Gå til innhold

Folk som ønsker helsa i behold styr unna dette yrket

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Margeritt skrev (7 timer siden):

Jeg byttet ut barnehage med lagerjobb, trives så utrolig mye bedre 😊

Beklager at jeg avsporer, hva slags lagerjobb? Slik at man setter ting på plass og henter nye? Eller den som registrerer diverse? Er det tungt for rygg? Er selv barnehagelærer og kunne tenkt meg noe annet...

Anonymkode: b1946...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal man ha universitetsutdannelse for å jobbe i en barnehage?

Snakker om inflasjon i utdanning...

Anonymkode: 6ffbe...aa3

Førskolelærer/barnehagelærer er en bachelorgrad, det vet vel alle normalt oppegående mennesker. Tradisjonelt tilbys studiet på høyskole, men siden flere og flere høyskoler nå får status som universitet er det altså barnehagelærere som har sin utdanning fra nettopp universitet.

Anonymkode: 3070d...424

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Førskolelærer/barnehagelærer er en bachelorgrad, det vet vel alle normalt oppegående mennesker. Tradisjonelt tilbys studiet på høyskole, men siden flere og flere høyskoler nå får status som universitet er det altså barnehagelærere som har sin utdanning fra nettopp universitet.

Anonymkode: 3070d...424

Det er jo helt tullete at det skal være en bachlor grad. Skulle i toppen være et fagbrev.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner deg så godt jeg. Jeg har vært barnehagelærer i over 25 år, og er nå ufør. Elsket jobben min, så innstillingen var det ingenting i veien med (for en usmaklig kommentar). 

Men yrket har blitt tøffere og tøffere. Større barnegrupper, vikarmangel, større krav til dokumentasjon, barna har større utfordringer, foreldre som krever mer (mitt barn skal ha særoppfølging), strammere budsjett, barn som ikke er vant til grenser, store barnehage-enheter osv osv. 

De første årene jeg jobbet, var det i en 2-avdelings barnehage. Småbarnsavdeling: 9 barn, 3 voksne. Storbarnsavdeling: 18 barn, 3 voksne. Vi hadde nesten ikke fravær, og hadde 1 vikar vi brukte ved sykdom. 

Vi hadde tid til barna, fikk nær relasjon til foreldrene og hadde det rett og slett fint på jobb. 

Skulle jeg valgt om igjen, tror jeg at jeg hadde blitt arkivar eller bibliotekar. 

Anonymkode: 25c5d...aee

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo helt tullete at det skal være en bachlor grad. Skulle i toppen være et fagbrev.

Håper dette er sagt bare for å provosere, for det blir bare for dumt. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, å ta vare på barna våre er jo ikke en veldig viktig jobb 🙄

Anonymkode: 81e18...833

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager at jeg avsporer, hva slags lagerjobb? Slik at man setter ting på plass og henter nye? Eller den som registrerer diverse? Er det tungt for rygg? Er selv barnehagelærer og kunne tenkt meg noe annet...

Jeg registrerer nye varer i systemet, plukker ordre, legger nye varer i hyllene, sorterer og sender ut varer. Er ikke tungt for ryggen der jeg jobber i hvert fall 😊

Og det er helt nydelig å kun være sammen med voksne, ha voksne samtaler, slippe å forholde meg til foreldre, spise maten min i fred, gjøre jobben min i fred, ha faste pauser, gå på do når jeg vil, og bare det å stemple ut fra jobb, dra hjem og ikke tenke mer på jobben før jeg er tilbake neste dag 😃👍🏻

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Margeritt skrev (4 minutter siden):

Jeg registrerer nye varer i systemet, plukker ordre, legger nye varer i hyllene, sorterer og sender ut varer. Er ikke tungt for ryggen der jeg jobber i hvert fall 😊

Og det er helt nydelig å kun være sammen med voksne, ha voksne samtaler, slippe å forholde meg til foreldre, spise maten min i fred, gjøre jobben min i fred, ha faste pauser, gå på do når jeg vil, og bare det å stemple ut fra jobb, dra hjem og ikke tenke mer på jobben før jeg er tilbake neste dag 😃👍🏻

Hvordan er lønna?

Anonymkode: 66299...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, å ta vare på barna våre er jo ikke en veldig viktig jobb 🙄

Anonymkode: 81e18...833

Å sørge for at huset ditt ikke brenner ned er jo også en viktig jobb, men elektriker er jo likevel et fagbrev akkurat som det skal være.

Krever du mastergrad fra en barnepasser som skal passe på ungen din en helg også? Eller ligger det på doktorgradnivå siden ungen jo er viktig....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Margeritt skrev (9 minutter siden):

Har hatt flere lagerjobber som vikar som sommerjobber, og det har stort sett vært gåing på betonggulv med værnesko hele dagen. Og føttene blir helt ødelagt av det. Jeg gikk og haltet mot slutten av dagen hver dag, og hadde det vært for en lenger periode enn en sommerjobb hadde det sikkert ført til kroniske plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere lagerjobber som vikar som sommerjobber, og det har stort sett vært gåing på betonggulv med værnesko hele dagen. Og føttene blir helt ødelagt av det. Jeg gikk og haltet mot slutten av dagen hver dag, og hadde det vært for en lenger periode enn en sommerjobb hadde det sikkert ført til kroniske plager.

Det finnes mange forskjellige vernesko, kanskje dine ikke passet til deg?

Jeg har funnet noen som passet til meg og har ingen problemer med bena 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er lønna?

Anonymkode: 66299...653

Tjente rett over 500 000,- i fjor, men har fagbrevstillegg da (ca 1200,- ekstra i mnd) 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er utdannet bhg-lærer. Tre flotte år på universitetet og så kastet rett ut i jungelen. Hadde jeg visst hvordan forholdene var i barnehagene så hadde jeg aldri vurdert dette yrket. Altfor dårlige budsjetter, masse krav pluss pluss..

Hva gjør dere som ønsker dere bort fra dette yrket? Jeg orker ikke mer, dårlig søvn, lite overskudd og masse stress.. Føler jeg har mistet livskvaliteten.. Flotte barn, kolleger og foreldre, sånn at det er sagt. Ikke der det ligger.

Anonymkode: 239dc...6a1

Dere må varsle og finne ut hvorfor det ikke fungerer optimalt. Hadde jeg vært leder hadde jeg satt inn tiltak for å unngå unødvendige stressede situasjoner. En leder må høre på sine ansatte og være fleksibel. Dersom ingen sier fra eller gjør noe med det, blir ikke ting enklere hverken for de ansatte eller barna.

Anonymkode: aa429...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Levde du under en stein før og under studietiden? Jeg bare spør. For det har vært velkjent i mange år, at det å jobbe som barnehagelærer er tungt på flere plan. Det er også kjent at det er knappe med ressurser, mye ansvar og stress. Bare les aktuell debatt og tidligere forskning, og hør med andre barnehagelærere og ped.ledere. Som student har du ansvar i å sette deg inn i arbeidsfeltet du utdanner deg til, det gjelder også arbeidsmarkedet og arbeidsforhold. Så jeg synes det er meget spesielt å ikke gjøre undersøkelser, før du begynner på et studium. 

Samtidig må du slutte og generalisere. Selv om bhg lærer ikke er yrke for deg, så betyr ikke det at du skal trekke en konklusjon om at ingen burde utdanne seg til barnehagelærer. Sånne som deg er med å forsterke fordommer mot yrke, og gjør at færre ønsker å bli det. Hva med å snakke FREM yrke vårt, og ikke alltid fokusere på det negative? Det er ikke yrke i seg selv som er problemet, men ressursene, økonomien og kvaliteten. 

Anonymkode: edfe0...91f

Levde under en stein, faktisk. Det var da litt av en hyggelig tone du tok

Anonymkode: cca21...168

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dere må varsle og finne ut hvorfor det ikke fungerer optimalt. Hadde jeg vært leder hadde jeg satt inn tiltak for å unngå unødvendige stressede situasjoner. En leder må høre på sine ansatte og være fleksibel. Dersom ingen sier fra eller gjør noe med det, blir ikke ting enklere hverken for de ansatte eller barna.

Anonymkode: aa429...255

Leder gjør som oftest så godt de kan de også, med de ressursene de har til rådighet. 

Dette må løftes mye høyere enn enhetsleder eller barnehage-eier. Men problemet er at dette er et problem som de fleste som jobber innenfor helse og oppvekst kjenner til, så det er store ressurser (penger) som må inn for å få det bedre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle trøste & bære-yrker gir forhøyet risiko for uhelse og bør unngås. 

Anonymkode: 13386...370

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dessverre vil nok mange nyutdannede barnehagelærere oppleve det samme, og det er såå trist - og unødvendig! Selv «holdt jeg ut» i 22 år, da var tiden overmoden for å slutte og gjøre noe annet. Lurer på hvor mange som må slutte og hvor ille det må bli før det skjer noe…

Anonymkode: b3390...5a0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Leder gjør som oftest så godt de kan de også, med de ressursene de har til rådighet. 

Dette må løftes mye høyere enn enhetsleder eller barnehage-eier. Men problemet er at dette er et problem som de fleste som jobber innenfor helse og oppvekst kjenner til, så det er store ressurser (penger) som må inn for å få det bedre. 

Det skal faktisk kuttes rundt 90 millioner i barnehager i årene fremover i den kommunen jeg jobber i. Det blir gøy

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel.. Du får jobbe innendørs i tempererte rom, du slipper tunge løft, belastningsskader, gåing på betonggulv i vernesko (som noen nevner), farlige kjemikalier og arbeid i høyden. Du har ingen risiko for alvorlige arbeidsulykker. Du får jobbe 8-16, har fri i helger, ferier og netter, og du slipper garantert å jobbe overtid.

Det er sikkert mye støy i barnehager da... Og det stinker.

Anonymkode: 0f1bc...a29

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vel.. Du får jobbe innendørs i tempererte rom, du slipper tunge løft, belastningsskader, gåing på betonggulv i vernesko (som noen nevner), farlige kjemikalier og arbeid i høyden. Du har ingen risiko for alvorlige arbeidsulykker. Du får jobbe 8-16, har fri i helger, ferier og netter, og du slipper garantert å jobbe overtid.

Det er sikkert mye støy i barnehager da... Og det stinker.

Anonymkode: 0f1bc...a29

Har du prøvd å holde igjen en oversized gæren 6-åring som prøver å gå løs på 1-2 åringer med både stein og lange spader? Ingen tunge løft du liksom...

Anonymkode: b4523...681

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...