AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #41 Del Skrevet 6 timer siden Dette kommer etter mitt skjønn an på mange faktorer. Om man har hatt en god oppvekst og hva slags forhold man har til foreldrene sine, samt praktiske forhold som egen helse, økonomi og boavstand. Anonymkode: 17d1a...e3f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #42 Del Skrevet 6 timer siden Føler det kommer an på hvor mye foreldrene har tatt seg av oss barna😅 man høster som man sår…. Foreldrene mine har alltid vært der for meg, også nå i voksen alder er de flinke til å passe barna våre, har hjulpet oss økonomisk +++. Jeg ville aldri latt de sitte alene og visne på et sykehjem. Men har du foreldre som har vært fraværende og ikke gjort noe for deg er det jo sikkert lettere at man ikke tar kontakt og hjelper dem i like stor grad i alderdommen. Anonymkode: fa953...e20 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #43 Del Skrevet 6 timer siden De må nok klare seg som jeg må. Ja, bodde hjemme til jeg var 18 men har ellers ikke fått noe hjelp. Det å bli født var ikke mitt valg. Jeg har heller ikke barn, så ingen vil ta vare på meg heller. Anonymkode: 534a0...893 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #44 Del Skrevet 6 timer siden Jeg kommer til å hjelpe moren min så godt jeg kan. Faren min kommer til å få minimalt med hjelp. Anonymkode: b5e5d...4c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #45 Del Skrevet 5 timer siden Jeg ser det som naturlig for min del. Dessverre bor de et stykke unna og pga jobb og avstand kan jeg ikke besøke dem ofte. Hvis de er villige til å flytte nærmere kan jeg absolutt bistå dem og hjelpe. Når de trenger at noen er i samme hus som dem hele døgnet, men egentlig ikke er klar for gamlehjem ønsker jeg at de flytter inn hos oss. Vil heller ha det litt trangt hjemme enn at de skal sitte med ukjente de mistrives med. På den andre siden så vet jeg om eldre som har det godt på gamlehjem og kjenner folk som bor der allerede. Møter gamle naboer osv, så da kan det kanskje være mer hyggelig for dem? Anonymkode: 4e8da...dc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #46 Del Skrevet 5 timer siden Tenker at det er svært individuelt jeg. Min far døde før han ble gammel av kreft. Min mor har jeg tatt avstand fra grunnet rus og psykisk vold. Om hun blir gammel kommer jeg ikke til å ta vare på henne. Da det ville bare dratt opp gamle sår. Anonymkode: 7f018...eca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #47 Del Skrevet 5 timer siden Det er ihvertfall en forventning kjenner jeg. Fulgte min kreftsyke mor til grava sjøl om hun banka meg gul å blå heile oppveksten. Nå følger jeg min far samme veien. Mine to søsken er rimelig udugelige og jeg er helsepersonell og en "kjent" person her jeg bor. Har ikke store valget. Kunne lett valgt det bort om jeg kunne. Anonymkode: 393cd...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #48 Del Skrevet 3 timer siden Min far var syk et års tid før han døde. I dag er jeg så glad for alt jeg støtta og hjalp han med. Alle de gode samtalene vi fikk på slutten. Det betyr så enormt mye. Nå når han er borte❤️🥲. Anonymkode: 2929f...9d1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #49 Del Skrevet 2 timer siden Jeg vil stå på at min mor får den hjelpen hun trenger og hjelpe til med det jeg kan bidra med, som handle, lage middag, sørge for at hun har det hun trenger av mat, klær, at regninger blir betalt osv, lett husarbeid, skift på sengen osv. Men ikke personlig stell. Er selv sykepleier, og ønsker ikke utføre dette på min egen mor. Men selvsagt så stiller jeg opp dersom det skulle være krise. Anonymkode: f25de...1c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #50 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg mener at ansvaret burde falle mer på familien, og mindre på staten. At de gamle kun fikk plass på gamlehjem om alle i familien kunne dokumentert lav inntekt, for eksempel. Anonymkode: e829e...7fa Ikke tale om. De eldre har betalt skatt hele livet. Nå skal de få noe tilbake av staten også. Anonymkode: 64663...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #51 Del Skrevet 2 timer siden Jeg skal ta meg av mine foreldre på samme måte som de har tatt seg av meg. De kommer altså til å bli tett fulgt opp og skal ikke mangle noen ting. Anonymkode: e64fa...5bc 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch-22 Skrevet 1 time siden #52 Del Skrevet 1 time siden Mine foreldre tok seg ikke av meg da jeg var barn så det gidder jeg ikke . Man høster som man sår 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #53 Del Skrevet 1 time siden Mine er borte nå men jeg ofret alt for å hjelpe det jeg kunne. Jeg ble sliten, måtte selv i terapi for å lære å leve med det men angrer ikke et sekund på at jeg var der for dem. Jeg mener det er en selvfølge og det blir også mer og mer nødvendig når det offentlige ikke har kapasitet til alle. Jeg vet at noen har hatt en vond barndom med vold, rus og omsorgssvikt. MEN noen er bare ekstra krenket fordi foreldrene satte grenser og at de ble uvenner pga generasjonsforskjeller som lett kunne vært rydda opp i. Sistnevnte kategori må ta seg kraftig sammen! Anonymkode: d588b...f1d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #54 Del Skrevet 1 time siden Jeg har kommet i siste rekke hos mine foreldre, fra den dagen jeg ble født. Det er alltid noen eller noe annet som er viktigere. Vi bor også langt fra hverandre. Barnebarna har de ikke investert tid i, så de kjenner dem ikke. De blir nok nødt til å betale sine fremtidige tjenester eller ta til takke med offentlig helsehjelp når den tid kommer. Min far er smart, han har valgt en 20 år yngre kone, som kone nr 5. Anonymkode: d358c...fd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #55 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke tale om. De eldre har betalt skatt hele livet. Nå skal de få noe tilbake av staten også. Anonymkode: 64663...b1d Det er jo forskjell på å få valutta for penger vs å være et medmenneske og hjelpe til. Mener du virkelig at du ikke ville kjørt en av dine til legen dersom du hadde. muligheten, ut og handle eller spise middag sammen fordi det er andre sitt ansvar? Stell kan jeg skjønne, det er ikke pårørende sitt ansvar. Anonymkode: f25de...1c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #56 Del Skrevet 1 time siden Ikke alle eldre som klarer seg selv. Om de trenger medisinsk hjelp og omsorg 24-7 så må vel sykehjem være tingen? Anonymkode: 0cbae...f07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 47 minutter siden #57 Del Skrevet 47 minutter siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det virker som det er forventet at man skal ta mer vare på sine eldre som skal være hjemme. Det er jo kommunenes mål også at eldre skal være hjemme nesten uansett tilstand. Jeg har en mor i slutten av 80 årene og det er jeg som tar meg av det meste. Hun klarer det meste selv men nå er det jeg som styrer banken hennes og økonomien. Merker så smått at hun er litt glemsom. Jeg kommer ikke til og stelle henne hvis det kommer så langt. Men hun har sagt det rett ut at hun tok gjorde mye for min søster og meg da vi var små og nå er det hennes tur. Min far døde for noen år siden. Hun utnytter meg for små ting så nå har jeg sagt fra at dette finner jeg meg ikke i. Min søster bor i en annen by. Hun er veldig egoistisk og respekterer ikke når jeg er syk. Da er det alltid noe som skal fikses akkurat der og da. Eier ikke empati for andre. Anonymkode: e2f02...5a2 Har hun aldri hatt empati eller er det fordi hun er syk nå som gjør at hun mangler? Det er en stor forskjell her. Men det kan jo være en trøst å vite at det er pga sykdom og ikke personlighet om det har endret seg. Anonymkode: f25de...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 44 minutter siden #58 Del Skrevet 44 minutter siden Stoltskeiv skrev (5 timer siden): På en måte! Livet er en sirkel. Vi er unge og trenger beskyttelse fra de voksne, på samme måte som når våre foreldre blir gamle og trenger beskyttelse fra oss voksne. Jeg kommer ikke til å tillate mine foreldre å havne på gamlehjem når den tid kommer. Jeg ser hvor ødelagt de gamle blir av det. De blir deprimerte og mister all livsgnist fordi ansatte har 10-15 andre som trenger hjelp på samme tid. De får ikke rom til å føle mestring Tror du selv du aner hvor slitsomt det er å ha ansvar for et annet menneske sånn på heltid? Syns ikke du skal være SÅ bastant. Men selvsagt fantastisk at du tenker at sykehjem er no go. Anonymkode: f25de...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #59 Del Skrevet 41 minutter siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): For en trist mentalitet å føle at man blir en burde for barna. Hadde blitt skikkelig trist jeg hvis barna mine så på å ta vare på meg som en byrde. Er jo bare snakk om besøk og litt hjelp i ny å ned.... Anonymkode: 64bce...cd5 Det kommer jo an på hvordan syk man er. Forskjell på å ha ALS og ha litt behov for å handle og vann blomster fordi det er vanskelig å gå i trappen. Anonymkode: f25de...1c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 37 minutter siden #60 Del Skrevet 37 minutter siden Ryddet for avsporing. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå