Gå til innhold

Venninne vil vi skal slutte å gi gaver i vennegjengen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg, ts.   Og det går an å kjøpe gaver som ikke er ting. Jeg har en venninne som ønsket seg gavekort,  og jeg tenkte først at det var da upersonlig og rart.. Men når jeg tenkte over det så gir  jo det henne muligheten til å skaffe seg det hun vil, om er "ræl" eller noe annet. Siden hun elsker sminke og sånn så får hun som regel gavekort på kicks eller andre sånne steder.

Det går og an å kjøpe gavekort på kino, lage kuponger til hverandre - det er så mye man kan gjøre som ikke nødvendigvis er ting og noe man bare kjøper for å kjøpe. Det går an å være kreativ.

Anonymkode: 78cb6...d2e

Jeg har et nå som snart går ut, og jeg må kjøpe noe bare for å kjøpe. Jeg husker sjelden ta med kortet. Jeg foretrekker å betale med visa. Det er ikke alle ansatte som har lært gavekort ennå, og det har en tendens til å bli kø og styr og jeg føler at jeg er slitsom kunde. Hvis jeg skal betale med gavekort, så unngår jeg rushet. 

Jeg bruker gavekort på kino fordi jeg synes kino er dyrt og tjener inn galluppoeng til gavekort, men det er noe pinlig å stå i køen når jeg går sammen med andre og ramse opp sifferene mine. Folk synes det er litt morsomt at jeg er såpass gnien at jeg ikke betaler den hundrelappen.

Gavekort er sikkert fint for de som liker sånt, men for andre blir de liggende i en skuff til de går ut på dato. Jeg ville ikke ha støttet en ordning som går ut på at man utveksler gavekort med hverandre, for jeg ser ikke poenget.

Anonymkode: 3d2bb...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har jo tydeligvis null forståelse for omtanken og det symbolske som ligger i gaver.

Hvis du er opptatt symbolikken, burde du verdsette et måltid sammen mye mer enn en gave 🙄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (29 minutter siden):

Hvis du er opptatt symbolikken, burde du verdsette et måltid sammen mye mer enn en gave 🙄

Mangler du leseforståelse? Her er det både og. 

Anonymkode: f4ee9...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med venninnen. Mange voksne kutter ut gaver til både voksne familiemedlemmer og venner. Koselig å både gi og få gaver, men også helt unødvendig. Selv synes jeg det er latterlig at voksne feirer og lager ståhei ut av bursdagene sine og hadde helst sett at alle i min omgangskrets kuttet ut dette.

Anonymkode: ef756...aba

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gaver er et helt normalt konsept som noen av oss voksne synes er veldig koselig, både å gi å få. At du synes det er merkelig har du selvsagt lov til, men hva er dette voldsomme behovet for å rakke ned på folk som ikke er av samme oppfatning?  Du har jo tydeligvis null forståelse for omtanken og det symbolske som ligger i gaver.

Nok om det.  Nå må jeg pynte meg for å gå på middag til en venninne. Hun har sett meg usminket i joggebukse og flekkete t-skjorte, men jeg synes likevel det vitner om respekt for henne og middagsselskapet å pynte og stelle seg. En fin blomsterbukett skal hun også få, selv om hun har råd til å kjøpe sine egne blomster.  Jeg vet hun kommer til å sette stor pris på det. 

Gaver kan da være så mangt. Trenger ikke være en fysisk pakke man pakker opp. Jeg hadde ikke blitt happy for blomsterbukett. De dør jo bare

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aller først må jeg bare si at jeg tror TS troller. Problemstillingen i seg selv er ikke så merkelig, men TS sin oppførsel virker litt trollete. 

Men temaet engasjerer jo, åpenbart at det å gi og få gaver er en viktig verdi for noen.
Og som noen skrev, antagelig er dette deres kjærlighetsspråk.

For de av oss som ikke deler denne verdien og har andre kjærlighetsspråk, virker det helt unødvendig og rart å skulle opprettholde gavebytting med venner langt inn i voksenlivet.

Dersom gaver er en viktig verdi for deg, husk da at om du har en venn som ikke er opptatt av gaver, betyr ikke det at hun ikke er opptatt av deg. Tvert imot prøver hun å si at det er DEG hun bryr seg om og vil bruke tid på. Hennes fremste kjærlighetsspråk ovenfor venner er antagelig tid sammen. 

Anonymkode: 3c954...7c7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ho er skikkelig bra venninne som tar opp en så innarbeidet, tradisjonell, hyggelig og viktig ting med dere, hun føler seg skikkelig trygg med dere!! 

Og ja, hun har rett. Det er at dere møtes og er sammen som er viktig, så fortsett med den delen av tradisjonen og legg pengene i det å ha det hyggelig i det.

Lykke til videre med den fine gjengen deres!

Anonymkode: 53036...8ed

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Aller først må jeg bare si at jeg tror TS troller. Problemstillingen i seg selv er ikke så merkelig, men TS sin oppførsel virker litt trollete. 

Anonymkode: 3c954...7c7

Å nei, denne også? Det er jo knapt en tråd for tiden som virker ekte. Jeg tror jeg tar en måneds pause fra hele forumet, så forhåpentligvis har de funnet på noe annet å underholde seg med. 

Anonymkode: ecf65...a00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 10.44):

Som voksen, nesten dobbel så gammel som dere, synes jeg det er trist. Jeg synes det er veldig hyggelig å både gi og få gaver. Blant mine venninner er det ikke dyre ting, men fex ullsokker, votter, skjerf,  god dusjsåpe, fin olivenolje, en vinflaske, hjemmelagde kjeks, syltetøy eller chutney, eksklusiv sjokolade, stearinlys og servietter osv. Ting vi bruker, rett og slett. Til runde dager går vi sammen å kjøper én dyr ting, som smykke eller brukskunst, ting som kan byttes om de ikke faller i smak. 

Dette er jo nesten bare skrot. Jeg vil ikke ha ullsokker, sokker, votter, skjerf, servietter, lys. Joda, såpe, sjokolade og olivenolje er bra. Men disse tingene koster mye. Jeg er glad i fin olivenolje, men det koster så mye at jeg ikke kan ønske meg det av venner. Så ja, heller møtes og spise kake/drikke vin/god mat enn alle de gavegreiene der.

Anonymkode: 8f6ae...63b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det bare rart å holde på med "gavebytting" i voksen alder. Jeg kjøper gaver til barn og mine aller nærmeste, men ikke venninner. Folk i småbarnsårene har det travelt nok i desember, om de ikke i tillegg må valfarte kjøpesentrene for å finne ræl til venninner i tillegg. Jeg kjøper min egen olivenolje, egne duftlys og egne hudpleieprodukter, jeg trenger ikke få dette i gave i tillegg (og da som regel "feil" duft, hudpleiemerke osv). 

Anonymkode: 31910...68a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det er sagt: Jeg forstår at noen har gave som kjærlighetsspråk, og at de kan like å bruke tid på å finne noe til meg, med stor omtanke bak. Men tåler de da at de ikke får gave fra meg, men heller en opplevelse sammen? Som regel ikke, og det er jo det som er problemet. 

Anonymkode: 31910...68a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bare to ser det ut som

Anonymkode: bb342...edf

Samme prinsipp, da kan de to venninnene som ønsker det fortsatt utveksle gaver. Og man trenger jo ikke gjøre det foran nesen på hun som ikke ønsker å utveksle. Man trenger ikke nevne det en gang.

Anonymkode: b4a10...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en periode i livet der det ikke passer å bruke tid og penger på å finne den rette gaven, spesielt til venninner. Ikke bare er man tobarnsmor, man er jo gjerne også tante, datter og søster. 

Akkurat nå har hun ikke tid og overskudd til å finne den rette gaven til hver og en av dere. Hun kan også få lov til å se på tingene hun får som noe hun egentlig ikke trenger. 

Må du ha jul og bursdagsgave av dine venninner så får dere finne en lavere sum fra hver person som brukt til et gavekort. Eller så må du godta at hun melder seg ut av gavehysteriet. 

Anonymkode: 52593...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva med et kompromiss? Ingen bursdagsgave(kan heller f.eks gå ut sammen og bursdagsbarnet blir spandert på), og secret Santa? Da har du en venninne, denne venninnen har en annen venninne og ingen vet om hverandre. Du vet bare hvem du skal gi til.

Anonymkode: 7802e...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Når du har barn,  så er det jævlig mye gaver å kjøpe, og kan fort bli en stor utgiftspost. 

Ser at gaver er viktig  for noen. Så man kan jo bli enige om en felles  gave,  med fastsatt pris. At hun eller de to som syntes dette blir litt dyrt betaler si 50 eller 100kr. Så kan de gave glade velge å legge i mer om de vil. Men da skal man ikke  bli  sur om man ikke får like dyr/fin gave. 

Det lureste er isåfall å holde seg til en felles pris. 

Gaver må heller ikke  være en pynteting etc. Det  kan være noe spiselig feks, hvis dere kjøper noe dere vet mottaker  liker.  

Anonymkode: 8e5d7...786

Jeg tenker litt annerledes. At en gave er noe man ønsker å gi en annen, det trenger ikke være lik pris. Det er ikke dét en gave handler om.

Anonymkode: 58cc3...aea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å nei, denne også? Det er jo knapt en tråd for tiden som virker ekte. Jeg tror jeg tar en måneds pause fra hele forumet, så forhåpentligvis har de funnet på noe annet å underholde seg med. 

Anonymkode: ecf65...a00

Tror også det er troll, men hun som holder på med dette som en hobby (?) liker å sette ting på spissen og få folk til å tenke over ting. Skal liksom «oppdra folket». Men ja, slitsomt å få disse trådene hele tiden. 

Anonymkode: 58cc3...aea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Gi gave om man blir invitert i bursdag.

Jul kan dere kutte ut.

Anonymkode: 17eb6...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at gaver ikke er en transaksjon. De som vil gi gir, og de som ikke vil gi gir ikke. Og dersom du ikke lenger vil gi til de som ikke gir, så gjør du ikke det. Å gi gaver er ikke noe en trenger "å bli enige om". Hun vil ikke gi, så da får hun slutte. Du kan bare fortsette som du har pleid. 

Anonymkode: d5efb...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gir generelt bare gaver til familie, eller ved mer spesielle anledninger som f.eks runde tall. Hvis noen feirer bursdagen sin hjemme med servering,  kjøper jeg en flaske vin eller lignende, siden vi får oppvartning. Feires det ute på restaurant der feiringen i seg selv blir en større utgiftspost,  blir det ingen ekstra oppmerksomhet. Har rett og slett ikke økonomi til å skulle gi bursdagsgaver og julegaver til alle venninner.

Har en venninne som insisterer på å gi gaver til jul og bursdag. Hun gir jeg til, men innerst inne irriterer det meg at hun ikke respekterer at jeg egentlig kun kjøper til familie. 

Anonymkode: 41c2a...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkel løsning - dere som ønsker å fortsette med gaver til hverandre gjør det. De andre gjør det ikke. Det behøver ikke være likt, selvom alle er venninner. 

Anonymkode: 20efe...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...