Gå til innhold

Hvorfor er det så farlig om barn blir mobbet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, beklager veldig. Jeg ser jeg har lest og forstått HI feil, unnskyld 🙏

Anonymkode: 9c95e...413

Det går helt fint. Jeg ser i ettertid at innlegget kan tolkes feil, så jeg forstår det godt, men var leit at poenget mitt forsvant i teksten. Jeg er forøvrig helt enig med deg. 

Anonymkode: 32032...259

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pleier som regel ikke kommentere slike innlegg, men jeg vil bare si at jeg forsto innlegget til ts fult og helt. Ingenting som kunne misforstås, hvis man leste hele innlegget. Jeg skjønte virkelig ingenting av de første svarene , hvor ts blir angrepet for dårlig holdning. Tror mange her inne burde lese et innlegg skikkelig før de svarer! 

Mitt inntrykk av HI (for å spesifisere det, slik at jeg ikke blir hengt ut av folk som ikke leser skikkelig): Ts har selv hatt en fæl barndom, og sliter i dag. Hun forstår ikke om det er reelt at hun skal slite med dette resten av livet, da noen mener det er selvforskyldt mens andre mener dette gir uopprettelige skader. Ts lurer på om hun skal klandre seg selv i voksen livet, eller om det er normalt å mislykkes i forsøket på å arbeide seg igjennom traumene. 

Dere som har kommentert at ts er uempatisk og ikke riktig skrudd sammen: dere må seriøst ta en titt i speilet. Her er det nemlig dere som er uempatiske og SVÆRT ukritiske i hva dere skriver til ts i deres angrep på henne. Makan til oppførsel! 

Anonymkode: b46fc...80e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pleier som regel ikke kommentere slike innlegg, men jeg vil bare si at jeg forsto innlegget til ts fult og helt. Ingenting som kunne misforstås, hvis man leste hele innlegget. Jeg skjønte virkelig ingenting av de første svarene , hvor ts blir angrepet for dårlig holdning. Tror mange her inne burde lese et innlegg skikkelig før de svarer! 

Mitt inntrykk av HI (for å spesifisere det, slik at jeg ikke blir hengt ut av folk som ikke leser skikkelig): Ts har selv hatt en fæl barndom, og sliter i dag. Hun forstår ikke om det er reelt at hun skal slite med dette resten av livet, da noen mener det er selvforskyldt mens andre mener dette gir uopprettelige skader. Ts lurer på om hun skal klandre seg selv i voksen livet, eller om det er normalt å mislykkes i forsøket på å arbeide seg igjennom traumene. 

Dere som har kommentert at ts er uempatisk og ikke riktig skrudd sammen: dere må seriøst ta en titt i speilet. Her er det nemlig dere som er uempatiske og SVÆRT ukritiske i hva dere skriver til ts i deres angrep på henne. Makan til oppførsel! 

Takk for et fint svar ❤️ Jeg ble litt lei meg av en del av svarene i tråden, men skjønner at de bare kommer fra et sted av frustrasjon. Ser at en del av innlegget var uheldig formulert, men det er fint å se at noen forsto hva jeg ville frem til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for et fint svar ❤️ Jeg ble litt lei meg av en del av svarene i tråden, men skjønner at de bare kommer fra et sted av frustrasjon. Ser at en del av innlegget var uheldig formulert, men det er fint å se at noen forsto hva jeg ville frem til. 

Jeg tenker at overskriften din alene var lett mistolkelig, og at kombinert med HI så ga det litt ekstra krutt. Skal man skrive om et så alvorlig tema, så må det komme særlig godt frem det som er ironi. Bruk av "" i tittel kunne vært hjelpsomt, eller en omformulering ala "Hvorfor mener noen at det ikke er skadelig for barn å bli mobbet". 

Men det er oppklart, det blir bare litt bråk på veien :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke folk lese?😅

Anonymkode: 7d381...a59

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle reagerer forskjellig og noen toler mer enn andre før begeret er fullt, for noen preller det av med en gang, men man vet ikke hvordan hver enkelt reagerer på det før etterpå, å det kanskje lang tid etterpå.

Jeg har hatt en oppvekst jeg skulle gjerne vært foruten, gikk bra en hel stund helt til i begynnelsen av 20 årene, da randt det over, jeg bruker pdd «lykkepiller» som mange andre, jeg hadde vært et helt annet sted i livet mitt om mobbingen ikke hadde vært der, uten «lykkepiller» hadde jeg kanskje ikke vært her nå ?????

Jeg har et helt vanlig liv med jobb og familie, men mobbingen har satt sine spor, svææært dype spor.

