Gå til innhold

Israel og Hamas er enige om våpenhvile

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (40 minutter siden):

Hva behager? Palestinerne har ikke behandler «fanger» sivilisert nei. 
Hvis vi strekker det litt, kan vi kanskje si at de unge observasjonssoldatene er militære og derfor legitime mål. Men å behandle dem på den måten som de ble grepet på, er ikke lov. Dessuten sier Genève-konvensjonen at krigsfanger skal ha tilsyn av røde kors. Det var en av grunnene til at røde kors ble opprettet.  Har gislene fått tilsyn av røde kors? Nei. 

Hvor har du det fra at gislene har blitt fint behandlet? Propagandavideoene fra Hamas?

IDF har ved to anledninger funnet grupper av døde gisler. Den ene gruppa besto av 6 gisler, menn og kvinner. De ble funnet skutt i hodet i Rafah, var da den der «all eyes on Rafah»- kampanjen gikk og Biden m fl ville nekte IDF å gå inn der. De ble henrettet rett før IDF fant dem. En av kvinnene var kraftig underernært da hun døde. Dette var sivile mennesker. 
https://www.timesofisrael.com/hersh-carmel-alex-eden-or-almog-the-6-hostages-murdered-by-hamas-just-days-ago/amp/

Nylig frisatt gissel Yarden Bibas har oppgitt at de fangevokterne hele tiden plaget ham og mobbet ham pga at kona og barna angivelig skal være drept i fangenskap…

Det er barbarisk. Hamas m fl er barbarer. At det er det motsatte narrativet som har festet seg her i godhetslandet Norge, er nesten ikke til å fatte. 
Vixen-showet var et grelt eksempel, hele greia hadde stått i Palestinas tegn. 
Ikke det at palestinerne også har en god sak, men det blir så ensidig. Vet ikke de unge influenserjentene noe av det som palestinerne har gjort mot israelere, eller bryr de seg ikke? Skjønner ingenting, og har aldri i mine levedager trodd jeg skulle oppleve dette. Det er som en massesuggesjon. 
Ja, Israel er ikke perfekt, det vet vi. Men de kjemper for å overleve, nå snart mot hele verden. 

Huff stakars Israel, beklager med det er en ideologi og et menneskesyn  i det samfunnet som er helt bak mål. Og de er godt beskyttet av eliten. Uansett hvor mange menneskerettigheter de bryter. Godt at det organiserer seg grupper som går for å holde lover og regler satt ned i felleskap til å gjelde alle mennesker inklusivt de som er årsaken til det. Hamas skal stå til rette for sine brudd. Og Knesset sine representanter og de som gav våpen samt økonomisk bistand til at de kunne forsete overgrepet mot sivilbefolkningen i Gaza, Libanon,Syria og Vestbredden. Overgrepene er daglig. Det er ikke en massesuggesjon det er å holde Israel skyldig for de bruddene de begår. Narrative har skiftet og hasbara fungerer ikke når folk går å får historisk og nåværende informasjon om Israel og Palestine. At de ser fra Nakba til i dag, systematisk brudd på rettighetene til en hel gruppe mennesker som fikk dessverre en fatal konsekvens for begge sider av ulovlige bygget murer.  Men går ikke ann å undertrykke en befolkning og tro det ikke får konsekvenser i opprør og motstand. 

Folk kjøper ikke at det er et offer lengre, en okkupant makt som er offer er jo ganske tynt grunnlag som endelig slår store sprekker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Motstrømmen skrev (28 minutter siden):

Huff stakars Israel, beklager med det er en ideologi og et menneskesyn  i det samfunnet som er helt bak mål. Og de er godt beskyttet av eliten. Uansett hvor mange menneskerettigheter de bryter. Godt at det organiserer seg grupper som går for å holde lover og regler satt ned i felleskap til å gjelde alle mennesker inklusivt de som er årsaken til det. Hamas skal stå til rette for sine brudd. Og Knesset sine representanter og de som gav våpen samt økonomisk bistand til at de kunne forsete overgrepet mot sivilbefolkningen i Gaza, Libanon,Syria og Vestbredden. Overgrepene er daglig. Det er ikke en massesuggesjon det er å holde Israel skyldig for de bruddene de begår. Narrative har skiftet og hasbara fungerer ikke når folk går å får historisk og nåværende informasjon om Israel og Palestine. At de ser fra Nakba til i dag, systematisk brudd på rettighetene til en hel gruppe mennesker som fikk dessverre en fatal konsekvens for begge sider av ulovlige bygget murer.  Men går ikke ann å undertrykke en befolkning og tro det ikke får konsekvenser i opprør og motstand. 

Folk kjøper ikke at det er et offer lengre, en okkupant makt som er offer er jo ganske tynt grunnlag som endelig slår store sprekker. 

