Gå til innhold

Venninne vil vi skal slutte å gi gaver i vennegjengen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er enig med veninnen. Hvis noen hadde bakt en kake eller laget en god lunsj hjemme og invitert til en samling i regi min bursdag så hadde jeg blitt mere glad for den enn en gave.

Anonymkode: 6f4a7...8d0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår henne. Jeg haaater å kjøpe gaver! Helt klin umulig å komme på noe bra. Kjøper bare julegave til én venninne, og det er fordi hun alltid gir meg julegave tidlig i desember. I år klarte jeg bare ikke å finne på noe. Jeg har gitt bøker i mange år, pysjer, pynteting... føler jeg har "brukt opp" alt. I år ble det noe så tråkig og fantasiløst som lys, servietter og en eske konfekt. Hun har "alt" og trenger ingenting. Og jeg gremmes 🙈

Anonymkode: 8a4de...f94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hva er forskjellen? En billett til kino med popcorn og billett til konsert koster jo minst like mye som det hver av oss bruker i en gave? Hvorfor ikke heller bare gi gave og fortsette med tradisjonen da?

Ts

Anonymkode: 43d0d...21b

Fordi hvis de faktisk liker deg er det hyggeligere å gjøre noe sammen enn å få en gave man sannsynligvis ikke trenger?

Anonymkode: bb342...edf

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

det holder med å bare møtes og spise kake og drikke kaffe som et eksempel, da det viktigste er å være sammen.

Hvorfor synes dere som protesterer at dette ikke er godt nok?? Hvorfor er gavene så utrolig viktig? 

Anonymkode: edc3b...17a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med venninna di. Men forstår og de som sier det er trist. Men sannheten hos meg er at jeg verken vil ha gaver eller t jeg mange ganger synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gi.

Samtidig synes jeg det er hyggelig å treffes, ta en telefon, ønske hverandre godt mm, men gaver synes jeg man kan la være med bortsett fra når man er invitert til jubilanten.

Julegaver i en venninnegjeng, blir som å bytte gaver, kan føles som en plikt, dessverre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

enig med denne venninnen, å "bytte penger" slik er stress man ikke trenger, man kan fint sette pris på hverandre alle de andre dagene i året.. 

Anonymkode: 7149b...c99

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt enig med venninnen. Det blir mye gaver om dere gir både til jul og bursdag! Dere to som fortsatt vil fortsette kan jo det. 

Det er jo og lov å foreslå å gi gave til en av anledningene. Så er det hverfall redusert, og hvis man vil heller legge mer i en ordentlig gave enn noe ræl. 

Anonymkode: 2f3f9...9a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe fjas som kvinnelige kjønn begynner med fra de er barn og drar med seg videre i livet helt til noen sier stopp. Ser kusina til min sønn, må kjøpe julegaver til typ 8 venninner i klassen osv, sminke og nips og ræl. Gutter kjøper kanskje gave til en bestekompis, thats it. Og du finner knapt voksne kompisgjenger hvor alle kjøper julegaver til hverandre osv. Bare rør. 

Møt hverandre, spis og drikk og kos dere sammen, spander gjerne middag på den som fyller år, men slutt med gavetullet til jul osv. Beste er når alle får barn, så skal venninner kjøpe gaver til hverandres barn  også, i tillegg til hverandre, at dere gidder.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gir ingen gaver til venninner. Det sluttet jeg med for mange år siden. Har ikke råd til det. Selv en liten ting, blir dyrt når man er mange. Jeg er enig med din venninne, at det viktigste er å møtes. Ikke den lille gaven. Det at dere får til å spise kake, ta en kaffe er supert. Det er ikke alltid jeg klarer å få til lenger, med 3 barn, studier og full jobb. 

Anonymkode: b750c...cf0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner dere begge. I min venninnegjeng ble dette også en diskusjon. Jeg er som deg veldig glad i å bytte gaver, så jeg foreslo secret santa som en mellomting. Det ble alle med på 😊 Kan det være noe for dere også? Vi bruker en secret santa app hvert år, som trekker ut hvem vi skal kjøpe gave til. Veldig bra løsning 😄 Da blir det bare en gave å kjøpe, istedenfor å kjøpe gave til alle.

Anonymkode: 1ed0f...26e

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men hva er forskjellen? En billett til kino med popcorn og billett til konsert koster jo minst like mye som det hver av oss bruker i en gave? Hvorfor ikke heller bare gi gave og fortsette med tradisjonen da?

Ts

Så du foretrekker det materielle venninnene dine kan gi deg heller enn samværet dere har sammen? Du ønsker heller at venninnen din stikker innom deg og dropper av en gave til 3-400 kr enn at hun tar deg med ut på på lunsj eller kino? 

Anonymkode: 43098...88b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der løses veldig enkelt ved at dere ikke utveksler gave med denne venninnen, men dere tre andre fortsetter som før. Ingen kan komme å kreve at alle skal endre seg, men alle kan velge å ikke delta på gaveutveksling.

Anonymkode: 83631...08d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er en venninnegjeng på 4 i tidlig 30-årene, og den ene venninnen som har blitt tobarnsmor foreslo at vi skulle slutte med å gi gaver til hverandre. Både til bursdager og jul.

Hun mente at vi har blitt voksne nå og at ting generelt er dyrt og gaver er en unødvendig luksus. Hun sa indirekte at gavene var til lite nytte og begynte å snakke om forbrukersamfunn. 

Da jeg spurte henne hvordan vi ellers skulle markere anledninger framover så sier hun at det holder med å bare møtes og spise kake og drikke kaffe som et eksempel, da det viktigste er å være sammen.

To av oss protesterte men den tredje venninnen sa ikke så mye og virket til å være enig med henne. 

Hva synes dere om å skulle slutte å gi hverandre gaver bare fordi vi er blitt voksne? Dette er en tradisjon vi har hatt siden ungdomsskolen.

Jeg tenker at det bestemmer man selv. Din venninne har bedt om at dere slutter gi til henne, og hun slutter gi til dere. Da aksepterer dere den avgjørelsen. 

Men hun har jo null og niks med hva dere andre gjør, i deres liv. Så dere andre kan helt fint og uten drama fortsette å gi gaver til hverandre. Om din venninne ønsker diktere hva hele gruppen, dere imellom, gjør? Eller presse dere til å alle gå for hennes «løsning»? Da må dere nesten irettesette henne på den friheten, og formidle at det er adferd gruppen ikke aksepterer. Og så går vennskapet videre, og hun har fått sin adferd korrekt justert.

Anonymkode: 75afa...689

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere andre trenger vel ikke slutte selv om hun gjør det. 

Anonymkode: 81cc5...c00

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er uproblematisk at hun ønsker å slutte med å gi/få gaver, men temmelig ufint å bruke "vi er voksne nå", "unødvendig luksus" og "forbrukersamfunnet" som en generell begrunnelse. Da går det heller an å si "Jeg føler meg plutselig litt for voksen til å utveksle gaver, og ønsker i tillegg å redusere forbruket mitt, så jeg har bestemt meg for å droppe gaver fra og med i år". Da legger hun ikke føringer for hvordan andre skal gjøre det, eller tråkker på folks glede over å gi og få.

Begge deler er normalt og OK, men, men det går an å si fra på en hyggelig måte "nå som vi er voksne" ;)

Anonymkode: 7fd66...15f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er en venninnegjeng på 4 i tidlig 30-årene, og den ene venninnen som har blitt tobarnsmor foreslo at vi skulle slutte med å gi gaver til hverandre. Både til bursdager og jul.

Hun mente at vi har blitt voksne nå og at ting generelt er dyrt og gaver er en unødvendig luksus. Hun sa indirekte at gavene var til lite nytte og begynte å snakke om forbrukersamfunn. 

Da jeg spurte henne hvordan vi ellers skulle markere anledninger framover så sier hun at det holder med å bare møtes og spise kake og drikke kaffe som et eksempel, da det viktigste er å være sammen.

To av oss protesterte men den tredje venninnen sa ikke så mye og virket til å være enig med henne. 

Hva synes dere om å skulle slutte å gi hverandre gaver bare fordi vi er blitt voksne? Dette er en tradisjon vi har hatt siden ungdomsskolen.

Enig med hun i det. Dere er ikke barn lengre. 

Anonymkode: 2c481...384

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er enig med henne, vil heller møtes for et glass, gå på et show el. Har ikke så mye med å bli voksen å gjøre (det skjer ikke 😅), men ting har jeg mer enn nok av, vil heller ha tid med venninnene mine. Vi har droppet gaver til ungene også, bortsett fra de som er faddere, vi kjenner dem ikke så godt og de får mer enn nok uansett. Det blir jo bare å bytte penger.

Jeg har ei som nekter å slutte, de andre finner jeg på noe hyggelig med. Jeg skjønner henne litt nå de siste årene da hun har blitt syk og sjelden orker å bli med på noe.

Anonymkode: e86e5...e16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

fex ullsokker, votter, skjerf,  god dusjsåpe, fin olivenolje, en vinflaske, hjemmelagde kjeks, syltetøy eller chutney, eksklusiv sjokolade, stearinlys og servietter osv.

Alt dette er ting dere kan kjøpe selv, i akkurat den typen dere selv foretrekker. Det er så mye utvalg, og folk kan være ganske kresne i dag. Det er mye bedre at folk kjøper det de selv vil ha framfor at andre kjøper noe som muligens ikke blir brukt.

Gaver ble kjøpt før i tiden hadde en helt annen betydning enn det har nå. Folk har penger selv nå, og folk har mer enn nok av ting og tang allerede. Forbrukersamfunnet bør endres! Det har gått inflasjon i gaver. 'Alle' skal ha gaver nå. Det er bare tull.

Gi noe som det er lite av nå: Deg selv og ditt nærvær. Sosialt samvær!

Dette er en tradisjon vi har hatt siden ungdomsskolen.

Tradisjoner endres. Det er mye fra tiden på ungdomsskolen du ikke gjør lenger.

Anonymkode: edc3b...17a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også prøvd å få slutt på gaver i vennegjengen, men de fortsetter å kjøpe til meg og det irriterer meg grønn. Jeg får dårlig samvittighet for at de kjøper, og ender opp med å kjøpe likevel. Jeg får masse greier jeg ikke trenger, og jeg har egentlig ikke råd til å kjøpe noe til dem. Jeg vet det er min feil som sitter der med dårlig samvittighet, men det er nå sånn. Synes det er ekkelt å få gaver av folk jeg ikke gir til. 

Anonymkode: c9b05...77d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søkt av henne å skulle diktere hva hele gruppa skal gjøre. Hun kunne fint ha meddelt at hun ikke lenger vil ta del i det, uten å bestemme over dere andre. 

Anonymkode: ddd21...669

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...