Gå til innhold

Venninne vil vi skal slutte å gi gaver i vennegjengen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er en venninnegjeng på 4 i tidlig 30-årene, og den ene venninnen som har blitt tobarnsmor foreslo at vi skulle slutte med å gi gaver til hverandre. Både til bursdager og jul.

Hun mente at vi har blitt voksne nå og at ting generelt er dyrt og gaver er en unødvendig luksus. Hun sa indirekte at gavene var til lite nytte og begynte å snakke om forbrukersamfunn. 

Da jeg spurte henne hvordan vi ellers skulle markere anledninger framover så sier hun at det holder med å bare møtes og spise kake og drikke kaffe som et eksempel, da det viktigste er å være sammen.

To av oss protesterte men den tredje venninnen sa ikke så mye og virket til å være enig med henne. 

Hva synes dere om å skulle slutte å gi hverandre gaver bare fordi vi er blitt voksne? Dette er en tradisjon vi har hatt siden ungdomsskolen.

Anonymkode: 43d0d...21b

Er dette virkelig et problem du må ta opp her på KG? At venninna di faktisk er et voksent menneske med normale tanker? Hva slags menneske er du som har et så enormt behov for gaver at du kommer med det her? Ja det er et forbrukersamfunn, og som voksen så skal man ikke være så desperat etter gaver men faktisk bruke mer tid på hverandre. 

Anonymkode: 81a78...fd9

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør stas på hverandre med cafebesøk med kake. Gave er ikke nødvendig. Det behøver ikke ha noe med økonomi å gjøre. 

Men selv elsker jeg gaver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de som vil slutte med det, slutte med det og resten fortsette - hadde riktignok ikke gitt til de som ønsker å slutte med gaver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva er forskjellen? En billett til kino med popcorn og billett til konsert koster jo minst like mye som det hver av oss bruker i en gave? Hvorfor ikke heller bare gi gave og fortsette med tradisjonen da?

Ts

Hun setter vel mer pris på samværet enn selve gaven da?

Jeg hadde satt mer pris på tid med venninnene mine på restaurant enn at de skal kjøpe gave til meg. Jeg kjøper det jeg trenger selv, men tid med venner og familie er luksus!

Dere to som protesterte kan da fortsette med gaver til dere blir gamle og grå, men om noen ønsker å slutte med det gavegreine -så la henne slippe.

Anonymkode: fc63d...9df

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde mine venninner forslått det, hadde jeg blitt veldig lettet.  Eneste grunnen til at jeg bytter med ei kusine og et par venninner ennå, er fordi jeg ikke har baller nok til å spørre om det ikke er på tide å slutte å bytte duftlys, håndkrem, sjokoladetrøfler og kopper med marsmellows. 

Anonymkode: f07a9...58e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (44) har en nær venninne jeg utveksler gaver med til jul og bursdag, ellers forsvant gaver (utenom runde bursdager hvis det ble invitert til feiring) gradvis i løpet av 20- og 30-åra. Fordi de fleste har det de trenger, fordi vennskapene gjerne gikk litt i bølger og vi ikke traff hverandre så ofte, fordi duftlys og badeprodukter og litt fancy sjokolade mister nyhetens interesse og det å finne gode og riktige gaver i passe prisklasse til noen du ikke lenger er like integrert i livet til og under huden på som da du var 20 blir mest et ork. Å heller bruke tid og krefter på å treffes og gjøre noe sammen gir mye mer glede og mindre stress, unødvendig forbruk og husfyll.

Jeg er for øvrig barnløs og skjønner ikke hvorfor det har så mye med saken å gjøre...

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er dette virkelig et problem du må ta opp her på KG? At venninna di faktisk er et voksent menneske med normale tanker? Hva slags menneske er du som har et så enormt behov for gaver at du kommer med det her? Ja det er et forbrukersamfunn, og som voksen så skal man ikke være så desperat etter gaver men faktisk bruke mer tid på hverandre. 

Anonymkode: 81a78...fd9

Som du ser så i tråden så er veldig mange enige med meg. Det er virkelig trist at man skal slutte å gi hverandre gaver da det er noe som heter giverglede. Som en annen sa så er det hun som er urimelig som begrunner avgjørelsen hennes med "VI er blitt voksne", "det er et forbrukersamfunn". Da kunne hun heller sagt at hun selv ikke vil gi eller få gaver mer. Jeg tenker at noen ting må man gjøre for at fellesskapet skal ha det bra.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som du ser så i tråden så er veldig mange enige med meg. Det er virkelig trist at man skal slutte å gi hverandre gaver da det er noe som heter giverglede. Som en annen sa så er det hun som er urimelig som begrunner avgjørelsen hennes med "VI er blitt voksne", "det er et forbrukersamfunn". Da kunne hun heller sagt at hun selv ikke vil gi eller få gaver mer. Jeg tenker at noen ting må man gjøre for at fellesskapet skal ha det bra.

Ts

De aller fleste er vel enig med veninnen din?

Anonymkode: e1ae6...b00

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Haha, måtte bare ogaå kommentere at du er jo helt uinteressert i hva noen andre enn de som er enige med deg mener! De fleste voksne folk skjønner at det kan bli mye gaver etterhvert, og oppfører seg ikke som en furt tenåring over at det kanskje må ta slutt en gang. Synes forresten også at det er rat at gavene er til "fellesskapets beste" når det fremstå som at det er to som er enige og to som er uenige. Du og den andre veninnen din får fortsette med ungdomsskolegreiene deres, så kan de andre to være glade for å slippe.

Anonymkode: e1ae6...b00

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Er det ikke bedre for fellesskapet at dere samles enn at dere gir gaver? Men som mange poengterer, dere som vil gi og motta gaver enda, dere kan jo fortsette med det...

Anonymkode: edc3b...17a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts

Jeg mener ikke at det skal være «ulovlig» å gi gaver, dersom det er gjensidig ønske om det. Jeg er heller ikke enig med de som sier det er tåpelig, barnslig osv, mange synes det er veldig koselig og det er jo flott. Jeg bare delte hvordan vi gjør det. Men man kan ikke tvinge noen til å være med på det, dersom det ikke er hyggelig for de lenger, men bare en kilde til stress. Kan ikke du og den ene venninnen fortsette og gi til hverandre som før?

Anonymkode: ecf65...a00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva er forskjellen? En billett til kino med popcorn og billett til konsert koster jo minst like mye som det hver av oss bruker i en gave? Hvorfor ikke heller bare gi gave og fortsette med tradisjonen da?

Ts

Fordi det kanskje er ræl hun ikke vil ha. Keh er sånn. Jeg har sagt ifra til ALLE at jeg trenger IKKE gaver. Hvis de har lyst til å gi meg noe kan jeg sende dem en Finn-link til noe brukt. Jeg har NOK ting og har ikke lyst til å bidra til å forsøple verden enda mer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen venniner som ikke ønsker og gi ekler få gaver, og det respekterer jeg selføkgelug. MEN de kan jo ikke besteme at deres ønske skal gjelde for alle i gjengen. De av oss som liker å gi gaver gjør fremdeles det til hverndre fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er typisk at det er de som har fått barn som ønsker å fase ut gaver. Slik har det vært med omtrent alle mine venninner som har ønsket å fase ut gaver også. Det blir liksom ikke så viktig lenger når det viktigste for den personen er å se gleden til sitt eget barn når det åpner gaver, enn å åpne sine egne. All den energien og gleden går til barnet i stedet for. Og det er fair det. 

Mitt forslag er at dere blir enige om at den som ikke vil være med lenger helt fint kan la være å gi og få, og så kan de andre fortsette å gi til hverandre, eller så kan dere gjør det slik at dere trekker én person dere skal kjøpe gave til, slik at hver enkelt gir og får én gave. Men synes ikke dere automatisk skal slutte å gi gaver alle sammen kun fordi én ikke lenger vil. Det viktigste er at man ordner problemstillingen på en god og uhensiktsmessig måte. 

Anonymkode: 64601...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts

Jeg tror det venninna di forsøker å formidle, er at "Dere har blitt voksne" = Dere har nå andre forpliktelser og utgifter, som gjør at dette blir en unødvendig utgift.
"Det er et forbrukersamfunn" = Dere ender opp med å kjøpe hverandre masseproduserte gavesett med greier som ingen egentlig ville kjøpt seg selv, har ønsket seg, eller egentlig har bruk for. Noe som bidrar til unødvendig forbruk i samfunnet. 

Jeg utvekslet også gaver med venninner i ungdommen. Men hos oss sluttet vi en gang i 20-åra, da vi endte med å gi hverandre mer generiske gaver, som gavekort og tilfeldige hudpleieprodukter. 

Dvs. Dersom vi inviteres i bursdag, går vi sammen og kjøper en gave vi tror mottaker vil ha. Enten opplevelse eller forbruksprodukter.

Men da blir det ikke en like stor utgift, belastning og forpliktelse.

Anonymkode: bf754...275

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Majoriteten er jo enig med venninnen din. 

Det at hun legger det frem sånn betyr ikke at hun ønsker å diktere hele gruppen, dere kan jo svare at det respekterer vi at du ikke ønsker. Men vi andre ønsker å fortsette. Det er ikke noe å lage storm i vannglass for. Dere er jo voksne, vær løsningsorientert uten å lage en stor greie eller konflikt ut av det.

Anonymkode: 2f3f9...9a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er typisk at det er de som har fått barn som ønsker å fase ut gaver. Slik har det vært med omtrent alle mine venninner som har ønsket å fase ut gaver også. Det blir liksom ikke så viktig lenger når det viktigste for den personen er å se gleden til sitt eget barn når det åpner gaver, enn å åpne sine egne. All den energien og gleden går til barnet i stedet for. Og det er fair det. 

Mitt forslag er at dere blir enige om at den som ikke vil være med lenger helt fint kan la være å gi og få, og så kan de andre fortsette å gi til hverandre, eller så kan dere gjør det slik at dere trekker én person dere skal kjøpe gave til, slik at hver enkelt gir og får én gave. Men synes ikke dere automatisk skal slutte å gi gaver alle sammen kun fordi én ikke lenger vil. Det viktigste er at man ordner problemstillingen på en god og uhensiktsmessig måte. 

Anonymkode: 64601...76f

Det er ikke fordi barnets glede er viktigst at jeg personlig har slutta med det. Det er fordi det er massevis av ting barn trenger, og huset mitt er ikke laget av gummi! Og jeg bruker MYE tid på å finne, kjøpe, sortere, legge bort, finne plass til nytt, kvitte meg med gammelt. Skal gammelt selges? Skal det gis bort? Helst skulle det jo byttes, men det er det ikke ofte jeg får gjort. Man blir i tillegg ofte mer miljøbevisst når man må lære om det å ha baby og barn. 

Det er også mange ting: fancy klær, enkelt smykker, parfyme og generelt kroppsprodukter med lukt jeg ikke bruker, spesielt mens jeg ammer, fordi det er usunt for en baby. 

I rutinene mine trenger jeg egentlig MINST mulig av alt, og at alt skal være standardisert for at jeg skal ha mest mulig tid til egne ting. Sminke bruker jeg neste ikke lengre, og har ikke det grann lyst til å eksperimentere med noe nytt. Måltider er ganske standardisert, så selv en ny type te trenger jeg ikke.

I tillegg har man mindre tid til å finne fler gaver enn før, som gjør at det bare blir stress - ikke en koselig "gå rundt og se litt, kjøpe og glede seg til jeg kan gi"-opplevelse. Pengene skulle man gjerne også heller spart til barna. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med venninnen din og er barnefri om det skal ha noe å si. Og selv om jeg ikke vil ha duftlys, enda en minivase eller noe annet ræl, så hadde jeg blitt innmari glad for en kakebit og en kaffe på kafé - det er en gave det også. Hvorfor kan ikke den opplevelsen, eller en kinobillett eller å spleise på middag for bursdagsbarnet være gave nok?  Det er jo et fint kompromiss for 4 venninner som ser ulikt på gavekulturen. 

Anonymkode: ba20e...77b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Da er vi mange urimelige her tydeligvis.

Anonymkode: 6f4a7...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...