AnonymBruker Skrevet 16. januar #21 Del Skrevet 16. januar Gratulerer! Hvis dette er planlagt og ønsket, så er det jo bare en gladnyhet Du får nok god og tett oppfølging. Jeg blir LITT stuss at du legger så stor vekt på alderen din selv, snakker om at du har voksne barn og snart er bestemor osv. Jeg får inn et lite signal på troll-radaren her - men jeg kan ta feil, så beklager det. De jeg kjenner på 40+ som har vært gravide, har kjørt på og støtt stødig i egne valg. Før i tiden var det helt normalt å få sitt siste barn til langt oppi 40-årene - altså så lenge man var fertil. Det var ikke før prevensjonen kom at det ble vanlig å planlegge, få barna sine i 20-årene og så liksom være "for gammel" etter 30. Min erfaring er at de som er mest kritiske til å få barn litt senere er det som selv fikk barn tidlig og "ble ferdige" fort (som om barn er noe man kan bestille og bare må få unna), og som ikke greier å sette seg inn i at andres livssituasjon. Anonymkode: b7201...b39 12 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #22 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forresten så vil jeg påpeke at 45 år er ikke GAMMELT 🤗 Anonymkode: bffa5...1f1 Generelt sett nei. Men til å få barn er det uforsvarlig og uforståelig gammelt Anonymkode: f0bec...f4d 2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #23 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvorfor det egentlig? Er 15 åringen din pleietrengende eller noe? Anonymkode: c2451...0d0 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hva er man for gammel for, sammenlignet med en 40-åring? Å gå på foreldremøter? Ta kiosk-vakter og sitte i styret i fotballklubben? Å hente på 10-klasseballet? Å betale for alpinutstyret og de fine familieferiene? Å pusse opp gjesterommet på hytta slik at 15-åringen kan ta med seg kamerater og vil bli med dit? Å ha en hytte? Å forstå tenåringsdrama? Hva konkret er det med oppfølgingen av 15-åringer som er mer krevende når man er 60, arrangere konfirmasjonen? Øvelseskjøre? Anonymkode: 96fe3...25a Hva med barnets følelser??? Det ønsker kanskje ikke å ha en mor som er "gammel" i forhold til vennenes foreldre. Kanskje barnet blir flau? Det har jeg opplevd, nemlig! Og for et barn å vokse opp og vite at foreldrene er "gammel", kan også skape stor usikkerhet fordi det blir ekstra redd for å miste foreldre. Joda, alt kan skje med alle, men i slike tilfeller blir det mer reelt! Det er mye viktigere for mor å poppe ut enda et barn, enn å tenke på barnet Anonymkode: b9eb4...54a 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 16. januar #24 Del Skrevet 16. januar Nå er du enda tidlig ute, og det er usikkert, men jeg sier da gratulerer og håper det går bra 😊 Du vil normalt få tettere oppfølging når du er i den aldersgruppen. Naturlig at en vil kjenne mer på en del ting, både som gravid, og når en oppdrar barnet som andre her sier. Vet om flere da som fikk barn sent, hvor barna/et holder dem unge, som de sier selv. Ser mine foreldre på 65+ er helt klart mer slitne, selv om de enda er spreke. De stiller som barnevakt, og følger tett opp, men trenger mer hvile enn tidligere. Dette vil selvsagt variere stort, og det er nå 40-åringer som trenger en middagslur også 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #25 Del Skrevet 16. januar Har du lyst så har du lov. Jeg vet at jeg ikke vil det. Jeg elsker friheten med at barna har flytta ut. Og jeg er 43 år.men jeg har venner som har små barn. Jeg får heller bruk tiden til barnebarn hvis jeg får det. Anonymkode: 8af16...2f6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilde78 Skrevet 16. januar #26 Del Skrevet 16. januar Du får ekstra oppfølging i form av flere ultralyder enn det som er normalen. Og får heller ikke lov til å gå over tiden, du settes igang senest på termin. Ellers er svangerskapsomsorgen lik de som er yngre. Masse lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #27 Del Skrevet 16. januar Oj! Du er tøff.. jeg har voksne barn og er 48. Jeg hadde aldri greid det. Eller...man greier jo det man må og vil. Orket er vel ordet. Men så flott 😊 Gratulerer Anonymkode: 21b4d...6c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #28 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med barnets følelser??? Det ønsker kanskje ikke å ha en mor som er "gammel" i forhold til vennenes foreldre. Kanskje barnet blir flau? Det har jeg opplevd, nemlig! Og for et barn å vokse opp og vite at foreldrene er "gammel", kan også skape stor usikkerhet fordi det blir ekstra redd for å miste foreldre. Joda, alt kan skje med alle, men i slike tilfeller blir det mer reelt! Det er mye viktigere for mor å poppe ut enda et barn, enn å tenke på barnet Anonymkode: b9eb4...54a Har vokst opp med ganske gamle foreldre relativt til mine jevnaldrende. Jeg har aldri opplevd å være spesielt flau over det, men jeg ville heller vært flau og i live, enn at min mor skulle tatt abort basert på min flauhet 😂 Anonymkode: ed01d...c69 6 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #29 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva kan jeg forvente av «spesialoppfølging»? Det er åtte år siden sist jeg gikk gravid. Har også voksne barn. Jeg ble gravid på første forsøk, og tester positivt nå på dag 10 etter eggløsning! Føler meg ung og sprek. Det var planlagt og mannen er yngre men føler litt på at jeg vil bli behandlet som en «urgammal» kjerring. Legger til at jeg skal bli bestemor om noen uker 🫢 Anonymkode: d2383...2a0 Ville mest vært redd for at spontanabort da det er ganske stor sjanse for det i din alder. Håper uansett du er på den positive siden av statistikken så du slipper gå gjennom mange graviditeter før den sitter. Ønsker deg lykke til❤️ Regner med du ikke får noe spesielt ekstra oppfølging pga alder foruten de ordinære kontrollene? Med mindre du får noen svangerskapsrelaterte problemer. Anonymkode: c619f...448 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #30 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er stor forskjell på å holde seg aktiv med toppturer, trening og diverse, kontra å skulle henge med i livet til tenåringer. Anonymkode: eabd8...e0f Jeg har ikke så stor interesse av å henge med tenåringene mine overalt, til sent på kveld, på alle deres aktiviteter. Og det har i alle fall ikke de. Hva er det du mener du ikke orker i 60-årene, egentlig? Anonymkode: 9d7be...6f7 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #31 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med barnets følelser??? Det ønsker kanskje ikke å ha en mor som er "gammel" i forhold til vennenes foreldre. Kanskje barnet blir flau? Det har jeg opplevd, nemlig! Og for et barn å vokse opp og vite at foreldrene er "gammel", kan også skape stor usikkerhet fordi det blir ekstra redd for å miste foreldre. Joda, alt kan skje med alle, men i slike tilfeller blir det mer reelt! Det er mye viktigere for mor å poppe ut enda et barn, enn å tenke på barnet Anonymkode: b9eb4...54a Flaut. Det var moren på 100kg, som røykte utenfor skoleporten. Ikke moren på 50, som stilte opp, hadde fin bolig og god råd, og hang med på det meste. Anonymkode: 9d7be...6f7 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #32 Del Skrevet 16. januar Ingen vet hva livet bringer. Mine foreldre er friskere og sprekere enn meg. Heldigvis. I min situasjon må de nå hjelpe meg massivt med barna. Egen alder er en ting. Men det blir mindre hjelp å få, hvis noe skjer, fordi egne foreldre blir så gamle. I TS sitt tilfelle vil det være hjelp å få fra egne voksne barn, hvis noe skjer. Støtteapparat rundt er viktig. Anonymkode: a8682...8b9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #33 Del Skrevet 16. januar Gratulerer 😊 Ekstraoppfølging tilpasset deg får du via lege / jordmor, så det går sin gang. Det er ikke noe voldsomme greier så lenge du er frisk ellers, men en ekstra ultralyd, tilbud om en utvidet test, og senere ekstra oppfølging av blodtrykk og væskeansamlinger dersom du får det. Anonymkode: 6afc4...ad1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 16. januar #34 Del Skrevet 16. januar (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva kan jeg forvente av «spesialoppfølging»? Det er åtte år siden sist jeg gikk gravid. Har også voksne barn. Jeg ble gravid på første forsøk, og tester positivt nå på dag 10 etter eggløsning! Føler meg ung og sprek. Det var planlagt og mannen er yngre men føler litt på at jeg vil bli behandlet som en «urgammal» kjerring. Legger til at jeg skal bli bestemor om noen uker 🫢 Anonymkode: d2383...2a0 Du er 63 når kidden din er 18. Våkne opp! Endret 16. januar av K.B. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #35 Del Skrevet 16. januar K.B. skrev (8 minutter siden): Du er 63 når kidden din er 18. Våkne opp! So what ? Anonymkode: 84f4d...f82 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 16. januar #36 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): So what ? Anonymkode: 84f4d...f82 Du ser ikke det som en utfordring? Tør jeg spørre hvor gammel du er? 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #37 Del Skrevet 16. januar K.B. skrev (1 minutt siden): Du ser ikke det som en utfordring? Tør jeg spørre hvor gammel du er? Ikke meg du siterer, men det er da opp til ts ut fra hvor sprek hun føler seg? Det er forskjell på folk. Og en 18-åring er da virkelig ikke så utfordrende å følge opp, så jeg skjønner ikke hvorfor du tar utgangspunkt i akkurat det. Jeg er femti, frisk, men hadde ikke orket våkenetter og dårlig søvn i årevis, selv for fire-fem år siden. Hva ts orker, vet bare hun. Anonymkode: c0d77...650 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #38 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva kan jeg forvente av «spesialoppfølging»? Det er åtte år siden sist jeg gikk gravid. Har også voksne barn. Jeg ble gravid på første forsøk, og tester positivt nå på dag 10 etter eggløsning! Føler meg ung og sprek. Det var planlagt og mannen er yngre men føler litt på at jeg vil bli behandlet som en «urgammal» kjerring. Legger til at jeg skal bli bestemor om noen uker 🫢 Anonymkode: d2383...2a0 Du planlegger et risikosvangerskap uten å sjekke oppfølging i forkant? Og søker råd om det på nett? Dette tror jeg ikke på. Anonymkode: 66396...e61 4 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet 16. januar #39 Del Skrevet 16. januar (endret) Gratulerer ts😊 Det er mange barn som har eldre foreldre også. Spesielt vanlig at faren er eldre. Menn kan få barn hele livet, og kvinner kan få barn så lenge de er fruktbar. Om de er i 20 årene, 30 årene eller 40 årene. Det er ikke noe galt i at ei kvinne får barn i 40 årene. Viktigste er at barna får gode trygge foreldre og en god oppdragelse. For å være helt ærlig så er det bedre noen får barn i 40 årene enn å få barn når de selv er barn under 18 år, men som sagt så er det ikke alder som spiller noen rolle. At barna får en god oppvekst er viktigere. Delryddet for sitering av slettet innhold. Chantielle mod. Endret 19. januar av Chantielle 6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 16. januar #40 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke meg du siterer, men det er da opp til ts ut fra hvor sprek hun føler seg? Det er forskjell på folk. Og en 18-åring er da virkelig ikke så utfordrende å følge opp, så jeg skjønner ikke hvorfor du tar utgangspunkt i akkurat det. Jeg er femti, frisk, men hadde ikke orket våkenetter og dårlig søvn i årevis, selv for fire-fem år siden. Hva ts orker, vet bare hun. Anonymkode: c0d77...650 Tror du bekymringen min er hvor sprek hun er? Jeg snakker om generasjonsgapet og det stigma det er for barn som har skikkelig gamle foreldre og ikke minst at potensielle skjær i sjøen har mye større sjanse for å dukke opp som kan lede til en ustabil oppvekst, for å ikke snakke om den økte risikoen for mor og barn når man velger å få barn når de fleste kvinner er på vei inn i menopausen.. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå