AnonymBruker Skrevet 27. januar #101 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg hadde noen timer med touch- metoden på skolen på skrivemaskin. Men kan ikke huske at det gjorde meg noe særlig bedre på å skrive med alle fingrene. Jeg hadde mange år etterpå med to pekefingre- skriving på tastaturer. Men med tiden har jeg jo skrevet mye på tastatur. Også lange tekster. Skriver mer på tastatur enn for hånd. Og dermed utviklet en metode for å skrive mer effektivt enn å bare bruke to fingre. Ser stort sett aldri ned på tastaturet mens jeg skriver, men tror ikke jeg involverer alle fingre. Så jeg vet jo hvor alle taster jeg normalt bruker er, uten å måtte se etter. Merker også fort om jeg bytter til et tastatur jeg ikke bruker så ofte, for da hender det at det blir en del feilskriving i starten. (Tastene er mindre eller større, og ligger derfor ikke helt der muskelminnet mitt tror at de er.) Men jeg ser jo hva jeg skriver, og korrigerer lett opp det. Det er altså ikke sånn at det er "enten touch-metoden eller en og en finger og er nødt til å se på tastaturet hele tiden". De fleste i dag bruker PC og tastatur ganske mye. Og har derfor utviklet en relativt effektiv måte å skrive på, basert rent på at de selv har behov for det. Det er vel ingen skoler i dag som lærer barna touch-metoden, for barna bruker tastatur fra de begynner å skrive bokstaver. Tror de færreste ser på tastaturet mens de skriver. De fleste jeg ser på jobb, ser på skjermen mens de skriver, og skriver relativt raskt og effektivt. Men nå jobber jeg et sted hvor de fleste har litt utdannelse, så de har nok fått skrevet en del i løpet av skoleløpet. Anonymkode: debab...d8e Det er likevel ikke gammeldags…. Anonymkode: 83e2d...b56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #102 Del Skrevet 27. januar Jdz skrev (På 17.1.2025 den 14.05): Touchmetoden er for folk som er opplært i å skrive på tastatur. Da jeg hadde kommet så langt i livet hadde jeg for lengst lagt meg til en effektiv skrivestil, som riktignok ikke er så veldig langt fra touch, men 100% korrekt touch er definitivt ikke. Da vi begynte med data på skolen kunne jeg allerede skrive 300-400 tegn i minuttet. Langt raskere enn noen av de andre i klassen og langt raskere enn læreren som mente det var bortkastet for meg å bruke tid og energi på å lære touch. Men skriver du rett? Anonymkode: 3e894...073 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #103 Del Skrevet 27. januar Tabris skrev (23 minutter siden): Her er min, bruker Touch, Gen X: Det tar som regel litt lenger tid å skrive tilfeldige ord fremfor å skrive hele setninger som gir mening. Bra jobba Anonymkode: d3e99...1e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 27. januar #104 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men skriver du rett? Anonymkode: 3e894...073 De gangene jeg har testet meg har jeg ligget på under 1% feilrate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 27. januar #105 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 22.06): Hver sin lyst, men syns det ser teit ut med dem som ikke kan det. Er noen på jobb, som skriver mye. Likevell bruker de ikke touch. Blir det ikke mye feil? Anonymkode: b09e9...8cb Jeg skriver mye og raskt, men har aldri lært meg touch 😄 Aner ikke hvordan man lærer seg det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #106 Del Skrevet 30. januar Jeg bruker “seek and ye shall find “ metoden. Anonymkode: 52d1e...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå