AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg er ikke selv religiøs, men partner tar med barna på sang i kirken. Siste gang de var der sa det ene barnet at de sang "Napoleon med sin hær" der borte, og at hen har ikke lyst til å synge om at noen faller i renna og slår ut alle tenna, for det er en ertesang. Jeg er egentlig for at barn selv velger, uansett hvor små de er, om de vil eller ikke vil på religiøse ting som det her... men er det i tillegg rart om jeg synes det er skikkelig sært at sånne sanger i det hele tatt blir sunget i kirka?? Jeg er sikker på at det er hundrevis av andre sanger man kunne ha lært. Hva er i det hele tatt nytten av å synge nettopp denne sangen? Anonymkode: d8a55...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Har andre sanger mer nytte? Anonymkode: 08d02...8a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Er dette barnekor / barnesang-samlinger? Der synger de alle mulige sanger ja, helt vanlig. Det gjorde også vi når jeg gikk i barnekor på 80-tallet. Anonymkode: fcfc3...895 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Det får da være grenser for hva man skal henge seg opp i. Anonymkode: 9dbcf...9b5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Både du og barnet ditt er snøfnugg. Er det ny tekst på den sangen eller? Kan ikke huske at de synger noe om å "falle i renna og slå ut tenna"... Tror barnet ditt har misforstått teksten, du bør sette deg ned og forklare at det bare er en sang, ikke en "ertesang", som barnet ditt tror. Du bør kanskje vurdere å ruste barnet ditt litt bedre for den ekte verdenen? Anonymkode: c5f8d...11b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Det er ikke en del av teksten til den sangen, så jeg skjønner ikke dette helt. Har kirken deres laget en egen versjon? Anonymkode: 6b56e...a36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Napoleon med sin hær over kjøkkenbenken dro Tonje datt i vasken og Sindre datt i do Peder datt i renna og slo ut alle tenna mens Anna satt på loftet og spilte rock' n roll Anonymkode: 70081...2d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Napoleon med sin hær over kjøkkenbenken dro Tonje datt i vasken og Sindre datt i do Peder datt i renna og slo ut alle tenna mens Anna satt på loftet og spilte rock' n roll Anonymkode: 70081...2d9 😂😂 aldri hørt den versjonen før, men dette er da typisk sånt som mange barn synes er morsomt? Hadde ikke reagert på at de sang denne. Anonymkode: fcfc3...895 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Her er nå originalen og er da ikke noe slikt i den Husker selv vi sang den i barnegospel. Er du og barnet som er hårsår, evnt norn som har diktet selv Sangtekster Napoleon med sin hær over alpene dro Napoleon med sin hær over alpene dro Napoleon med sin hær Ja, Napoleon med sin hær Ja, Napoleon med sin hær over alpene dro Og da de kom til toppen så møtte de en hær Og da de kom til toppen så møtte de en hær Og da de kom til toppen Ja, da de kom til toppen Ja, da de kom til toppen så møtte de en hær Og alle hadde luer med store dusker i Og alle hadde luer med store dusker i Og alle hadde luer Ja, alle hadde luer Ja, alle hadde luer med store dusker i Og alle hadde jakker med blanke knapper i Og alle hadde jakker med blanke knapper i Og alle hadde jakker Ja, alle hadde jakker Ja, alle hadde jakker med blanke knapper i Og alle hadde bukser med røde renner i Og alle hadde bukser med røde renner i Og alle hadde bukser, Ja, alle hadde bukser, Ja, alle hadde bukser med røde renner i Og alle hadde votter med store huller i Og alle hadde votter med store huller i Og alle hadde votter Ja alle hadde votter Ja, alle hadde votter med store huller i 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Jeg tenker, ikke fôr dette, ts😅 Barnet blir skjørt hvis du støtter opp under denne tankegangen. Det er bare en morsom sang. Barn flest liker å tulle og tøyse med ord og rim. Anonymkode: 70081...2d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er ikke selv religiøs, men partner tar med barna på sang i kirken. Siste gang de var der sa det ene barnet at de sang "Napoleon med sin hær" der borte, og at hen har ikke lyst til å synge om at noen faller i renna og slår ut alle tenna, for det er en ertesang. Jeg er egentlig for at barn selv velger, uansett hvor små de er, om de vil eller ikke vil på religiøse ting som det her... men er det i tillegg rart om jeg synes det er skikkelig sært at sånne sanger i det hele tatt blir sunget i kirka?? Jeg er sikker på at det er hundrevis av andre sanger man kunne ha lært. Hva er i det hele tatt nytten av å synge nettopp denne sangen? Anonymkode: d8a55...b50 Ja jeg forstår. Men orginalen er ikke slik vi sang den. Det er en annen versjon. Jeg tviler på at dem sang den versjonen som er «artig» Anonymkode: 6459c...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har andre sanger mer nytte? Anonymkode: 08d02...8a1 Nå er det vinter. Mange fine vintersanger finnes. Bedre tekst har de óg. Anonymkode: d8a55...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er dette barnekor / barnesang-samlinger? Der synger de alle mulige sanger ja, helt vanlig. Det gjorde også vi når jeg gikk i barnekor på 80-tallet. Anonymkode: fcfc3...895 Ja, stemmer, er en slags kor- og dansesamling. Anonymkode: d8a55...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden jegerrinne skrev (19 minutter siden): Her er nå originalen og er da ikke noe slikt i den Husker selv vi sang den i barnegospel. Er du og barnet som er hårsår, evnt norn som har diktet selv Sangtekster Napoleon med sin hær over alpene dro Napoleon med sin hær over alpene dro Napoleon med sin hær Ja, Napoleon med sin hær Ja, Napoleon med sin hær over alpene dro Og da de kom til toppen så møtte de en hær Og da de kom til toppen så møtte de en hær Og da de kom til toppen Ja, da de kom til toppen Ja, da de kom til toppen så møtte de en hær Og alle hadde luer med store dusker i Og alle hadde luer med store dusker i Og alle hadde luer Ja, alle hadde luer Ja, alle hadde luer med store dusker i Og alle hadde jakker med blanke knapper i Og alle hadde jakker med blanke knapper i Og alle hadde jakker Ja, alle hadde jakker Ja, alle hadde jakker med blanke knapper i Og alle hadde bukser med røde renner i Og alle hadde bukser med røde renner i Og alle hadde bukser, Ja, alle hadde bukser, Ja, alle hadde bukser med røde renner i Og alle hadde votter med store huller i Og alle hadde votter med store huller i Og alle hadde votter Ja alle hadde votter Ja, alle hadde votter med store huller i Herregud. Anonymkode: 18793...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det får da være grenser for hva man skal henge seg opp i. Anonymkode: 9dbcf...9b5 At jeg henger meg opp i at barnet synes det ikke er gøy at de må synge noe hen tolker som erting i kirka, og da ikke vil dit...? Du synes ikke det gir mening med KVALITETStid til barn? Deg om dét... Anonymkode: d8a55...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Både du og barnet ditt er snøfnugg. Er det ny tekst på den sangen eller? Kan ikke huske at de synger noe om å "falle i renna og slå ut tenna"... Tror barnet ditt har misforstått teksten, du bør sette deg ned og forklare at det bare er en sang, ikke en "ertesang", som barnet ditt tror. Du bør kanskje vurdere å ruste barnet ditt litt bedre for den ekte verdenen? Anonymkode: c5f8d...11b Barnet tåler MYE, både fysisk og psykisk. Klager såvidt selv når hen får store blåmerker og sår, og vil i barnehagen selv med barn som stadig kaster sand og snø på hen, dytter, sier at hen skal være hjemme i stedet osv (finnes noen problembarn der). Tydeligvis vil barnet bruke fritida på noe som er hyggelig, noe hen ikke synes denne sangen er. Anonymkode: d8a55...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet tåler MYE, både fysisk og psykisk. Klager såvidt selv når hen får store blåmerker og sår, og vil i barnehagen selv med barn som stadig kaster sand og snø på hen, dytter, sier at hen skal være hjemme i stedet osv (finnes noen problembarn der). Tydeligvis vil barnet bruke fritida på noe som er hyggelig, noe hen ikke synes denne sangen er. Anonymkode: d8a55...b50 Forklar hn sangen da... Eller la hn slippe å synge i kor da, om hn ikke liker det. Ikke skyld på sangen. Anonymkode: c5f8d...11b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forklar hn sangen da... Eller la hn slippe å synge i kor da, om hn ikke liker det. Ikke skyld på sangen. Anonymkode: c5f8d...11b På barneskolen så sang vi: Napoleon med sin hør over kjøkkenbenken dro Maria datt i vasken Og Petter datt i do Lars datt i renna og alo ut alle tenna, Mens Ivar satt på loftet og lo seg halvt ihjel ...for å erte folk og se hvor mye de tålte. Den som datt i renna var ofte den personen man likte minst. Dette her er et barn på 5 år som allerede vil bli lege, har lært seg hvordan organer fungerer og ser ut, hvordan celler funker, hvordan roboter funker, og mye annet. Barnet har også sine egne meninger om ting og skjønner fort når noe voksne forklarer ike stemmer. Hen mener at det er ikke morsomt å le av noen som skader seg. Konklusjonen min er at det eneste jeg kan si er at folk har ulik humor, og det er lov å ikke synes at noe ikke er morsomt, for det er nettopp det jeg tenker. Ulike folk kan være sensitive for ulike ting og ha erfaringer som gjør at de ikke synes ting er morsomme. Anonymkode: d8a55...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Forklar hn sangen da... Eller la hn slippe å synge i kor da, om hn ikke liker det. Ikke skyld på sangen. Anonymkode: c5f8d...11b Personlig synes jeg at å le av at folk skader seg er den absolutt laveste form for humor. Synes det bare virker som folk mangler empati når de ler av slikt... altså, når personen selv synes det er greit å le, eller f.eks. noen blir slengt opp i lufta og ser helt tullete ut, men det gikk bra, så synes jeg det er greit. Ellers synes jeg bare folk har en dårlig sans for humor når de synes skader er morsomt. Har f.eks. aldri skjønt at noen synes JackAss er morsomt. For meg så virker det som noe noen med psykiske avvik driver med. Endret 5 timer siden av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden Det er vel ikke slik at de kun synger denne sangen, om og om igjen? Jeg vil tro de synger mye forskjellig. Noen litt lengre sanger, og så ispedd noen slike tullevers som bare skal være for moro. Eller som oppvarming, eller for å løsne på stemningen dersom noen er sjenerte. Tviler på de har den på repertoaret ved f.eks. en konsert. Anonymkode: fcfc3...895 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå