Gå til innhold

ADHD. Hvorfor opplever ikke vi «som natt og dag» effekt etter medisinering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå skrev jeg at det er rusen man bygger toleranse mot, ikke impulskontrollen. Så det følger ikke at man kan bruke ADHD medisiner et helt liv uten noe redusert effekt.  Det er 100 prosent sant at man kan og som regel over tid bygger opp toleranse mot rusen ADHD-medisiner kan gi. Det er jo derfor folk som er rusmisbrukere må øke dosen over tid for å oppnå den samme rusen. En som har drevet md dop et helt liv har en helt annen toleranse for sentralstimulerende enn en som tar det for første gang. 

I tillegg så har man ikke alltid luksusen at man kan velge medisinen som er helt uten bivirkninger. Ofte så må man velge medisinen som gir minst bivirkninger om man skal bruke medisiner og lette bivirkninger kan være bedre enn ingen  medisiner som øker impulskontrollen.  Den rusen man føler er også den trolig den letteste bivirkningen å akseptere. Fordi man faktisk kan like denne rusen. Ting som angst, hodepine, osv er selvsagt langt mer ubehagelig. Noen godtar 

Anonymkode: 64cfb...e45

Nå må ikke rusmisbrukere blandes inn i dette, er noe helt annet å misbruke for å oppnå rus enn bruk for medisinering av sykdom. Derav at medisinering med opplevd rus ikke skal forekomme. Under medisinering med sentral stimulerende så er det ikke avtagende effekt. Bruk som rus er noe helt annet og fungerer på andre måter enn ved medisinering. Ved medisinering er det ikke reduserende effekt fysiologisk, derav at man ikke ser i medisinering av ADHD eller tilsvarende sykdommer med bruk av samme legemiddel økning i doser over tid, tvert i mot er det mer vanlig med reduksjon av dosering over tid. En person som ikke har ADHD vil bli ruset av selv små doser ADHD medikamenter fordi de reagerer motsatt av hva de med ADHD gjør. De med ADHD vil i større grad bli trøtte og nedjusterte av ADHD medisiner, mens en uten ADHD vil bli oppjustert og hyper, økt hjerterytme, skjelving etc. Så rusmisbruk av ADHD medisiner er lite effektivt for de med ADHD fordi vi ikke naturlig blir ruset av den typen medikamenter slik de uten blir. I tillegg så er det andre ting som gjør at rusmisbrukere må øke mengden over tid da de ikke bruker det for den medisinske funksjonen som gjør at for å få samme rus over tid så må de øke på da de får nedregulert egen produksjon av forskjellige hormoner og mange andre funksjoner som konsekvens av feilbruk og skadelig mengder. Derav ikke mulig å dra inn sammenligninger eller konsekvenser som en rusmisbruker har til en diskusjon om medisinering av ADHD.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror ikke at alle som blir medisinert faktisk har ADHD men det blir en annen diskusjon. 

Kanskje medisinen er feil, de jeg kjenner har måtte prøve forskjellige medisiner som regel, sjelden de har fått den som funker best på første forsøk. Men en uke er jo ingenting så jeg ville avventet minst 4 uker før jeg prøvde noe annet. 

Anonymkode: ff9f1...2eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke at alle som blir medisinert faktisk har ADHD men det blir en annen diskusjon. 

Kanskje medisinen er feil, de jeg kjenner har måtte prøve forskjellige medisiner som regel, sjelden de har fått den som funker best på første forsøk. Men en uke er jo ingenting så jeg ville avventet minst 4 uker før jeg prøvde noe annet. 

Anonymkode: ff9f1...2eb

Enig at det er mye diagnoser som blir satt i nyere tid. Men feilmedisinering med sentral stimulerende har såpass sterk effekt at jeg tror de aller fleste ville merket eller reagert hvis man har et barn eller for så vidt voksen som bruker sentral stimulerende. Det er relativt lett å kjenne igjen en person som er oppjustert av disse typene stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8ilver8nake skrev (10 minutter siden):

Enig at det er mye diagnoser som blir satt i nyere tid. Men feilmedisinering med sentral stimulerende har såpass sterk effekt at jeg tror de aller fleste ville merket eller reagert hvis man har et barn eller for så vidt voksen som bruker sentral stimulerende. Det er relativt lett å kjenne igjen en person som er oppjustert av disse typene stoffer.

hvordan da? 

Anonymkode: b0d07...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

hvordan da? 

Anonymkode: b0d07...41f

Sitat

Brukeren får ofte økt energi og selvtillit, kan prate mye og fremstå som noe hektisk/urolig. I tillegg kan pupillene bli store.

Dette gir økt våkenhet, økt selvfølelse, nedsatt appetitt, rusfølelse med hevet stemningsleie og kritikkløshet. Det sympatiske nervesystemet blir aktivert og gir økt blodtrykk og puls. Inntak av sentralstimulerende midler kan også utløse angstanfall, irritabilitet, paranoiditet og hallusinasjoner.

Endret av 8ilver8nake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8ilver8nake skrev (28 minutter siden):

Nå må ikke rusmisbrukere blandes inn i dette, er noe helt annet å misbruke for å oppnå rus enn bruk for medisinering av sykdom. Derav at medisinering med opplevd rus ikke skal forekomme. Under medisinering med sentral stimulerende så er det ikke avtagende effekt. Bruk som rus er noe helt annet og fungerer på andre måter enn ved medisinering. Ved medisinering er det ikke reduserende effekt fysiologisk, derav at man ikke ser i medisinering av ADHD eller tilsvarende sykdommer med bruk av samme legemiddel økning i doser over tid, tvert i mot er det mer vanlig med reduksjon av dosering over tid. En person som ikke har ADHD vil bli ruset av selv små doser ADHD medikamenter fordi de reagerer motsatt av hva de med ADHD gjør. De med ADHD vil i større grad bli trøtte og nedjusterte av ADHD medisiner, mens en uten ADHD vil bli oppjustert og hyper, økt hjerterytme, skjelving etc. Så rusmisbruk av ADHD medisiner er lite effektivt for de med ADHD fordi vi ikke naturlig blir ruset av den typen medikamenter slik de uten blir. I tillegg så er det andre ting som gjør at rusmisbrukere må øke mengden over tid da de ikke bruker det for den medisinske funksjonen som gjør at for å få samme rus over tid så må de øke på da de får nedregulert egen produksjon av forskjellige hormoner og mange andre funksjoner som konsekvens av feilbruk og skadelig mengder. Derav ikke mulig å dra inn sammenligninger eller konsekvenser som en rusmisbruker har til en diskusjon om medisinering av ADHD.

Det du skriver er feil. Det er ikke slik at de uten ADHD vil  reagere motsatt på ADHD-medisiner. Hadde det vært slik så hadde ADHD-utredningen bestått i at man tok en svak dose ADHD-medisiner og så hvordan pasienten reagerer. Det hadde spart enormt mye ressurser. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Meowmere skrev (12 timer siden):

Det er ikke så veldig vanlig å merke stor forskjell med en gang. Man starter tross alt på laveste dose. Og man må ofte prøve forskjellige typer. 

Vi måtte opp på 50mg Ritalin, men da ble bivirkningene ganske ille, så måtte begynne på nytt å teste ut en annen. Endte opp på 40mg Elvanse, som ikke gir bivirkninger, og enda bedre virkning enn 50mg Ritalin. 

Det kan ta tid å finne riktig medisin og rett dose ja!!

Jeg måtte opp i 80 mg Ritalin.. 60 morgen og 20 på ettermiddagen!

(Jeg ble diagnostisert som 31 åring, så gjelder ikke barn)

Anonymkode: efa4e...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du skriver er feil. Det er ikke slik at de uten ADHD vil  reagere motsatt på ADHD-medisiner. Hadde det vært slik så hadde ADHD-utredningen bestått i at man tok en svak dose ADHD-medisiner og så hvordan pasienten reagerer. Det hadde spart enormt mye ressurser. 

Nei, man hadde ikke gitt mennesker uten en sykdom sentral stimulerende for å "teste" eller "prøve seg frem". Det går imot alle prinsipper i helse og medisinsk behandling. Du kan sikkert selv se for deg hvordan folk hadde reagert om lege foreslo å gi barnet ditt litt kokain for å se om det kan ha en sykdom eller diagnose, dette er sterke narkotiske midler som er brukt som blir brukt for å avlaste sykdom. Ingen i helsevesenet vil gi de mest regulerte og tunge medikamentene til pasienter som ikke har påvist eller sterke indikatorer på at de er riktige for pasientene, dette er tross alt av de sterkeste typen medikamenter.

Det mest grunnleggende med ADHD er at å bli oppjustert av sentral stimulerende har invers effekt som gir en beroligende effekt for oss. F. eks. slik som at vi med ADHD kan drikke energidrikker og kaffe for å så sove rett etterpå, mens de uten vil våkne og få energi at det samme. De aller fleste med ADHD vil ved høyere dose blir trøttere, miste effekten eller få bivirkninger. Hos de uten ADHD vil veldig få ikke bli oppjustert, bli energisk, ikke klare slappe av og ihvertfall ikke bli trøtt eller søvnig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå har barnet vårt gått på medisin i snart en uke.

Vi merker ingen effekt, heller ingen bivirkninger.

Jeg har hørt om folk som gråter av lykke en time etter de tar første dose for aller første gang, fordi de føler en slik ro og at hodet ble stille.

Andre snakker om natt og dag effekt.

Er vår erfaring unormal, eller er det mer unormalt å få så god effekt etter første tablett?

Anonymkode: 09d9b...31e

Dosen er for lav. Dere er nå i en prøvingsfase. Hvis det ikke hadde virket, ville barnet ditt blitt rusa. 

For å komme til riktig dose, prøver man alltid ut lave doser,  for så å øke. Men de må gå på samme dose intil ca en mnd om gangen før  man justerer. Da virkningen kan endre seg over tid. Så dere skal ikke slutte med de, selv om dere ikke ser noen  endring. 

Anonymkode: 1e51a...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Edit: Det er jo også bare å se på hvordan en del med ADHD ikke får noe utbytte av medisiner og at folk med ADHD må teste ut ulike medisiner og ulik dose for å se hva som fungerer. Det hadde ikke vært slik om de tå ta en pille Ritalin kunne avgjøre om man har ADHD eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Edit: Det er jo også bare å se på hvordan en del med ADHD ikke får noe utbytte av medisiner og at folk med ADHD må teste ut ulike medisiner og ulik dose for å se hva som fungerer. Det hadde ikke vært slik om de tå ta en pille Ritalin kunne avgjøre om man har ADHD eller ikke. 

Absolutt. Eneste noe slik kunne bekreftet var at man ikke reagerer på sentral stimulerende som som en oppjustering og rus slik de uten ADHD gjør, men har ikke sett noe forskning eller dokumentert arbeid på om det absolutt kun er de med ADHD som ikke reagerer på sentral stimulerende som en rus. Mulig det er mange uten ADHD som også ikke reagerer på disse medikamentene som rus.

Skal la ballen ligge nå siden vi sporer tråden bort i fra formålet/spørsmålet.

Vil avslutte med at ADHD er i Norge ikke ADHD før det går utover og ødelegger for et normalt liv og skaper større problemer med tilpasning og funksjon. Så om man kunne bekreftet reaksjon på medisiner eller ei så hadde ikke det endret at hvis ikke konsekvensen av ADHD er store for livet og livskvaliteten så skal det ikke stilles en ADHD diagnose. Er først når dt går ut over og hindrer enn fra å leve et normalt liv at det skal bli en diagnose. Så høytfungerende mennesker med ADHD skal tradisjonelt sett ikke diagnostiseres, ikke før de ikke fungerer ironisk nok. Men virker som det har blitt en oppmykning i å gi diagnose for de som også fungerer bra med ADHD men ønsker å få bukt med plager mer enn lidelser nødvendigvis. Hva som er riktig skal ikke jeg bedømme, men er uansett bra jo bedre vi kan la folk leve, med eller uten diagnose eller medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mye. Kan avhenge av oppstartsdose og type medisin. Ritalin gjorde ikke særlig mye for meg, bortsett fra å føle meg ustabil og irritabel. Effekten var dårlig, kanskje også skjult av bivirkninger.

Tror ikke andre rundt meg merker at jeg tar medisin (bortsett fra at jeg gjør jobben ordentlig, og i min jobb er dette noe som synes over tid). Hvis jeg tar medisin, men ikke gjør noe annerledes i hverdagen min, hjelper det ikke, bortsett fra at jeg er litt kvikkere.

Medisin får meg ikke til å gjøre det jeg skal, men hjelper meg gjennom når jeg først har begynt (må velge å begynne). Må fremdeles styre meg, men styring er enklere (men man må ta seg i det).

Derfor er jeg helt enig med den personen som fremhever selvbevissthet. Å velge og begynne og styre seg er kvaliteter som delvis tilhører selvbevissthet. Siden barn har mindre av det, ville jeg som forelder sørget for å styre i begynnelsen. Mot lekser, rydding eller hva det måtte være som må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ADHD medisiner fungerer dårligere når man har ADHD.  Jeg tror ikke det er noen konkrete medisiner som fungerer bedre. Jeg tror man bare må prøve seg frem. 

Du mener fungerer dårligere når man har asperger?

Anonymkode: 28801...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lava Anne skrev (8 minutter siden):

Medisin får meg ikke til å gjøre det jeg skal, men hjelper meg gjennom når jeg først har begynt (må velge å begynne). Må fremdeles styre meg, men styring er enklere (men man må ta seg i det).

Derfor er jeg helt enig med den personen som fremhever selvbevissthet. Å velge og begynne og styre seg er kvaliteter som delvis tilhører selvbevissthet. Siden barn har mindre av det, ville jeg som forelder sørget for å styre i begynnelsen. Mot lekser, rydding eller hva det måtte være som må gjøres.

I tillegg kan medisiner hjelpe mot å hoppe mellom oppgaver. Mange med ADHD sliter jo nettopp med at de hopper fra oppgave til oppgave uten å gjøre den første oppgaven ferdig før man starter på neste oppgave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du mener fungerer dårligere når man har asperger?

Anonymkode: 28801...e88

Ja, du har rett. Det var skrivefeil fra meg. Det stemmer som du sier at det skulle stått:
ADHD medisiner fungerer dårligere når man har asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg kan medisiner hjelpe mot å hoppe mellom oppgaver. Mange med ADHD sliter jo nettopp med at de hopper fra oppgave til oppgave uten å gjøre den første oppgaven ferdig før man starter på neste oppgave. 

Ja, det er veldig viktig. På medisiner er det enklere å gjøre ting fra a til å. Medisin gir i beste fall utholdenhet. Den beste effekten jeg har fått. Det har også gitt meg et helt nytt syn på tid, som for meg er ganske mind blowing og som er noe jeg tenker på med fascinasjon hele tiden 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Som mange nevner er det ikke nødvendigvis noe særlig effekt å merke hverken utenfra eller for den det gjelder i starten.

Mannen min er på riktig dose og riktig medisin og alt jeg merker er at at han har litt mer energi fordi ting blir noe mindre overveldende for han. Det er altså ikke noen natt og dag effekt, bare nok til at arbeid og hverdag går litt lettere. Han har fortsatt ADHD og symptomer som er utfordrende, medisinene gjør bare at han litt lettere greier å bruke mestringsstrategier. 

Anonymkode: db77a...52c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mener det er Canada som gjør det nettopp slik i utredningen. Kan være at Canada er feil land, men jeg vet det gjøres slik i i hvert fall et land.

Noen behandlere i Norge velger også denne metoden hvis de er usikre, i hvert fall hos voksne. 

Anonymkode: bc676...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mener det er Canada som gjør det nettopp slik i utredningen. Kan være at Canada er feil land, men jeg vet det gjøres slik i i hvert fall et land.

Noen behandlere i Norge velger også denne metoden hvis de er usikre, i hvert fall hos voksne. 

Anonymkode: bc676...519

Det tviler jeg på - har du kilder til det?

Det er jo kjent at studenter bruker ADHD-medisiner for å blir mer skjerpet/konsentrert i forbindelse med eksamen. De fleste av disse har ikke ADHD, men får altså samme effekt som de som har diagnosen.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17972521/misbruker-adhd-medisin-for-a-prestere-pa-eksamen?publisherId=17847162&lang=no

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-studenter-i-norge-doper-seg-for-eksamen-1.13905200

Anonymkode: d5966...cea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 21.16):

Det er jo kjent at studenter bruker ADHD-medisiner for å blir mer skjerpet/konsentrert i forbindelse med eksamen. De fleste av disse har ikke ADHD, men får altså samme effekt som de som har diagnosen.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17972521/misbruker-adhd-medisin-for-a-prestere-pa-eksamen?publisherId=17847162&lang=no

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-studenter-i-norge-doper-seg-for-eksamen-1.13905200

Anonymkode: d5966...cea

Stemmer det du skriver. Tror også man må huske på hva ADHD er og ikke er.  ADHD er en kvantitativ og ikke en kvalitativ diagnose. Personer med ADHD har ikke andre symptomer enn personer uten ADHD, ADHDere har kun kraftigere symptomer. Når personer med og uten ADHD har de samme symptomene så gir det mening at medisinene også kan hjelpe de uten ADHD. 

Det er jo også litt vilkårlig akkurat hvor man legger listen for hva som skal kvalifisere for ADHD. Selv om man enten får ADHD-diagnosen eller ikke får den så vil det jo være små forskjeller i symptomer på de som akkurat kvalifiserer for diagnosen og de som ikke kvalifiserer for diagnosen. I tillegg siden ulike psykologer kan vurdere samme pasient ulikt vil det kunne være litt tilfeldig om man får diagnosen eller ikke. Ville derfor vært  veldig rart om det kun var de med ADHD-diagnosen som fikk utbytte av ADHD-medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...