Gå til innhold

Bio-psyko-sosial behandling – når man ikke får til å bli frisk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har sett dokumentarserien på TV2. Der fremstilles det som at alle pasientene blir friske av behandlingen. Det er jo kjempebra.

Men serien fikk meg til å føle på enda mer skam og dårlig samvittighet.

Jeg fikk diffuse symptomer etter en bilulykke da jeg var tenåring, og ble sendt til bio-psyko-sosial behandling. Jeg jobbet veldig hardt med det. Jeg trodde en stund at jeg var blitt frisk for jeg sa det til meg selv hver dag. Men jeg ble plutselig mye dårligere, og da avsluttet sykehuset behandlingen. Det er 20 år siden.

Jeg sliter mye med skam over at jeg enda ikke har klart å bli frisk. Og over at jeg til og med er blitt sykere på tross av at jeg daglig jobber med teknikkene. Jeg prøver å si at jeg er frisk. Men så skjer det noe med kroppen og så blir jeg tvunget til å forholde meg til realitetene. Det er veldig vondt at jeg ikke klarer å bli frisk. Jeg har gått til psykolog over mange år, og jeg vet at det er kun jeg som har makten til å velge å bli frisk. Skammen over at jeg ikke klarer det er så stor. 

Er det noen andre som heller ikke har klart å bli frisk?
Jeg vet ikke hva tallene er, men psykologen min sier at alle som vil det nok blir friske. Så jeg er en giga-failure som ikke får det til. 

Anonymkode: 73be8...cb2

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Joda. Vilje, stahet, guts er viktig. Samtidig er evig press og skam ikke bra for deg. Aksept for hvor man er akkurat nå er også viktig. 

Synes du bør være mer snill med deg selv.

Anonymkode: 1e9c7...057

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt om jeg forstår deg riktig. Du fikk noen teknikker å jobbe med for 20 år siden og disse prøver du fremdeles å få til å fungere for deg nå?

Når var du hos psykolog sist?

Hva er diagnosen din?

Anonymkode: fc012...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke symptomer har du? Du sier det skjer noe med kroppen, så det høres ikke psykisk ut. 

Anonymkode: 5efad...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be psykologen din om dokumentasjon på det.

Faktum er at forskning på såkalt bio-psyko-sosial behandling er stort sett svada av særlig lav kvalitet.

Dessuten er selve modellen egentlig kun en manns synsinger - den er aldri blitt dokumentert eller bekreftet i faktisk forskning.

Hele greia er egentlig et stort korthus.

Det du bør vite er at det foregår en stor profesjonskamp i Norge i dag, hvor en gjeng psykologer/leger/psykiatere med stor tro på sammenhengen psyke-soma og mener at bare folk skjerper seg og tenker og lever ‘riktig’ så ville de vært friske. Nær sagt uansett hvilke plager eller symptomer de har.

Den serien bør du se på som et stykke propaganda, rett og slett. Legg merke til at det ikke stilles kritiske spørsmål…?

De som står bak dette har ofte også sterke økonomiske interesser, da de driver private klinikker, har laget egne kurs og behandlingsprogram som de vil selge inn til det offentlige osv.

Oslo Concertium, om du vil lese mer om disse folka.

Anonymkode: 2b554...c4b

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Faktum er at forskning på såkalt bio-psyko-sosial behandling er stort sett svada av særlig lav kvalitet.

Dessuten er selve modellen egentlig kun en manns synsinger - den er aldri blitt dokumentert eller bekreftet i faktisk forskning.

Det du bør vite er at det foregår en stor profesjonskamp i Norge i dag, hvor en gjeng psykologer/leger/psykiatere med stor tro på sammenhengen psyke-soma og mener at bare folk skjerper seg og tenker og lever ‘riktig’ så ville de vært friske. Nær sagt uansett hvilke plager eller symptomer de har.

Den serien bør du se på som et stykke propaganda, rett og slett. Legg merke til at det ikke stilles kritiske spørsmål…?

De som står bak dette har ofte også sterke økonomiske interesser, da de driver private klinikker, har laget egne kurs og behandlingsprogram som de vil selge inn til det offentlige osv.

Jøss, leste om det nå. Dette er er jo en avansert versjon av "det er psykisk" som man har blitt fortalt i alle år fordi de ikke aner årsaken eller hvordan behandle dette. Tragisk at man ikke har kommet lengre. Jeg har selv kronisk utmattelse og har blitt bedre med fysisk mat og fysiske tilskudd, fordi det er en fysisk lidelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke helt om jeg forstår deg riktig. Du fikk noen teknikker å jobbe med for 20 år siden og disse prøver du fremdeles å få til å fungere for deg nå?

