AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #21 Del Skrevet 8 timer siden Jeg skjønner seriøst ikke hvordan så mange kan mistolke HI. Det står jo til og med til slutt; "Jeg skjønner jo at man ikke kan legge seg ned å dø selv om man har hatt en jævlig barndom, men ser at flere også får skylden for mangel på bedring selv om de forsøker." Står det så dårlig til med leseforståelsen her inne? Anonymkode: e20bb...571 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #22 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og utsatt for omsorgssvikt om man uansett kan velge å skjerpe seg og få et godt liv som voksen? Litt satt på spissen, men jeg ser stadig vekk tråder som sier til de som har opplevd store traumer i barndommen at de regelrett velger å la seg påvirke av disse traumene. Samtidig er det like mange tråder hvor det fortelles om hvor ødeleggende det er om barn blir utsatt for nettopp disse tingene. Andre som har bitt seg merke i det samme? Jeg skjønner jo at man ikke kan legge seg ned å dø selv om man har hatt en jævlig barndom, men ser at flere også får skylden for mangel på bedring selv om de forsøker. Anonymkode: 32032...259 Man bør bearbeide traumer, og så godt som mulig klare å gå videre i livet. Men folk er forskjellige, noen klarer ikke å gå videre, selv om de skjønner at det er det beste for de. Tenker at det ikke er noen fasit på spørsmålet/temaet, men at man bør bestrebe seg på å legge vonde ting i livet bak seg. Dette er ikke så selvmotsigende som du vil ha det til, nettopp fordi folk er forskjellige. At mobbing er grusomt, men at du likevel skylder deg selv å prøve å legge deg bak deg, er to sider av samme sak. Anonymkode: 4bd29...571 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #23 Del Skrevet 8 timer siden Dette er et ganske komplisert tema. Noen "kommer seg" av en uheldig oppvekst. Dette kan skyldes faktorer som at de hadde en trygg omsorgsperson i sine omgivelser. Det kan også handle om intelligens. Det kan handle om at heldige omstendigheter senere i livet, det kan handle om så mye som påvirker. Det vi vet er at en utrygg barndom når hjernen er i utvikling, fører til varige men. Så har vi dette med offerrollen som er omdiskutert. En kan si at de menneskene som havner i offer rollen hadde profittert på å ha utviklet bedre medtringsstragier. Men en kan ikke tvinge noen til å ha mestringsstrategier de ikke har. Mange virker å tro at det står på viljen, men noen ganger er jeg i tvil. Ikke alle har det i seg til å komme seg videre. Selvinnsikt er en type intelligens feks. Men det vi vet er at mobbing og omsorgssvikt ikke er positivt i noen som helst forstand. Anonymkode: 97f35...abe 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #24 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er et ganske komplisert tema. Noen "kommer seg" av en uheldig oppvekst. Dette kan skyldes faktorer som at de hadde en trygg omsorgsperson i sine omgivelser. Det kan også handle om intelligens. Det kan handle om at heldige omstendigheter senere i livet, det kan handle om så mye som påvirker. Det vi vet er at en utrygg barndom når hjernen er i utvikling, fører til varige men. Så har vi dette med offerrollen som er omdiskutert. En kan si at de menneskene som havner i offer rollen hadde profittert på å ha utviklet bedre medtringsstragier. Men en kan ikke tvinge noen til å ha mestringsstrategier de ikke har. Mange virker å tro at det står på viljen, men noen ganger er jeg i tvil. Ikke alle har det i seg til å komme seg videre. Selvinnsikt er en type intelligens feks. Men det vi vet er at mobbing og omsorgssvikt ikke er positivt i noen som helst forstand. Anonymkode: 97f35...abe Takk for et saklig og godt innlegg! Enig i mye av det du skriver. Jeg tenker også at det som regel handler om beskyttende faktorer heller enn "vilje". Anonymkode: 32032...259 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #25 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Og utsatt for omsorgssvikt om man uansett kan velge å skjerpe seg og få et godt liv som voksen? Litt satt på spissen, men jeg ser stadig vekk tråder som sier til de som har opplevd store traumer i barndommen at de regelrett velger å la seg påvirke av disse traumene. Samtidig er det like mange tråder hvor det fortelles om hvor ødeleggende det er om barn blir utsatt for nettopp disse tingene. Andre som har bitt seg merke i det samme? Jeg skjønner jo at man ikke kan legge seg ned å dø selv om man har hatt en jævlig barndom, men ser at flere også får skylden for mangel på bedring selv om de forsøker. Anonymkode: 32032...259 Fordi det er skadelig, gir traumer, depresjon, psykiske utfordringer av flere slag og alvorlighetsgrad og i verstefall selvmord. Selv om NOEN ikke tar skade av det, så gjelder det ikke alle.. Svært mange sliter i voksen alder pga mobbing/omsorgssvikt i barndom/ung alder. Anonymkode: 9fc95...682 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #26 Del Skrevet 8 timer siden Personlig så forstår jeg ikke hvorfor folk påstår mobbing er så grusomt. Som barn, ja, fordi man er ikke ferdig utviklet og mangler forståelse, men å ta det med seg videre som voksen. Det forstår jeg ikke. Synes de som sliter som voksen er svake og feige, de tørr ikke å endre seg og sitter fast i gamle uvaner. Jeg ble mobbet som barn ifølge skoledokumentene (og psykologen), men ser ikke på det som et problem i det hele tatt. Har ingen problemer i voksen alder grunnet mobbingen. Var utestenging, uthenging, psykisk og fysisk vold. Da jeg var barn så ble alle følelser og problemer større enn nødvendig, så der og da var det katastrofe, men det ble fort glemt. Kan være fordi jeg hadde ekte problemer på den tiden. Overgrep fra 5-6 års alderen, omsorgssvikt og ekte psykisk vold hjemme. Så mobbingen var en filleting i forhold til alt andre. Anonymkode: d81bc...c3d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #27 Del Skrevet 8 timer siden Anbefaler deg å lese deg opp på fagkunnskap om traumer. Der vil du også lære om resiliens. Det kan forklare litt hvorfor noen ser ut til å klare seg godt i voksenlivet til tross for en veldig vanskelig barndom. Også skader det ikke å prøve å skaffe seg litt mer empati. Kanskje du skal prøve å snakke litt mer med mennesker? Også de som sliter? Anonymkode: 90d35...afe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #28 Del Skrevet 8 timer siden Og les om hjernens utvikling i barneår og nevropsykologi. Rvts har mange gode verktøy som ikke er så vanskelig å forstå Anonymkode: 90d35...afe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 8 timer siden #29 Del Skrevet 8 timer siden Cyndaquil skrev (57 minutter siden): Du er ikke riktig rett skrudd. Mobbing ødelegger liv . Jeg ble mobbet og sliter med sosial kompetanse som voksne og er forsatt venneløs . Rett og slett fordi når man blir isolert i årene man skulle vært med andre barn og går rundt alene, ja det gir skader. Jeg klarer ikke danne vennskap som voksen heller grunnet all mobbingen og utfrysningen . Hadde ting blitt tatt tidlig og man fikk en mobbefri oppvekst og vanlige venner ville ting vært anderledes i dag Det er ikke bare å ta seg sammen. Jeg har forsøkt hele mitt liv å få varige vennskap uten å lykkes. Høres ganske likt ut som min historie ❤️ Mobbing er farlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 8 timer siden #30 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg skjønner seriøst ikke hvordan så mange kan mistolke HI. Det står jo til og med til slutt; "Jeg skjønner jo at man ikke kan legge seg ned å dø selv om man har hatt en jævlig barndom, men ser at flere også får skylden for mangel på bedring selv om de forsøker." Står det så dårlig til med leseforståelsen her inne? Anonymkode: e20bb...571 Den setningen er jo bare tull. Folk legger seg jo ned og dør. Og om setningen skulle vise forståelse så leser jeg den som alt annet enn det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #31 Del Skrevet 8 timer siden Rosa Sitron skrev (1 minutt siden): Den setningen er jo bare tull. Folk legger seg jo ned og dør. Og om setningen skulle vise forståelse så leser jeg den som alt annet enn det Da har du missforstått. Har selv blitt mobbet og utsatt for alvorlig omsorgssvikt, er derfor jeg undrer meg over holdningene i enkelte tråder, og motsetningene i disse. Men takk for tilbakemelding. Anonymkode: 32032...259 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #32 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Og utsatt for omsorgssvikt om man uansett kan velge å skjerpe seg og få et godt liv som voksen? Litt satt på spissen, men jeg ser stadig vekk tråder som sier til de som har opplevd store traumer i barndommen at de regelrett velger å la seg påvirke av disse traumene. Samtidig er det like mange tråder hvor det fortelles om hvor ødeleggende det er om barn blir utsatt for nettopp disse tingene. Andre som har bitt seg merke i det samme? Jeg skjønner jo at man ikke kan legge seg ned å dø selv om man har hatt en jævlig barndom, men ser at flere også får skylden for mangel på bedring selv om de forsøker. Anonymkode: 32032...259 Jeg ble mobbet/utfrosset som barn. Tenkte ikke over det da og levde egentlig helt fint med det hele barndommen fordi jeg trodde det bare var slik, men sliter veldig med det i voksen alder i form av sosial angst og at jeg ikke klarer bl.a å komme inn i foreldregrupper slik de som har kjent hverandre i mange år gjør. Denne mobbingen og utfrysingen foregår fremdeles. Det er ikke noe man bare vokser av seg. Å be noen som har blitt mobbet gjennom barndommen om å "skjerpe seg" vitner om en vanvittig lite evne til å sette seg inn i andres problemer. Det er jo ikke bare å skjerpe seg... Anonymkode: 9c7b4...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 8 timer siden #33 Del Skrevet 8 timer siden Man tar skade av det, selvom man går videre med livet som voksen. Skal det rettferdiggjøre at andre oppfører seg uhørt og kaster ukvemsord ut i hist og pist? Og hvordan skal man gjøre seg bedre mener du dersom mobbingen ikke har rot i virkeligheten, men gjøres bare fordi noen vil være slemme? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 7 timer siden #34 Del Skrevet 7 timer siden Når man ikke klarer å "komme seg over det" er fordi mennesket har fått PSYKISK SYKDOM. Altså, i hjernen er det massevis av nevronbaner som sikkert har blitt koblet på en dårlig måte om det krever bokstavelig talt en fysisk endring, at man jobber med seg selv, kanskje at man jobber (og har råd til) psykolog, og at man har menesker rundt personen som ofte minner de på å tenke på en annen måte. Ofte har slike folk ikke et veldig stort nettverk, og enda færre har et som kan støtte dem på riktig måte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 7 timer siden #35 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Fordi det er trist og leit for foreldrene til det barnet som blir mobbet. Anonymkode: 61e76...b30 Ganske trist og leit for det barnet som blir mobbet også. TS, for et utrolig stygt og lite empatisk innlegg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #36 Del Skrevet 7 timer siden Stor pike skrev (Akkurat nå): Ganske trist og leit for det barnet som blir mobbet også. TS, for et utrolig stygt og lite empatisk innlegg. Du bør gjerne lese hele tråden. Anonymkode: 32032...259 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 7 timer siden #37 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Personlig så forstår jeg ikke hvorfor folk påstår mobbing er så grusomt. Som barn, ja, fordi man er ikke ferdig utviklet og mangler forståelse, men å ta det med seg videre som voksen. Det forstår jeg ikke. Synes de som sliter som voksen er svake og feige, de tørr ikke å endre seg og sitter fast i gamle uvaner. Jeg ble mobbet som barn ifølge skoledokumentene (og psykologen), men ser ikke på det som et problem i det hele tatt. Har ingen problemer i voksen alder grunnet mobbingen. Var utestenging, uthenging, psykisk og fysisk vold. Da jeg var barn så ble alle følelser og problemer større enn nødvendig, så der og da var det katastrofe, men det ble fort glemt. Kan være fordi jeg hadde ekte problemer på den tiden. Overgrep fra 5-6 års alderen, omsorgssvikt og ekte psykisk vold hjemme. Så mobbingen var en filleting i forhold til alt andre. Anonymkode: d81bc...c3d At du opplevde noe som var verre enn mobbing, tar virkelig ikke ifra de som "kun" ble mobbet at det var vanskelig for dem. Og de har lov å kjenne på vonde følelser knyttet til det, også nå som voksen. Det er alltid noen som har det verre enn andre, men det minimerer ikke andres opplevelser. Du vet dessuten ikke hva andre har opplevd i tillegg til mobbing. Du vet kun din egen historie. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 7 timer siden #38 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bør gjerne lese hele tråden. Anonymkode: 32032...259 Jada. Blabla ts som endrer mening når motsvarene kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #39 Del Skrevet 7 timer siden Stor pike skrev (1 minutt siden): Jada. Blabla ts som endrer mening når motsvarene kommer. Unnskyld meg? Endre mening? Jeg er jo selv en av dem som har blitt utsatt for dette? Greit om innlegget mitt var utydelig, men jeg vil ha meg frabedt å bli ilagt meninger jeg ikke har. Anonymkode: 32032...259 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #40 Del Skrevet 7 timer siden Stor pike skrev (Akkurat nå): Jada. Blabla ts som endrer mening når motsvarene kommer. Hæ? Det var ikke sånn jeg skjønte det. Jeg ble litt lurt av overskriften og var klar for en giftig tråd om at folk må skjerpe seg, men så leste jeg hovedinnlegget og skjønte at TS er frustrert over dobbeltmoralen som råder på forumet. Jeg tror du må lese innlegget på nytt. Anonymkode: 80943...6f4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå