Gå til innhold

Jeg er 45 år (snart 46) og fant ut jeg er gravid i dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
K.B. skrev (36 minutter siden):

Tror du bekymringen min er hvor sprek hun er? 
Jeg snakker om generasjonsgapet og det stigma det er for barn som har skikkelig gamle foreldre og ikke minst at potensielle skjær i sjøen har mye større sjanse for å dukke opp som kan lede til en ustabil oppvekst, for å ikke snakke om den økte risikoen for mor og barn når man velger å få barn når de fleste kvinner er på vei inn i menopausen..

Det finnes da masse unger med eldre fedre? Det «stigmaet» legger du overdrevent mye vekt på, det er slettes ikke uvanlig å få barn i 40-årene i våre dager. 

Det jeg tenker mer på, er at barnet har større sannsynlighet for å miste foreldrene mens det fremdeles er relativt ungt, enten pga fysisk sykdom eller til demens. 

Anonymkode: c0d77...650

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva kan jeg forvente av «spesialoppfølging»? Det er åtte år siden sist jeg gikk gravid. Har også voksne barn. 
Jeg ble gravid på første forsøk, og tester positivt nå på dag 10 etter eggløsning! Føler meg ung og sprek. Det var planlagt og mannen er yngre men føler litt på at jeg vil bli behandlet som en «urgammal» kjerring. Legger til at jeg skal bli bestemor om noen uker 🫢

Anonymkode: d2383...2a0

Du kommer sikkert til å få mye kritikk, så jeg ville bare fortelle om at jeg har to legekollegaer der jeg jobber som har fått siste barn hhv 46 og 48 år gamle😊 Og at jeg er eldst i en søskenflokk med en skikkelig attpåklatt, og jeg elsket det! Men aner ingenting om hva du kan forvente av oppfølging😄

Anonymkode: e61c4...625

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

https://www.oslojordmor.no/graviditetsplanlegging/gravid-over-40-ar/  merk at dette er anbefalt oppfølging. Dersom du er sunn og frisk ellers er det ikke sikkert du trenger alt. 

Anonymkode: 6afc4...ad1

Det er jo helt vanlig oppfølging i svangerskap.

Anonymkode: c2451...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo helt vanlig oppfølging i svangerskap.

Anonymkode: c2451...0d0

De får tilbud om ekstra ultralyd, utvidet test, og glukose og blodtrykk. Selvfølgelig er det helt likt som i andre svangerskap ja, bare tilbud om ekstra dersom det behøves. Som sagt behøver ikke alle over 40 det, og noen yngre behøver det. Man blir fulgt opp individuelt etter behov. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva kan jeg forvente av «spesialoppfølging»? Det er åtte år siden sist jeg gikk gravid. Har også voksne barn. 
Jeg ble gravid på første forsøk, og tester positivt nå på dag 10 etter eggløsning! Føler meg ung og sprek. Det var planlagt og mannen er yngre men føler litt på at jeg vil bli behandlet som en «urgammal» kjerring. Legger til at jeg skal bli bestemor om noen uker 🫢

Gratulerer med graviditeten. Du vil nok få ekstra oppfølging og testing. Personlig (blir 40 i år) ville jeg nok tatt abort om jeg ble gravid nå, og som 46-47-åring med en nyfødt blir det neppe helt enkelt. Når barnet når konfirmasjonsalder er du pensjonist.. Du blir nok den eldste i barsel-gruppa, og jeg lurer på hvorfor noen orker å ha barn hele livet. Barna våre er nå 18 og 20, påtur ut av redet, og det er HERLIG å endelig ha tid til seg selv og sitt. Kunne aldri drømt om bleier og våkenetter igjen. 

Anonymkode: 4f44e...685

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gratulerer! Jeg ble også gravid et par ganger etter at jeg fylte 45 år, men mistet dessverre begge gangene. Håper selvfølgelig ikke det skjer med deg, men vær forberedt. 

Jeg har en sønn jeg fikk da jeg var 42 år.

Den ene oldemoren min fikk sin siste da hun var 45 år, så det er absolutt mulig.

Lykke til!

Anonymkode: cb5ad...5e3

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Legger til at jeg skal bli bestemor om noen uker 🫢

Du måtte toppe ditt barn og partner og få baby du også?

Anonymkode: e2af0...b91

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
K.B. skrev (3 timer siden):

Du ser ikke det som en utfordring? 
Tør jeg spørre hvor gammel du er?

Det er ikke meg du siterer men jeg er 63 og ser ikke problemet. Dog er jeg glad jeg ikke har heltidsansvar for en ettåring,  men det er krevende på en helt annen måte. Var 38 da yngste ble født og det har aldri vært noe problem.

Anonymkode: f4cf0...b1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og ja det blir spesial oppfølging ja det er regnet som geriatrisk 

Anonymkode: 512cd...502

Jeg er 44 år og har termin om 3 mnd. Har hatt null spesialoppfølging så langt. Og jeg hadde også 34 i bmi ved starten av graviditeten, så man skulle jo tro det var flere risikofaktorer her. Så nei, det er ikke noe fasit her kun pga alder og spesialoppfølging. Jeg bor i Oslo. 

Anonymkode: 5ac67...46f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer! 🤗

Tror nok noen menns fruktbarhetspropaganda dessverre har gått rett i nøtta på folk. Kvinnens fruktbare periode varer rundt regnet fra hun er 15 til hun er 50. Så lenge man har menstruasjon og eggløsning kan man få barn, hvis de ikke er noe annet feil med kroppen.

Ikke la deg skremme av fordomsfulle folk. At det erforhøyet risiko for misdannelser er misvisende. Når foreldre er 45 pluss (også hvis det er far) regnes risikoen som forhøyet, men bare 2 prosent av barn av foreldre på 45 pluss har dette. 

Du hadde aldri fått de samme kommentarene om du var mann.

Lykke til! ❤

Anonymkode: ead57...326

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så vil jeg påpeke at 45 år er ikke GAMMELT 🤗

Anonymkode: bffa5...1f1

Min bestemor ble gravid og fikk barn helt naturlig som 46-åring. Og dette var på 70-tallet. En kollega på 46 ble også nylig mor.

Det ER jo gammelt med tanke på å bli mor, men det skjer jo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (1 minutt siden):

Min bestemor ble gravid og fikk barn helt naturlig som 46-åring. Og dette var på 70-tallet. En kollega på 46 ble også nylig mor.

Det ER jo gammelt med tanke på å bli mor, men det skjer jo.

Før prevensjon ble vanlig var det mange som fikk barn i 40-årene, se i hvilken som helst bygdebok i landet. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Glad på dine vegne at du fikk som du ønsket. Håper at du også opplever det like positivt i fremtiden også, noen av oss får det til mens resten av oss kan bare sitte og se på.  Ei jeg kjenner startet på nytt med ny mann og har nå 3 under 3 (to tette svangerskap, siste med tvillinger). Hun fungerer utmerket og er ei fantastisk mamma. Jeg derimot hadde endt opp med å spise mitt eget yngel.. så ja, vi er veldig forskjellig. Lykke til.

Anonymkode: 3fb14...d4e

Hvor gammel er hun som startet på nytt?

Anonymkode: f6064...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er jo gammel så det er jo absolutt ingen tvil om at dette er et risikofylt geriatrisk svangerskap. Er en grunn for at man er mer fruktbar i tjueåra og hvorfor det blir født flere barn med økt risiko for downs og diverse sykdommer jo eldre man er.

Selv om man kan så er det ikke slik at man på død og liv må gjøre det.

Men du tar dine valg og så tar jeg mine og så lever man med konsekvensene.

Anonymkode: 5b5ff...be7

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt søsken ble født da min mor og far var 46, det var planlagt.  Det har gått helt fint det, foreldrene er fortsatt veldig spreke og mitt søsken er straks 30. I tillegg til at foreldrene er spreke har jo mitt søsken nytt godt av betraktelig eldre søsken som i tillegg har vært en stor støtte i livet. Jeg passet mye på mitt søsken da hen var yngre og vi har et tett og godt forhold i voksen alder og hen ringer støtt og stadig for råd eller bare og prate. Det samme gode forholdet har hen med våre andre søsken. 

Anonymkode: 58903...d95

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer!

Og dette er jo ikke uvanlig. Tenk på før i tiden, hvor folk fikk barn til langt ut i 40-årene. Det gikk som regel fint med de også. Min oldemor fikk tvillinger i en alder av 45. Da hadde hun 10 barn fra før.

Så lenge du føler deg i god form, og du mener dere kan gi barnet et godt liv, ser jeg ingen problemer med dette. Man holder seg også yngre enn før, så dette ser jeg ikke på som et problem.

Og som lærer er det mange foreldre som barn etter de er 40. Sånn er det bare. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer sikkert til å få mye kritikk, så jeg ville bare fortelle om at jeg har to legekollegaer der jeg jobber som har fått siste barn hhv 46 og 48 år gamle😊 Og at jeg er eldst i en søskenflokk med en skikkelig attpåklatt, og jeg elsket det! Men aner ingenting om hva du kan forvente av oppfølging😄

Anonymkode: e61c4...625

Takk for svar! Jeg har sjekket litt rundt selvsagt og det er ikke så mye annet enn nipt test og litt tettere oppfølging jeg «får» helt på slutten, særlig ift overtid.. siden jeg er frisk som en fisk. Venter et par uker med å kontakte lege og jordmor tilfelle det går åt skogen men har en god følelse . Lurte mest på om jeg kommer til å møte på mye negative holdninger og at de vil stresse meg ift alder mer enn jeg stresser selv, Litt ymse her inne, mest positivt. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (3 timer siden):

Gratulerer!

Og dette er jo ikke uvanlig. Tenk på før i tiden, hvor folk fikk barn til langt ut i 40-årene. Det gikk som regel fint med de også. Min oldemor fikk tvillinger i en alder av 45. Da hadde hun 10 barn fra før.

Så lenge du føler deg i god form, og du mener dere kan gi barnet et godt liv, ser jeg ingen problemer med dette. Man holder seg også yngre enn før, så dette ser jeg ikke på som et problem.

Og som lærer er det mange foreldre som barn etter de er 40. Sånn er det bare. 

Takk! Vi har flere som har fått barn over 40 i familien i de eldre generasjonene. Det var ganske vanlig før uten prevensjon! 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer❤️ Ønsker deg og den lille all hell og lykke. Som flere sier så blir vi stadig eldre og tar man godt vare på seg selv så holder man seg ung enda lenger. Det sitter mye i mindsettet også. 

På tide vi kvitter oss med kvinneforakt.  Hadde en mann på 60 skrevet det samme som deg hadde ingen reagert.  

Noen kommer i tidlig overgangsalder og sliter med å få barn allerede i 20 årene, mens andre kan få barn langt opp i 40-årene.  Oftest er barna friske og velskapte også. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...