AnonymBruker Skrevet 15. januar #1 Del Skrevet 15. januar Kan jeg ha bare en bokstav som mellomnavn som Harry S. Truman.? F.eks Jenny K. Linge. Er det lov? Anonymkode: 80e3b...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #2 Del Skrevet 15. januar Bokstaven står stort sett for noe. Jeg skriver navnet mitt sånn. Har to fornavn, bruker bare ett men skriver navnet mitt som Navn N Navnesen istedenfor Navn Navnerine Navnesen. Anonymkode: 50b3e...443 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #3 Del Skrevet 15. januar Etter erfaring fra en på reddit så kan man ikke det Anonymkode: ec975...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #4 Del Skrevet 18. januar Nei, du må følge norske navnelover, så du hadde nok ikke fått det godkjent uten en god grunn. Generelt er Ike en bokstav et fullverdig navn. Et unntak er vel at det er et stedsnavn som heter Å, og dermed noen få som har det som etternavn. Mener også å ha hørt noen som hadde det som gammel slekts tradisjon med en gitt bokstav til mellomrom, og de får fortsette. Du kan selvfølgelig ha et mellomnavn som du velger å forkorte. Harry S. Truman måtte nok ikke følge norske navnelover. Anonymkode: 016c4...00b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #5 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 12.33): Nei, du må følge norske navnelover, så du hadde nok ikke fått det godkjent uten en god grunn. Har du kilder på at bokstaver generelt ikke er lov? Norsk navnelov er ganske nylig myket opp så det er lov å gi barn navn som kan være til ulempe (vesentlig ulempe er fortsatt ikke lov), og til voksne som bytter navn er det nok enda mindre strengt. Om du søker på SSB, så kan du se at enkelte ettbokstavsnavn er ganske vanlige. Anonymkode: c89a6...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #6 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du kilder på at bokstaver generelt ikke er lov? Norsk navnelov er ganske nylig myket opp så det er lov å gi barn navn som kan være til ulempe (vesentlig ulempe er fortsatt ikke lov), og til voksne som bytter navn er det nok enda mindre strengt. Om du søker på SSB, så kan du se at enkelte ettbokstavsnavn er ganske vanlige. Anonymkode: c89a6...83a Nei, dersom du er i tvil bør du søke og høre, du har ingenting å tape på det. Det er var ikke lov tidligere, det er jeg rimelig sikker på. Men dersom det er myket opp skader det ikke å forsøke 😊 ta heller kontakt med folkeregisteret og hør 😊 Anonymkode: 016c4...00b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #7 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, dersom du er i tvil bør du søke og høre, du har ingenting å tape på det. Det er var ikke lov tidligere, det er jeg rimelig sikker på. Men dersom det er myket opp skader det ikke å forsøke 😊 ta heller kontakt med folkeregisteret og hør 😊 Anonymkode: 016c4...00b Jeg er ikke TS, men ja, det bør TS gjøre. Og om det ikke blir godkjent, klag Anonymkode: c89a6...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #8 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du kilder på at bokstaver generelt ikke er lov? Norsk navnelov er ganske nylig myket opp så det er lov å gi barn navn som kan være til ulempe (vesentlig ulempe er fortsatt ikke lov), og til voksne som bytter navn er det nok enda mindre strengt. Om du søker på SSB, så kan du se at enkelte ettbokstavsnavn er ganske vanlige. Anonymkode: c89a6...83a Et mellomnavn er et navn som kan være slektsnavn, for eksempel Larsen. Hva som kan være fornavn nummer to, tre eller fire skal jeg ikke uttale meg om. Anonymkode: fd7f2...6ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #9 Del Skrevet 21. januar Det er lov. Jeg heter Kjell Ring, men tok bokstaven T som mellomnavn. Anonymkode: 8be99...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #10 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er lov. Jeg heter Kjell Ring, men tok bokstaven T som mellomnavn. Anonymkode: 8be99...067 Nei, da har du «Kjell T» som dine fornavn og «Ring» som etternavn, og du har ikke noe mellomnavn. Anonymkode: fd7f2...6ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 21. januar #11 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 23.31): Kan jeg ha bare en bokstav som mellomnavn som Harry S. Truman.? F.eks Jenny K. Linge. Er det lov? Anonymkode: 80e3b...bf7 De bokstavene er jo navn, da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå