AnonymBruker Skrevet 16. januar #21 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): dette blir for dumt, om du er i en lederstilling o gtyr til KG for råd - ja da tenker jeg at du / dere som ledere har større utfordringer å ta tak i også! Når det er sagt kan man ikke hjelpe noen som ikke selv ønsker hjelp. Anonymkode: affb7...76a Ja, jeg innser det var en tabbe å legge det ut her, men når alle verktøyene i skuffa er brukt, så kan du jo tolke det dit at nå er vi virkelig i beit. Samtaler, avtale med gjeldsrådgiver, rådgiver hos AKAN, psykolog, BHT - etter alt dette havnet jeg her i mangel på flere ideer. Det hender faktisk at det innimellom kommer noe vettig fra folk - selv på KG. Anonymkode: cbe53...dd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #22 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jøss, vet ingenting om mine kollegers økonomi..... Anonymkode: fd50e...37b Hvis en av dine kollegaer hele tida løp rundt og spurte om å låne penger, kunne du kanskje trukket noen slutninger. Anonymkode: cbe53...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #23 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, jeg innser det var en tabbe å legge det ut her, men når alle verktøyene i skuffa er brukt, så kan du jo tolke det dit at nå er vi virkelig i beit. Samtaler, avtale med gjeldsrådgiver, rådgiver hos AKAN, psykolog, BHT - etter alt dette havnet jeg her i mangel på flere ideer. Det hender faktisk at det innimellom kommer noe vettig fra folk - selv på KG. Anonymkode: cbe53...dd7 Jeg vet hvem dette er. Er han klar over at du skriver om han her på kg? Kanskje litt ugreit? Anonymkode: 7dbe3...3d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #24 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Har han vært sykemeldt har dere jo navnet på fastlegen hans og kan dermed sende en bekymringsmelding dit. Ledelsen kan kalle han inn til et møte hvor dere tar en skikkelig alvorsprat med ham angående bekymringene om arbeidsulykker! Anonymkode: aa6bb...e0d Han har ikke vært sykemeldt for da ryker muligheten for overtid. Ille i selv å ikke ha råd til sykemelding, men jeg skal ta med rådet ditt. Noen her skriver at han "vasser i penger" med den lønna og jeg skjønner tanken, men han har maksimalt tvangstrekk på lønn. Anonymkode: cbe53...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #25 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet hvem dette er. Er han klar over at du skriver om han her på kg? Kanskje litt ugreit? Anonymkode: 7dbe3...3d2 Det er mange i den kategorien, jeg har skrevet om for å hindre gjenkjenning. Anonymkode: cbe53...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #26 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at han har økonomiske problemer? Så høy lønn skulle jo tilsi det motsatte, og vet dere at han forsørger slekta hennes? Det er jo ikke alle med thai-dame som gjør det! Synes dere høres veldig fordomsfulle ut.... Anonymkode: 2b6f2...594 Vi som leder vet slik. Det kan komme krav fra forskjellige kreditorer. Så vi får vite når ansatte ikke gjør opp for seg. Så ingenting er hemmelig altså. No er jeg ikke ts. Men jeg forstår bekymringen. Anonymkode: d64c0...979 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #27 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja, jeg innser det var en tabbe å legge det ut her, men når alle verktøyene i skuffa er brukt, så kan du jo tolke det dit at nå er vi virkelig i beit. Samtaler, avtale med gjeldsrådgiver, rådgiver hos AKAN, psykolog, BHT - etter alt dette havnet jeg her i mangel på flere ideer. Det hender faktisk at det innimellom kommer noe vettig fra folk - selv på KG. Anonymkode: cbe53...dd7 Da tror jeg bare dere rett og slett må la han kjøre sitt eget løp og stille opp om det skulle dukke opp mulighet/behov for det. Mennesker har full frihet til å kjøre seg selv i dass, samme hvor vondt det kan være for de rundt. Anonymkode: a4ddf...03c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #28 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): "Alle" på arbeidsplassen vet om problemene. Jeg stiller et seriøst spørsmål som en del av ledelsen som ønsker å bidra til å hjelpe ham på vei ut av uføret. Svaret her på KG er at jeg er fordomsfull og spørsmål om hvordan jeg vet dette. Jeg vet jo selvsagt mye mer enn jeg beskriver her, jeg utviser diskresjon. Takk til ab 03e for fornuftig betraktning rundt temaet. Anonymkode: cbe53...dd7 diskresjon? Du har jo utlevert fyren på nett. Dette er ikke akkurat anonymt (om du ikke lyver, da er det anonymt) Er dette en tanke du fikk i dusjen og du har laget et falskt scenario for å skape diskusjon på forumet? Aka trolling? Ingen seriøse ledelser går ut på nett for å spør om dette. De kontakter profesjonelle for å lufte bekymringer og å søke råd. Anonymkode: deaca...887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #29 Del Skrevet 16. januar Han har fått tilbud om hjelp og takker nei. Da må du la det gå. Han er en voksen person med selvråderett og må ta ansvar for egne handlinger. Anonymkode: 709f8...929 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #30 Del Skrevet 16. januar Om arbeidsgiver er i en slik økonomisk situasjon at dette er mulig, så kan de tilby ett lån med fasttrekk av lønn f.eks. Dette gjorde jeg for en av mine ansatte i en tilsvarende situasjon som jeg oppfattet som svært alvorlig. Anonymkode: 71485...735 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #31 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Søker råd om hva vi kan gjøre for å hjelpe kollega med store økonomiske problemer. Han drar inn en drøy million i lønn inkl. overtidsjobbing. Hans kone er thai og har butikkjobb. Han skjuler situasjonen overfor henne og vi antar han forsørger slekta hennes. Han møter ikke opp til økonomisk rådgivning som vi har bestilt for ham. Psykolog gjennom bedriftshelsetjenesten når heller ikke gjennom. Vi er ikke bekymret for økonomisk kriminalitet, men for arbeidsulykker og psykisk helse (i ytterste konsekvens selvmord) Anonymkode: cbe53...dd7 Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Du kan bare tilby og si ifra at du er der. Anonymkode: 1a5be...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #32 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Om arbeidsgiver er i en slik økonomisk situasjon at dette er mulig, så kan de tilby ett lån med fasttrekk av lønn f.eks. Dette gjorde jeg for en av mine ansatte i en tilsvarende situasjon som jeg oppfattet som svært alvorlig. Anonymkode: 71485...735 Som arbeidgiver er dette svært uheldig løst. Et lån fra arbeidgiver med trekk vil ikke, la meg understreke ikke bli hensyntatt av instanser som nedlegger lønnstrekk. Dvs hvis personen i utgangspunktet satt med et overskudd på 10000 kr etter livsopphold og bolig. Arbeidgiver nedlegger et trekk på 5000 så vil fortsatt SI, Namsmann, NAVI nedlegge trekk på kr 10000 som du som arbeidgiver er pliktig ( strafferettslig ansvarlig) til å foreta. Vips er vedkommende i minus med kr 5000. Den tapende part blir arbeidgiver som må sette til side sitt lån. Ut over det bør ikke arbeidgiver blande seg i arbeidstakeres privatøkonomi i større grad enn å følge de pålegg som måtte komme. Anonymkode: 63a5f...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #33 Del Skrevet 16. januar En ansatts privatøkonomi er ikke noe som kan anses som arbeidsgivers anliggende. Dette er altså ikke noe dere kan eller bør blande dere opp i, men dersom dere evt. mistenker at det skyldes rus eller lignende så har dere noe å ta tak i. Dersom vedkommende hyppig spør kollegaer om å låne penger er dette noe dere kan ta opp med den ansatte, da det kan påvirke arbeidsmiljøet i negativ retning. Anonymkode: 1ce98...cc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #34 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Som arbeidgiver er dette svært uheldig løst. Et lån fra arbeidgiver med trekk vil ikke, la meg understreke ikke bli hensyntatt av instanser som nedlegger lønnstrekk. Dvs hvis personen i utgangspunktet satt med et overskudd på 10000 kr etter livsopphold og bolig. Arbeidgiver nedlegger et trekk på 5000 så vil fortsatt SI, Namsmann, NAVI nedlegge trekk på kr 10000 som du som arbeidgiver er pliktig ( strafferettslig ansvarlig) til å foreta. Vips er vedkommende i minus med kr 5000. Den tapende part blir arbeidgiver som må sette til side sitt lån. Ut over det bør ikke arbeidgiver blande seg i arbeidstakeres privatøkonomi i større grad enn å følge de pålegg som måtte komme. Anonymkode: 63a5f...a30 Nå mente jeg at arbeidsgiver betaler ned alt utestående slik at arbeidstager ikke har noen gjeld lenger. Anonymkode: 71485...735 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #35 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå mente jeg at arbeidsgiver betaler ned alt utestående slik at arbeidstager ikke har noen gjeld lenger. Anonymkode: 71485...735 Og at utleggstrekk fra Namsnannen blir slettet. Anonymkode: 71485...735 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #36 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nå mente jeg at arbeidsgiver betaler ned alt utestående slik at arbeidstager ikke har noen gjeld lenger. Anonymkode: 71485...735 Igjen dårlig løsning all den tid det i 9/10 tilfeller vil være pån igjen relativt kjapt. Det er jo også en enorm jobb for den stakkars rengskaps/lønnsansvarlige i bedriften. Det tar gjerne både mnd og år å få en oversikt over total gjeld. Anonymkode: 63a5f...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå