AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg driver og skal fordele permisjon, men jeg syns det er forferdelig vanskelig. Jeg jobber som sykepleier på et offentlig sykehus. Vi har lyst på tette barn, men vi vet jo ikke om dette blir realiteten da vi ikke har barn fra før. Vi aner jo ingenting om hvordan det blir. Hvis jeg blir dårlig i neste svangerskap, som jeg har blitt i dette, så kommer jeg til å bli sykemeldt, men hvis jeg tar ulønnet permisjon, og denne varer mer enn fire uker, så har jeg vel strengt tatt ikke rett på sykepenger fra nav, eller er det noen spesialregler som slår inn her når det er i forbindelse med foreldrepermisjonen? Jeg skal ha hele fellesperioden. Hvordan kan jeg dele opp permisjonen slik at den varer lengst mulig? Bør jeg da ta tre uker ulønnet innimellom slik den blir forlenget, og for å safe meg for at jeg har rett på sykepenger i tilfelle noe skulle skje? Hvis vi skal ha to tette vil det altså lønne seg for oss med 100% utbetaling slik jeg ser det nå i forhold til en eventuell sykemelding i neste svangerskap og at jeg antagelig ikke vil få mulighet til å jobbe meg opp til 100% lønn igjen hvis vi velger 80% utbetaling. Det her ble nok forferdelig rotete, men var det forståelig? Anonymkode: 26c11...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Når har du termin / hvor langt fra august og barnehagestart? Og hvor tette barn ser du i utgangspunktet for deg? Anonymkode: a65ac...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når har du termin / hvor langt fra august og barnehagestart? Og hvor tette barn ser du i utgangspunktet for deg? Anonymkode: a65ac...8a2 Har termin i midten april, og vi ser for oss at vi kan prøve å bli gravid igjen fra ca september. Ts Anonymkode: 26c11...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Altså hva med å ta det et barn av gangen...? Du har ikke fått første enda.. Vi ville også ha tette barn som dere, men var helt uaktuelt for meg både fysisk og psykisk å gå i gang med ny graviditet så raskt som vi først tenkte. Kroppen trengte tid. 5 mnd høres kanskje lenge ut før man begynner å prøve, men absolutt ikke sikkert du er klar for det når du står der.. Far må bruke opp permen sin for første barn før neste barn blir født. Ellers mister han permisjonstid etc.. Anonymkode: acecf...df1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså hva med å ta det et barn av gangen...? Du har ikke fått første enda.. Vi ville også ha tette barn som dere, men var helt uaktuelt for meg både fysisk og psykisk å gå i gang med ny graviditet så raskt som vi først tenkte. Kroppen trengte tid. 5 mnd høres kanskje lenge ut før man begynner å prøve, men absolutt ikke sikkert du er klar for det når du står der.. Far må bruke opp permen sin for første barn før neste barn blir født. Ellers mister han permisjonstid etc.. Anonymkode: acecf...df1 Hva med å passe på seg selv? Folk er forskjellige. For alt jeg vet så er jeg overhode ikke klar for nr 2 når vi har planlagt å begynne å prøve på nr 2, men hvis jeg kunne planlagt så vil jeg absolutt ha tette barn, og da ønsker jeg også naturligvis å tilrettelegge permisjonen slik man får mest mulig utav det økonomisk. Hvis vi får tette barn så vil det lønne seg om man planlegger det slik, uavhengig om du syns det er teit eller ikke. Anonymkode: 26c11...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med å passe på seg selv? Folk er forskjellige. For alt jeg vet så er jeg overhode ikke klar for nr 2 når vi har planlagt å begynne å prøve på nr 2, men hvis jeg kunne planlagt så vil jeg absolutt ha tette barn, og da ønsker jeg også naturligvis å tilrettelegge permisjonen slik man får mest mulig utav det økonomisk. Hvis vi får tette barn så vil det lønne seg om man planlegger det slik, uavhengig om du syns det er teit eller ikke. Anonymkode: 26c11...3d2 Hårsår much? Har ikke sagt jeg syns det er teit.. Skrev at vi tenkte det samme før vi fikk første. Og at i forhold til perm må far være ferdig med perm før neste barn for å ikke miste permisjon.. Ser ikke hvor det er problematisk eller å ikke passe seg selv. Tåler du ikke svar - ikke spør... Anonymkode: acecf...df1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Er ikke sikkert eggløsningen er kommet tilbake så kjapt etter fødselen. Anonymkode: 32e65...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hårsår much? Har ikke sagt jeg syns det er teit.. Skrev at vi tenkte det samme før vi fikk første. Og at i forhold til perm må far være ferdig med perm før neste barn for å ikke miste permisjon.. Ser ikke hvor det er problematisk eller å ikke passe seg selv. Tåler du ikke svar - ikke spør... Anonymkode: acecf...df1 Overhode ikke hårsår! Her virket det rett og slett som at du bare skulle rakke ned på noen fordi de planla det som dere gjorde, og fordi du ikke taklet det, så må du fortelle andre at de ikke kommer til å takle det. Er ellers fullstendig klar over at far må bruke sin perm før neste barn kommer. I vårt tilfelle så har det lite å bety, da far får minimalt med foreldrepenger grunnet lav inntekt. Min inntekt er tre-fire ganger så stor som hans, og det er min permisjon som er den viktigste. Jeg skal uansett ha ulønnet permisjon når han har permisjon, da han må ta seg av fjøs. AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke sikkert eggløsningen er kommet tilbake så kjapt etter fødselen. Anonymkode: 32e65...2fa Det er jeg klar over, men det KAN den være. Anonymkode: 26c11...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har termin i midten april, og vi ser for oss at vi kan prøve å bli gravid igjen fra ca september. Ts Anonymkode: 26c11...3d2 Med 100 % dekning er vel permisjonen over i feb/mars og dere må da ha minst fire måneder ulønnet før barnehagestart? (Gitt at du ikke blir gravid som planlagt under permisjonen). Dersom du skal ha ulønnet når far tar fedrekvoten vil det vel bli to-tre måneder til med ulønnet? Du kan forlenge / pause permisjonen med 4 uker og 1 dag ferie i 2025 og det samme i 2026. En annen ting du må ta i betraktning - hvor dårlig har du vært i dette svangerskapet? Blir du så dårlig at du ikke vil klare å ta deg av barnet og du potensielt må sykemeldes fra permisjonen og far ta over? Anonymkode: a65ac...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Man har vel også bare rett på sammenhengene permisjon, så hvis man skal forlenge permisjonen med noe ulønnet innimellom - må arbeidsgiver godkjenne dette, og det kan de velge å ikke gjøre. Anonymkode: fa67a...f54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå