Anonym0204 Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har to gutter på 5 og 7 år. De har blitt avhengig av IPad og Xbox, derfor stoppet jeg dette i fjor sommer så nå er det kun lov med det, begrenset, i helgene. Jeg stoppet det pga dårlig stemning og frekkhet så fort det var snakk om å legge den vekk og konstant mas om å drive med det. Nå må de leke som «vanlige» unger i ukedagene. Men jeg begynner å lure på valget mitt, i hvert fall delvis. Det jeg virkelig hater med det er disse hjernedøde videoene de ser på YouTube, bare skriking og idioti. Ikke noe givende i det hele tatt. Eneste positive er at de blir bedre i Engelsk. Spill derimot har jeg egentlig ikke noe i mot, de spiller for det meste sammen på Minecraft eller Roblox(med foreldrebegrensninger). Der bruker de fantasien, driver med rollespill og leker godt sammen. Etter barnehage/skole så er de veldig slitne og orker ikke så mye fysisk lek, når jeg var yngre så kunne det godt hende at jeg slappet av med litt Xbox etter skole for å slappe av. De går også på fysisk trening 2 ganger i uka så de er veldig aktive ellers. Så jeg tenker hadde det vært så krise om de slappet av med litt spill? Er det noen som har samme ordning hvor YouTube er nei og spill sammen er innafor? Vil gjerne høre andres synspunkter på dette tema:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Altså, youtube har jo 13 års aldersgrense, så det burde jo være lett å si nei til. Jeg personlig ville ikke latt femåringen min spille roblox hver dag, snakk om hjernedødt liksom. Men minecraft er et helt greit spill. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Her vil du få meninger fra himmel til helvete. Hva andre tenker tenker jeg spiller liten rolle. Dine barn - ditt valg. Her følger aldersgrensene. YouTube er 13 års aldersgrense, samme gjelder roblox nå etter endring ifjor. Minecraft er 7 års aldersgrense. Barna får framdeles sammen med en voksen se på YouTube eller ting med aldersgrense høyere enn hva de er fra tid til annen, men ikke alene og fri tilgang. Skjerm er skjerm - uavhengig av HVA de gjør på skjermen tenker jeg.. Et barn som sitter å jobber med matte og tall på Albert har ikke bedre av skjermtiden enn en som bygger på mindcraft liksom.. Anonymkode: 86796...5d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Fatter ikke at noen gir ungene lov til å se på YouTube i det hele tatt, det er mye verre enn spilling. Anonymkode: e0f5a...618 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fatter ikke at noen gir ungene lov til å se på YouTube i det hele tatt, det er mye verre enn spilling. Anonymkode: e0f5a...618 Å se på Donald Duck og vennene hans på YouTube, er ikke værre enn å spille Call of Duty. Anonymkode: 580d5...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Det er to helt forskjellige ting, hvor hjernen er passiv (streaming) eller aktiv (gaming). Spill i alle var kan ha mange gode og lærerike egenskaper, spesielt bra hvis dere spiller sammen og prater om det og har det som en felles greie av og til. Anonymkode: 9cac8...995 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Jeg tenker ikke som noen her at skjerm er skjerm. Der er jeg veldig uenig. Jeg harer at de sitter med uendelig scrolling og hjernedøde videoer. At de ser Supernytt eller spiller sammen, tenker jeg er annerledes. Her har de tre barna som er i helt ulik alder, funnet noe de kan gjøre sammen når de spiller, og de kan også spille med venner. Det tenker jeg mer på som en moderne versjon av brettspill (mine får ikke spille skytespill). Anonymkode: eeaa6...187 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym0204 Skrevet 6 timer siden Forfatter #8 Del Skrevet 6 timer siden solsolsol skrev (37 minutter siden): Altså, youtube har jo 13 års aldersgrense, så det burde jo være lett å si nei til. Jeg personlig ville ikke latt femåringen min spille roblox hver dag, snakk om hjernedødt liksom. Men minecraft er et helt greit spill. YT ser dem ikke på alene, jeg ser hva de ser på, den lille tiden de får i helgene. De er ikke interessert i det lærerike innholdet på på YT bare dette andre tullet. Ikke er det snakk om spilling hver dag heller som jeg vurderer, og Roblox kan være like fint som Minecraft, det er veldig mange forskjellige spill(alderen dems er også satt inn så det er mange spill de ikke har adgang til). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym0204 Skrevet 6 timer siden Forfatter #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker ikke som noen her at skjerm er skjerm. Der er jeg veldig uenig. Jeg harer at de sitter med uendelig scrolling og hjernedøde videoer. At de ser Supernytt eller spiller sammen, tenker jeg er annerledes. Her har de tre barna som er i helt ulik alder, funnet noe de kan gjøre sammen når de spiller, og de kan også spille med venner. Det tenker jeg mer på som en moderne versjon av brettspill (mine får ikke spille skytespill). Anonymkode: eeaa6...187 Fint å se at vi er ganske like i tankegangen:) ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Vi skiller på det ja. Synes det er veldig rart med foreldre som tenker ‘skjerm er skjerm’ og overhodet ikke reflekterer over hva ‘skjermen’ blir brukt til - det er jo det som er det viktige. Våre er f.eks akkurat nå veldig opptatt av å lage sine egne animerte filmer, hvor de flytter på Lego figurer litt og litt for å lage ulike scener. I høyeste grad kreativt og lek, samt nyttig læring - selv om de bruker både en, to og tre skjermer samtidig. De redigerer, legger på lydeffekter, lager musikk til osv. Det får de gjerne holde på med nesten så lenge de vil. Vi setter derimot grenser for passivt konsum - akkurat som du også tenker. Vi begrenser både YouTube og nrk super, hvor det er alt for lett å bli sittende fast alt for lenge og ‘bare en episode/video til’ og havne i transe nærmest, uten at en egentlig får med seg hva en ser på en gang etterhvert. Ingen ville vel latt ungene sitte foran TV’en og glo i timesvis heller…? Vi begrenser det stort sett til en halvtime, så lenge barne-TV pleide å vare. Men kreative spill som Minecraft får de gjerne holde på med litt i ukedagene også. Og om de vil lage musikk, øve på programmering eller annet som krever at de aktivt jobber med hodet Anonymkode: 5cb15...f12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden De kan lære seg å slappe av med bok eller annen rolig aktivitet. Så utrolig trist at foreldre bruker skjerm til barnehagebarn for å få de til å roe ned. Anonymkode: 8dd64...a9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym0204 Skrevet 6 timer siden Forfatter #12 Del Skrevet 6 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De kan lære seg å slappe av med bok eller annen rolig aktivitet. Så utrolig trist at foreldre bruker skjerm til barnehagebarn for å få de til å roe ned. Anonymkode: 8dd64...a9f Det er jo selvfølgelig ikke ment for hele tiden, de er flinke til drive med både puslespill og tegning ellers. Jeg mente bare at kanskje jeg ikke trenger å være så streng på akkurat den delen med spill mtp at det er noe sosialt de kan drive med sammen og det er fint for kreativiteten, finmotorikken og deres tekniske ferdigheter. edit: og det er heller ikke for å «roe de ned», de er slitne når de kommer hjem, meningen er at de kan ha det som et alternativ til å slappe av og kose seg litt med på slutten av dagen. ts Endret 6 timer siden av Anonym0204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Å se på Donald Duck og vennene hans på YouTube, er ikke værre enn å spille Call of Duty. Anonymkode: 580d5...c62 De færreste ser på det. De ser på hjernedøde ting. Anonymkode: e0f5a...618 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De færreste ser på det. De ser på hjernedøde ting. Anonymkode: e0f5a...618 De fleste ser på morsomme videoer av katter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden Anonym0204 skrev (4 timer siden): Jeg har to gutter på 5 og 7 år. De har blitt avhengig av IPad og Xbox, derfor stoppet jeg dette i fjor sommer så nå er det kun lov med det, begrenset, i helgene. Jeg stoppet det pga dårlig stemning og frekkhet så fort det var snakk om å legge den vekk og konstant mas om å drive med det. Nå må de leke som «vanlige» unger i ukedagene. Men jeg begynner å lure på valget mitt, i hvert fall delvis. Det jeg virkelig hater med det er disse hjernedøde videoene de ser på YouTube, bare skriking og idioti. Ikke noe givende i det hele tatt. Eneste positive er at de blir bedre i Engelsk. Spill derimot har jeg egentlig ikke noe i mot, de spiller for det meste sammen på Minecraft eller Roblox(med foreldrebegrensninger). Der bruker de fantasien, driver med rollespill og leker godt sammen. Etter barnehage/skole så er de veldig slitne og orker ikke så mye fysisk lek, når jeg var yngre så kunne det godt hende at jeg slappet av med litt Xbox etter skole for å slappe av. De går også på fysisk trening 2 ganger i uka så de er veldig aktive ellers. Så jeg tenker hadde det vært så krise om de slappet av med litt spill? Er det noen som har samme ordning hvor YouTube er nei og spill sammen er innafor? Vil gjerne høre andres synspunkter på dette tema:) Vi hat full skjermfri mandag til torsdag. I helgene kan de kose seg så lenge de er med på andre ting også. Men youtube er kun lov når jeg er med og til det som bestemmes ok. De ser etter noen musikkvideoer å danse til innimellom. Det er ok. De bruker min konto. På tvn. Vi har bare en midt i stua. Ellers bestemmer jeg også alt annet egentlig…. De spiller endel, spill jeg har sjekket og godkjent. De er snart 7 og 9, og happy med det. Youtube og barnehjerner hører ikke sammen i min verden. Anonymkode: 24a8e...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden Meowmere skrev (2 timer siden): De fleste ser på morsomme videoer av katter. Du tror gutter fra 8 år og opp ser på katter?? Hahaha Anonymkode: e0f5a...618 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har eldre barn, og hvis jeg skulle gjort det om igjen ville jeg begrenset skjerm så lenge som mulig. Det blir så mye skjerm, både aktiv og passiv bruk, på skole og fritid, etterhvert uansett. Dessverre nesten umulig å komme unna etter skolestart og når de blir litt eldre. så jeg ville ikke gitt dem lov om jeg var deg. Anonymkode: 9bb67...67b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym0204 Skrevet 3 timer siden Forfatter #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har eldre barn, og hvis jeg skulle gjort det om igjen ville jeg begrenset skjerm så lenge som mulig. Det blir så mye skjerm, både aktiv og passiv bruk, på skole og fritid, etterhvert uansett. Dessverre nesten umulig å komme unna etter skolestart og når de blir litt eldre. så jeg ville ikke gitt dem lov om jeg var deg. Anonymkode: 9bb67...67b Takk for innspill! Det er noe jeg egentlig ikke hadde tenkt så mye på før, men absolutt burde gjøre:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klougart Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden Verken YouTube eller gaming er aktuelt for våre gutter i den alderen. Planen min er å utsette dette så lenge som mulig, men antar at det kommer uungåelige krav om det snart. De får se 30 minutt tv max om dagen også ser vi en film sammen i helgene. Erfaring jeg har hørt fra venner er at det er vanskelig å snu på flisa når ungene først har blitt vant til det. Tips til alle: Les boka "The anxious generation" om hva barna blir frarøvet når vi erstatter den frie leken deres med for mye skjerm og passivitet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Jeg tenker at man bør begrense begge deler, men at spill nok er bedre enn YouTube hvis de først skal holde på med skjerm, spesielt hvis de spiller sammen. Når man spiller, er man i det minste en aktiv part, må tenke og ta valg, mens YouTube er meningsløs "brainrot " som er laget for å holde dem passive og se på så lenge som mulig. YouTube kids er absolutt ikke noe bedre, og jeg unngår at mine ser på det så langt det er mulig. Anonymkode: 24c3a...e0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå