meg, men som i at jeg ikke tror jeg kan gi henne det hun trenger og motsatt Anonymkode: 83136...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg holdt på med slik utfasing et par år(!), men det gikk ikke. Til slutt måtte jeg “slå opp” på en dramatisk måte. Ikke alle akseperer å bli utfaset, ihvertfall ikke uten mye drama. Anonymkode: 22b13...e50 Hvordan tok hun det? Anonymkode: 83136...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Snakker hun stygt om andre venninner, snakker hun også stygt om deg til andre. Bare fade henne ut. Anonymkode: 04927...388 Ja, hun gjør narr av mannen min også, fordi han ikke er upraktisk anlagt. Typ: Har han endelig fått satt opp sofaen nå da eller har han klart å montere den feil? Noen ganger kan det sies med lun humor og med genuin godlynt humor, men hun sier det med et tonefall som at han jo er helt håpløs. Anonymkode: 83136...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, hun gjør narr av mannen min også, fordi han ikke er upraktisk anlagt. Typ: Har han endelig fått satt opp sofaen nå da eller har han klart å montere den feil? Noen ganger kan det sies med lun humor og med genuin godlynt humor, men hun sier det med et tonefall som at han jo er helt håpløs. Anonymkode: 83136...5d3 *er upraktisk anlagt, mente jeg Anonymkode: 83136...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det smarte ville være å si ifra på en saklig måte. Enten kommer hun til å bli bedre eller så kommer hun til å slutte å kontakte deg. Dessverre er de fleste destruktivt konfliktskye nå om dagen. Anonymkode: 698f4...f73 Jepp det har du desverre rett i Anonymkode: 83136...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet 5 timer siden #15 Del Skrevet 5 timer siden Sette grenser. "jeg synes det er ubehagelig når du gjør x" "dette kan jeg ikke høre på, la oss bytte emne" Når vedkommende ikke respekterer dette er det jo bare naturlig at man omgås mindre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden Dypsnø skrev (14 timer siden): Hvem er det som tvinger deg til å melde avgang? Hvis spørsmålet dukker opp hadde jeg vært ærlig. Men det er ikke sikkert det blir et spørsmål, så heller ikke sikkert at det er et problem. Enig. Du bare slutter med å ta initiativ til noe. Og du kan si nei takk, og si at du ikke føler for å gjøre ....gå på..... Til slutt gir hun seg vel, skjønner hintet t du ikke vil ha så mye kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden tja, du kan jo si "herrgud hva?" for eksempel? Eller "jeg liker de som de er, det er jo derfor jeg holde rut med deg" når hun snakker negativt om andre - og du har to alternativer, si fra eller la være kontakt, det er liksom ikke noe alternativer. Personlig ville jeg sagt fra neste gang det skjedde, noe ala "denne negative siden din er veldig lite kledelig vet du" og så fortsatt snakke om noe annet om jeg ønsket fortsette som venner, ellers ville jeg sagt "du, jeg tror ikke vi er kompatible som venner egentlig med all denne negativiteten" Anonymkode: b6718...b27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden Selvfølgelig er det ubehagelig å si fra, men det er som er mest rett. Ikke gjem deg unna, stå i det og tål det som kommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvordan tok hun det? Anonymkode: 83136...5d3 Ikke bra. Det ble mildt sagt drama, og til slutt måtte jeg blokkere. Selv om det var krevende, fikk jeg det bedre i etterkant. Jeg er kronisk syk, og blir dessverre dårligere av sånne mennesker og dramaet som medfølger. I dag er jeg uhyre selektiv, og har få veninner. Faktisk mest kompiser; de er enklere å forholde seg til🫣😕 Anonymkode: 22b13...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg tenker på å bryte vennskapet fordi det totalt sett ikke gjør meg godt. Men jeg aner ikke hvordan. Jeg har ikke lyst til å ghoste, har opplevd det selv og det er så jævlig at jeg ikke kan gjøre det mot noen andre. Og jeg har heller ikke guts til å si rett ut: du jeg tror ikke vi passer som venninner, selv om det er sannheten. Det kan fort bli mange følelser og drama. Det finnes jo ingen alternativer til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå