Gå til innhold

Hvilken angstdempende medisin syntes dere fungerer best?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke meg du spurte men jeg bruker også Aduvanze. Jeg synes ikke den hjelper mot GAD. 

Anonymkode: 48745...e87

Hjelper den mot noe slags angst? Jeg har vel alle angsdiagnoser utenom OCD😅

Anonymkode: 7aeea...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den øker blodtrykket så du kan faktisk oppleve økt angst. Men samtidig demper den ADHD symptomene, noe som kan føre til at du ikke utvikler angst. Så det kommer litt an på årsakene til hva som utløser angsten hos deg og hvordan du reagerer på medisinene. 

Hvis du har sosial angst for eksempel, så kan det være fordi hjernen din blir overstimulert av alt støy og inntrykk du må forholde deg til i nærheten av mennesker, og hvor mye det kreves av deg for å følge med i samtaler. Når medisinene hjelper deg å redusere opplevelsen av støy og hjelper til å fokusere i samtaler så kan det føre til bedre opplevelse av å være sammen med andre og derav mindre grad av angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvilken medisin som fungerer best, hvordan den fungerer, hvor lang tid før osv er veldig individuelt så det er totalt irrelevant for deg hvilke medisiner som fungerer best for meg. Hvordan legene stiller seg til dette er også basert på individuelle faktorer.

Anonymkode: 6c432...c94

👆 Dette er veldig sant.

Viktig å huske på at hvis man sliter med angst daglig og trenger hjelp på lang sikt er ikke benzodiazepiner noe å satse på, da det ikke kan brukes fast i mer enn et par måneder av gangen.

Anonymkode: 68f8e...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Cipralex daglig og har gjort det i mange, mange år. I en ganske kort periode så prøvde jeg Wellbutrin, men gikk kjapt tilbake til Cipralex. Enkelte ganger så har jeg også fått Valium når jeg har vært i perioder med ganske mye angst og panikk. Om kvelden så tar jeg i tillegg Mianserin Mylan og Kvetiapin for søvn. Cipralex gjør at jeg klarer og holde hodet over vannet i det daglige og at angsten ikke blir for uoverkommelig 😊

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg legger ikke på meg av Cipralex, men det nok individuelt. Jeg går mye turer, så og si hver dag og er nøye med kosthold. Vil legge til at jeg gikk på en annen medisin før dette og la på meg ti kg på to mnd, på samme kosthold, så jeg vet hvordan det føles :) Det begynte å gå nedover med vekten under pausen jeg hadde , før jeg startet med Cipralexen. Lykke til, håper du også blir bedre etter hvert og slipper vektøkning ❤️ 

Anonymkode: 99b81...9ce

Godt å høre at der er noen som ikke har lagt på seg. Jeg håper at jeg denne gangen skal klare å unngå å gå opp i vekt ved å være mer bevisst når når jeg starter opp igjen, men peoblemet er at jeg blir så innmari sulten/fysen. Det er på en måte helt umulig å ta gode valg og spise "lite nok" for å ikke legge på seg når man har konstant ulvehunger.. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

La på meg sikkert 20-30 kg av cipralex og merket egentlig ingen forskjell. Slukte i meg «fruktnøtt» ( som høres relativt sunt ut men det er jo basicly ren sjokolade med bittelitt frukt og nøtter!) -  som om det var vann. Jeg kunne sikkert ha spist en 500 grams plate i døgnet, minst.. var så sulten og søtsugen. Så da ble jeg jo deprimert fordi jeg la på meg sånn! 

Anonymkode: eb502...c3e

Akkurat samme her! ❤️

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke meg du spurte men jeg bruker også Aduvanze. Jeg synes ikke den hjelper mot GAD. 

Men er ikke Aduvanz syntetisk ritalin da? Som hjelper dersom man har ADHD? Det er vel ikke meningen at den skal hjelpe mot GAD, men for eksempel tankekjør som kommer av ADHD? 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bruker Cipralex, mot sosial angst og generell angst i tillegg til depresjon. Virking etter fire uker, men ble bedre etter hvert. Viktig å ha psykisk helsehjelp i tillegg :) Vival o.l hjelper ikke på sikt, kun i øyeblikks situasjoner.

Anonymkode: 99b81...9ce

Kan jeg spørre hvor stor dose du tar og hvor lenge du har gått på de? Sorry for litt kupping av tråden, jeg er ikke ts altså..

Anonymkode: b9e5b...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kittykat skrev (10 minutter siden):

Jeg bruker Cipralex daglig og har gjort det i mange, mange år. I en ganske kort periode så prøvde jeg Wellbutrin, men gikk kjapt tilbake til Cipralex. Enkelte ganger så har jeg også fått Valium når jeg har vært i perioder med ganske mye angst og panikk. Om kvelden så tar jeg i tillegg Mianserin Mylan og Kvetiapin for søvn. Cipralex gjør at jeg klarer og holde hodet over vannet i det daglige og at angsten ikke blir for uoverkommelig 😊

Kan jeg spørre hvor stor dose du tar og hvor lenge du har gått på de? Har du lagt på deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kan jeg spørre hvor stor dose du tar og hvor lenge du har gått på de? Har du lagt på deg? 

Jeg bruker maks dose (vi får ikke lov til å skrive hvor mange mg her inne sånn som jeg har skjønt det). Har brukt de 15-16 år. Jeg er overvektig, men om det er pga medisinen er jeg usikker på, men man kan jo ikke se bort i fra det. Jeg var overvektig når jeg begynte på de som følge av 3 graviditeter, så det kan enten være det eller medisin, inkludert kosthold selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan du fortelle litt om hvordan de har hjulpet? Jeg er ganske sikker på at jeg har ADHD men vet ikke om utredning er verdt det..

Hver morgen jeg har stått opp helt siden barndommen så har jeg hatt et teppe av angst rundt meg som bare ikke har blitt bedre. 
Aduvanz bare fjerner dette helt for meg og gjør meg rolig inni meg.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke med andre, men for meg fjerner den all angst som ikke har en konkret årsak (som feks at jeg gruer meg til noe).

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er ikke Aduvanz syntetisk ritalin da? Som hjelper dersom man har ADHD? Det er vel ikke meningen at den skal hjelpe mot GAD, men for eksempel tankekjør som kommer av ADHD? 

Aduvanz er lisdeksamfetamin, som er noe annet enn ritalin. Men begge er sentralstimulerende og kan ha litt samme virkning.

Jeg har jo ADHD, så vet ikke hvordan den evt er for folk som ikke har det. Men jeg er angstfri for første gang i livet. Har gått på den i 1 år.

Anonymkode: d2fa6...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Av benzo har det vært sobril som har fungert best, men aduvanz er helt klart i en annen liga❤️

Anonymkode: d2fa6...933

Adivanz er jo adhd medisin da :) 

Kun prøvd Cipralex og Sobril. 

Vurderer pvergang til Zoloft av helt andre årsaker enn psykisk. 

Anonymkode: 75fd3...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det noen her som har fått lov til av legen sin å gå fast på type benzodiazipiner? Vet at det ikke er ønskelig eller anbefalt men, det står på fhi at enkelte har behov for det.

Anonymkode: 5a05a...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men så lenge du ikke har ADHD diagnose vil du ikke få utskrevet Aduvanz.

Anonymkode: 6c432...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke meg du spør, men jeg har flere venninner som sier de for første gang siden ubgdommen ble helt angstfrie da de begynte på aduvanz. Det er fordi ADHD-symptomene ga dem angst, og aduvanz fjerner symptomene og med det angsten.

Anonymkode: 6953f...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men er det noen her som har fått lov til av legen sin å gå fast på type benzodiazipiner? Vet at det ikke er ønskelig eller anbefalt men, det står på fhi at enkelte har behov for det.

Det som er poenget er jo at de vil miste sin virkning over tid om man går på dem daglig, så da blir man jo nødt til å øke dosen med jevne mellomrom som er uheldig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det handler ikke om at det er ønskelig, men at det er umulig. Du vil da få en tilvenning og medisinen vil slutte å virke. Da må du øke dosen for å få virkning. Når dosen økes og økes så baller det på seg med ubehagelige og farlige bivirkninger. Snart blir man syk av medisinene og man blir syk hvis man ikke får medisinene. Man blir avhengig og det er ingen grei måte å komme ut av det på. Avvenning fra høye doser er veldig, veldig tøft og det tar lang tid. Hvorfor man skulle ønske seg et slikt problem når man allerede er syk? Håper virkelig at ingen leger går med på noe sånt, det er uforsvarlig. Det finnes andre medisiner som er bedre å bruke da!

Anonymkode: 68f8e...dd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 13.07):

Valium er det eneste som har hjulpet her. Legen er helt ok med bruken, og jeg får resept uten diskusjon. Skal ikke brukes daglig da.

Anonymkode: f9005...d66

Er det lov å spørre hvor ofte du får? Samme greiene her. 

Anonymkode: 7c975...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sobril, uten tvil. Jeg har prøvd andre. Men dette er en jeg føler har gjort livet mitt så mye bedre. 

Anonymkode: 18e47...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sobril, uten tvil. Jeg har prøvd andre. Men dette er en jeg føler har gjort livet mitt så mye bedre. 

Anonymkode: 18e47...1fa

Tar du det når du har angst? Eller tar du det forebyggende, når du skal gjøre noe du vet vil gi angst? Eller tar du de daglig? 

Mange spørsmål. Men jeg har også fått utskrevet sobril, og tar de kun ved kraftige panikkanfall. Men tenker ofte at om jeg tok de forebyggende, hadde jeg klart å gjøre mye mer og blitt mer fri (offentlig transport, ferie, sykehustimer osv). Det er så mye jeg ikke tør, pga. angsten min.  Så jeg er nysgjerrig på hvordan andre bruker de. 

Anonymkode: d74ea...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien for 15 år siden var det ikke uvanlig at vi delte ut dosetter med 30-40 mg Sobril x 3 daglig. Fordi pasientene fikk dette fast og stadig måtte øke dosen. Da var de samtidig blitt så avhengig av benzo at risikoen for misbruk ville øke ytterligere om de feks fikk en pk med 50-100 Sobril om gangen.

Selv får jeg en pk med 25 x 15 mg Sobril to ganger i året. De er mest for en trygghet i at jeg kan ta de verste angsttoppene om/når de oppstår.

Det er også viktig for meg å bevare den gode tilliten legen har til meg, så ville aldri spurt om mer enn dette. Blir angsten verre får jeg vurdere Cipralex igjen. Brukte dem en kort periode for noen år siden men måtte slutte pga bivirkninger.

Anonymkode: 7d4d4...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8ilver8nake skrev (På 16.1.2025 den 13.30):

Takk for mer utdypning. Jeg har nok ikke så mye å bidra med da, jeg har ganske mild angst i forbindelse med ADHD. Så min angst dempende er nok mye mildere og til mildere symptomer. Eneste jeg kan bidra med er å håpe og anbefale bruk av psykolog for å forbedre eller løse opp i underliggende, er kjempevanskelig ting å leve med og beste er selvfølgelig å finne støtte og hjelp for det som skjer i hodet siden medisineringen er så vanskelig.

Hvilken angstmedisin får du? Og hvor gammel er du? Har selv adhd og mild angst knyttet til det.

Anonymkode: 644a1...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...