Når var du hos psykolog sist?

Hva er diagnosen din?

Anonymkode: fc012...2e6

Jeg skrev litt rotete. Det er 20 år siden jeg var på sykehuset der de hadde et sånt team som i serien. Og så henviste sykehuset meg til en psykolog, og hun bruker de samme teknikkene som på sykehuset. Jeg har gått til henne av og på da i 20 år. 

Jeg har ingen diagnose fordi ifølge blodprøver er jeg frisk (annet enn litt vitaminmangel), og ifølge utredning på DPS er jeg frisk. Det er derfor jeg ble henvist til bio-psyko-sosial-behandling på sykehuset.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke symptomer har du? Du sier det skjer noe med kroppen, så det høres ikke psykisk ut. 

Utmattelse. Hodepine. Smerter i ryggen. Jeg besvimer når jeg gjør for mye eller står oppreist for lenge. Det er vanskelig å sovne hvis jeg har gjort for mye eller har gjort noe gøy som å være med venner. Jeg skjelver på hendene. Flere sånne diffuse ting. Men det går litt i perioder.

Jeg jobber med trappetrinnsmodellen (som de viste i serien) og å porsjonere ut aktivitet, men jeg er ikke så flink som jeg burde være og plutselig har jeg gjort for mange ting og da blusser symptomene opp. Det er underbevisste ønsker som konkurrer mot hva jeg tror jeg ønsker. Det er veldig frustrerende å leve med fordi jeg på en måte gjør meg selv syk ved å tenke feil. Selv om jeg selvfølgelig ikke ønsker å være syk, men det er underbevisstheten som ønsker å være syk. Jeg føler veldig mye skyldfølelse og skam for det. Og når alle de i serien klarte å bli friske på kort tid, mens jeg fortsatt ikke klarer det så føler jeg meg som en enda større failure. Føler at jeg ikke har jobbet godt nok med teknikkene, eller at jeg kanskje ikke vil det nok selv om det føles som at jeg ønsker det veldig sterkt. Jeg ødelegger livet mitt. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om du gjør det samme i 20 år og det ikke virker er det da ikke fornuftig å prøve å gjøre noe annet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Altså, om du gjør det samme i 20 år og det ikke virker er det da ikke fornuftig å prøve å gjøre noe annet? 

Hva tenker du på da? Jeg er åpen for å prøve det meste. Hypnose har jeg testet men opplevde ingen bedring. Sånn der banking syntes jeg heller hjalp noe. Har prøvd ulike ting men det er egentlig ingenting som har hjulpet, men det er fordi jeg har hatt feil innstilling og ikke har prøvd hardt nok. Jeg skjønner jo at terapeutene ikke kan trylle meg frisk, det er jo jeg som må ville det nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli frisk handler sjelden primært om viljestyrke eller egen innsats. Hvis psykologen din påstår at det er et valg, samtidig som hun i løpet av 20 år (!) ikke har klart å hjelpe deg til å ta det valget, er det på tide å skifte psykolog. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes flere her misforstår bio-psyko-sosial-modellen. Det handler ikke om å legge alt på psykiske faktorer, men å også ta med dette i den medisinske behandlingen. Veldig mange har nytte av å se nærmere på sammenhenger mellom livsbelastninger og sykdom, både «anerkjente» sykdommer som kreft og annet, og mer diffuse tilatander som illustrert i denne serien. Dette begynner vi å forstå mer av, selv om vi ikke har oversikt over hvordan systemet i kroppen endres av stress, sykdom og livsbelastninger.

Hvis behandlere sier at du skal tenke deg frisk, nærmest, er enten behandlingen misforstått eller ikke formidlet bra nok. Poenget er at symptomene skyldes multifaktorielle årsaker, og der man ikke kommer noen vei medisinsk er det til hjelp for mange å se på hvilke livsbelastninger pasienten har.

Det er til hinder for manges tilfriskning at det i enkelte pasientmiljøer er stor motstand mot dette. Vi er mange som jobber med dette som ser det samme, hvilket er godt belyst i serien. Når man møter mange hundre pasienter gjennom noen år, blir det nokså stor avstand til enkeltopplevelser på egen kropp eller som pårørende. Det betyr IKKE at en slik tilnærming vil hjelpe akkurat deg eller den du kjenner, men det er ille hvis man kaster all denne kunnskapen ut fordi den ikke passet til en selv.

Anonymkode: 238b5...a85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg skrev litt rotete. Det er 20 år siden jeg var på sykehuset der de hadde et sånt team som i serien. Og så henviste sykehuset meg til en psykolog, og hun bruker de samme teknikkene som på sykehuset. Jeg har gått til henne av og på da i 20 år. 

Jeg har ingen diagnose fordi ifølge blodprøver er jeg frisk (annet enn litt vitaminmangel), og ifølge utredning på DPS er jeg frisk. Det er derfor jeg ble henvist til bio-psyko-sosial-behandling på sykehuset.

Utmattelse. Hodepine. Smerter i ryggen. Jeg besvimer når jeg gjør for mye eller står oppreist for lenge. Det er vanskelig å sovne hvis jeg har gjort for mye eller har gjort noe gøy som å være med venner. Jeg skjelver på hendene. Flere sånne diffuse ting. Men det går litt i perioder.

Jeg jobber med trappetrinnsmodellen (som de viste i serien) og å porsjonere ut aktivitet, men jeg er ikke så flink som jeg burde være og plutselig har jeg gjort for mange ting og da blusser symptomene opp. Det er underbevisste ønsker som konkurrer mot hva jeg tror jeg ønsker. Det er veldig frustrerende å leve med fordi jeg på en måte gjør meg selv syk ved å tenke feil. Selv om jeg selvfølgelig ikke ønsker å være syk, men det er underbevisstheten som ønsker å være syk. Jeg føler veldig mye skyldfølelse og skam for det. Og når alle de i serien klarte å bli friske på kort tid, mens jeg fortsatt ikke klarer det så føler jeg meg som en enda større failure. Føler at jeg ikke har jobbet godt nok med teknikkene, eller at jeg kanskje ikke vil det nok selv om det føles som at jeg ønsker det veldig sterkt. Jeg ødelegger livet mitt. 

Nei nei nei nei nei, du gjør IKKE deg selv syk. Det som er problemet er at de vet ikke hva det er, og så kaller de det psykisk. Uff, det er så råttent å legge skylden på pasienten. Det er IKKE din feil, det må du aldri tro selv om de har prøvd å innbille deg det. 
Grunnen til at noen blir bedre er at noen ganger blir man bedre av seg selv, og noen ganger hjelper det å redusere stresset slik at ikke adrenalinkjøret trigger symptomer så mye. Og tipper de plukker ut de i serien som hadde gode resultater, og tok ikke med de som falt gjennom. Man filmer mye mer enn man sender i slike serier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å tillegge fysiske symptomer delvis psykiske årsaker er ikke å skylde på pasienten. Det er å skylde på det som har skjedd med pasienten, og hvordan cellene i kroppen har reagert på det.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

🤦‍♀️ jeez. Noen som ikke har skjønt hva det handler om her.

Anonymkode: 1e9c7...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dokumentaren er tendensiøs og suspekt. Samt regissert av søsteren til en av legene som fremstilles som litt Jesus.

Anonymkode: 1db66...e65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på da? Jeg er åpen for å prøve det meste. Hypnose har jeg testet men opplevde ingen bedring. Sånn der banking syntes jeg heller hjalp noe. Har prøvd ulike ting men det er egentlig ingenting som har hjulpet, men det er fordi jeg har hatt feil innstilling og ikke har prøvd hardt nok. Jeg skjønner jo at terapeutene ikke kan trylle meg frisk, det er jo jeg som må ville det nok. 

Nei, bare det at du tror det handler om innstilling viser at behandlingen feiler. Ville du sagt det til en kreftsyk? Du dør fordi du ikke vil leve nok?

Har du testet kognitiv terapi? Mange har god effekt av det.

Egentlig tror jeg mest av alt du trenger å lære deg å stole på din egen kropp, lære deg å si til deg selv at det er lov å føle seg elendig og lære deg å slutte å klandre deg selv. Jeg tror søren meg du ville følt deg bedre bare da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tillegge fysiske symptomer delvis psykiske årsaker er ikke å skylde på pasienten. Det er å skylde på det som har skjedd med pasienten, og hvordan cellene i kroppen har reagert på det.

Det er fortsatt å skylde på pasienten, fordi de mener det er opp til pasienten å bli frisk. Ts klandrer jo seg selv for å ikke "klare" å bli frisk, på grunn av det de har innbilt  hen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...