AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg bor i et gammelt hus på 150 år. Mange mindre rom, dårlig isolert, og kriker og kroker alle steder. men huset er stort (200m2) og vi er så ufattelig lei av å fryse. Vi fyrer primært med ved (2 vedovner), og selv om det er både hyggelig og gir god varme, så tar det tid før huset er varmet opp, og det må passes gjennom hele dagen. så da lurer jeg på: vil en varmepumpe kunne spre varmen gjennom et så stort hus? Hadde tenkt at om kapasiteten er på 200m2 hadde det vel ikke vært noe problem normalt. men med tanke på hvor underlig huset er bygget opp, vil varmen da likevel kunne spre seg? Huset er avlangt- nesten som 2 rekkehus ved siden av hverandre…. Anonymkode: 8e3c5...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Jeg vet ikke, men synes det kan være interessant å høre hvilke svar du får. Jeg har varmepumpe i mitt forholdsvis gamle hus fra 30 tallet. Huset er litt etterisolert. Varmeeffekten fra varmepumpen er jeg fornøyd med. Om den bruker litt mindre strøm, virker det som. Men det er anbefalt vedlikehold på den hvert år, og det koster noen tusen hver gang. Så jeg vet ikke om det sparer seg sånn? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamusen Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden exictence skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke, men synes det kan være interessant å høre hvilke svar du får. Jeg har varmepumpe i mitt forholdsvis gamle hus fra 30 tallet. Huset er litt etterisolert. Varmeeffekten fra varmepumpen er jeg fornøyd med. Om den bruker litt mindre strøm, virker det som. Men det er anbefalt vedlikehold på den hvert år, og det koster noen tusen hver gang. Så jeg vet ikke om det sparer seg sånn? Takk for svar 😊 Må nok tenke på det som en investering nå, men spørsmålet er jo om det egentlig bare er penger ut av vinduet pga utformingen på huset. Er jo lite hjelp hvis den kun varmer opp 1. rom og varmen ikke går videre gjennom huset.. 🤷♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden miamusen skrev (1 minutt siden): Takk for svar 😊 Må nok tenke på det som en investering nå, men spørsmålet er jo om det egentlig bare er penger ut av vinduet pga utformingen på huset. Er jo lite hjelp hvis den kun varmer opp 1. rom og varmen ikke går videre gjennom huset.. 🤷♀️ Er det store dører/åpning mellom rommene? Så lenge det er det, vil jeg tro varmen sprer seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Bare tull med vedlikehold hvert år. Det klarer du selv. Det er stort sett å støvsuge kjøleribbene, og bytte en filterlapp. Anonymkode: 806a7...977 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden miamusen skrev (10 minutter siden): Takk for svar 😊 Må nok tenke på det som en investering nå, men spørsmålet er jo om det egentlig bare er penger ut av vinduet pga utformingen på huset. Er jo lite hjelp hvis den kun varmer opp 1. rom og varmen ikke går videre gjennom huset.. 🤷♀️ I så tilfelle får du sette opp en liten vifte som skaper et sug inn til innerste rommet, og varmen følger etter. Anonymkode: 806a7...977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden exictence skrev (8 minutter siden): Er det store dører/åpning mellom rommene? Så lenge det er det, vil jeg tro varmen sprer seg Nei- det er relativt små åpninger. vanlig 90 cm dør. stue og kjøkken er de viktigste rommene å få varmet opp. Mellom disse er det en smal gang som er ca 3-4 meter lang… Vil varmepumpen kunne få nok luft gjennom denne gangen til å varme opp begge rommene tro? ts Anonymkode: 8e3c5...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Har du 2 vedovner kan du ha 2 varmepumper eller innerdeler, men du kan vurdere om du skal ha dem i samme ellet ta i bruk nye rum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Vi har varmepumpe den er kun innstilt på grunnfarge på 17 grader alt over der brukes med vedfyring. For at det evnt ska kunne få varme fra varmepumpa ut evnt ut i noen gang må dører stå oppe. Beste er å få en som setter inn varmepumper hvordan best å montere. Våres står på en vegg så den blåser ut i stua, mot kjøkken og gang. Ut i gangen der soverom er, er det ikke mye varme som kommer slik sett, så egentlig her burde det da vært en i gangen, Anonymkode: f9322...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Hvor er vedovnene dine plassert nå? Om de 2 klarer å spre varmen i hele huset, så vil varmepumpen gjøre det samme. Det kan hende det kan lønne seg med 2 varmepumper om huset er veldig kronglete, men jeg ville startet med en og sett hvordan effekt den gir. Det er jo en hvis viftekapasitet i varmepumper som gir luftsirkulasjon, og du vil sannsynligvis få en grunnvarme i huset med ei pumpe, men du må fyre noe med ved på de kaldeste dagene eller ønsker 20++ grader innendørs. Anonymkode: ca5d0...df6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden exictence skrev (19 minutter siden): Jeg vet ikke, men synes det kan være interessant å høre hvilke svar du får. Jeg har varmepumpe i mitt forholdsvis gamle hus fra 30 tallet. Huset er litt etterisolert. Varmeeffekten fra varmepumpen er jeg fornøyd med. Om den bruker litt mindre strøm, virker det som. Men det er anbefalt vedlikehold på den hvert år, og det koster noen tusen hver gang. Så jeg vet ikke om det sparer seg sånn? Jeg har varmepumpe i gammelt hus med vedovn, og strålende fornøyd. Enig i det med at vedlikehold annethvert år er for mye (og for dyrt). Mener jeg har kjørt vedlikehold ca hvert fjerde eller femte år, og det har nå gått fint. Hvis du undersøker litt rundt, er det sikkert noen produsenter som ikke har to år som vedlikeholdsintervall også, og da bør man velge dem. Heier på forbrukermakt! Anonymkode: 2fcf7...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Hvis en varmepumpe ikke strekker til er løsningen to varmepumper. Jeg har realtivt nytt hus, 110 m² x to etasjer med en VP i hver etasje. Trenger ikke annen oppvarming. VP kan ikke konkurrere mot ved i pris/kW om du har "gratis" ved, men i alle andre tilfeller er VP lønnsomt og minst jobb. 1 kW inn som gir 5-6 kW varme ut er kjempebutikk. Det finnes mange rimelige innretninger for å flytte varme mellom rom og mellom etasjer (google varmeflytter), men vifteffekten i innedelen skaper en funksjonell luftstrøm. Anbefaler gulvmodell for best effekt av vifta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Jeg spurte om det samme på et annet forum, og en annen med gammelt hus mente den hadde god effekt. Vårt har også kriker og kroker, men ikke kjøpt varmepumpe enda. Vi har dog 6 vedovner og 350 kvm, og en av vedovnene er også en diger kakkelovn. Vi fryser en del likevel Anonymkode: c66bd...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå