Gå til innhold

Har alltid pushet vekk valget om antidepressiva, men nå vurderer jeg det. Erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer antidepressiva. Legen har foreslått det lenge, men jeg har ønsket å prøve andre løsninger først. Nå føler jeg meg fastlåst, med angst og depresjon som stadig kommer tilbake. Livskvaliteten min er lav, og jeg sliter i hverdagen.

Hva er dine erfaringer med antidepressiva?

Anonymkode: 05649...891

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har gode erfaringer men måtte prøve ut en del før jeg fant de uten bivirkninger. ssri er veldig effektive men dreper sexlivet for mange.

Anonymkode: 928fa...d9b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk tilbud om antidepressiva første gang i 2007. Jeg var helt motstander og nektet. Først i 2021 klarte en psykolog å overtale meg til å prøve og jeg komme til å gå på det resten av livet mitt. At jeg ikke startet tidligere har kostet meg mange forhold og nesten en skilsmisse. Både jeg og de rundt meg har det mye bedre nå.

Anonymkode: bf23b...dd0

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har blitt mye bedre med zoloft pga. panikklidelse. En del bivirkninger i starten som økt angst og problemer med orgasme. Det gikk over etter noen måneder. Sliter fortsatt med mye svetting, men det tåler jeg.

Anonymkode: 327f1...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk antidepressiva (Escitalopram) for 12 år siden, etter flere gjentagende depresjoner. 

Livet mitt ble så mye bedre etterpå. Jeg står fortsatt på en forebyggende lav dose, som hindrer depresjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk tilbud om antidepressiva første gang i 2007. Jeg var helt motstander og nektet. Først i 2021 klarte en psykolog å overtale meg til å prøve og jeg komme til å gå på det resten av livet mitt. At jeg ikke startet tidligere har kostet meg mange forhold og nesten en skilsmisse. Både jeg og de rundt meg har det mye bedre nå.

Anonymkode: bf23b...dd0

Skal ta til meg dette. Har sterk angst som gjør at jeg isolerer meg, er utmattet av søvnmangel. Har trolig ADHD i bunn, usikker på om antidepressiva hjelper da. Hvilken type bruker du? 

Har hatt samme innstilling, at jeg "nekter", ønsker å finne naturlige løsninger. Men det har jeg jo sannelig ikke klart, og jeg har null livskvalitet. Takk som deler ❤️ 

Anonymkode: e2b3e...1a1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Etter mange år godtok jeg antidepressiva og jeg (og familien min) har det mye bedre nå. Jeg har hatt tilbakevennende depresjon i mange år. Nå blir ikke depresjonen så voldsomme, de er lettere og jeg klarer for det meste å tenke normalt. Angsten er også bedre. Jeg bruker Wellbutrin og har ingen bivirkninger, er kjempefornøyd.

Anonymkode: 1b987...af2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har prøvd "alt" og ingenting har fungert. Men det er absolutt verdt å prøve! 😊

Anonymkode: bd034...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livet mitt ble ille  på medisiner,selvmordstanker og deprimert.Alt ble galt så jeg sluttet.

Anonymkode: 2d568...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke særlig god erfaring med antidepressiva. Mye bivirkninger og ble ekstremt deprimert og suicidal på den ene. Viktig å være obs på, da man kan ha genetiske forskjeller som gjør at medisinene ikke virker som de skal. Den ene sorten lettet angsten litt for en periode, men sluttet da jeg fikk skikkelig cravings på godteri og alkohol.

Anonymkode: 99093...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninnen min bruker antidepressiva og det har gitt henne et helt annet liv. Før isolerte hun seg, ville ikke være med på noen ting. Det var mye negativt snakk, hun trodde andre ikke likte henne, gikk ikke ut i frykt for å møte på naboer. Noen ganger ringte hun meg og gråt fordi hun var urolig. Hun hadde det ikke bra, rett og slett, kunne ikke nyte livet.

Da hun var ferdig med opptrapping av medisinen så begynte det sakte å snu. Hun smilte mer, ville være med på ting, tok initiativ til ting vi kunne gjøre sammen og vi dro til og med på turer. Humøret normaliserte seg. Vi kunne ha samtaler om helt vanlige, hyggelige ting. Fokuset var ikke på det negative lenger.

Jeg vet det var litt tøft i starten da hun fikk svimmelhet som oppstartsbivirkning og dette trigget helseangsten hennes. Det var ca. 2 uker til sammen hvor dette stod på. Hun greide å holde ut og det gikk helt over når oppstart og opptrapping var ferdig.

Anonymkode: 1e1e8...a8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får du noe hjelp utover tilbud om AD? AD kan være en veldig god hjelp for veldig mange, men det er jo i utgangspunktet anbefalt som et tillegg til samtaleterapi?

Hørte forresten en psykiater i en podcast som hadde en teori om en måte AD kanskje hjelper på, som jeg ikke har hørt før. Aner ikke om det stemmer altså, men var veldig interessant. AD vil jo i mange tilfeller dempe følelser, både positive og negative. Så sier han at ved veldig sterke følelser, så tar jo hjernen en «snarvei» utenom den rasjonelle tenkende delen. Altså, slår noen til deg, så er ikke folks respons å ta to skritt tilbake og tenke «Hm…jeg lurer på hvorfor hen slo meg? Hva kan ligge bak det? Jeg kan reagere med A, B eller C - mon tro hva som er mest hensiktsmessig her?». Som regel reagerer man ganske spontant ved sterke følelser, både utover og innover.

Når AD demper følelser, så hadde han en teori som handla noe om hvordan hjernen er mer mottagelig for endring av nervebaner da. Vanskelig å gjenta alt fra hukommelsen, men poenget er at AD kan ha flere innvirkninger på hvordan man kan komme seg ut av en depresjon f.eks. 😊

Jeg var skeptisk, men har grei erfaring. Ikke sånn revolusjonerende som noen forteller, og er litt usikker på hva som var direkte effekt 🤷‍♀️ (zoloft). Men, den har også en viss effekt på sosial angst, og det tror jeg hjalp meg til å ha en åpnere dialog med behandleren min 😊 funker det ikke, så kan man bare slutte?

Anonymkode: 9ddb6...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har i løpet av årene stått på mange forskjellige typer og ikke opplevd at det gir effekt. 

Våren 2024 var jeg sykemeldt over lang tid på grunn av depresjonen, første gang en sykemeldingsperiode har vart lengre enn et par uker. Legen foreslo å prøve antidepressiva igjen, så jeg begynte på Wellbutrin, går på 300mg. Merket absolutt ingenting, men samtidig er det vanskelig å si for ting ble litt bedre mot høsten. For alt jeg vet tok det lang tid før den begynte å fungere. 

Nå merker jeg at de dagene jeg er litt slurvete og glemmer å ta medisinen for eksempel to dager på rad, da får jeg en psykisk reaksjon. Jeg blir mer nedstemt, mer gråting. Det betyr dog ikke at medisinen fungerer, det betyr at kroppen merker at noe er borte. Så jeg vet ikke, jeg bare står på den, men er fortsatt deprimert - bare med et litt bedre funksjonsnivå, jeg jobber osv. 

Anonymkode: 993bf...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får du noe hjelp utover tilbud om AD? AD kan være en veldig god hjelp for veldig mange, men det er jo i utgangspunktet anbefalt som et tillegg til samtaleterapi?

Hørte forresten en psykiater i en podcast som hadde en teori om en måte AD kanskje hjelper på, som jeg ikke har hørt før. Aner ikke om det stemmer altså, men var veldig interessant. AD vil jo i mange tilfeller dempe følelser, både positive og negative. Så sier han at ved veldig sterke følelser, så tar jo hjernen en «snarvei» utenom den rasjonelle tenkende delen. Altså, slår noen til deg, så er ikke folks respons å ta to skritt tilbake og tenke «Hm…jeg lurer på hvorfor hen slo meg? Hva kan ligge bak det? Jeg kan reagere med A, B eller C - mon tro hva som er mest hensiktsmessig her?». Som regel reagerer man ganske spontant ved sterke følelser, både utover og innover.

Når AD demper følelser, så hadde han en teori som handla noe om hvordan hjernen er mer mottagelig for endring av nervebaner da. Vanskelig å gjenta alt fra hukommelsen, men poenget er at AD kan ha flere innvirkninger på hvordan man kan komme seg ut av en depresjon f.eks. 😊

Jeg var skeptisk, men har grei erfaring. Ikke sånn revolusjonerende som noen forteller, og er litt usikker på hva som var direkte effekt 🤷‍♀️ (zoloft). Men, den har også en viss effekt på sosial angst, og det tror jeg hjalp meg til å ha en åpnere dialog med behandleren min 😊 funker det ikke, så kan man bare slutte?

Anonymkode: 9ddb6...63e

Ja, har gått i samtaleterapi i ett år. Men har byttet behandler på den tiden så hadde litt opphold. Men jeg har store deler av livet slitt med tilbakevennende depresjon. 

Jeg er redd jeg havner tilbake til flasken om det skal fortsette sånn. ts

Anonymkode: 05649...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplevde å bli hundre ganger verre av både sertralin og fluoksetin. Kombinasjonen av fluoksetion og mirtazapin gjorde meg hypoman. Det samme gjorde bupropin. Kombinasjonen av bupropion og lamotrigine (som ikke er antidepressiva da) gjorde meg litt bedre. Escitalopram fikk jeg veldig med bivirkninger av. 

Anonymkode: a1d8b...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Livet mitt ble mye bedre, og bedre enn det har vært på de 10 årene jeg har slitt med depresjon og spesielt angst. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte før. Cipralex.

Anonymkode: 7b408...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har god erfaring, men så var jeg heldig og traff «blink» på første forsøk, venninnen min måtte prøve ut flere typer før hun fant noen som funket og ikke ga for store bivirkninger. Hos meg var det som å skru på en bryter, 3 uker etter oppstart, ble alfa og omega for meg. Jeg gikk også i samtaleterapi mye av tiden (oppstarten og i 1,5-2 år) 

Anonymkode: eead4...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har god erfaring, men så var jeg heldig og traff «blink» på første forsøk, venninnen min måtte prøve ut flere typer før hun fant noen som funket og ikke ga for store bivirkninger. Hos meg var det som å skru på en bryter, 3 uker etter oppstart, ble alfa og omega for meg. Jeg gikk også i samtaleterapi mye av tiden (oppstarten og i 1,5-2 år) 

Hva tar du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tar du? 

Jeg husker ikke helt, det er over 20 år siden jeg stod på de…. Trio…? Tror ikke de finnes mer (ev har fått nytt navn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...