Anonymkode: 90df7...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har god leseforståelse, men måtte lese innlegget tre ganger. Det har en oppbygning som inviterer til misforståelse. De fleste innlegg kan man lese kjapt og få med seg essensen. Dette må leses sakte for å få det med seg.

Tenker det er greit å merke seg for ts.

Anonymkode: 4ff04...777

Tror du må revurdere den leseforståelsen, for det har du tydelig ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at overskriften din alene var lett mistolkelig, og at kombinert med HI så ga det litt ekstra krutt. Skal man skrive om et så alvorlig tema, så må det komme særlig godt frem det som er ironi. Bruk av "" i tittel kunne vært hjelpsomt, eller en omformulering ala "Hvorfor mener noen at det ikke er skadelig for barn å bli mobbet". 

Men det er oppklart, det blir bare litt bråk på veien :ler:

Nei. Hvorfor legger du ansvaret over på ts, bare fordi starten på innlegget ikke gir et tydelig bilde av hva posten handlet om? Du legger ansvaret på HENNE, for hvor ufin samtlige her var. Hadde de lest alt, så hadde de faken meg ikke hatt grunn til å gå i angrep. Uansett, så antar jeg at de som er i mot mobbing, burde klare å holde seg på et voksent og saklig nivå, og dermed holde seg for god for det vanvittige personangrepet som foregikk i denne tråden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner veldig godt hva TS vil debattere her.

Dere som leser overskriften og første setning, og så går rett inn i angrepsmodus mot TS, skjerp dere! Les skikkelig og TENK.

TS stiller ikke disse spørsmålene fordi hun faktisk lurer på om det «er så farlig med mobbing og omsorgssvikt»!
Dette er retoriske spørsmål som er ment for at dere/vi skal reflektere - nettopp fordi voksne som i dag er preget av slike hendelser ofte blir møtt med holdninger som «skjerp deg», «kom deg videre», «ikke la deg påvirke av barndommen», «ikke sitt fast i fortiden din» osv.

Utrolig lavt nivå på leseforståelse og refleksjon på mange her på forumet..!

Anonymkode: a3ee2...a05

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er nok en av de heldige som ikke er preget så mye av å ha blitt mobbet hele barne og ungdomsskolen. Har hele tiden hatt en drive i meg til å få et godt liv. Jeg har lest meg opp på psykologien og også prøvd å forstå mobberne. Har også som voksen snakket med noen av dem. Nå jobber jeg i et yrke der jeg må forholde meg til både mobbere og dem som blir mobbet. Dem som mobber sliter gjerne med sitt. Det er utrolig viktig at det blir tatt tak i på en ordentlig og ryddig måte. Her har både foreldre og skole en jobb å gjøre.  

Anonymkode: c810e...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ser at innlegget blir missforstått.. Jeg prøvde altså å formidle motsetningen i holdningene som kommer frem, leit at meningen forsvant i innlegget.

Det var faktisk klin umulig å skjønne utifra hovedinnlegget ditt!!!

Anonymkode: 0fb29...9fb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei. Hvorfor legger du ansvaret over på ts, bare fordi starten på innlegget ikke gir et tydelig bilde av hva posten handlet om? Du legger ansvaret på HENNE, for hvor ufin samtlige her var. Hadde de lest alt, så hadde de faken meg ikke hatt grunn til å gå i angrep. Uansett, så antar jeg at de som er i mot mobbing, burde klare å holde seg på et voksent og saklig nivå, og dermed holde seg for god for det vanvittige personangrepet som foregikk i denne tråden. 

Jeg la ikke ansvaret over på noen, jeg bare forklarte hvorfor tråden lett kunne misforstås. Jeg har forøvrig bedt om unnskyldning til TS for at jeg misforstod, og da er det jo temmelig tåpelig av deg å gå i strupen på meg når vi har beveget oss videre. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og utsatt for omsorgssvikt om man uansett kan velge å skjerpe seg og få et godt liv som voksen? Litt satt på spissen, men jeg ser stadig vekk tråder som sier til de som har opplevd store traumer i barndommen at de regelrett velger å la seg påvirke av disse traumene. Samtidig er det like mange tråder hvor det fortelles om hvor ødeleggende det er om barn blir utsatt for nettopp disse tingene. Andre som har bitt seg merke i det samme? Jeg skjønner jo at man ikke kan legge seg ned å dø selv om man har hatt en jævlig barndom, men ser at flere også får skylden for mangel på bedring selv om de forsøker. 

Fordi ikke slle klarer å komme seg opp og ut.

Jeg har klart meg gjennom grov omsorgssvikt i 17 år av livet. Skolen var hard, men jeg klarte det og. Jeg er i full jobb, har barn og hus, men det har vært tøffe år for å bli frisk fra PTSD.

Jeg har opplevd å bli tvunget til å gjennomføre seksuelle handlinger av familiens venn, å bli trakassert daglig av forelder, fysisk vold av forelder, stengt inne i mørke rom av forelder, aldri hørt et fint ord i hele barndommen fra denne. I tillegg blitt frastjålet konfirmasjonspenger som egentlig ble spart til førerkort for å komme meg vekk. Jeg ble skjenket og dopet ned fra tidlig barneskolealder.

Men jeg hadde ingen medfødt diagnose som gjorde livet tyngre for meg. Og jeg hadde masse hjelp i å se venner sine foreldre og hvordan de fungerte. Så ja, jeg klarte meg.

Men den som vokser opp i slikt og har asperger, autisme, adhd eller kanskje fas får det tøffere etterpå. 

Kanskje en av foreldrene opprinnelig har diagnoser som går i arv. Kanskje de ikke hadde én annen god person i livet sitt. Da er det annerledes. 

Vi er 3 barn som gikk igjennom forskjellige grader av dette. Jeg opplevde verre ting enn de to andre, jeg var familiens hakkekylling. Men mine søsken har klart seg dårligere fordi de hadde diagnoser i tillegg. 

Anonymkode: e52f6...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det er verre med de som sier "jeg har hatt det så tøft i min barndom, derfor er det ikke min feil at jeg er slem mot andre." 

Noe slikt fra min mor og senere stemor. Helt utrolig. 

Anonymkode: e52f6...e7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sjeldent folk tolker et innlegg til å bety det totalt motsatte av hva som er ment i HI, som er nettopp det som skjedde her. Innlegget var uheldig skrevet. Tittelen var misvisende, og setningen fortsetter inn i innlegget. Hun siterer mennesker med dårlige holdninger til mobbeofre, men det er ikke noen ekstra tegnsetting som gjør det tydelig.

Det som da skjer er at de som svarer, tror at ts har de holdningene hun selv siterer. Ts har ikke fått kritikk og ufinheter fordi folk er uempatiske, men fordi de har tolket innlegget helt motsatt av ts' mening. De mener det samme som ts og det er langt fra å være uempatisk, men de har misforstått innlegget. Og innlegget er skrevet på en måte det er ganske lett å misforstå.

Til TS: Skjønner at du ble sjokkert over kommentarene, men de er basert på en misforståelse av hva du egentlig mener. Tenker du kan være tydeligere neste gang du skriver, og så synes jeg uansett folk som kommenterer kan tenke seg om både en og to ganger før de publiserer noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenkte slik i mange år - folk kan da vel bare ta seg sammen? Slutte å sutre liksom. Jeg klarte det, så da fikk andre klare det også! Den tankegangen holdt meg gående i mange år, samtidig som jeg brukte mye energi på å overleve det som skjedde meg meg som ung. Jeg er mye mer preget av mobbing enn det jeg liker å innrømme, og mitt tankemønster hindret meg lenge i fra å få hjelp. 

Anonymkode: 312a3...b01

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan ikke folk lese?😅

Ikke ifølge folk som er for opptatt av å skryte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Herregud😅 Hvor gammel er du egentlig? 

Anonymkode: c003e...2c4

Les innlegget nøyere en gang til du.

Anonymkode: 0d158...bcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cyndaquil skrev (9 timer siden):

Du er ikke riktig rett skrudd. Mobbing ødelegger liv . Jeg ble mobbet og sliter med sosial kompetanse som voksne og er forsatt venneløs . Rett og slett fordi når man blir isolert i årene man skulle vært med andre barn og går rundt alene, ja det gir skader. Jeg klarer ikke danne vennskap som voksen heller grunnet all mobbingen og utfrysningen . Hadde ting blitt tatt tidlig og man fikk en mobbefri oppvekst og vanlige venner ville ting vært anderledes i dag

Det er ikke bare å ta seg sammen. Jeg har forsøkt hele mitt liv å få varige vennskap uten å lykkes. 

Samme her. Jeg har prøvd å ta meg sammen så mange ganger men folk merker på meg at det er noe som er annerledes. Jeg klarer heller ikke å stole på folk så jeg trekker meg unna før det blir vennskap ut av det. Føler at folk bare ber meg med på ting fordi de må, og at de har det hyggeligere uten å måtte drasse rundt på meg rare.

Anonymkode: 29760...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg misforstod. Beklager, ts ❤️

Anonymkode: 29760...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...