Om ikke hasbaraen fungerer, så fungerer hvertfall Hamas-propagandaen. 
Når du og likesinnede kan prestere å si at de israelske gislene har blitt behandlet bra. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (4 timer siden):

De er både blokkert og okkupert, det er stadfestet. Israel kontrollerer land, sjø og luft som er okkupasjon. De okkuperer vestbredden og har apartheidlover i system innen Israel og de okkuperte områdene. Israel er okkupant, bosetter ideologi og samme hvordan man prøver å snu flisa så er Israel lovbundet til å ivareta områder de okkuperer ulovlig under internasjonal lov. 

Kan du tegne grensene til Israel ? Ikke? Finner ikke du det rart at Israel ikke har definerte grenser? 

Ja det er lov å mottsette seg okkupasjon, blokade og gjøre opprør. Er det lov å drepe sivile, nei. De skal gå så godt som de kan etter de militære. De skal også behandle fanger sivilisert. Noe som det viser seg at de har gjort. Kan ikke si det samme for gislene som Israel har. 

På hvilken måte har Hamas behandlet gislene sine sivilisert?

Det er jo så langt unna sivilisert behandling du får det. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (6 timer siden):

Kanskje du bør se på ditt eget menneskesyn heller når du presterer å lire av deg et sarkastisk "Huff stakkars Israel" som reaksjon på at kraftig underernærte israelske gisler har blitt funnet henrettet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 26.1.2025 den 3.11):

For en rar sammenligning. Du griper etter halmstrå.

Hvordan er det en rar sammenligning?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 3.2.2025 den 10.47):

Jeg blir helt kvalm av at du mener at voldtatte unge kvinner med blodet rennende fra underlivet, halshuggede nakne kvinnelik som dras rundt og spyttes på, kidnappede babyer og barnehagebarn som dør i fangenskap, går under krigsfanger og å «behandle fanger sivilisert», og sammenligner det med tenåringer som får (kanskje litt for streng) straff for å ha brutt regler, enten det er å skrive ting på nett (der synes jeg straffene er for strenge), kaste stein, knivdrap etc.

Hvilke gisler har Israel? Hvis en amerikaner kommer til Norge, gjør noe ulovlig og blir satt i varetekt, har da Norge amerikanske gisler etter din definisjon?

Vel og merke så kommer IDF inn på deres territorier og driver terror. Som å bryte seg inn i folk sine hus på natta, overta de, komme med trusler. De banker opp palestinere som det passer de. Tror du må roe ned hasbara bildene dine å ta en realitet sjekk på hva Israel faktisk utfører av daglig overgrep mot Palestinere og gjort i 80år. Ja vist har terror gått i mot de Israel og, men jeg forstår den veien bedre. Jeg hadde ikke lagt meg ned å spilt dø jeg heller om min hverdag bestod av å være degradert og hetset av soldater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (17 timer siden):

Kanskje du bør se på ditt eget menneskesyn heller når du presterer å lire av deg et sarkastisk "Huff stakkars Israel" som reaksjon på at kraftig underernærte israelske gisler har blitt funnet henrettet. 

Fordi Israel har levert fra seg flere 100 underernærte, torturerte, voldtatte og drept flere i sine *fengler* enn noen andre i konflikten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (12 minutter siden):

Vel og merke så kommer IDF inn på deres territorier og driver terror. Som å bryte seg inn i folk sine hus på natta, overta de, komme med trusler. De banker opp palestinere som det passer de. Tror du må roe ned hasbara bildene dine å ta en realitet sjekk på hva Israel faktisk utfører av daglig overgrep mot Palestinere og gjort i 80år. Ja vist har terror gått i mot de Israel og, men jeg forstår den veien bedre. Jeg hadde ikke lagt meg ned å spilt dø jeg heller om min hverdag bestod av å være degradert og hetset av soldater. 

Bare nysgjerrig; hva er greia med å bruke det hasbara-uttrykket mot oss som snakker Israels sak? Tror du ikke vi er voksne mennesker?

Jada, vi vet hva hasbara er. Det at noe kommer fra israelsk hold betyr ikke at det er usant, selv om det også kan være det. 
Det samme med det som kommer fra Hamas, selv om jeg er litt mer tilbøyelig til å stole på Israel av åpenbare grunner. 
De fleste av oss i tråden (på begge «sider») her regner jeg som både i stand til å lese flere språk og søke opp kilder. 
Det fremmer ikke argumentene dine å slå om deg med hasbara ditt og hasbara datt i hvert bidige innlegg , tvert imot. 
Slutt å fornærm vår intelligens.

Endret av Bacteria
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (56 minutter siden):

Bare fordi at man mener at Israel også har gjort grove overtramp/okkupasjon/drap av sivile etc., så trenger man ikke fordreie fakta.

Hamas har gjennomført en grusom terroraksjon, og deres behandling av sivile og uniformerte gisler har vært alt annet enn sivilisert.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...