Gå til innhold

Venninne vil vi skal slutte å gi gaver i vennegjengen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er en venninnegjeng på 4 i tidlig 30-årene, og den ene venninnen som har blitt tobarnsmor foreslo at vi skulle slutte med å gi gaver til hverandre. Både til bursdager og jul.

Hun mente at vi har blitt voksne nå og at ting generelt er dyrt og gaver er en unødvendig luksus. Hun sa indirekte at gavene var til lite nytte og begynte å snakke om forbrukersamfunn. 

Da jeg spurte henne hvordan vi ellers skulle markere anledninger framover så sier hun at det holder med å bare møtes og spise kake og drikke kaffe som et eksempel, da det viktigste er å være sammen.

To av oss protesterte men den tredje venninnen sa ikke så mye og virket til å være enig med henne. 

Hva synes dere om å skulle slutte å gi hverandre gaver bare fordi vi er blitt voksne? Dette er en tradisjon vi har hatt siden ungdomsskolen.

Anonymkode: 43d0d...21b

Helt enig med henne. Det viktigste er å treffes å ha det hyggelig sammen. Og hva er det dere gir i gaver? Garantert typ pynteting som ingen trenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva er forskjellen? En billett til kino med popcorn og billett til konsert koster jo minst like mye som det hver av oss bruker i en gave? Hvorfor ikke heller bare gi gave og fortsette med tradisjonen da?

Ts

Seriøst? Vil du mye heller ha servietter og kubbelys eller en vase istedet for å oppleve en konsert?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som du ser så i tråden så er veldig mange enige med meg. Det er virkelig trist at man skal slutte å gi hverandre gaver da det er noe som heter giverglede. Som en annen sa så er det hun som er urimelig som begrunner avgjørelsen hennes med "VI er blitt voksne", "det er et forbrukersamfunn". Da kunne hun heller sagt at hun selv ikke vil gi eller få gaver mer. Jeg tenker at noen ting må man gjøre for at fellesskapet skal ha det bra.

Ts

Enig i at hun kunne ordlagt seg annerledes

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen grunn til at vi gikk over til å heller spandere noe på hverandre i stedet for gaver, var også for å sikre at vi traff hverandre jevnlig i en travel hverdag. Da vi var ungdommer og studenter hang vi sammen hele tiden uansett, og gaveutvekslingen var noe hyggelig. Når vi ble eldre og hverdagen tok oss i småbarnsperioden, så traff vi ikke hverandre like ofte som før. Når vi da hadde det som tradisjon å ta bursdagsbarnet med på noe, så prioriterte vi det, og har dermed minimum funnet på noe samlet de 6 gangene i året ( selvfølgelig treft hverandre utenom også, men ikke nødvendigvis alle samtidig). For oss har dette vært en velfungerende løsning. 

Anonymkode: ecf65...a00

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som setter gaver opp mot å treffes - hvorfor gjør dere det? Er det enten eller i deres verden?

Vi gjør begge deler. Gavene vi gir ga jeg eksempler på tidligere i tråden, men de gavene utveksles nettopp når vi treffes, enten det er hjemme hos hverandre, på café eller restaurant, på picnic, på en fottur, på hyttetur…. Det ene utelukker jo ikke det andre, så merkelig at dere tror det! 

Anonymkode: f4ee9...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er en venninnegjeng på 4 i tidlig 30-årene, og den ene venninnen som har blitt tobarnsmor foreslo at vi skulle slutte med å gi gaver til hverandre. Både til bursdager og jul.

Hun mente at vi har blitt voksne nå og at ting generelt er dyrt og gaver er en unødvendig luksus. Hun sa indirekte at gavene var til lite nytte og begynte å snakke om forbrukersamfunn. 

Da jeg spurte henne hvordan vi ellers skulle markere anledninger framover så sier hun at det holder med å bare møtes og spise kake og drikke kaffe som et eksempel, da det viktigste er å være sammen.

To av oss protesterte men den tredje venninnen sa ikke så mye og virket til å være enig med henne. 

Hva synes dere om å skulle slutte å gi hverandre gaver bare fordi vi er blitt voksne? Dette er en tradisjon vi har hatt siden ungdomsskolen.

VELDIG ENIG med venninnen din. HELT naturlig å slutte med gaver.

Anonymkode: 209b6...4b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er helt enig med venninnen din. I min vennegjeng faset vi ut gaver i slutten av tyveårene før noen fikk barn, og ble enig om å heller gjøre noe sosialt sammen før jul for de pengene. I mange år spiste vi ute en fredag før jul, nå samles vi gjerne hjemme hos noen og bruker pengene på god mat og drikke i fellessskap. Vi kjøper gave til runde dager, hvis noen inviterer på bursdagsfeiring når de blir 43 tas det gjerne med noe «til bordet», altså sjokolade, god lakris, nøtter, spekemat e.l. som ikke er husafyll. Noen ganger spiser vi ute ifm bursdag, da er gaven at folk kommer og kjøper sin egen mat/drikke. Mye bedre å gjøre nie sammen, en å kjøpe nups og ræl som ikke blir brukt. Det er sikkert hyggelig for deg å gi vekk såpe, duftlys, hjemmelaget chutne, og en te du syns er god, men jeg syns ikke det er hyggelig å få, for det blir skapfyll. Dessuten koster det mye penger, som er helt unødvendig å bruke på sånt. Jeg er barnløs forresten, og kan forstå at en som skal kjøpe gaver til to familier, venner av barna og alle andre en barnefamilie kommer i kontakt med og må bidra med gave til, sier at dette blir i meste laget. Syns du virker ganske egoistisk.

Anonymkode: 0c7d9...e22

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere som setter gaver opp mot å treffes - hvorfor gjør dere det? Er det enten eller i deres verden?

Vi gjør begge deler. Gavene vi gir ga jeg eksempler på tidligere i tråden, men de gavene utveksles nettopp når vi treffes, enten det er hjemme hos hverandre, på café eller restaurant, på picnic, på en fottur, på hyttetur…. Det ene utelukker jo ikke det andre, så merkelig at dere tror det! 

Den tiden jeg fortsatt ga julegaver og bursdagsgaver fast til venninner, så var det et vanvittig stress å finne en tid å møtes før jul/bursdagen. 
Ofte ble det en kjapp tur innom og levere på døra til hver venninne, på en og samme kveld. Gjerne etter middag og på vei til julehandel i matbutikken. 

Når vi nå møtes, så møtes vi jo i perioder der det ikke er så mye stress. I november eller januar, istedenfor i desember. 
Og på tider på året ingen av oss har bursdag, liksom. 

Men å utveksle gaver med 5 venninner, enkeltvis, i desember, når jeg har mer enn nok med julebord og juleavslutninger, gavehandel til familien, kakebaking, handling av julemat, kjøp og pynting av tre, og sending og henting av pakker på posten. 
Dessuten er det mange som har tradisjoner med å reise på turer i juletida. Til julemarkeder eller til utlandet for litt ekstra julestemning. Noen skal på hytta, noen skal reise og besøke familie, og noen orker ikke julestresset, og skal bare til utlandet. 

Og med 5 stk som vi skal få kalenderene til å gå opp hos, så blir det enormt mye koordinering for å finne tidslommer der man kan rekke å møtes og kaste fra seg en gave, ta med seg en gave, og så haste videre. 

Når vi skulle gi gave når vi traff hverandre, og ikke styre sånn, så ble plutselig julegavene overlevert i mars, fordi vi av forskjellige grunner ikke møttes før. 
Kjempestas med hjemmestrikkede ullvotter i mars... 

Anonymkode: bf754...275

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig med Lars Monsen at Jula  etterhvert  bar  preg av kjøpehysteri, og han  valgte derfor  å tilbringe julen ute fri natur i telt med bål, primus. 

Gaver  kan ofte oppfattes som eit spill for galleriet, og gir absolutt ingen mening. 

Idag havner de fleste julegaver-og bursdagsgaver som husefyll i eit skap, skuffe eller pappkasse på loftet.  

Anonymkode: d01eb...03f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en gaveperson. Elsker å gi gaver, men forstår at ikke alle er som meg. 
Har sluttet å gi gaver til flere venninner, mens jeg enda har noen venninner hvor vi gir hverandre gave. 
Ofte kan jeg se en ting og tenke at den hadde vært perfekt til «Kine», men så kjøper jeg den ikke fordi vi ikke gir. 

Istedenfor gaver så reiser vi på venninneturer. Weekends både innlands og utland. Konserter, restaurant etc. Mye dyrere enn gave, men vi er i den alderen hvor det fort ville blitt begge deler. 

Med hun ene er det begge deler, mens med andre jeg gir gave til ser jeg knapt pga sykdom. Skikkelig kjipt. 

Jeg forstår begge sidene. Hadde kuttet ut julegave før bursdagsgave

Anonymkode: 16e6b...e07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt mer pris på å møtes enn gaver. Det kommer til å bli en tid der dere ikke kommer til å få møtes så mye også! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så enig med henne. Å få gaver i voksen alder er ikke så hyggelig lenger. Jeg har ikke bruk for mer håndkrem, te, olivenolje og votter.. 

Dere to andre kan vel kjøpe til hverandre. 

Egentlig helt merkelig at dere protesterte. "Nei, jeg vil at du skal bruke penger på meg". Nokså storforlangende

Anonymkode: ae873...e6e

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den tiden jeg fortsatt ga julegaver og bursdagsgaver fast til venninner, så var det et vanvittig stress å finne en tid å møtes før jul/bursdagen. 
Ofte ble det en kjapp tur innom og levere på døra til hver venninne, på en og samme kveld. Gjerne etter middag og på vei til julehandel i matbutikken. 

Når vi nå møtes, så møtes vi jo i perioder der det ikke er så mye stress. I november eller januar, istedenfor i desember. 
Og på tider på året ingen av oss har bursdag, liksom. 

Men å utveksle gaver med 5 venninner, enkeltvis, i desember, når jeg har mer enn nok med julebord og juleavslutninger, gavehandel til familien, kakebaking, handling av julemat, kjøp og pynting av tre, og sending og henting av pakker på posten. 
Dessuten er det mange som har tradisjoner med å reise på turer i juletida. Til julemarkeder eller til utlandet for litt ekstra julestemning. Noen skal på hytta, noen skal reise og besøke familie, og noen orker ikke julestresset, og skal bare til utlandet. 

Og med 5 stk som vi skal få kalenderene til å gå opp hos, så blir det enormt mye koordinering for å finne tidslommer der man kan rekke å møtes og kaste fra seg en gave, ta med seg en gave, og så haste videre. 

Når vi skulle gi gave når vi traff hverandre, og ikke styre sånn, så ble plutselig julegavene overlevert i mars, fordi vi av forskjellige grunner ikke møttes før. 
Kjempestas med hjemmestrikkede ullvotter i mars... 

Anonymkode: bf754...275

Det er jo en prioritering. Å prioritere å møtes på f.eks et glass vin etter jobb, på café en søndags formiddag eller en fin spasertur en onsdagskveld før jul var virkelig ikke noe problem selv da vi hadde små barn. Viktig å ta vare på vennskap også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har sluttet med gaver, men går ut og spiser eller finner på noe hyggelig en helg i januar. Det er så mye kjekkere å prioritere tid til hverandre, enn å kjøpe duftpinner og få duftpinner tilbake 😅

Vi går sikkert tilbake til gaver senere, men akkurat nå er tid en mangelvare. Det er ikke som da vi var studenter og møttes hele tiden. Nå må det planlegges mer, så da er noen slike faste holdepunkter veldig fine å ha. Vi finner på noe i forbindelse med bursdager og jul. 

Anonymkode: 8977d...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke glem at forskjellige kjærlighets språk ikke bare er gjeldende i romantisk kjærlighet, men ovenfor alle du er glad i. Kanskje ditt kjærlighetsspråk har større vekt på gaver, og hennes på tid sammen? Dermed føler du deg nedgradert, mens det ikke er hennes hensikt på noe vis? 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du får barn selv TS er det nok å gjøre med bare å finne gaver til de. Har du nevøer og nieser er det enda flere gaver. Og barn skal i bursdag hele tiden - gaver gaver gaver.

Det er jo et miljøsvineri å kjøpe masse folk ikke trenger, og det er i tillegg dyrt. Kunne ikke være mer enig med denne venninna di, hun har skjønt det.

Hos oss har vi sluttet med gaver til de voksne utenom de helt nærmeste (de gamle får gjerne spiselige greier) på begge sider av familien. Ungdom kuttes når de fyller 18, da er de ikke barn. Så kan vi hellere gi egne barn litt ekstra. Det er en befrielse å slippe å bytte vinflasker for å si det sånn.

Anonymkode: 313f1...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke glem at forskjellige kjærlighets språk ikke bare er gjeldende i romantisk kjærlighet, men ovenfor alle du er glad i. Kanskje ditt kjærlighetsspråk har større vekt på gaver, og hennes på tid sammen? Dermed føler du deg nedgradert, mens det ikke er hennes hensikt på noe vis? 

Det har jeg ikke tenkt på med du har helt rett.

Anonymkode: 6f4a7...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...